KLEPPE Smievegen 83, H0105 H0105
Trivelig endeleilighet med inneglasset hagestue og solrik terrasse. Sentrumsnær beliggenhet.
- kr 3 490 000
- BRA-i 80 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 3 490 000
- Omkostninger -
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 490 000
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1992
- Soverom2
- Felleskostnaderkr 3 954
- Tomt800.7 m²
- Eierform tomtEiet
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Smievegen 83, H0105!
Innhold:
1. Etasje: Entré/gang, stue/kjøkken, 2 soverom, bad/vaskerom og bod.
Inneglasset terrasse.
Utvendig bod.
1. stk. biloppstillingsplass.
Kort fortalt:
Kort fortalt:
-Stor solrik terrasse deler inneglasset
-Solrikt uteområde
-Fin plassering i første etasje.
-God planløsning med 2 soverom
-Romslig stue/kjøkken
-Gode soverom
-Gangavstand til Kleppekrossen
-Gode buss forbindelser
Velkommen til visning!
Smievegen 83, H0105 H0105, Rogaland
- Tomt
800.7m²
Beskrivelse av tomt
Tomten er pent opparbeidet.
Beliggenhet
Her bor du i trivelige omgivelser med gangavstand til butikker og turområder. Leiligheten er perfekt for de fleste, unge nyetablerte, familier, enslige med barn og ikke minst eldre som ønsker seg en lettstelt bolig. Kort avstand til Jærhagen. Her er det lagt til rette for å sette seg ned på kafé å nyte en kopp kaffe og kanskje en matbit, men også shopping, apotek, dagligvarehandel og bank i sentrum. Det er heller ikke lange avstander til flotte naturopplevelser på strand eller i rekreasjonsområder. Borestranden, Kleppelunden og Kleppevarden er alle attraktive turområder som en raskt kan ta seg til. De aktive kan enkelt ta i bruk et rikt tilbud av sport- og fritidsaktiviteter med fotball, håndball, svømming og turn. Kollektivtransport ligger med gangavstand fra leiligheten med gode bussforbindelser både sørover og nordover, samt buss til togstasjonen. For flere detaljer og kart se vedlagte nabolagsprofil i salgsoppgaven.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Aktiv visningsskilter ved fellesvisninger ellers kontakt megler for ytterligere veibeskrivelse. Leiligheten er merket med Aktiv sin "Til Salgs" plakat.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Byggemåte
BOLIGBYGG MED FLERE BOENHETER
Utvendig:
Vinduer: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass.
Dører: Bygningen har malt hovedytterdør(1992) og malt terrassedør i tre. (2015).
Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Terrasseplatting med overflate av flis.
Innvendig:
Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskiller er av betongdekke.
TG2
Dører
Det er påvist rustskader i metalldeler i og rundt dører. Det er påvist rustskader på metalldeler i og rundt dører. Ytterdøren ved entré viser behov for behandling for å hindre videre korrosjon og opprettholde funksjon og levetid.
Konsekvens/tiltak: Behandle hengsler/beslag, samt overflate ytterdør entre.
Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Det er påvist andre avvik:. Det registreres noe retningsavvik og ?bom? i fliser på terrasseplattingen, noe som kan tyde på mangelfull vedheft eller bevegelser i underlaget. Dette kan over tid føre til ytterligere løsning eller sprekker i flisene. Videre er det registrert retningsavvik og noe nedbrytning i rekkverket rundt plattingen. Dette kan redusere stabilitet og funksjon, og medføre behov for lokal utbedring av skadde elementer.
Konsekvens/tiltak: Følge opp løse flis, eventuelt utbedre underlag der dette er årsaken, samt reparere eller forsterke deler av rekkverket for å hindre videre nedbrytning.
Innvendige dører
Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Det er påvist andre avvik:. Enkelte dører tilslutter karm skjevt Ripe i dørblad til bad.
Konsekvens/tiltak: Mindre justering og overflatebehandling må påregnes.
1. Etasje - Bad/vaskerom - Overflater vegger og himling
Overflaten har fuktskade. Det er registrert svelling i nedre del av skjøt på våtromsplater i dusjnisjen. Dette tyder på fuktpåvirkning over tid, til tross for at overflatemåling ikke viste forhøyede verdier på befaringsdagen. Svellingen indikerer mulig underliggende membransvikt eller lekkasje som kan gi videre nedbrytning av materialet og behov for utbedring.
Konsekvens/tiltak: For å redusere videre fuktbelastning anbefales montering av dusjkabinett inntil en permanent oppgradering av våtrommet kan gjennomføres. Dette begrenser vannsprut mot vegger og skjøter og kan hindre ytterligere skadeutvikling.
1. Etasje - Bad/vaskerom - Overflater Gulv
Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Det er registrert mindre fall på gulv utenfor dusjnisjen enn anbefalt referansenivå for våtrom. Dette kan medføre redusert avrenning og økt risiko for vannansamling. Videre er oppbrett av membran målt til mindre enn 25 mm, noe som avviker fra krav. Forholdet vurderes som et avvik som kan påvirke våtrommets fuktsikkerhet. Det registreres også mangelfull lokalt fall i dusjnisjen ved spyling.
Konsekvens/tiltak: Et bad med manglende/redusert fall til sluk blir mindre funksjonelt og sikkert for brukeren. Dette kan medføre stående vann på gulvet, vann som ikke ledes effektivt til sluket, økt risiko for at vann renner ut av rommet og redusert sklisikkerhet på gulvet. Tiltak kan normalt utføres ved å heve oppbrettet membran ved dørterskel slik at minimumshøyde oppnås. Dette forutsetter at øvrig membran oppbygning er tilfredsstillende. Dersom eksisterende løsning ikke muliggjør lokalt tiltak, kan mer omfattende oppbygging av terskel eller delvis omlegging av membran være nødvendig. Videre anbefales det montert dusjkabinett i påvente av en oppgradering.
1. Etasje - Bad/vaskerom - Sluk, membran og tettesjikt
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Misfarging i belegg rundt sluk i dusnisjen.
Konsekvens/tiltak: Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Ingen umiddelbar behov for tiltak.
1. Etasje - Bad/vaskerom - Sanitærutstyr og innredning
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er påvist skader på innredning. Det er påvist andre avvik:. Det er registrert manglende tetthet/mansjett rundt avløpet under servant. Dette øker risikoen for fuktinntrengning i konstruksjonen ved mindre lekkasjer eller søl, og kan over tid føre til skader på underliggende materialer. Treg" oppsamling av vann i sisternen, trolig på grunn av slitasje eller avleiringer i innløpsventilen. Svelling i hjørnelist til innebygget sisterene, ingen registrert fukt ved overflatemåling. Svelling i sokkel til skap, ingen registrert fukt ved overflatemåling.
Konsekvens/tiltak: Uten dreneringsløsning/lekkasjesikring kan lekkasjer pågå over lang tid uten å bli oppdaget. Dette kan føre til omfattende fuktskader i omkringliggende byggematerialer. Det anbefales å etablere korrekt mansjettering og tetting rundt gjennomføringen for å sikre forskriftsmessig fuktsikring. Sisterne synes montert utenpå membran, anbefaler likevel nærme kontroll, samt opprettelse av drens og waterguard. Rengjøring eller utskiftning av innløpsventilen anbefales.
1. Etasje - Entre/Gang/Stue/kjøkken - Overflater og innredning
Det er påvist andre avvik:. Svelling i skjøt benkeplate, ingen registrert fukt ved overflatemåling på befaringsdagen. Enkelte fronter behøver mindre justeringer. Sprekk i en skuffe i frys.
Konsekvens/tiltak: Dersom avvik ikke utbedres er det fare for videre skadeutvikling. Ingen umiddelbar behov for tiltak utover tetting/forsegling av skjøt benkeplate.
Vannledninger
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Stoppekran er lokalisert, men ikke merket. Det ble ikke observert lekkasjer eller unormal slitasje. Manglende merking av hovedstoppekran er et mindre avvik fra anbefalt praksis. Merkingen skal bidra til å lette lokalisering ved behov for stenging av vann, særlig i nødsituasjoner. Vannrør er fra byggeåret, og har nådd en alder som tilsier at skader / lekkasjer kan oppstå.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Det anbefales at merking etableres for å sikre oversikt.
Avløpsrør
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Avløpsanlegg fra byggeåret har nådd en høy alder og skader / lekkasjer kan oppstå.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
Ventilasjon
Det er påvist andre avvik:. Det er manglende tilluftspalte ved dører slik at ventileringen av boenheten ikke fungerer som tiltenkt.
Konsekvens/tiltak: Tilluftspalte ved dører anbefales etablert for optimal ventilering.
Elektrisk anlegg
.
Generell kommentar: På grunn av anleggets alder og manglende dokumentasjon anbefales det at en fagperson kontrollerer det elektriske anlegget. Undertegnede har ikke elektro-utdanning eller utstyr til å vurdere anlegget grundig. Det anbefales derfor en eltakst utført av fagperson. Kontrollen bør utføres etter Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) og NEK 400, som beskriver gjeldende sikkerhetskrav.
TG3
Vinduer
Det er påvist vinduer med fukt/råteskader. Det er påvist andre avvik:. Registrert råte/nedbrytning i mindre stuevindu, svelling i foring. Ingen registrert fukt ved overflatemåling på befaringsdagen. Mindre svelling i vindusforing i stort stuevinfu, ingen registrert fukt ved overflatemåling.
Konsekvens/tiltak: Dersom tiltaket ikke utføres er det fare for videre skadeutvikling. Vindu med råteskade må påregnes skiftet for å hindre videre følgeskader.
TGIU
Varmtvannstank
Varmtvannstanken er på ca. 120 liter, montert i hjørne av kjøkkeninnredning. Ikke vurdert grunnet tilkomst.
Innhold
1. Etasje: Entre/gang/stue/kjøkken, 2 soverom, bad/vaskerom, bod Utvendig bod.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Sameiet har avtale med Telenor denne betales månedlig til sameiet per 20.11.2025 kr 654,-
Parkering
Biloppstillingsplass på sameiets felles tomt like ved inngangen til leiligheten. Denne er merket med 83. I følge sameiets vedtekter står det følgende: hver seksjon har rett til en biloppstillingsplass på fellesarealer i henhold til vedlagte oversikt. Sameiet har ikke tilrettelagt for el-bil lading.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører) - Oppvarming
-Varmepumpe i stue. -Varmekabler på bad.
Energiklasse
E
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Kommunale avgifter
8545
Kommunale avgifter år
2025
Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter og gebyr utgjer for 2025 totalt kr 8 545,-. I dette inngår bl.a. avgift for vatn, avløp, renovasjon. Beløpet er fordelt på 2 terminer. Avgift for 1. termin 2025 med forfall 15. april er på kr 4 308,-. Avgift for 2. termin 2025 med forfall 15. oktober er på kr 4 237,-. Det er vannmåler og vil derfor variere etter bruk.
Formuesverdi primær
725660
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
2902641
Formuesverdi sekundær år
2023
Info formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023, ifølge skatteetaten.
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet felleskostnader og kommunale avgifter påløper kostnader til strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
80/1200
Felleskostnader pr. mnd
3954
Felleskostnader inkluderer
Kr 3 954,- pr. måned (Felleskostnader kr 3 300,- og TV/internett avtale Telenor kr 654,-) Felleskostnader inkluderer blant annet: - Styrehonorar, lønn, o.l. - Avskrivning av driftsmidler - Forretningsførerhonorar - Diverse drift og vedlikehold - TV, internett o.l. - byggforsikring - Felles strøm - Andre kostnader Se vedlagt regnskap for mer detaljer. Det har kommet varsel om endring/økning av felleskostnader fra 01.01.2026. Styret skal ivareta sameiets forpliktelser i forhold til en økonomisk, og forsvarlig drift av bygningsmassen. Styret har behandlet, og godkjent Sameiet sitt budsjett for 2026. I den forbindelse er det besluttet å øke felleskostnadene 5% med virkning fra 01.01.2026. Bakgrunnen for økningen er å balansere budsjettet, og ta høyde for forventet vekst i konsumprisindeksen. Sameiet har fremover ett vedlikeholdsbehov, dermed viktig en tar høyde for disse kostnadene.
Om sameiet
Sameiet Kyllingstadparken Blokk B har som formål å ivareta sameierenes fellesinteresser og administrere eiendommen. Sameiet består av 15 eierseksjoner. Sameiet er lokalisert i Klepp kommune.
Forkjøpsrett
Det ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Det foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter. Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet. Kjøper kan gå til søksmål mot sameiet dersom kjøper mener manglende styregodkjennelse ikke er saklig begrunnet, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Sameiets forsikringsselskap
Storebrand
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Dyrehold må tas opp i hvert enkelt tilfelle med styret. ref. Husordensregler for Kyllingstadparken Blokk B og C.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
Følgende er tinglyst på eiendommen Dokumentnr. 9055Tinglyst 10.11.1992 Erklæring/avtale Pliktig medlemskap i velforeningen m.v. Gjelder denne registerenheten med flere Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 5 Formål: Bolig Sameiebrøk: 80/1200
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt midlertidig brukstillatelse for Smievegen 75 - 103. Det er i den midlertidige brukstillatelser anmerket følgende forhold: Montere heis. Mangelfull dytting av vindu og dører. 10.12.1992. Det eksisterer ikke godkjente tegninger på inneglassingen av terrasse, bruksendringen er ikke godkjent. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken ikke lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål. Reguleringsplan - Id 1331 - Kyllingstadparken - bebyggelseplan Felt B2. Ikrafttredelse 29.06.1993 Kommuneplan - Id 2022001 - Kommuneplan Klepp kommune 2022-2033 arealdelen. Ikrafttredelse 27.03.2023
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt på eiendommen.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris kr 45 000,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 3 500 Kommunale opplysninger 19 900 Markedspakke (eks. blink/aktivtreff) 6 900 Oppgjørsvederlag 4 000 Opplysninger fra forretningsfører 1 250 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 9 900 Tilretteleggingsgebyr 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 580 Utlegg utskrift av heftelser/servitutter (avg. fritt) pr stk Totalt kr: 90 450 Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket alle sine kostnader med oppdraget. Alle beløp er inkl. mva.

