aktiv-eiendomsmegling
Velkommen til Gamlelinja 61B!
Velkommen til Gamlelinja 61B!

OSLO Gamlelinja 61B

Lekker tomannsbolig over 2 plan med barnevennlig beliggenhet! Markterrasse på ca. 38m² og garasjeplass med el.bil lader

  • kr 6 150 000
  • BRA-i 102 m²
  • 3 soverom
  • Prisantydningkr 6 150 000
  • Omkostningerkr 19 221
  • Totalpris inkl. omkostningerkr 6 451 221
  • EierformAndel
  • Byggeår1981
  • Soverom3
  • Andel fellesgjeldkr 282 000
  • Felleskostnaderkr 5 929
  • Tomt46 100 m²
  • Eierform tomtEiet
  • 6 150 000 (Prisantydning) 282 000 (Andel av fellesgjeld)   6 432 000 (Pris inkl. fellesgjeld)   Omkostninger 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 7 981 (Gebyr utlysing forkjøpsrett)   19 221 (Omkostninger totalt)   6 451 221 (Totalpris inkl. omkostninger)

Meld deg på visning!

Påmelding
Gamlelinja 61B - 1. Etasje
Velkommen til Gamlelinja 61B! Dette er en innholdsrik tomannsbolig over 2 plan som oppleves både lun, åpen og luftig. Boligen har en meget praktisk planløsning og mange gode kvaliteter. Beliggenheten er svært barnevennlig, med nærhet til skoler, fotballbane, busstopp og fine turområder. Borettslaget er blant de mest populære i bydelen, delvis på grunn av sin nærhet til de mange idylliske strendene langs Oslofjorden Nøkkelinfo: - Barnevennlig og fredelig område - Terrasse på ca 38 m² - Overflateoppusset samt skiftet ut det elektriske i første etasje 2021 og i underetasje 2023. - Garasjeplass m/ el-lader. - Bad og gjeste-WC - Godt med lagringsplass med bod i underetasjen og ved inngangspartiet, samt på loft. - Nært togstasjon (10 min til Oslo S) - Gode turmuligheter Velkommen til visning!
Entreen har god plass til oppheng av yttertøy.

Gamlelinja 61B, Oslo

  • Tomt
    46100m²

    Beskrivelse av tomt
    Felles eiertomt for borettslaget. Fellesarealer er ryddig og pent opparbeidet med gressplen, diverse beplantning, asfalterte internveger, lekeplass og sittegrupper.

    Beliggenhet
    Gamlelinja 61B har en gunstig beliggenhet i et av de mest populære boligområde i Holmlia. Det tilbyr tilgang til offentlig kommunikasjon, grønne områder og et bredt utvalg av fasiliteter. Dette gjør området attraktivt for både familier og enkeltpersoner som ønsker å bo i nærheten av byens bekvemmeligheter samtidig som du har tilgang til naturskjønne omgivelser. Barna kan trygt utforske omgivelsene i dette nesten bilfrie nærområdet, som er utstyrt med flere lekeplasser, idrettsfasiliteter og en sti som fører ned til Hvervenbukta. Uansett om du liker turer i skogen, sykling, eller bare ønsker å nyte naturen, vil du finne mange flotte muligheter for friluftsliv i nærheten. Skole og barnehagealternativer er rikelige her. Området tilbyr et bredt spekter av skoler for alle trinn, i tillegg til flere offentlige og private barnehager i nærheten. Hallagerbakken skole, en populær skole, ligger kun en 7-minutters spasertur fra boligen. Området er godt dekket av kollektiv transport med både buss og tog like i nærheten. Holmlia stasjon betjenes av tog på Østfoldbanen, som forbinder Oslo med flere byer og tettsteder i Østfold-regionen og Sør-Sverige. Denne stasjonen er en del av lokaltoget som går mellom Oslo S og Ski, med hyppige avganger gjennom dagen. Det tar vanligvis rundt 15 minutter med tog og ca 20 min med bil til Oslo Sentralstasjon. Det er et bredt spekter av fasiliteter i nærheten av Gamlelinja, inkludert dagligvarebutikker, apoteker, restauranter og kafeer. For shopping og rekreasjon, er Holmlia kjøpesenter i umiddelbar nærhet. I tillegg har du Kolbotn Torg som huser en rekke butikker og forretninger.

    Adkomst
    Se vedlagte kart i annonse. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger. For kollektivtilbud se www.ruter.no.

    Bebyggelse
    Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

    Barnehage/skole/fritid
    Hallagerbakken barnehage - 8 min Vestskrenten idrettsbarnehage - 9 min Hallagerstua barnehage - 12 min

    Skolekrets
    Lusetjern skole (1-7 kl.) - 10 min Hallagerbakken skole (1-7 kl.) - 11 min Rosenholm skole (1-7 kl.) - 14 min Toppåsen skole (1-7 kl.) - 22 min Holmlia skole (8-10 kl.) - 8 min

    Offentlig kommunikasjon
    Offentlig transport er enkelt tilgjengelig via busser og tog. Holmlia togstasjon er en 13-minutters spasertur unna, og nærmeste bussholdeplass, Ravnåsen, er kun 2-3 minutters gange unna. Herfra kan du ta buss nr. 77 til Holmlia stasjon, som er et knutepunkt for offentlig transport med flere bussforbindelser. Toget tar ca. 15 minutter til Oslo S, og omtrent 20 minutter til Skøyen eller Ski. Fra Sloreåsen går det ekspressbuss til Oslo Sentrum på rundt 16 minutter. Bussen går 6 ganger i timen i rushtiden, og ellers 2 ganger i timen. Du kan finne mer informasjon om reiseruter på https://www.ruter.no

    Byggemåte
    Boligen fremstår med yttervegger i bindingsverkkonstruksjon belagt med liggende kledning. Etasjeskille i boligen fremstår i trevirke. Yttertak i saltakkonstruksjon, tekket med takstein.

    Sammendrag selgers egenerklæring
    Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja, det var feil knyttet til ventilasjon så var den oppdatert og rørene til radiator var byttet til ny pga av alder. Alt var dekket og fikset av borettslaget. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært. Ventilasjonsrør var koblet til ventilasjonsventil på nytt og ble gjort ekstra isolering av rør på taket (Christianiagruppen) Det var også anbefalt å øke mellomrom mellom dørterskel og dør i våtromet. - Byttet rørene til radiatoren (Frøiland Bygg). Arbeid utført av Christianiagruppen og Frøiland Bygg. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Jeg vet fra tidligere eier at det var dreneringsskade i 2017 i underetasje som var fikset med ny drenering og oppussing i den forbindelse. Det var ingen problemer i den tiden jeg eide huset. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. 2017: Elektrikker byttet ut det elektriske anlegget i hele underetasjen (utført av Christianiagruppen). 2022: byttet stikkontakter og brytere på førsteetasje under oppussing, unntatt våtrom (utført av fagfolk uten firmatilknytning). 2023: byttet stikkontakter og brytere på underetasje under oppussing, unntatt kjøkken (utført av fagfolk uten firmatilknytning). Arbeid utført av Christianiagruppen. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja, borettslaget har en avtale med Smartly, og det er ikke anledning til å velge type ladestasjon eller system selv, alle beboere må forholde seg til denne avtalen Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. Montert et vindu i rommet under trappen i 2023 (utført av fagfolk fra Granda AS). Bygget ny terrasse som forbinder trapp og underetasje terrasse (egeninnsats). Bygget nytt gjerde foran inngangen og plantet gress langs den(egeninnsats). Arbeid utført av Granda AS

    Innhold
    1. etasje: Entré, trapperom, soverom, soverom 2, soverom 3 og bad Underetasje: Stue/kjøkken, spisestue, toalettrom og innredet rom. Utvendig og loftsbod.

    Standard
    Kjøkken: Baderom - 1. etasje: Badet er i følge opplysninger fra tidligere salg opplyst å være fra 2010. Det foreligger ingen dokumentasjon på oppføring av bad, kun ett angitt årstall i tidligere prospekt. Sluket under dusjkabinett er originalt fra byggeår. Badet er oppgradert/bygget etter forskrift av Tek 97. Takflate er belagt med malte plater, veggflater er belagt med fliser. Gulvet er belagt med fliser. Sluk i plast plassert under dusjkabinett. Ventilasjonssystemet på bad fremstår med mekanisk avtrekk fra ventil, det mangler spalte under dørblad for tilluft. Innredning og garnityr på bad fremstår med: dusjkabinett, servant med underskap, speilskap med lys, opplegg for vaskemaskin og wc. Hulltaking er foretatt i tak i innredet rom, uten å påvise unormale forhold. Toalettrom - Underetasje: Overflater på Wc er belagt med malte plater på vegger, samt fliser på gulv. Innredning og garnityr fremstår med: servant, overskap, lys og wc. Terrasse: Adkomst til terrasse fra stue, med gulvareal på ca. 38m². Gulvet er belagt med behandlede terrassebord. Høyde på rekkverk er målt til 0,96m. Adkomst til terrasse fra inngangsparti, med gulvareal på ca. 21m². Gulvet er belagt med behandlede terrassebord. Vinduer: Vinduer i boligen fremstår med 2-lags glass i trerammer. Dører: Entredør i treramme med 2-lags glass Balkongdør i treramme med 2-lags glass Innvendige dører fremstår med glatte dørblader i malt utførelse. Trapper: Utvendig trapp fremstår med trinn og rekkverk i behandlet trevirke. Innvendig trapp fremstår med malte vanger og trinn i tre. Det er rekkverk med spiler. Innvendige overflater: Gulv: Parkett, laminat og fliser Vegger: Malte flater av plater og tapet. Himling: Malte flater i alle rom bestående av plater. Takhøyde i leiligheten er målt opp mot 2,39m. Vannledninger: Kjøkken: Vanntilførsel med forkrommede rør. Det er installert Waterguard. Bad: Det er skjulte vannrør til installasjonene. WC: Skjulte vannrør til installasjoner. Hovedstoppekran er plassert i skap i innredet rom i underetasje. Annet - Yttertaket er innvendig tekket med sutakplater. - Boligen fremstår med etasjeskille i tre, samt støpt dekke mot grunn. - Utforede vegger mot terreng, er belagt med plater. - Avløpsrør i boligen fremstår med plastrør - Ventilasjon i boligen fremstår med naturlig ventilasjon via spalter i vinduer, samt mekanisk avtrekk fra ventil på wc og bad. - Varmtvannsbereder er plassert i fellesareal - Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med skrusikringer plassert i entre. - Boligen er utstyrt med pulverapparat og røykvarseler. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2 Forhold som har fått TG 3 Utvendige trapper Avvik: Det er ikke montert rekkverk. Åpninger i rekkverker ikke i henhold til krav i dagens forskrifter. Forhold som har fått TG 2 Tak utvendig Avvik: Det er observert eldre fuktskjolder i takplater rundt ventilasjonskanal på kaldtloft, det er også registrert soppsporer i noen takplater. Tiltak: Det bør påberegnes oppgradering av rørføring, samt vasking av soppsporer i takplater. Bad - Sluk, membran og tettesjikt Avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Sluket er av eldre type, det er observert rustdannelse på skruer i klemring. Tiltak: Skruer i sluk må skiftes, tilstand på sluk/membran bør sjekkes ved skifte av skruer i sluk. Terrassedør Avvik: Det er observert noe fuktskade i terskel. Tiltak: Terrassedør fungerer tilfredsstillende. Oppgradering av terskel bør påberegnes, innen rimelig tid Terrasse Avvik: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav Radon Avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Tiltak: Det bør gjennomføres radonmålinger Innvendige trapper Avvik: Rekkverkshøyder er under dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. Åpninger i rekkverk er større enn dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. Tiltak: Det er ikke krav om utbedring av åpninger opp til dagens krav. Håndløper må monteres på vegg for å tilfredsstille krav på byggetidspunktet. Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyder opp til dagens krav. Bad - Overflater vegger og himling Avvik: Det er gitt TG.2 på veggflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år Tiltak: Konstruksjoner fungerer med dagens løsning. Det er målt på vegger med Protymeter fuktmåler, ingen unormale verdier er registrert. Det anbefales dagens bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntrengign i veggkonstruksjoner. Bad - Overflater gulv Tiltak: Det er gitt TG.2 på gulvflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid, samt sprekk i enkelte fliser. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år Avvik: Konstruksjoner fungere med dagens løsning. Det anbefales dagens bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntrengign i gulvkonstruksjoner Bad - Sanitærutstyr og innredning Avvik: Det er observert noe svelling i servantskap, nederst på fronter. Tiltak: Innredning og garnityr fungerer som normalt, det er ingen behov for tiltak pr. i dag. Bad - Ventilasjon Avvik: Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør Tiltak: Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Vannledninger Avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tiltak: Oppgradering av vanntilførsel bør på beregnes innen rimelig tid Elektrisk anlegg Det er utført Elkontroll av anlegget datert 02.04-2024, arbeidet er utført av Proff Elektriker AS. TG2 settes ut i fra alder på deler av anlegg med originale skrusikringer, samt opplysninger fra Elkontroll.

    Innbo og løsøre
    Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse. 

    Hvitevarer
    Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.

    Moderninseringer og påkostninger
    Diverse oppgraderinger 2023 - Underetasje oppussing: byttet innerdør, ny vegg ved trappen, malt vegger (utført i egen regi). Installert vindu i et lite rom (utført av Granda AS) Diverse oppgraderinger 2021 - Første etasje oppussing: byttet alle innerdør, byttet parkett, malt vegger, lagt fliser ved inngangen (utført i egen regi) Større vedlikehold og rehabilitering i regi av borettslaget: 2022: Oppgradert lekeplassene. Lys i garasjene. 2021: Byttet porter i garasjen. 2020: Drenert hele nr 46- rekken. Fire enheter 2019: El bil plasser. Oppgradert utemiljø. 2018: Etablert infrastruktur til 84 el-bil plasser. Oppgradert hjemmesiden. 2017: Omfattende utbedring av Gamlelinja 61 a/b og 42/44. Nytt leketog på lekeplassen på tunet 2016: Omfattende utbedring av to lekeplasser på nedre gangvei. Ny utebelysning. Nye felles postkasser 2015: Avsluttet gjenstående arbeider etter rehabiliteringen. Utbedret omfattende vannskade i nr 42 og 44. Etablert 6 ladestasjoner for elbiler. 2014: Beising av store deler av bygningene. Avdekket omfattende råteskader på panel og konstruksjon som er utbedret. Manglende brannskiller i ca 70 boder utbedret. Skiftet ut flere trapper og rekkverk. 63-rekken stabilisert med ny støttemur og i tillegg er det gjort store arbeider med omlegging av ledninger for avløpsvann. 2013:Rehabilitering vedtatt i XGF 16.01.2013. I ekstraordinær generalforsamling avholdt 16. januar 2013 ble følgende rehabilitering vedtatt: Utskifting av ytterdører og vinduer, kostnadsramme inntil 25 millioner Utskifting av panel og etterisolering av gavlvegger, kostnadsramme inntil 8 millioner Utskifting av ventilatorer og kanaler på loftet, kostnadsramme inntil 4 millioner Utskifting av radiatorventiler med nye samt innsetting av termostater på samtlige fjernvarmeovner, kostnadsramme inntil 2 millioner Generalforsamlingen ga styret fullmakt til: Å godkjenne andelseiers søknader om skifte til heve/skyvedør i forbindelse med rehabiliteringen. Å godkjenne innsetting av vinduer på gavl i forbindelse med rehabiliteringen, under forutsetning av at vinduene er i henhold til bygningsgrammatikken, at det foreligger skriftlig akspept fra berørte naboer og at vinduene forøvrig tilfredsstiller alle offentlige krav. Merkostnaden for disse tiltakene utover standardleveransen må bekostes av den aktuelle beboer. Det er redegjort for arbeidene i innkallingen 2013: Utskifting av samtlige vinduer og ytterdører. 2-roms leilighetene har fått stuevinduer som kan åpnes. Skiftet panel og etterisolert alle gavler, samt rettet opp manglende brannisolering på gavler mellom 2-roms leilighetene. Påbegynt beising av hele borettslaget (fullføres i 2014). Skiftet alle raftebord. Skiftet alle motorer til avtrekksvifter og renset alle avtrekkskanaler. 2012: Eiendomsmassen er nå 30 år, og det merkes på at det har måttet gjøres mindre utbedringsarbeider på flere av leilighetene. Det har ikke vært igangsatt større enkeltstående vedlikeholdsarbeider i 2012, da styret har prioritert å forberede den store jobben med utskifting av vinduer og ytterdører, etterisolering m.m. som har planlagt oppstart våren 2013 2011: Tre store lekeplasser er oppdatert med nytt utstyr. Det er etablert permanente fartsdumper. Man har foretatt en tilstandsvurdering av dører, vinduer og kledning i borettslaget. 2010: Div rehabiliteringsoppg. i brl., m.m. Se dokumentet "årsmøte 2023" for eldre vedlikehold/rehabilitering.

    Parkering
    Parkeringsplass i felles garasjeanlegg med el-lader. Det er venteliste for ekstra parkeringsplass De som ønsker å anskaffe seg en El-bil må melde fra til styret i god tid, slik at ytterlig tilrettelegging kan finne sted. Kostnaden for etablering av ny ladestasjon dekkes av andelseier selv.

    Diverse
    Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.

    Prisantydning inkl. omkostninger
    6 150 000 (Prisantydning) 282 000 (Andel av fellesgjeld)   6 432 000 (Pris inkl. fellesgjeld)   Omkostninger 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 7 981 (Gebyr utlysing forkjøpsrett)   19 221 (Omkostninger totalt)   6 451 221 (Totalpris inkl. omkostninger)

  • Oppvarming
    Oppvarming ved fjernvarme via radiatorer i leiligheten. Åpne vannrør med tilkobling til radiatorer. Det er individuell måling for fjernvarme, avregning skjer ved fakturering direkte fra Hafslund fjernvarme.

    Energiklasse
    C

    Info energiklasse
    Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler.

  • Formuesverdi primær
    1285923

    Formuesverdi primær år
    2022

    Formuesverdi sekundær
    4886508

    Formuesverdi sekundær år
    2022

    Andre utgifter
    Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).

    Tilbud på finansiering
    Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.

    Andelsnummer
    103

    Part.obl.nr.
    948288923

    Felleskostnader pr. mnd.
    5929

    Andel fellesgjeld
    282000

    Andel fellesgjeld år
    2024

    Andel fellesgjeld per dato
    2024-02-29T23:00:00Z

    Kommentar fellesgjeld
    Totale felleskostnader pr. 06.03.24 kr 5 929,- pr. mnd. Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 6 107,- Styret har besluttet å øke felleskostnadene med 3 % fra 01.07.24 IN-lån: Nei

    Andel fellesformue
    26530

    Andel fellesformue per dato
    2023-12-30T23:00:00Z

    Kommentar kommunale avgifter
    Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.

    Borettslaget
    Gamlelinja Borettslag

    Borettslagets org.nr
    948288923

    Om borettslaget
    Gamlelinja Borettslag (948 288 923) består av 180 andelsleiligheter. Borettslagets gårds- og bruksnummer er 185/56,60,61 og 64. Styret: Styret kan kontaktes på e-post gamlelinja@styrerommet.no Boligselskapets hjemmeside http://www.gamlelinja.no/ Borettslaget arrangerer også ulike hyggelige arrangementer utover året for både store og små. For eksempel så har vi sommerfesten, dugnadfestival, Pride-markering og bruktmarkedet, hvor den siste var rent beboer-initiert. Saker vedtatt på årsmøte 2023: 5. Fastsettelse av honorarer: Godtgjørelse for styret foreslås satt til kr 400 000,- Forslaget ble vedtatt 8. Innsetting av vindu i galvvegg på rekkehus Vi søker generalforsamlingen om samtykke til å sette inn et vindu på gavlvegg (bolig 34A), som vist på vedlagte tegning. Vinduet følger skjema for innsetting av vinduer som er oppgitt på Gamlelinja Borettslag sine nettsider. Nytt vindu, med format 1150x1150 mm, skal plasseres over kjøkkenbenk ca midt i kjøkkenrom. Lignende vinduer er satt inn i gavlvegg andre steder i borettslaget. Vi skal videre søke Plan- og bygningsetaten om godkjenning. Forslaget ble vedtatt 9. Forslag til nye husordensregler angående dyrehold i Gamlelinja borettslag. Forslaget ble vedtatt 11. "Bomring" Gamlelinja Generalforsamlingen gir styret mandat til å utrede "bomring" i Gamlelinja. Forslaget ble vedtatt. 12. Søknad om dispensasjon til innsettelse av vindu, Gamlelinja 46 C Vi ber om at Generalforsamlingen godkjenner dispensasjonssøknaden, da vinduet er i tråd med gjeldende bygningsgrammatikk. Forslaget ble vedtatt. 14. Søknad om forhåndsgodkjent tilbygg og dispensasjon. Generalforsamlingen godkjenner at forslaget trekkes iht. forslagsstillers ønske. Forslaget ble vedtatt.

    Gebyr forkjøpsrett
    7981

    Forkjøpsrett
    Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten. Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.

    Styregodkjennelse
    Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.   Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte. Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget. Innmelding i OBOS kr. 500,- Faktura ettersendes når eierskiftet er registrert.

    Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
    Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling. Balansen i årsregnskapet viser negativ egenkapital. Dette skyldes at eiendelene, deriblant bygningene, står bokført til opprinnelige priser. Konsekvensen av dette er at de balanseførte verdiene av eiendelene ikke gjenspeiler markedsprisen. Erfaring med omsetning av enkeltleiligheter gir informasjon om at den totale verdien av selskapets eiendommer er høyere enn den balanseførte verdien. Dermed vurderes den faktiske egenkapitalen til å være positiv av styret i selskapet.

    Lånebetingelser fellesgjeld
    Lånenummer: HANBAN-83987162700A Type: A Restsaldo: 47.824.787,- Restløpetid: 29 år 1 mnd Terminer pr. år: 12 Rente: 5,70% Andel fellesgjeld: 281 345

    Sikringsordning fellesgjeld
    Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en partene. Oppsigelsestiden er 12 måneder regnet fra oppsigelsesdato.

    Borettslagets forsikringsselskap
    If skadeforsikring

    Polisenummer felles forsikring
    2364128

    Vedtekter/husordensregler
    Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven. 

    Dyrehold
    Dyrehold er tillatt iht. borettslagets vedtekter. Se vedlagte husordensregler for vilkår.

    Eierskiftegebyr
    6385

  • Tinglyste heftelser og rettigheter
    På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/185/60: 14.09.1982 - Dokumentnr: 24587 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
    14.09.1982 - Dokumentnr: 24588 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
    14.09.1982 - Dokumentnr: 24589 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
    02.12.1986 - Dokumentnr: 78690 - Vilkår i kjøpekontrakt Gjelder denne registerenheten med flere
    29.01.1982 - Dokumentnr: 2647 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
    Knr:0301 Gnr:185 Bnr:6
    23.05.1991 - Dokumentnr: 25265 - Målebrev 29.01.1982 - Dokumentnr: 2652 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:185 Bnr:56
    Med flere bestemmelser
    29.01.1982 - Dokumentnr: 2652 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:185 Bnr:61
    Med flere bestemmelser
    29.01.1982 - Dokumentnr: 2654 - Best om garasje/parkering Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:185 Bnr:64
    Med flere bestemmelser


    Ferdigattest/brukstillatelse
    Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 31.08.1988

    Vei, vann og avløp
    Offentlig vei, vann og avløp. 

    Regulerings- og arealplanner
    Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål. Reguleringsplan S-2497 Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler.

    Adgang til utleie
    Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

    Legalpant
    Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.

    Kommentar bo- og driveplikt
    Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommen.

    Kommentar konsesjon
    Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.

    Kommentar odelsrett
    Det er ikke odel på eiendommen.

  • Lovanvendelse
    Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.  Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen.  Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse.

    Budgivning
    Budgivning i forbrukerforhold  Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold  Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.

    Omk. Kjøper beskrivelse
    6 150 000 (Prisantydning) 282 000 (Andel av fellesgjeld)   6 432 000 (Pris inkl. fellesgjeld)   Omkostninger 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 7 981 (Gebyr utlysing forkjøpsrett)   19 221 (Omkostninger totalt)   6 451 221 (Totalpris inkl. omkostninger)

    Omk. kjøper beløp
    19221

    Betalingsbetingelser
    Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

    Hvitvaskingsreglene
    Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.

    Personopplysningsloven
    Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.

    Boligselgerforsikring
    Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.

    Boligkjøperforsikring
    Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.

    Meglers vederlag
    Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 0,7% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr  21 990,- oppgjørshonorar kr  6 990,- og visninger kr  3 990, -. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 10 640,-. Utleggene omfatter tinglysing av pantedokument med urådighet, utlegg opplysninger forretningsfører, eierskiftegebyr til forretninsfører og lisens meglersenter. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 3 490,- per time for utført arbeid, oppad begrenset til kr 34 900,-, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg.  Alle beløp er inkl. mva. 

Simon Duy Lam Nguyen

Megler

Simon Duy Lam Nguyen

90 81 96 98

Send e-post

Få beskjed når lignende
boliger kommer for salg

Få en verdivurdering

Siste boliger

Meld deg på vårt nyhetsbrev