aktiv-eiendomsmegling
VELKOMMEN TIL KOLBUHAGAN 15!

Pen og praktisk 3-roms leilighet på bakkenivå i hyggelig sameie sentralt på Kolbu - bod - carport - overtagelsesklart!

  • 2 500 000
  • BRA 75 m²
  • 2 soverom
  • PRISANTYDNING2 500 000
  • OMKOSTNINGER74 642
  • TOTALPRIS INKL. OMKOSTNINGER2 596 142
  • EIENDOMSTYPELeilighet
  • EIERFORMEierseksjon
  • BYGGEÅR2 014
  • SOVEROM2
  • AREALP-rom 71 m²
  • ANDEL FELLESGJELD21 500
  • FELLESKOST./MND1 500
  • TOMT5 127 m²
  • EIERFORM TOMTEiet tomt
  • 2 500 000,- (Prisantydning)
    21 500,- (Andel av fellesgjeld)
    --------------------------------------------------------
    2 521 500,- (Pris inkl. fellesgjeld)

    Omkostninger
    8 000,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))
    2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))
    172,- (Panteattest kjøper)
    585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
    585,- (Tingl.gebyr skjøte)
    62 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 2 500 000,-))
    --------------------------------------------------------
    74 642,- (Omkostninger totalt)
    --------------------------------------------------------
    2 596 142,- (Totalpris inkl. omkostninger)

    NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.

Meld deg på visning!

Påmelding
VELKOMMEN TIL KOLBUHAGAN 15!
- en lys og delikat selveierleilighet som fremstår med et godt inntrykk.

Leiligheten inneholder:
Kjøkken/ stue, 2 soverom, bad og entré, samt teknisk rom.

Carport og utvendig bod.
Fin og gjennomgående planløsning, med utgang til terrasseplatting fra stue.

Kolbuhagan 15, Innlandet

  • KORT FORTALT:
    Lyst og innbydende
    God varme med varmekabler og vedfyring
    Praktiisk planløsning
    Nærhet til butikk og helsestasjon
    Gode turområder i nærmiljøet

    KJØKKEN:
    Kjøkkeninnredning med slette og malte/folierte fronter.
    Laminert benkeplate med nedfelt vaskekum og platetopp.
    Integrert stekeovn og oppvaskmaskin i innredning.
    Plass og opplegg for kjøl-/fryseskap uavhengig av innredning.
    Avtrekk over platetopp til balansert ventilasjon.

    Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.

    BAD/ VASKEROM:
    Bad fra 2014.
    Flis på gulv, baderomsplater på vegger og folierte plater i himling.
    Badet er innredet med servantskap med servant og tilhørende overskap/speil/lys,
    gulvmontert toalett, vegghengt dusj med buede skjermdører i glass og opplegg for vaskemaskin.
    Rommet har avtrekk fra balansert ventilasjon og tilluftsspalte under dørblad.
    Badet varmes med varmekabler i gulv (ikke funksjonstestet ved befaring).

    INNVENDIGE OVERFLATER:
    Gulv i tørre rom i leilighet har parkett og flis.
    Vegger har malte mdf-plater (panelplater).
    Himlinger har folierte plater.

    Støpt plate for hele leilighet.

    Bygget er opplyst utført med radonsperre, men ingen dokumentasjon foreligger.

    Innvendige malte dører med glatte flater. 1 slag dør og 3 skyvedører.

    DIVERSE UTSTYR:
    Vannfordelingsskap i vegg på bad med drenering til gulv med sluk.
    Hovedstoppekran og vannmåler på teknisk rom.
    Balansert ventilasjon i leilighet.
    200 liter varmtvannsbereder produsert i 2014.
    Hovedsakelig skjult el-anlegg fra byggeår.
    Sikringsskap med automater er montert på teknisk rom.
    Røykvarslere tilkoblet el-anlegg og med batteri backup. Brannslukningsapparat fra byggeår.

    VEDLIKEHOLD/ STANDARD:
    Leilighet med normal standard.
    Leilighet har et normalt vedlikehold.

    Gjør oppmerksom på at dagens krav til isolering, tetthet og andre bygningsdeler er/kan være strengere enn da bygget ble oppført.

    Nevnte tilstandsgrader i prospekt er kun et utdrag fra takstrapporten.
    For detaljert informasjon om eiendommens tekniske tilstand, utbedringer og tiltak, konsekvenser av TG, samt kostnadsestimat for utbedring rundt de forskjellige punktene henvises det til vedlagte tilstandsrapport
    Interessenter oppfordres til å sette seg nøye inn i dette.
    Utbedringer og tiltak vil bli kjøpers ansvar.


    PUNKTER MED TILSTANDSGRAD 3 - STORE OG ALVORLIGE TILTAK:
    Ingen punkter registrert.

    PUNKTER MED TILSTANDSGRAD 2 - PUNKTER SOM KAN KREVE TILTAK:
    Utvendig > Dører:
    Det er påvist dører som er vanskelig å åpne eller lukke
    Hovedytterdør tar i karm ved åpning/lukking. Iht. opplyst har denne blitt brutt opp.
    Dører må justeres.
    Hovedytterdør trenger tilsyn og justering for å fungere optimalt.

    Innvendig > Overflater:
    Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
    Gulv på stue/kjøkken har stedvis noe høyere slitasje enn hva man kan forvente ut fra alder.
    Fuktskjolder ved stuevindu skyldes vanning av blomster, iht. opplyst.
    Ingen tiltak er nødvendig.

    Innvendig > Radon:
    Dokumentasjon på radonsperre foreligger ikke.
    Innhent dokumentasjon, om mulig.

    Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Bad:
    Rommet er et våtrom hvor det ved etablering var krav om "uavhengig kontroll",
    men det foreligger ingen dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll".
    Innhent dokumentasjon, om mulig.

    Kjøkken > Overflater og innredning > Stue/kjøkken:
    Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninredning utover normal slitasjegrad.
    Det har vært montert plate på vegg mellom benkeplate og overskap ved vaskekum.
    Plate er fjernet, og veggens overflate bærer noe preg av fuktighet fra vask.
    Det anbefales plate på vegg både ved vaskekum og platetopp.

    Kjøkken > Avtrekk > Stue/kjøkken:
    Avtrekk fungerer men det mangler lys.
    Ser ut som avtrekk er skiftet og ikke ferdigstilt.
    Avtrekk trenger tilsyn.

    PUNKTER MED TILSTANDSGRAD 2 - AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK:
    Ingen punkter registrert.

    KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT:
    Våtrom > Fukt i tilliggende konstruksjoner > Bad:
    Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone.
    TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.
  • Eiendommen har landlig beliggenhet med sentral beliggenhet.
    Det er gangavstand til dagligvarebutikk.

    Det er ca. 5 km. til sentrum av Lena.
    Ca. 12 km. til Raufoss hvor man finner shoppingmuligheter, flere dagligvarebutikker, bensinstasjoner og spisesteder.
    Til Gjøvik sentrum, med alle byfasiliteter, er det ca. 22 km.

    Se vedlagte nabolagsprofil i prospektet for ytterligere informasjon om nærområdet.
  • Følgende bygg er registrert på eiendommen i dokumentasjon oversendt fra kommunen:
    Bygningsnr. 300407476 - Andre småhus m/3 boliger el fl- Bra 72 m2.
    Dette avviker noe fra nylige oppmålinger i boligen gjort av takstmann iht vedlagte tilstandsrapport.

    Det er boligbebyggelse i området rundt.
  • Se kart.
    Det vil bli skiltet med Aktiv visningsskilter ved felles visninger.
  • Leilighet i 1 etasje oppført i ca. 2014. Tilhørende bod og carport i felles anlegg.

    Bygning har støpt plate på mark.
    Bindingsverksvegger med utvendig overflatebehandlet kledning.
    Pulttakskonstruksjon av tre, tekket med sveiset membran.
    Takrenner, nedløp og øvrige beslag av metall.
    Dekkbord av overflatebehandlet tre.
    Vinduer med trerammer og isolerglass produsert i 2014.
    Vinduer mot andre boenheter har Brannklassifisering B30/EI30.
    Hovedytterdør med malte flater og brannklasse B30.
    Verandadør med trekarmer og isolerglass produsert i 2014.
    Hellelagt området ved inngangsparti og utenfor verandadør.
    Begge områder er overbygget med tak.

    Iht. tilstandsrapport datert 15.07.2022 av Egil Sjørengen.
    For ytterligere informasjon vises til vedlagte takstrapport.

    Oppgitte byggeår er iht. vedlagte tilstandsrapport.
  • Følgende rom inngår i primærareal:
    Kjøkken/ stue, 2 soverom, bad og entré.

    Oppgitte arealer er iht vedlagte tilstandsrapport.
  • Se punktet om standard samt løsøre- og tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

    Komfyr og oppvaskemaskin medfølger. Kjøleskap var av dårlig befatning og er fjernet.
  • Vedovn er plassert i stue, med stålpipe ført over tak.

    Dersom beboelsesrom mangler oppvarming på visning følger det heller ikke med ovner i disse rommene ved overtagelse.

    Piper og ildsteder:
    Siste dato for tilsyn: 30/11-2020.
    Siste dato for feiing: 29/1-2021.
  • Eiendommen har opparbeidet områder med plen. Asfalterte veier mellom bygninger (boenheter).
    Det er asfaltert plass ved bod-/carport anlegg.

    Tomtestørrelse er oppgitt iht opplysninger gitt av kommunen, og er felles for sameiet. Noe usikre eiendomsgrenser.

    Eiendommen ble etablert 06.06.2014. Seksjonering

    Opprinnelig grunneiendommen ved navn DEHLI etablert 23.06.1941 via Skylddeling
  • Carport
  • Eiendommen er tilknyttet privat adkomstveg inn til eiendommen, og må beregne kostnader til brøyting og vedlikehold av veg og gårdsplass.
    Dette er dekket gjennom de månedlige felleskostnadene.

    Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
  • Forretningsfører: Anne Mette Lyberg
  • Eierseksjonen hører til boligsameie. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket.

    Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.

    Styret er under endring Samordnet registermelding er under saksbehandling. Styret velges av beboerne.

    Saker under arbeid:
    Maling av bygningsmassen.
  • Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse.
  • Tillatt etter søknad og godkjennelse fra styret.
  • Gjensidige
  • Formuesverdi som primærbolig kr 557 388 per 31.12.20
    Formuesverdi som sekundærbolig kr 2 006 595 per 31.12.20
  • Kr. 1 500 pr. mnd.

    De månedlige fellesutgiftene dekker renovasjon, brøyting, utvendig bygningsmasse, filter ventilasjonsanlegg, regnskapsfører, snørydding, renter og avdrag lån.
  • Andel fellesgjeld kr 21 500,- pr. 26.07.22.
    Andel fellesformue kr 10 870,- pr. 26.07.22.
  • Lån kr. 300.000,- i Toten Sparebank.
    Lånetype: Annuitet.
    Terminer: 12 pr. år.
    Rentesats: 6,25
    Siate termin: Mai 2028.
  • For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i forhold til sin sameiebrøk, jf eierseksjonsloven § 30.
  • Ca. kr. 15 450 pr. år.

    De kommunale avgiftene er opplyst som et årlig ca. beløp, og dekker, vann, avløp, renovasjon, feiing/ branntilsyn og eiendomsskatt.
    Det er vannmåler installert, og avgift vil derfor avhenge av forbruk.

    Vann kr 3706,-
    Avløp kr 3655,-
    Renovasjon kr 2886,-
    Brannsyn, feiing kr 486,-

    Eiendomsskatt kr 5148,-
    Skattegrunnlag kr 1560300.-

    Vannmåler:
    - Sist avlest dato 20/12-2022
    - Sist avlest målerstand (kubikkmeter) 289 ms

    Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av eventuelle kommunale endringer av gebyr/ avgift.
  • - månedlige felleskostnader til sameiet
    - kommunale avgifter og eiendomsskatt
    - strøm
    - tv/ internett
    - innboforsikring
    - generelle vedlikeholdskostnader

    Disse kostnadene vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtaler, kanalvalg, hastighet på bredbånd, etc.
  • Det foreligger ferdigattest for TBA EIENDOM - GNR/BNR 225/47 - BOLIGER KOLBUHAGAN datert 24.10.2017.

    Ferdigattest er ikke en bekreftelse på byggets tekniske kvalitet, men en bekreftelse på bygningsmyndighetenes avslutning av saken.
  • Fri råderett over egen seksjon.
  • Eiendommen er konsesjonsfri.
  • Det er ikke odel på eiendommen.
  • Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.

    Iht. eiersl. § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen.
  • På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/ rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

    Dok.nr 2704 tinglyst 27.08.1948 Best. om adkomstrett
    Vegvesenets betingelser vedtatt
    Overført fra: 3442-225/47
    Gjelder denne registerenheten med flere

    Dok.nr 906336 tinglyst 29.10.2012 Bruksrett
    Rettighetshaver:Kolbu Vel
    Lnr: 10045932
    Overført fra: 3442-225/47
    Gjelder denne registerenheten med flere

    Dok.nr 273670 tinglyst 03.04.2014 Bestemmelse om veg
    Rettighetshaver:Knr:3442 Gnr:225 Bnr:12
    Overført fra: 3442-225/47
    Gjelder denne registerenheten med flere

    Dok.nr 439021 tinglyst 02.06.2014 Bestemmelse om veg
    Rettighetshaver:Knr:3442 Gnr:225 Bnr:62
    Rettighetshaver:Knr:3442 Gnr:225 Bnr:63
    Overført fra: 3442-225/47
    Gjelder denne registerenheten med flere

    Grunndata:
    Dok.nr 461965 tinglyst 06.06.2014 Seksjonering
    opprettet seksjoner:
    snr: 12
    formål: Bolig
    tillegsdel: Bygning
    sameiebrøk: 1/14

    Dok.n 204178 tinglyst 05.03.2015 Reseksjonering
    Endring av tegninger

    Tinglyste dokumenter kan fåes ved henvendelse til megler. Megler oppfordrer interessenter til å lese samtlige tinglyste dokumenter før man eventuelt legger inn bud.

    Det er legalpant for kommunale avgifter.
  • Eiendommen ligger i område som i Kommuneplan (19.6.2019) er avsatt til:
    Boligbebyggelse - Nåværende
    Reguleringsplan skal fortsatt gjelde
    Gul sone iht. T-1442
    Rød sone iht. T-1442

    Gjeldende regulering:
    Reguleringsplan for Kolbuhagan vedtatt 12.4.2012

    Formål:
    Rød sone iht. T-1442
    Gul sone iht. T-1442
    Boligbebyggelse-konsentrert småhusbebyggelse
    Parkering
    Lekeplass
    Park
    Veg
    Gangveg/gangareal/gågate
    Gang-/sykkelveg

    Bestemmelser kan sees hos megler, evt ta kontakt med kommunen for info.
  • Gnr. 225 Bnr. 47 Snr. 12 i Østre toten kommune
  • Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
  • Partene skal signere kjøpekontrakt etter aksept av bud.
  • Overtakelse etter nærmere avtale med selger.
  • Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 10. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
  • Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Meglerforetaket mottar kr 2 300/2 700/2 600 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av PLUSS.
  • Alle som skal selge eller leie ut bolig må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler
  • Budgivere oppfordres til å legge inn bud via «Trygg Budgivning». Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler
  • Budgivere oppfordres til å legge inn bud via «Trygg Budgivning». Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form.

    Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg signere budet elektronisk ved hjelp av BankID. Fremgangsmåte ved budgivning: Benytt "Gi bud"-knappen for å logge inn med BankID. Din elektroniske identitet og signatur blir kontrollert som en del av innloggingen. Registrer ditt bud med korrekt beløp, frist, eventuelle forbehold, ønsket overtagelse og finansieringsplan. Bekreft at innholdet i bud er korrekt ved å signere elektronisk. Du mottar en SMS-kvittering (skriftlig mottaksbekreftelse) når ditt bud er registrert. Budforhøyelser kan gjøres enten ved å logge inn på nytt med BankID eller du kan sende svar til SMS-kvitteringen. Vær oppmerksom på at bud gitt via SMS må behandles manuelt av megler. Bud via SMS kan ikke anses som mottatt av megler før du har fått en svarbekreftelse pr SMS. For bud som inngis skriftlig ved hjelp av budskjema, må budgiver ha legitimert seg overfor megler. Legitimeringen bør ikke skje ved oversendelse av kopi av bankkort. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Alle bud bør derfor ha en akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises til det "Forbrukerinformasjon om budgivning", som er vedlagt salgsoppgaven.
  • Listen over løsøre og tilbehør utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020, legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er tilgjengelig hos oppdragsansvarlig samt på www.nef.no. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg.
  • Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning
  • Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.

    Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel.

    Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2).

    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen.

    Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
  • Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Gruppen AS og konsernets produktselskaper om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med oppdragsansvarlig for et uforpliktende tilbud vedrørende finansiering. Meglerforretningene kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
  • Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende kr. 60.000,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 13.900 -, oppgjørshonorar kr 6.900 ,- og visninger kr 3.000 , -. Minimumsprovisjonen er avtalt til kr 60.000 ,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg/ vederlag i henhold til oppdragsavtale. Disse omfatter grunnbok , tinglyste avtaler, kommunal info, forretningsfører, eierskifte, markedsføring og sikring. Dersom handel ikke kommer i stand har megler krav på å få dekket vederlag for utført arbeid med kr. 2.500,- pr time, begrenset oppad til kr. 60.000,-. Alle beløp er inkl. mva.
  • Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
  • Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.
  • Solfrid Andrea Ødemark
    Tom Ødemark
Dobrinka Bjerke

Megler

Dobrinka Bjerke

95 86 55 44

Send e-post

Få beskjed når lignende
boliger kommer for salg

Få en verdivurdering

Siste boliger

Meld deg på vårt nyhetsbrev