aktiv-eiendomsmegling
Solgt

Fin 1-roms leilighet i Hamar sentrum. Høy 1.etasje. Kort vei til det meste!

  • BRA 40 m²
  • OMKOSTNINGER8 932
  • TOTALPRIS INKL. OMKOSTNINGER2 064 932
  • EIENDOMSTYPELeilighet
  • EIERFORMBorettslag
  • BYGGEÅR1 960
  • AREALP-rom 33 m²
  • ANDEL FELLESGJELD166 000
  • FELLESKOST./MND3 896
  • TOMT2 965 m²
  • EIERFORM TOMTFellestomt
  • 1 890 000,- (Prisantydning)
    166 000,- (Andel av fellesgjeld)
    --------------------------------------------------------
    2 056 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

    Omkostninger
    5 000,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))
    2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))
    172,- (Panteattest kjøper)
    480,- (Tinglysingsgebyr BRL-skjøte)
    480,- (Tinglysingsgebyr obligasjon BRL)
    --------------------------------------------------------
    8 932,- (Omkostninger totalt)
    --------------------------------------------------------
    2 064 932,- (Totalpris inkl. omkostninger)

    NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
Hei og velkommen til denne 1-roms leiligheten i Hamar sentrum. Leiligheten ligger i byggets 1. etasje og inneholder: Entre, stue, kjøkken, bad, og alkove, samt en innglasset balkong. Fra leiligheten er det kort avstand til alt du trenger i hverdagen. Vi håper du liker det du ser og ønsker velkommen til visning.

Heidmanns gate 31, Innlandet

  • Gang
    Du ønskes velkommen inn i en lys gang med plass til å henge fra deg yttertøy. Gangen leder videre til bad og alkoveløsning.

    Bad
    Bad med vegghengt benkeservant, gulvmontert toalett og dusjforeng.

    Alkove
    Alkoveløsning. Praktisk og enkelt innredet med plass til dobbeltseng, nattbord og garderobeløsning. Stikkontakter til lys.

    Stue
    Møbleringsvennlig stue med plass til sofa, TV-bord og stuebord. Innred som du selv ønsker! Store vindusflater bidrar til å få inn rikelig med dagslys.

    Kjøkken
    Kjøkken med Ikea-innredning fra 2012. Innredningen har laminerte skrog, profilerte fronter og heltre benkeplate. Fibo trespoplater i benkeryggen. Integrert koketopp, komfyr. Opplegg for vaskemaskin og oppvaskmaskin.
  • Leiligheten ligger i Hamar sentrum med gåavstand til alt du måtte tenke deg av fasiliteter og kulturliv. Hamar kan by på en rekke flotte restauranter og kaféer og lokale butikker. Ca. 800 meter fra leiligheten ligger CC Hamar med over 70 butikker og flere spisesteder. Her finnes det noe for alle og enhver. Nærmeste dagligvarebutikk er Rema 1000 som ligger kun noen hundre meter fra leiligheten.

    Det er ca. 750 meter til Hamar togstasjon. Herfra er det hyppige avganger til Oslo og Trondheim. Til nærmeste bussholdeplass er det i underkant av et par hundre meter, hvor flere av bybussene i Hamar stopper.

    Hamar kulturhus med et rikt tilbud av aktiviteter, er nærmeste nabo til leilighetsbygget. Her finner du bibliotek, kino og en rekke konserter og underholdningstilbud året igjennom.

    Tar du beina fatt er du ved Mjøsas bredder i løpet av noen få minutter. Her kan strand- og båtliv nytes om sommeren, og ellers er det flotte turstier året rundt. Koigen er et flott friområde med blant annet sandstrand, sandvolleyballbaner, basketballbane, skateanlegg og ikke minst det Norgeskjente stupetårnet. Her kan både store og små kose seg. Med et kvarters kjøring er du i Vangsåsen, her er det et stort og flott løypenett om vinteren og fine turstier ellers i året.

    Er du glad i å trene finnes det mange tilbud i Hamar. Actic treningssenter ligger ved Tjuvholmen rett ved Mjøsa, dit går du på noen minutter. På CC Hamar finner du Fønix som er et nytt og moderne treningssenter med flotte fasiliteter. Espern aktivitetspark er også et populært senter med blant annet golfsimulator, squashhall og klatrevegg og padel. 1 km fra leiligheten ligger Ankerskogen med både svømmehall og stort grøntanlegg med fotballbaner og frisbeebane.

    Høgskolen i Innlandet med blant annet lærerutdanning, spill- og designfag, språkfag mv. ligger ca. 5 minutters gange fra leiligheten.

    Med andre ord, her bor du sentralt med nærhet til "alt"!
  • Flatt tak antatt tekket med papp. (ikke inspisert). Betongkonstruksjoner. Fasader med fasadeplater og teglsteinsfasader. Betongkonstruksjoner med støpt etasjeskiller mot etasjen over for leiligheten. Malte trevinduer med 2-lags glass.
    Finert hovedytterdør- årstall ukjent. Utgang fra stue til innglassert balkong. Balkong med betong-og metallkonstruksjon fundamentert til bygning, størrelse er 7 m². Skyvevinduer og teppe på gulv. Terrassedør med 2-lags glass fra 2008. Bygning med betongkonstruksjoner med støpt etasjeskiller mot etasjen under for leiligheten. Det er målt 7mm høydeforskjeller på kjøkkengulv, og 5mm på stuegulv over lengder på ca 2 m.

    Beskrivelse av byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av ICON TAKST AS.

    Tilstandsrapporten angir også byggetekniske tilstandssvekkelser (tilstandsgrader -TG). For denne eiendommen er det gitt tilstandsgrad TG 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak) for følgende bygningsdeler-/komponenter:

    -''Utvendig dører'' Satt pga. noe løst dørhåndtak

    - Utvendig - Andre utvendige forhold, Det er IKKE utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget.

    -''Tekniske installasjoner > Avløpsrør'' Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt
    på innvendige avløpsledninger. Gjelder soil avløpsrør.

    - ''Tekniske installasjoner > Ventilasjon''. Kun naturlig ventilering (vanlig i borettslag/eldre bygg). En del støv på veggventil i baderom.

    Det er gitt tilstandsgrad TG 2 (avvik som kan kreve tiltak) for følgende bygningsdeler-/komponenter:

    - ''Innvendig > Overflater'' - Det er påvist andre avvik.

    - ''Innvendig > Radon'' - Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NVE. Radon aktsomhetskart er definert med "moderat til lav"" aktsomhetsgrad.

    - ''Tekniske installasjoner > Vannledninger'' - Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige vannledninger. Det er påvist at eventuelt lekkasjevann fra rør i rør system ikke ledes til sluk eller annen kompenserende
    løsning. Eldre kobberrør der mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt.
    Rør-i-rør er ikke koblet med fordelerskap, og vannrør har ikke varerøret (det sorte røret utenfor det hvite), og ikke tettemuffer

    - ''Tekniske innstallasjoner > varmtvannstank'' - Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.

    Det er gitt tilstandsgrad TG 3 (store eller alvorlige avvik) for følgende bygningsdeler-/komponenter:

    Våtrom > Generell > Bad. Våtrommet må snart oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Gulvbelegget har oppbrett på vegg og ligger utenpå malt murvegg uten overlapping med fare for fuktinntregning. Badet fungerer slik det fremstår, og standardens krav setter tilstandsgraden ut fra alder.

    For ytterligere/detaljerte beskrivelser av avvik, øvrige tilstandsgrader og bygningsteknisk utførelse, også ved eventuelle andre bygninger, se tilstandsrapport som er et vedlegg i salgsoppgaven.
  • Leiligheten: P-rom/Bra - 33 m² / 40 m²

    Følgende rom inngår i primærareal:
    Entre, stue, kjøkken, bad, alkove.

    Areal i salgsoppgaven er hentet i fra rapport fra takstmann. Fordelingen mellom primærrom (P-rom) og sekundærrom (S-rom) er basert på bruken av rommene på befaringstidspunktet, uten at det er tatt hensyn til lover og/eller forskrifter. Rommenes bruk kan derfor være i strid med byggeforskriftene og/eller registrert/godkjent bruk. Se eventuelle anmerkninger under punktet "Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse".
  • Se punktet om standard samt løsøre- og tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
  • Sentralvarmeanlegg med vannbårent spredenett ut til radiatorer.
  • Felles eiertomt for borettslaget på ca. 2.965 m². Fellesarealer er ryddig og pent opparbeidet med gressplen, diverse beplantning og asfalterte internveger og parkeringsarealer.
  • Mulighet for leie av garasjeplass gjennom borettslaget (ved ledige plasser tildeles disse etter ansiennitetsprinsippet). Parkering skjer ellers langs tilstøtende gater.
  • Adkomst til borettslagets eiendom fra offentlig vei. Borettslagets bygningsmasse er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett, via private stikkledninger. Borettslaget har selv ansvar for de private stikkledningene.
  • OBOS Innlandet, avd. Hamar.
    Tlf. 22 86 55 00.
  • Andelen er en del av Torvgaten 103 Borettslag org.nr. 950134143, bestående av totalt 103 andeler/leiligheter. Borettslaget hadde et årsresultat i 2020 på Kr. 1.039.726,- (før nedbetaling på fellesgjeld). De disponible midlene (omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld) var per 31.12.2020 Kr. 3.482.152,- og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning, som kan ses hos meglerforetaket. Ta kontakt med meglerforetaket dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av disse dokumentene. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av for eksempel renteendringer, generelle kostnadsendringer, endringer i tjenestetilbud og beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller generalforsamling.

    Fremtidig vedlikeholdsplan - utdrag fra årsberetning i borettslaget:

    En av de større oppgavene i 2020 har vært å utvikle en oppdatert vedlikeholdsplan. Torvgaten 103 Borettslag har vært flinke til å drive vedlikehold og utvikle borettslaget, men eiendommene våre er 50 - 60 år gamle og nye oppgaver venter oss. Vedlikeholdsplanen er utviklet i samarbeide med OBOS Prosjekt. De kommer også til å være med å gjennomføre de store prosjektene.

    Følgende store prosjekter kommer i 2021:
    - Nytt takbelegg på begge blokkene. Kontroll av takene i 2020 avslørte et akutt behov. Takene ble kontrollert av takentreprenør og skader ble reparert med henblikk på skifte av komplett belegg i 2021.

    - Kontroll og ev skifte av isolasjon på takene vil bli en del av dette prosjektet. Anbudsdokumenter blir sendt et antall takentreprenører. Jobben vil ta noen uker og vil føre til litt ulemper i forbindelse med trappetårn; ev. stillaser, heising av materiell osv.

    -Dører og vinduer luftebalkonger mot Morterudsgate. Dørene fungerer dårlig og vinduene er punktert. Dette er, i tillegg til å være luftebalkonger, også rømningsveier og må fungere.

    -Infrastruktur for elbil-ladere i garasjeanlegg. Spyling av fasader.

    Følgende store prosjekter utredes og vil antagelig komme de nærmeste årene:
    - Behov for skifte av vinduer.
    - Behov for oppgradering av vann- og kloakkrør.

    Kjøper overtar ansvar og risiko i forbindelse med økte felleskostnader/fellesgjeld som følge av planlagte tiltak.
  • Andelseierne i borettslaget, dernest øvrige medlemmer av OBOS, har forkjøpsrett. Forkjøpsrett avklares i etterkant av budaksept og prosessen tar ca. 10-20 dager. Det gjøres oppmerksom på at det påløper gebyr til forretningsfører på kr 7.644,- for den som benytter forkjøpsrett.
  • Kun fysiske personer (ikke selskap) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn én andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen. Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper forplikter seg til gjennomføre handelen selv om styregodkjennelse ikke foreligger, men boligen/andelen kan ikke tas i bruk før godkjennelse foreligger.
  • et er generelt forbud mot å holde hund og katt, også i pensjon. (Vedtatt i generalforsamlingen 18. mars 1975).

    Husdyr må ikke holdes uten på forhånd innhentet skriftlig tillatelse fra styret. Søknad om dette skal fremmes på spesielt skjema "Søknad om dyrehold", som fås ved henvendelse
    til styret.
  • Borettslagets bygningsmasse er forsikret med fellespolise i Tryg skadeforsikring. Hver enkelt andelseier må selv skaffe innboforsikring.
  • Formuesverdi som primærbolig: Kr. 389.190,- per 31.12.20.
    Formuesverdi som sekundærbolig: Kr. 1.401.084,- per 31.12.20.
  • Per 04.05.22 utgjør de månedlige felleskostnadene kr. 3.896,-. Av disse går kr. 491,- til á konto fyring, ca. kr. 244,- til renter på fellesgjeld., ca. kr. 493,- dekker avdrag på fellesgjeld, ca. kr. 725,- dekker balkongkostnader, mens ca. kr 1.943,- dekker bla. kommunale avgifter, bygningsforsikring, vedlikehold, internett, strøm på/i fellesareal samt honorar til styret, forretningsfører og revisor.

    Det er forventet at kostnadene for À-konto fyring vil øke 21 prosent i løpet av de neste månedene.

    Det gjøres oppmerksom på at det ikke er mottatt oppstilling fra forretningsfører hvor renter og avdrag er spesifisert. Meglerforetaket har derfor måtte foreta en omtrentlig beregning av disse ved bruk av lånekalkulator. Dette kan medføre noe avvik.

    Ved årsoppgjør for avregning av á konto beløp (f.eks. oppvarming, brensel, vann etc.) vil OBOS i sin avregning ta utgangspunkt i at selger har betalt felleskostnader for måneden overtakelse fant sted. Meglerforetakets avregning av felleskostnader baserer seg på konkret overtakelsesdato. Dette medfører at kjøper ikke vil bli godskrevet for á konto beløpet i avregning betalt til selger, hvis overtakelse har funnet sted utenom månedsskifte.
  • Andel fellesgjeld: Kr. 165.894,- pr. 13.01.22
    Andel fellesformue: Kr. 25.021,- pr. 31.12.20
  • Lånenummer: DNB04-12130725056.
    Type lån: Annuitet.
    Restsaldo: Kr. 23.617.947,-
    Restløpetid: 23 år.
    Antall terminer pr år: 4.
    Rentesats: 1,75 %
    Type rente: Flytende.

    Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på fellesgjelden.
  • Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler, herunder felleskostnader for usolgte andeler i et prosjekt. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv - måneder regnet fra oppsigelsesdato.
  • Utover det som er nevnt under punktet "Felleskostnader", påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
  • Det ble utstedt ferdigattest for rehabilitering av fasade, utvidelse og innglassing av balkonger i 2009.

    Det er ikke mottatt ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for øvrige bygningsdeler.

    Som et utgangspunkt skal det foreligge ferdigattest. Det er innført bestemmelser i plan- og bygningsloven som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg som er søkt før 01.01.1998. Man kan dermed ikke søke om ferdigattest for slike bygg. Dette betyr ikke at ulovlig oppførte bygg blir lovlige, men bare at byggesaken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest.
  • Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i borettslagsloven § 5-6 (3) har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene. Godkjent utleie meldes uansett til styret for registrering.
  • Erverv av andelen er konsesjonsfritt.
  • Ikke relevant for dette salgsobjektet.
  • Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.


    Det elektriske anlegget ble sist gang kontrollert i 2020, uten pålegg om utbedringer. Dette gir likevel ingen garanti for at anlegget er uten feil/mangler eller er tilpasset dagens krav og/eller bruksmønster. Neste kontroll kan forventes i 2040.
  • Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. Det er ellers ingen kjente heftelser registrert på, og eller som skal følge med andelen.

    På borettslagets eiendom vil det som oftest være tinglyst pantobligasjon til sikkerhet for andelseiernes opprinnelige borettsinnskudd og pantobligasjoner til sikkerhet for fellesgjeld. I tillegg er det tinglyst følgende heftelser (dokument):

    -Dagboknr. 101305-1/11, tinglyst den 06.05.1960. Gjelder grensegangssak.
    -Dagboknr. 103063-1/11, tinglyst den 28.08.1962. Bestemmelse om tilfluktsrom.

    Dokument kan ses hos meglerforetaket eller utleveres på forespørsel.
  • Borettslaget eiendommen omfattes av kommuneplan for Hamar kommune 2018-2030, hvor eiendommen er avsatt/utnyttet til sentrumsformål. Eiendommen omfattes også av kommunedelplan for sentrum fra 1995. Området eiendommen ligger i er avsatt og eller utnyttet til boligbebyggelse. Eiendommen ligger under kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer innenfor byvektsgrensen. Eiendommen omfattes også av planforslag for ny kommunedelplan for Hamar sentrum.

    Det gjøres på generelt grunnlag oppmerksom på at boligen ligger i et område med hyppig/ekspansiv utvikling og at eksisterende regulerings- og kommuneplaner er i stadig endring. Det må derfor påregnes endringer i områdebildet over tid og som ikke er kjent per i dag.
  • Andelsnr. 2140 Orgnr. 950134143 i Hamar kommune
  • Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
  • Partene skal signere kjøpekontrakt etter aksept av bud.
  • Overtakelse skjer i utgangspunktet etter avtale med selger. Budgiver skal likevel angi ønske om overtakelsesdato i sitt skriftlige kjøpetilbud. Leiligheten kommer ikke til å bli ytterligere rengjort før salg.
  • Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr 10.000.000,-. Det er boligdelen av eiendommen som dekkes av forsikringen.

    Eiendommen selges via fullmektig. Fullmektigen har ikke bebodd eiendommen og har således ikke spesifikk kunnskap om denne. Egenerklæringsskjema er derfor ikke utfylt/besvart og interessenter oppfordres til å foreta nøye undersøkelser av eiendommen, helst med bistand av bygningskyndig, før bud gis.
  • Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 400,- / 3 100,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 400,- / 2 100,- i honorar for Boligkjøperforsikring.
  • Alle som skal selge eller leie ut bolig må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler
  • Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Det anbefales at hver budgivers første bud har en tilfredsstillende akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Ifølge eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har oppdragsansvarlig en plikt til å oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til oppdragstaker.
  • Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 3. ledd forbyr oppdragstaker i forbrukerforhold å videreformidle bud til selger med kortere akseptfrist enn til kl 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag. Vi fraråder derfor å inngi slike bud da de ikke vil bli videreformidlet til selger. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon i vedlagt budskjema. I følge eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har oppdragstaker en plikt til å oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til oppdragstaker.
  • Listen over løsøre og tilbehør utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020, legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er tilgjengelig hos oppdragsansvarlig samt på www.nef.no. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg.
  • Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning
  • Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.

    Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel.

    Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter.

    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10.000,- (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen.

    Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 fravikes, og hvorvidt et arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
  • Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Gruppen AS og konsernets produktselskaper om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med oppdragsansvarlig for et uforpliktende tilbud vedrørende finansiering. Meglerforretningene kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
  • Det er avtalt en provisjon på 35.000,- ved gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg kommer tilretteleggingsgebyr (kr 15.900,-), visningshonorar (kr 2.500,- per stykk), markedspakke (kr 14.900,-) samt innhenting av opplysninger og tinglysing av sikringsobligasjon (kr 8.500,-). Alle beløp er inklusive mva. Meglerforetaket har ikke krav på provisjon og oppgjørshonorar dersom handel ikke kommer i stand i oppdragstiden eller hvis oppdraget sies opp.
  • Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
  • Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.
  • Johanne Kongsvold
    Thomas Kongsvold
Mattis Barmoen Andersen

Megler

Mattis Barmoen Andersen

91 51 33 69

Send e-post

Få beskjed når lignende
boliger kommer for salg

Få en verdivurdering

Siste boliger

Meld deg på vårt nyhetsbrev