KRAGERØ Edvard Munchs vei 23
Fin attraktiv selveierleilighet i 1. etasje med nydelig sjøutsikt!
- kr 3 100 000
- BRA-i 65 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 3 100 000
- Omkostningerkr 91 940
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 191 940
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1992
- Soverom1
- Felleskostnaderkr 2 600
- Tomt3 477.2 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 100 000,- (Prisantydning) 0,- (Andel av fellesgjeld) Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 77 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 100 000,00)) 91 940,- (Omkostninger totalt) 3 191 940,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Edvard Munchs vei 23 - Praktisk selveierleilighet på Seniorsenteret beliggende i første etasje med direkte inngang fra hovedinngangen.
Leiligheten inneholder: Gang, kjøkken, stue, soverom, bad og bod.
Seniorsenteret inneholder totalt 44 leiligheter. Det er heis til alle etasjer. Det er også en fantastisk felles uteplass i form av stor takterrasse. Her er det rikelig med sol og en spesielt flott utsikt til skjærgården og havet. Perfekt for sammenkomster/besøk.
Meget sentral beliggenhet med kort gange ned til Kragerø sentrum og alt det har å by på. Her finner man et variert utvalg av butikker, kafeer, restauranter etc.
Ta kontakt med megler for visning!
Edvard Munchs vei 23, Telemark
- Tomt
3477.2m²
Beskrivelse av tomt
Flott felles eiet opparbeidet tomt rundt seniorsenteret som er asfaltert og beplantet etc. Fantastisk felles uteplass i form av takterrasse. Her er det rikelig med sol og en spesielt flott utsikt til skjærgården og havet. Perfekt for sammenkomster/besøk.
Beliggenhet
Leiligheten har en meget sentral beliggenhet med kort gange ned til Kragerø sentrum og alt det har å by på. Her finner man et variert utvalg av butikker, kafeer, restauranter etc, og bussterminal med avganger til Tangen, som igjen bringer deg videre mot Oslo og Kristiansand. Fergekaia ligger i sentrum og som gir enkel adgang til hele Kragerøs fantastiske skjærgård. Tullas Spisestue er nylig etablert i 1 etasje i selskapslokalet på Seniorsenteret. De tilbyr alt av snitter, middag, kaker og bakverk. Sameie har selskapslokaler som kan leies. Passer fint til f.eks. dåp, konfirmasjon, jubileer, minnestund, julebord, kurs/ seminar mm. Seniorsenteret inneholder totalt 44 leiligheter. Det er heis til alle etasjer. Det er også en fantastisk felles uteplass i form av stor takterrasse. Her er det rikelig med sol og en spesielt flott utsikt til skjærgården og havet. Perfekt for sammenkomster/besøk. Gunnarsholmen er like ved, dette området er friareal beliggende i vannkanten med muligheter for bading og moro. Det gir et godt utgangspunkt for en hyggelig piknik i solen.
Adkomst
Se kartskisse.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av villa og småhusbebyggelse.
Byggemåte
Selveierleilighet fra 1992. Hovedbygg fra 1946 (Naperm Boktrykkeri). Bygget ble ombygd fra høsten 1991 og overlevert 1992. Bygningen har bærende konstruksjoner av mur og betong. Opplysningene er hentet fra tilstandsrapport fra SørTakst AS, datert 31.05.24. Tilstandsrapporten ligger vedlagt i prospektet.
Innhold
Gang, kjøkken, stue, soverom, bad og bod.
Standard
Praktisk selveierleilighet på Seniorsenteret beliggende i første etasje med direkte inngang fra hovedinngangen. Ingen trapper. Heis til felles takterrasse. Oppvarming via varmegjennvinning er inklusiv i husleien. Gang. Skap. Belegg på gulv, malt strie på vegger, malt betong i himling. Kjøkken. Innredning med hvite fronter og nyere laminat benkeplate. Nyere oppvaskmaskin. Kjøl/fryseskap og komfyr kan medfølge. Belegg på gulv, malt strie på vegger, malt betong i himling. Stue. Skyvedør mellom gang og stue. Utgang til veranda med flott sjøutsikt. Belegg på gulv, malt strie på vegger, malt betong i himling. Soverom. 2 doble klesskap og 1 skap. Belegg på gulv, malt strie på vegger, malt betong i himling. Bad. Wc, dusjhjørne, håndvask med skap og speilskap. Opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Flislagt gulv med varmekabler (lagt i 2017), tapet på vegger, malt betong i himling. Bod. Ny varmtvannsbereder. Skap og lagringsplass. Belegg på gulv, malt strie på vegger, malt betong i himling. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: - Det er vinduer med isolerglass: Karmer og rammer er værslitte. Tiltak: På vinduer må det påregnes vedlikehold, samt at enkelte kanskje må skiftes. - Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Det er fuktsvellet dørblad på balkongdøren. Tiltak: Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte dører må skiftes ut. Det må påregnes vedlikehold og ev. utskiftning av balkongdøren. - Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Tiltak: Det bør gjennomføres radonmålinger. - Kjøkken: Innredning med alders- og bruksslitasje. Tiltak: Behov for tiltak i stor grad vil være påvirket av personlig smak og ønsker. - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Forhold som har fått TG3: - Bad: Det er sprekker i sveieskjøter og flere hull i veggbelegg i våtsonen. Tiltak: Overflatene må skiftes for å lukke avvik. Opplysningene er hentet fra tilstandsrapport fra SørTakst AS, datert 31.05.24. Tilstandsrapporten ligger vedlagt i prospektet.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Altibox - avtale i sameiet kr. 383 pr. mnd.
Parkering
Biloppstillingsplass og 1 gjesteparkering.
Diverse
Calling anlegg i gangparti. Calling anlegget kan benyttes til åpning av ytterdør. Dørene blir låst på kvelden.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 100 000,- (Prisantydning) 0,- (Andel av fellesgjeld) Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 77 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 100 000,00)) 91 940,- (Omkostninger totalt) 3 191 940,- (Totalpris inkl. omkostninger) - Oppvarming
Elektrisk. Varmekabler på bad. Balansert ventilasjonsanlegg.
Energiklasse
D - Kommunale avgifter
13073
Kommunale avgifter år
2024
Info kommunale avgifter
De kommunale avgiftene omfatter vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr samt feie- og tilsynsavgift. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift
Info om eiendomsskatt
Det gjøres oppmerksom på at det kan komme endringer i regelverket knyttet til eiendomsskatt. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig.
Formuesverdi primær
414773
Formuesverdi primær år
2024
Formuesverdi sekundær
1576138
Formuesverdi sekundær år
2024
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
65/3248
Felleskostnader pr. mnd
2600
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnader til sameiet for denne seksjonen utgjør kr 2 600,- pr. måned som inkluderer bl.a oppvarming, ytre forsikring, avsetning til felles ytre vedlikehold og vedlikehold/reparasjon av f.eks. heis, vask av fellesområder, brøyting/snørydding og strøm fellesområder.
Om sameiet
Eiendommen G.nr:40, b.nr:90 i Kragerø kommune ligger i sameiet mellom eierne av de seksjonene bebyggelsen på eiendommen er oppdelt i. For hver eierseksjon er fastsatt en sameiebrøk basert på seksjonens areal. En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25. Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler, kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting Kragerø Seniorsenter består av 44 leiligheter spesielt utformet med tanke på eldre og funksjonshemmede. Av disse er 29 leilighet i privat eie, mens 15 enheter er i Kragerø Kommunes Boligstiftelses eie. Disse leies av Kragerø kommune.¨ Som sikkerhet for sine økonomisk forpliktelser overfor sameiet er det utstedt en pantobligasjon med tilhørende bruksretter i fellesareal. Pantobligasjonen har prioritet etter 75% av første tinglyste overdragelses pris, uten opptrinnsrett og er pålydende kr. 10.000,-. Denne må ny eier akseptere overtatt ved overdragelse av seksjonen. Hvis en sameier ikke betaler de i sameiermøtet fastsatte bidrag til driften til fastsatt tid og ikke innen 14 dager etter skriftlig påkrav, er dette å anse som mislighold av sameiekontrakten og gir sameiet rett til å inndrive forfalne beløp hos vedkommende etter tvangsfullbyrdelseslovens regler. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning. Ihht til årsmøte protokoll darert 23.05.2023, er det vedtatt og godkjent at fellesutgiftene kan økes med 5%. Sameie har romslige fellesareal, takterrasse og hageområder. Sameie har også tilfluktsrom, kjøkken og diverse rom for teknisk utstyr og lagring.
Forkjøpsrett
Ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Kreves ikke.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling. Iht. årsmøteprotokoll datert 25.03.2023 er økning av fellesutgiftene med 5% godkjent.
Sikringsordning fellesgjeld
Ikke tilknyttet.
Sameiets forsikringsselskap
Tryg
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt.
Eierskiftegebyr
5900 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 12.12.1991 - Dokumentnr: 3504 - Seksjonering Opprettet seksjoner:
Snr: 10
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 65/3248
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen den 28.10.1992. Plantegning datert 17.01.1991 stemmer overrens med dagens løsning.
Vei, vann og avløp
Offentlig.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til bolig, tilhører reguleringsplan Skrubben, datert 12/2-04. Kommunen opplyser at det ikke reguleringsplaner under arbeid. Det er regulert tre byggeområder for bolig B1, B2, og B3 med samlet areal på ca. 4.590 kvm. Innenfor området tillates oppført bygg med inntil 3 etasjer i tillegg til nødvendig tekniske installasjoner på tak. Eksisterende bygg kan ombygges, påbygges eller rives. Utnyttelsesgrad for byggeområde sett under ett skal maksimalt være U=1.3. I område B1 tillates maksimalt 1.500 kvm gulvareal benyttet til servicefunksjoner med direkte tilknytning til boligene. I område B" og B3 tillates tilrettelegging for næringviksomhet i inntil 2 plan. Innenfor byggeområdet skal det avsettes 1 parkeringsplass pr. leilighet. Det avsettes ikke p.plass for midlertidig boenheter mindre enn 42 kvm. Det avsettes 3 stk. p-plasser for oppsittere på kommunal grunn. I område B4 reguleres til boliger. Areal for byggeområdet er ca. 1.100 kvm. Det tillates oppført bygg med inntil3 boligetasjer. Gesimshøyde for bebyggelse er på inntil kote 18,0. Byggene skal ha saltak med 34 graders vinkel. Innenfor dette område skal det avsettes 1 parkeingsplass pr. leilighet. Det informeres om fremtidig bygging av leiligheter på taket av parkeringshus på Skrubbodden. Dette fremtidige bygget vil ligge over veien mot vest og vil komme til å ta noe av sjøutsikten mot Kilsfjorden. I reguleringen for Skrubbodden står bl.a: Offentlig godkjent detaljregulering for Skrubbodden gnr. 40 bnr. 9 m.fl. vedtatt 12.06.2014. Skrubbodden er regulert til fritids- og boligformål. Reguleringsplanen har lagt til rette for bygging av boliger, fritidsboliger og småbåthavn med tilhørende infrastruktur. I tillegg til eksisterende bebyggelse skal området bebygges med nye boliger og fritidsboliger. Utearealer tilrettelegges med grøntanlegg og gangveger. Utearealer gis universell utforming. Fremtidig bebyggelse har en varierende utnyttelsesgrad av tomtearealer (BF1 maks 70%, BF2 maks 65%, BF3 maks 75% og BF4 maks 70%) og skal bebygges med dels bolig, dels fritid. Områdene i reguleringskart anvist med BF1, BF2, BF3 og BF4 skal bebygges med min. 30% boliger. Det oppfordres interessenter å lese reguleringsbestemmelsene, vedlagt prospekt. Her vil man se inntatt fremtidig bebyggelse på taket av p-anlegg. Rammetillatelse for denne utbygging (BF1) i detaljregulering vedtatt 14.02.2018. Kopi av reguleringskart og bestemmelser kan sees i salgsoppgave.
Adgang til utleie
Bolig i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret må ha "saklig grunn" for ikke å godkjenne leietager. Det er ingen egen utleiedel i boligen, men boligen kan leies ut i sin helhet.
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Eiendommen er ikke konsesjonspliktig, men kjøper må via egenerklæring om konsesjonsfrihet bekrefte at eiendommen skal benyttes til helårsbolig. Dvs. at minimum en person skal benytte eiendommen til sin primære bolig. Det praktiseres ikke personlig boplikt, slik at boplikten kan opprettholdes ved f.eks. utleie.
Kommentar konsesjon
Eiendommen ligger i en kommune med 0-konsesjon. Det er derfor boplikt på eiendommen. Det må fylles ut egenerklæring om konsesjonsfrihet ved kjøp der kjøper bekrefter at eiendommen skal benyttes til helårsbolig.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 100 000,- (Prisantydning) 0,- (Andel av fellesgjeld) Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 77 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 100 000,00)) 91 940,- (Omkostninger totalt) 3 191 940,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Omk. kjøper beløp
91940
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 2,9% ink.mva av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke markedspakke kr 19800,-, oppgjørshonorar kr 3650,- og utlegg for kommunale opplysninger kr 2140,-. Minimumsprovisjonen er avtalt til kr 50.000,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 19800,-. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 19800,-. Alle beløp er inkl. mva.