MJØNDALEN Arbeidergata 34
Pen leilighet beliggende sydvendt i 3. etasje med heis
- kr 2 390 000
- BRA-i 35 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 2 390 000
- Omkostningerkr 61 100
- Totalpris inkl. omkostningerkr 2 451 100
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2009
- Soverom1
- Felleskostnaderkr 1 405
- Tomt2 483 m²
- Eierform tomtEiet
- 2 390 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 59 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 61 100 (Omkostninger totalt) 72 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 74 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 451 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 462 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 464 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
- Lys og fin to-roms leilighet med flott utsikt fra store vindusflater
- 3. etasje med heis midt i sentrum
- Ny parkett og nymalte veggflater
- Felles terrasse i 2. og 5. etasje
- 1 soverom med fransk balkong
- Gangavstand til sentrumsbutikker
- Tog og buss i umiddelbar nærhet
Arbeidergata 34, Buskerud
- Tomt
2483m²
Beskrivelse av tomt
Opparbeidede fellesarealer. Atrium med adkomst fra 2. etasje. Asfaltert felles innkjørsel og gjesteparkering.
Beliggenhet
Beliggende i moderne leilighetsbygg med heis i sentrum av Mjøndalen. Gangavstand til dagligvareforretninger, serveringssteder, apotek, bakeri, bank og andre andre servicetilbud. Ca 200 meter til Mjøndalen Stasjon med godt tog- og busstilbud; se vy.no og brakar.no. Ekspressbuss fra E134.
Adkomst
Se kartskisse i annonsen på FINN.no. Det vil bli skiltet til annonserte fellesvisninger.
Byggemåte
Bygningen er et boligbygg med flere boenheter fra 2009. Fundamentet består av støpt betong fundament/gulv som er glattpusset. Grunnmuren er av betong. Ytterveggene over grunnmuren er en rammekonstruksjon av stål og betong med utfyllende bindingsverk. Fasaden er forblendet med teglstein utvendig og fasadeplater. Bygningen har et flatt tak med papp/folietekking. Taket er ikke nærmere besiktiget. Etasjeskillerne er av plasstøpt betong. Bygningen har aluminiumsvinduer med 2-lags glass, samt en malt hovedytterdør og en malt fransk balkongdør i tre. Det er heis og betongtrapp i felles gang.
TG2 - Avvik som kan kreve tiltak:
- Innvendig - Etasjeskille/gulv mot grunn
Avvik: · Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. · Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Våtrom - 3. ETASJE > BAD/VASKEROM - Overflater vegger og himling
Avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på vegger.
- Våtrom - 3. ETASJE > BAD/VASKEROM - Overflater Gulv
Avvik: · Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
- Våtrom - 3. ETASJE > BAD/VASKEROM - Sluk, membran og tettesjikt
Avvik: · Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. · Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
- Tekniske installasjoner - Ventilasjon
Avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på anlegget.
- Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg
Innhold
Leiligheten ligger i 3. etasje i bygg med heis. Det er hovedinngang fra 1. etasje mot nord (mot jernbanen) med ringeklokke og dørtelefon. Sideinngang fra 2. etasje mot vest (fortauet mot broen). Felles terrasse i 2. etasje og 5. etasje. Entré, bad/wc/vaskerom, stue med åpen kjøkkenløsning, soverom. Bod i kjeller.
Standard
Kjøkken Kjøkkenet har innredning med profilerte fronter og benkeplate av laminat. Det er avtrekk via balansert anlegg. Bad Flislagt bad/wc med hvit baderomsinnredning, dusjnisje, wc og opplegg for vaskemaskin. Innvendige overflater Gulv: Parkett og fliser. Vegger: Malte plater og fliser. Himling: Malte plater. Felles brannvarslingsanlegg med direkte tilknytning til brannvesen, oppgradert i 2024/25.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Ingen hvitevarer medfølger.
Moderninseringer og påkostninger
2024:
? Det har vært arbeidet med utbedring av skader på balkonger, samt arbeid med løpende bygningsmessig vedlikehold med vask og maling av overflater.
Parkering
Gjesteparkering ved inngangsparti; ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Radonmåling
Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant.
Diverse
Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Prisantydning inkl. omkostninger
2 390 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 59 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 61 100 (Omkostninger totalt) 72 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 74 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 451 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 462 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 464 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk panelovn i stue og soverom. Gulvvarme på bad.
Info strømforbruk
Siste leieboer har hatt et årlig strømforbruk på 8100 kWh. Anlegget hadde eltilsyn siste gang i 2010, og det er ingen pålegg på anlegget p.t.
Energiklasse
D
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.enova.no/nb/energimerking.no. Komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Vann og avløp: Priser for 2025. Fastledd kr 2 805,- pluss 91,38 x forbruk i kbm. Boligen har installert vannmåler, og avgiften vil derfor variere med forbruket. Det beregnes ikke forskudd på terminene, men faktureres på grunnlag av faktisk forbruk/avlesning etterskuddsvis tre ganger i året.
Formuesverdi primær
659887
Formuesverdi primær år
2024
Formuesverdi sekundær
2639547
Formuesverdi sekundær år
2024
Info formuesverdi
Opplysningene om formuesverdi er basert på skatteetatens boligkalkulator og det tas forbehold om at den beregnede formuesverdien kan avvike fra eiendommens fastsatte formuesverdi, som ikke har latt seg fremskaffe da selger er et aksjeselskap. Dersom du kan dokumentere at formuesverdien for din primærbolig overstiger 25 prosent av dokumentert markedsverdi opp til kroner 10 millioner, har du krav på å få formuesverdien satt ned. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/
Sameiebrøk
36/4538
Felleskostnader pr. mnd
1405
Felleskostnader inkluderer
- Totalbeløp felleskostnader: 1 405 kr i måneden - Renovasjon: 332 kr i måneden - Felleskostnad alle: 635 kr i måneden - Grunnkostnad: 418 kr i måneden - Gass: 20 kr i måneden
Andel fellesformue
15407
Forkjøpsfrist
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
Sameiet Arbeidergata 34 (org.nr. 994 109 448) ligger i Drammen kommune. Sameiet består av 42 eierseksjoner, hvorav 38 er boligseksjoner og 4 er næringsseksjoner. Forretningsfører for sameiet er NBBO. Vedtatte saker: - Vedtektene er vedtatt på årsmøtet 16.06.2020. - Budsjett for 2025 er behandlet og vedtatt av styret. - Eventuelle endringer i felleskostnadene ble innført fra 1.1. d.å. Pågående saker: - Styret har i inneværende periode arbeidet løpende med bygningsmessig vedlikehold. - Det har vært arbeidet med utbedring av skader på balkonger, samt arbeid med løpende bygningsmessig vedlikehold med vask og maling av overflater. - Det er planlagt arbeid for festing av løse fasadeplater, og det er innhentet priser på utskifting av lamper på balkonger. - Styret har engasjert bistand for teknisk forvaltning av bygget slik at sameiet forvaltes i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. - Styrets arbeid med reseksjonering av garasje er stort sett ferdigstilt. - Spørsmål om lading av elbil for gjester til sameiet. - Spørsmål om bruk, renhold og kostnadsfordeling for garasjen. - Spørsmål om bruk av fellesarealer til sykkelparkering i garasjen. - Spørsmål vedr. engasjement av person til teknisk forvaltning.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Megler har kopi av budsjett for år 2025 og årsregnskap for år 2024. Dette kan interessenter få oversendt. Borettslagets budsjetterte regnskap for 2025: overskudd (1 547,-) Årsresultat for 2024: -234 306,- Saker som kan medføre kostnadsøkninger: Spørsmål om lading av elbil for gjester til sameiet Spørsmål om bruk, renhold og kostnadsfordeling for garasjen Spørsmål om bruk av fellesarealer til sykkelparkering i garasjen Spørsmål vedr. engasjement av person til teknisk forvaltning Vi gjør oppmerksom på at beslutninger/vedtak tatt i generalforsamling eller av styret kan medføre økning i felleskostnader og andel fellesgjeld som f.eks. fremtidige vedlikeholdsplaner, nye låneopptak og prisstigninger på feks. diverse avgifter (renovasjon, kommunale avgifter m.m.) som eier er ansvarlig for.
Sameiets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Forpliktelser 6-1 Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten (1) Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler. Seksjonseiernes vedlikeholdsplikt omfatter slikt som a) inventar b) utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker c) apparater, for eksempel brannslukkingsapparat d) skap, benker, innvendige dører med karmer e) listverk, skillevegger, tapet f) gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk g) vegg-, gulv- og himlingsplater h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring i) vinduer og ytterdører Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås. (2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke utskiftning av sluk, vinduer og ytterdører. Seksjonseieren er likevel ansvarlig for utskiftning av ødelagte vindusruter. (3) Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende som ligger til bruksenheten. (4) Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. (5) Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner. (6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk. (7) Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret. (8) Etter et eierskifte har den nye seksjonseieren plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskiftning i henhold til denne bestemmelse. Denne plikten gjelder selv om vedlikeholdet skulle vært utført av den tidligere seksjonseieren.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt når dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne; se for øvrig vedlagte husordensregler punkt 10.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3301/223/364/17: 22.01.2009 - Dokumentnr: 48199 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om vedlikeholdsansvar Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:3301 Gnr:223 Bnr:364 Gjelder denne registerenheten med flere Dokumentet kan sees ved henvendelse til megler. 22.01.2009 - Dokumentnr: 48196 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:3301 Gnr:223 Bnr:7 Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:3301 Gnr:223 Bnr:364 30.01.2009 - Dokumentnr: 71667 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 17 Formål: Bolig Sameiebrøk: 36/4538 Dokumentet kan sees ved henvendelse til megler. 01.01.2020 - Dokumentnr: 189326 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0625 Gnr:23 Bnr:364 01.01.2024 - Dokumentnr: 815077 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3005 Gnr:223 Bnr:364
Ferdigattest/brukstillatelse
Midlertidig brukstillatelse er utstedt 18.02.2009 og ferdigattest 26.06.2014.
Vei, vann og avløp
Adkomstvei: Eiendommen har adkomst via offentlig veg eller gate. Tilknytning vann: Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger. Tilknytning avløp: Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger.
Regulerings- og arealplanner
Regulert til: Sentrumsformål Følger reguleringsplan Områderegulering for Mjøndalen sentrum (plan-ID 062520130008). Planen er en områderegulering som regulerer eiendommen til sentrumsformål, gatetun, gang-/sykkelveg og kjøreveg. Vedtatt 19.06.2019 Følger Kommuneplanens arealdel for Drammen kommune 2025-2037, ikrafttredelse 18.06.2025. 2483.03 kvm er i kommuneplanen avsatt til Sentrumsformål - Nåværende. Det er igangsatt planleggingsarbeid i nærheten. Dette gjelder plan med ID 3301 20240006, 'Detaljregulering for kvartalet Gamle Rådhusgata, Evjegata, Hattenveien og Arbeidergata'. Eiendommen berøres av hensynssoner for flomfare og ras- og skredfare i henhold til kommuneplanen. I reguleringsplanen berøres eiendommen av hensynssone for flomfare (H320), rød støysone (H210) og gul støysone (H220).
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Ta kontakt med megler dersom du ønsker kopi av vedtektene for nærmere informasjon om hvilke vedtak som er fattet i dette sameiet om korttidsleie.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
2 390 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 59 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 61 100 (Omkostninger totalt) 72 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 74 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 451 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 462 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 464 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
61100
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke kunnet tegne boligselgerforsikring på boligen i henhold til vilkår. Leiligheten har vært utleid, og selger kan derfor ha manglende kunnskap om leilighetens kvaliteter og feil/mangler.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 39 900,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke markedspakke kr 19 700,-, tilretteleggingsgebyr kr 9 900,- oppgjørshonorar kr 5 000,- og visninger/overtagelse kr 2500,- pr stk. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 6 159,-. Utleggene omfatter innhenting av opplysninger fra kommune og forretningsfører. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 2 500,- per time for utført arbeid, oppad begrenset til kr 25 000,-, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.
Dokumenter

