- Ett av våre viktigste satsningsområder i 2019 var å få på plass flere franchiser i Aktiv. Med åtte nye kontorer har vi virkelig lykkes med det, forteller administrerende direktør Karsten Onsrud i Aktiv Eiendomsmegling.

Seks av kontorene; Grünerløkka, St. Hanshaugen, Tønsberg, Ålesund, Hønefoss og Nedre Eiker, er alle åpnet i høst, mens kontorene på Gjøvik og Dokka er i innspurten og åpnes like over nyåret.

- Vi er glade for å ha fått om bord så mange nye dyktige franchisetakere og meglere. De er alle meglere med stor lokalkunnskap og høy faglig dyktighet, sier Onsrud og forklarer veksten slik: 

- Det viktigste er at vi har et meget godt konsept, dyktige og stolte meglere og franchisetakere – som igjen gjør at vi har Norges mest fornøyde boligkunder. Dette bidrar til å styrke vår allerede sterke merkevare og det skaper nysgjerrighet og et ønske om å jobbe hos og med Aktiv.

Nøkkelen i Aktiv vekststrategi er blant annet å tilby gode støttesystemer og -tjenester og å være ledende på å utvikle konsepter som bidrar til at megler og franchisetaker kan bruke tid på å bygge den beste relasjonen til kunden.

Kjedekultur og godt støtteapparat 

- Vi opplever at satsningen på å bygge en god kjedekultur og et godt støtteapparat med gode støttesystemer gjør oss veldig attraktive og bidrar til veksten vår. Det skal være enkelt å starte en franchise i Aktiv og det skal være lønnsomt å drive en franchise, sier Onsrud og får støtte fra Randi Ødegaard, som åpnet Aktiv-kontor på Hønefoss i november.

- Støtten og supporten vi har fått fra sentralt hold har rett og slett vært fenomenal. Vi har fått veiledning og bistand hele veien. Det har gitt en enorm trygghet. Og nå føles det selvfølgelig veldig godt å endelig være i gang som Aktiv, sier Ødegaard.  

Satser på Oslo i 2020

Ambisjonen er å vokse videre i 2020. Flere nye kontorer i Oslo er øverst på ønskelisten. Men også i andre deler av landet skal man vokse.

- Oslo blir en spesielt viktig satsning for oss. Her ønsker vi oss flere dyktige franchisetakere. Men vi ønsker å vokse i de andre storbyene og sammen med lokalbankene også. I tillegg vurderer vi alle områder med en viss omsetning, da vi har et godt konsept som passer over hele landet, sier Onsrud. 

Selv om boligmarkedet de siste månedene har vært noe tregere, har det i 2019 blitt solgt rekordmange boliger. Aktiv er godt posisjonert for ytterligere vekst.

- Kundene er usikre og ønsker at kjøp og salg av bolig skal være så trygt som mulig, og da ønsker de dyktige rådgivere som kan det lokale markedet. I tillegg ønsker de enkle og sømløse prosesser. Dette er områder vi allerede er sterke på, men som vi også jobber med å videreutvikle ytterligere. Vi jobber med å styrke Aktiv-megleren som den beste rådgiveren, og tilpasse oss kundens ønsker og behov i større grad enn bransjen har gjort tidligere, avslutter en optimistisk Onsrud.