I januar 2017 valgte fire meglere med lang erfaring på Sunnmøre å gå sammen om å starte opp Aktiv i Ålesund som franchisetakere. Siden har de ikke sett seg tilbake. Fra lokalene på Moa har de vunnet stadig flere oppdrag, rekruttert stadig flere meglere og nå blitt en av de største aktørene i regionen. 

Sentral støtte, lokal påvirkning
- Det er særlig to grunner til at vi lyktes så godt. Den første er måten Aktiv er bygd opp på. Her er det godt tilrettelagt med produkter og støttesystemer sentralt, samtidig som vi lokalt har stor påvirkning på vår egen hverdag og til å tilpasse produktene det lokale markedet. Det er ikke det samme å megle på Grünerløkka eller i Trondheim sentrum som i Skodje eller Ålesund, sier daglig leder og partner Halvard Aarseth som har erfaring fra fire ulike meglerselskaper både lokalt og i Oslo før han startet i Aktiv. 
- Dernest var vi en gjeng erfarne meglere som startet opp sammen, og så har vi klart å tilknytte oss gode meglere – både erfarne og ferske. Måten Aktiv styres på og den lokale påvirkningen vi har, gjør det attraktivt for meglere å komme til oss, fortsetter Aarseth.  
Midt i sentrum 
I løpet av september åpner Aarseth og hans partnere et nytt kontor. Denne gang midt i Ålesund sentrum, i Løvenvold gate 7. Mer sentral beliggenhet i Ålesund er det nesten ikke mulig å få. 
- Vi ser at for å vokse videre trenger vi ett kontor til. At vi velger sentrum er naturlig med hensyn til synlighet og tilgjengelighet, vi er egentlig den eneste meglerkjeden som ikke har vært lokalisert i sentrum. Nå blir det slutt på det, sier Aarseth med et smil.  
De riktige folkene
Aktiv Ålesund teller i dag 11 ansatte. Med sentrumskontoret blir det flere. Og selv om kontoret alltid er på jakt etter dyktige folk, er mange av meglerne som skal jobbe fra kontoret i sentrum allerede på plass.
- Allerede i juni hadde vi tre nye meglere på plass og vi har enda flere på vei inn som kommer i løpet av høsten. Vi skal vokse, men det ikke er viktig for oss å bli størst. Vi er alltid på jakt på etter flere folk, men kan tillate oss å være kresne. Det som er viktig er å ha de riktige folkene som bidrar til at vi har fornøyde kunder og så får resultatene komme deretter, avslutter Aarseth.