Vis boligen fra sin beste side
Når du selger boligen din er det viktig å gi målgruppen et godt førsteinntrykk av objektet i boligannonsen. Om folk får et dårlig inntrykk vil det gjenspeiles det i antall besøkende på visning.

Å se boligens fordeler og ulemper fra et nøytralt perspektiv, kan være vanskelig når du selger et hjem du har mange minner knyttet til. Derfor anbefales det at du kommer tidlig i dialog med en lokalkjent megler. 
En megler ser boligen din med nye øyne og kan gi deg gode råd om hvilke grep du bør gjøre før den legges ut for salg, forteller Tam Le, Partner/Eiendomsmegler ved Aktiv Grønland/ Bjørvika i Oslo.  
Uferdige småprosjekter, feil og mangler bør alltid fikses før salg. Vurderer du større investeringer, som oppussing av bad, er det lurt å rådføre seg med megler på forhånd.  

Gode bilder er gull verdt 
Foto og styling har mye å si for folks førsteinntrykk av boligen. Derfor bør du legge tid og engasjement i å vise boligen fra sin aller beste side på bilder og på visning. Når det gjelder styling, så tenk at potensielle kjøpere skal få en følelse av at de har lyst til å bo der. Her kan en boligstylist være til god hjelp. 

Bli sett av de rette kjøperne
Når alle forberedelser er gjort, er det på tide å tenke markedsføring. En god eiendomsmegler vet mye om hva slags markedsføring som er best for akkurat din bolig. 
Salg av bolig er en kamp om oppmerksomhet. Vi venter ikke på at folk skal oppsøke boligannonsen, vi finner potensielle kjøperne og presenterer boligen din for dem ved hjelp av vårt samarbeid med finn.no, forteller Tam Le.  

I flere markeder er det tøff konkurranse om interessentene, derfor er det viktig at du når de rette folkene med akkurat din boligannonse.  

Tips til hvordan du kan få flere folk på visning: 

Boligannonsen
1. Sørg for å bruke bilder av høy kvalitet som fremhever boligens fordeler, og som gir et realistisk inntrykk av boligens størrelse og standard.
2. Riktig styling av boligen er viktig for å skape et godt inntrykk av boligen. Tenk på målgruppen når boligen styles. 
3. Fremhev boligens kvaliteter og muligheter i annonsen.  
4. Annerledes utforming av tekst og foto kan lønne seg. Det trekker oppmerksomhet, men husk å ha den potensielle kjøperen i bakhodet. 
5. Video eller dronefotografering er fint å bruke for å vise frem eiendommen og nabolaget. Det gir god oppmerksomhet og kan gjøre at du skiller deg ut i mengden. 

Markedsføring 
6. Benytt en lokalkjent megler som nylig har solgt samme type boliger i samme område. Denne personen kan også ha oversikt over potensielle kjøpere som har sett på tilsvarende boliger. 
7. Sørg for at megleren er opptatt av å markedsføre din bolig på en måte som gjør at du treffer riktig kjøpergruppe. 
8. Aktiv benytter Aktiv Treff med Finn.no. Markedsføring med denne tjenesten gjør at boligannonsen din vises til relevante kjøpere gjennom VG, Aftenposten, regionsaviser og Facebook. 

Visning 
9. De fleste tidspunkter i løpet av uken er egnede visningstidspunkter, men unngå gjerne fredag, lørdag og utfartshelger. Tenk på målgruppen når du setter visningstidspunkter. Er barnefamilier en potensiell kjøpergruppe bør du unngå å ha visningen ved leggetider.
10. Åpne for privatvisninger slik at flere får mulighet til å se boligen utenfor oppsatt visning. 
11. Sørg for at boligen er ryddet og rengjort. Husk å fjerne personlige gjenstander som bilder, tannbørster, sjampoflasker og liknende. 
12. Skap en god og avslappende stemning i boligen på visningsdagen, slik kan potensielle interessenter lettere se for seg hvordan det er å bo i boligen. Gode tips kan være å tenne lys eller sørge for god oppvarming dersom visningen er på vinteren. 

Tam Lee, Partner / Eiendomsmegler ved Aktiv Grønland/Bjørvika