OSLO Københavngata 14A
Lekker og nyoppusset 1(2)roms hjørneleil-Originale tregulv-Nytt kjøkken 2025-Bad pusset opp 2025
- kr 4 250 000
- BRA-i 29 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 4 250 000
- Omkostningerkr 107 600
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 438 980
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1930
- Soverom1
- Felleskostnaderkr 2 613
- Tomt1 616.8 m²
- Eierform tomtEiet
- 4 250 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 106 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 107 600 (Omkostninger totalt) 118 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 121 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 357 600 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 368 500 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 371 300 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Lys og luftig leilighet i 4 etasje med svært god og gjennomtenkt planløsning. Boligen har blitt vesentlig oppgradert i 2025 av fagfolk. Det er godt med lagringsplass og de riktige detaljene fra byggeår er beholdt.
- Oppgradert bad fra 2025
- Stilrent IKEA-kjøkken fra 2025 med moderne løsninger
- Lave felleskostnader
- Nye vannrør i boligen
- Fjernvarme og internett er inkl i felleskostandene
- Gode oppbevaringsmuligheter med lofts - og kjellerbod
- Svært sentral men tilbaketrukket beliggenhet
- Nye kurser og nytt ledningsnett inne i leiligheten
- God utleiemulighet
- Boligen er malt i tidsriktige farger og de originale gulvene er slipt
- Det er egen sykkelbod i fellesarealene til sameiet
- Fellesvaskeri
Københavngata 14A, Oslo
- Tomt
1616.8m²
Beskrivelse av tomt
Opparbeidet tomt med gressplen, variert vegetasjon, sittegrupper, sykkelskur og asfalterte gang- og stikkveier. Egen sykkelbod finnes ved inngangsparti.
Beliggenhet
Boligen har en attraktiv plassering nært et pulserende byliv samt rolige og grønne omgivelser. På grensen mellom Grünerløkka og Rodeløkka har du kort vei til alt du trenger i hverdagen dagligvarebutikker, nisjebutikker, vintageforretninger, kaféer, restauranter og et bredt kulturtilbud. Ringen Kino, Mathallen og Vulkan-området ligger bare en kort spasertur unna. Området er kjent for sine sjarmerende bygater, idyllisk trehusbebyggelse og en stadig utvikling med nye boligprosjekter. Servicetilbud og restauranter Rodeløkka og Grünerløkka byr på et mangfold av hyggelige kaféer, spennende restauranter, gallerier og populære barer. Nabolaget har en levende atmosfære med et variert tilbud som passer både hverdagslige behov og spesielle anledninger. I nærområdet finner du matbutikker som Joker, Spar og Coop Extra ved Carl Berner Torg, slik at daglige ærender kan gjøres enkelt og effektivt. Du har også apotek, blomsterbutikker, treningssentre og andre servicetilbud bare få minutter unna. Når det gjelder mat og drikke, er utvalget imponerende: start dagen med en frokost på Kaffe Lykke, nyt en italiensk lunsj på Evviva, ta et glass på Art Bar eller avslutt kvelden med en helaften på Michelin-anerkjente Hot Shop. I tillegg finner du flere bakerier, takeaway-steder og spesialbutikker rett i nærheten. Nærområde og grøntområder Her bor du med kort vei til noen av Oslos mest populære parker. Sofienbergparken og Birkelunden ligger kun et steinkast unna, og fungerer som livlige møteplasser med markeder, konserter og arrangementer gjennom året. Botanisk hage med Naturhistorisk museum, samt Munch-museet og Deichmanske bibliotek i Bjørvika, er også innen rekkevidde. For tur- og treningsglade er Akerselva et stort pluss. Langs elvebredden finner du både frodige grøntområder, små badeplasser og stille partier, perfekt for en rolig spasertur eller en frisk sykkeltur. I tillegg finner du en koselig park ca. 6 min fra boligen som heter Hallenhagen. Trening Området har et godt utvalg treningssentre, blant annet OsloHelseStudio, SATS Ringnes Park og Carl Berner, Fresh Fitness og FitFactory - alt i gangavstand fra boligen. Transport Med kort vei til trikk, buss, t-bane og gode sykkelveier, er det enkelt å komme seg rundt i hele byen. Uansett om du skal til sentrum, marka eller andre bydeler, er du raskt på vei.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Barnehage/skole/fritid
Se vedlagt nabolagsprofil. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.
Offentlig kommunikasjon
Holdeplass for buss nr 30 i umiddelbar nærhet. Få minutters gange til holdeplass for buss nr 20 og nr. 21 bussen som bruker 7 min. til HiOA. Trikkestopp (11, 12 og 13) fra Biermanns gate eller Birkelunden. T-bane fra Carl Berners plass
Byggemåte
Leiligheten ligger i en blokk oppført med støpt grunnmur og etasjeskiller/dekker i betong. Utvendige fasader ervutført i mur/konstruksjonsbetong. Takkonstruksjonen består av takstoler/sperrer tekket med takstein. Trekarmsvinduer med 2-lags glass med stempeldato 1989. Ytterdør av type B30 (brannklassifisert). Innvendige dører av heltre. Det er kun registert 2 TG2: Vinduer / dører: Det ble ikke registrert noen punkterte vindusglass på befaringsdagen selv om dette kan til tider være vanskelig å avdekke kun ved visuell kontroll. Det ble foretatt en enkel funksjonstest av tilfeldig valgte vinduer i boligen. Det ble registrert noe slitte pakninger og trege vridere på vinduer fra byggeåret. Utskifting av disse anbefales på sikt. Mer enn halvparten av forventet levetid er passert. Enkelte vinduer og dører kniper. Ett vindu har en provisorisk løsning på lukkemekanismen, men vinduet kan fortsatt åpnes og lukkes og har fungerende funksjon. VVS: Det er mangelfull ventilering av badet, noe som kan medføre økt fuktbelastning, kondensproblematikk og redusert uttørkingsevne. Badet har kun naturlig ventilasjon, med avtrekk via eksisterende kanal og tilluft via spalte under døren. Det er også mangelfull inspeksjonsmulighet til varmtvannsberederen, da denne ikke er tilstrekkelig tilgjengelig for kontroll, vedlikehold eller utskifting uten inngrep i innredningen.
Standard
Entré: Porttelefon og originale nyslipte tregulv. Det er etablert en smart nisje med vaskemaskin i entré/gang utenfor badet. Det er montert Waterguard under/bak installasjonen som lekkasjesikring. Plass til oppheng av klær på knagger i nisje og i gang i entré samt skoskap eller annen oppbevaring. Stue/kjøkken Nytt lekkert IKEA-kjøkken fra 2025. Slette fronter og heltre benkeplate. Integrerte hvitevarer som; Kjøleskap, platetopp, stekeovn, Ventilator og oppvaskmaskin (alt fra IKEA) Varmtvannsbereder, komfyrvakt og Waterguard er montert samtidig i forbindelse med oppgraderingen. Godt med skap og benkeplass. Stuen er lys og luftig og ved oppussing ble det prioritert en større stue med åpen kjøkkenløsning heller enn å etablere et soverom. Det er i dag en alkove løsning. Ellers er stuen nymalt i tidsriktge farger med nyslipte originale tregulv. Fin vindusrekke på to sider som gir godt med lys. Sameiet har jobbet med en balkongløsning. Denne prosessen er ikke avklart, men vil være positiv om den gjennomføres. Alkove: Alkoven har smarte skråstilte vegger. Forheng ut mot stue. Plass til skap 60 cm, knagger, kommode eller annen oppbevaring. Bad: Badet har blitt oppgradet/pusset opp i 2025 med nye fliser over gamle. Det er også lagt nye vannrør og etablert ny membran i gulv. Badet består ellers av; Dusjvegger av glass og dusjgarnityr på vegg, vegghengt toalett og innredning med servant. Badet har naturlig ventilasjon, med avtrekk via eksisterende kanal og tilluft via spalte under døren. Varme i gulv og downlights i himling.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte. Alle hvitevarer på kjøkken medfølger.
Parkering
Vanlig gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Området er en del av ordningen "beboerparkering". Det vil si at man med beboerkort kan parkere døgnet rundt, også utover det som er maksimal parkeringstid. Med innvilget beboerparkering kan du parkere hele uken mot et årlig gebyr på kr 6.200,-/ kr. 2.090,- for EL-bil, kr 3.100,- for motorsykkel og moped samt kr 1.045,- for elektrisk motorsykkel/moped. Har du folkeregistrert adresse i bydelen og er eier av kjøretøyet, kan du søke om beboerparkering. Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/. Eier nevner også: "Det er godt med gateparkering i umiddelbar nærhet til boligen, samt i de omkringliggende gatene innenfor samme sone. I tillegg er det kun ca. 2 minutters gange til nærmeste parkeringshus."
Radonmåling
Boligen er i 4.etasje så måling er ikke aktuelt.
Diverse
En av eierene som selger har og har hatt oppdrag som takstmann hos megler/meglerforetaket. Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører)
Prisantydning inkl. omkostninger
4 250 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 106 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 107 600 (Omkostninger totalt) 118 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 121 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 357 600 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 368 500 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 371 300 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Boligen varmes opp med vannbåren varme via radiatorer, tilknyttet fjernvarmeanlegg. Det er nyere radiator på stue/kjøkken
Info strømforbruk
Selger har ikke bebodd eiendommen, men ved andre salg har beboere ligget rundt 5 000,- kWh per år.
Energiklasse
E
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter betjenes gjennom felleskostnadene. I Oslo er det innført eiendomsskatt på boliger og annen fast eiendom. Eiendomsskatten utgjør 2.35 promille av eiendomsskattegrunnlaget minus bunnfradraget. Bunnfradraget for 2025 er på inntil 4.7 millioner kroner. Se kommunens nettsider for mer informasjon.
Info om eiendomsskatt
Det er pt ikke eiendomsskatt på seksjonen.
Formuesverdi primær
855407
Formuesverdi primær år
2024
Formuesverdi sekundær
3421627
Formuesverdi sekundær år
2024
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
340/37460
Felleskostnader pr. mnd
2613
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnadene inkluderer fyring, forretningsførsel, forsikringspolise, kommunale avgifter, internett, vaktmestertjeneste, felles renhold, snørydding/gressklipping, nedbetaling av gjeld, drift og vedlikehold. Pr. dags dato Renter og avdrag: 707,- Felleskostnader: 1 906,- Beløpet er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler som sameiet til enhver tid har inngått. Ytterligere differensiering foreligger ikke fra sameiet. Sameiet skal øke felleskostnader 10% fra 01.01.2026 tilsvarende ca 200 kr per måned. Forvalter bekreftervidere at det pt ikke foreligger andre planer som øker gjeld eller felleskostnader.
Andel fellesgjeld
81380
Andel fellesgjeld per dato
2025-11-30T23:00:00Z
Om sameiet
Sameiet består av 102 seksjoner. Københavngaten 14 Sameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 984057563, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune med Gårds- og bruksnummer: 227, 256. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Hani Al Saidy. Sameiets revisor er PWC. Innkomne saker iht. innkalling 2025: Sak 7, forslag 2. Balkonger Styret har jobbet videre med utredning om det skal etableres balkonger i sameiet, og ber sameierne på årsmøtet ta stilling til om nyvalgt styre skal gå videre med saken og søke PBE om tillatelse til etablering. Plan og bygningsetaten (PBE) har i møte gitt signaler om at de er positive til re-etablere balkonger på begge sider av bygget. Men ikke for første etasje-leilighetene. De har vært positive til balkonger også for hjørneleilighetene til tross for at de tidligere ikke har hatt brannbalkong. PBE har vært tydelig på at de ikke kommer til å gi tillatelse til at det etableres balkonger kun foran enkelte av leilighetene som opprinnelig hadde brannbalkonger. Konklusjonen til vår arkitekt er at PBE har gått langt i å si at de ikke ser noen grunn til at det ikke skal kunne etableres 80 balkonger. Men at erfaringen med PBE er at man ikke kan være sikker før en tillatelse er i boks. Kostnader: Foreløpig anslag på pris per leilighet for balkong er om lag 90.000, - - 100.000 eks mva. Det vil i tillegg bli en kostnad for flytting av radiator, utskjæring for dør og ekstra kostnad for dør opp mot hva et ordinært vindu ville kostet. Det vil også bli en kostnad for ingeniør til å se på innfestigen av balkongene i fasaden. Alle får en anledning til å låne privat slik at felleskostnadene ikke berøres. Alle får billigere lån privat enn det sameiet oppnår gjennom OBOS. Forslag til vedtak: Årsmøtet sier ja til at det etableres balkonger utenfor alle gårdens leiligheter, unntatt leilighetene i 1. etasje. Og at kostnadene fordeles med en lik andel på hver av sameierne som får balkong. Nytt styre får i oppdrag å jobbe videre med saken. Hvis vedtaket vedtas må det forventes en innbetaling for hver av seksjonseierne. Styret har jobbet med å utvikle toppetasje slik at sameiet så snart som mulig kan selge utbyggingsretten med rammetillatelse fra Plan ? og Bygningsetaten. Målet er gode inntekter til sameiet, som kan finansiere nødvendige vedlikeholdsbehov fremover, blant annet fullføring av fasadeoppussing. Byantikvaren har gitt sin tilslutning og søknad er sendt inn til PBE for bygging av 6 leiligheter på til sammen noe over 300 m2 BRA. De to gavltrappene som ligger på hver sin side av bygget er ikke nødvendige som rømningsveier og styret har derfor kunnet inngå avtale om å selge arealet i oppgang A til 5 eiere av leiligheter der. Samtidig var det liten interesse for å kjøpe arealet i E-oppgangen. Salget i oppgang A vil innbringe brutto totalt kr 2.020.000. Av ukjent årsak har PBE valgt å splitte en igangsettingstillatelse når det gjelder oppgang A. Sprinkling av disse fem rommene har blitt et tema da PBE varslet oss om politisk interesse for å gjøre det enklere å utvikle alle byens loft, men vi mangler dessverre fremdeles bekreftelse fra PBE på hvilken løsning de forlanger. Arbeidet med å fjerne trappa og å støpe nye gulv er utført og beboerne er nå naturlig nok svært ivrige etter å ta rommene i bruk. Et spørsmål som må avklares i etterkant av generalforsamlingen 2025 (avholdes 28.april) er at PBE i forbindelse med en rammetillatelse for utbygging av loftene, krever at sameiet bygger to heiser opp til 6 etasje. Kravene til rømning gjør da at heisene må bygges i oppgang B og D. Av likehensyn ønsker styret å få vedtak på ekstraordinær generalforsamling om det bare skal bygge heis i disse to eller om det skal bygge heis i alle fem oppgangene. Fem heiser vil føre til kraftig reduserte inntekter til sameiet ved et salg av en utbyggingsrett. Styret vil stille med juridisk ekspertise på dette møtet. Det er noen avklaringer hos PBE før det innkalles til ekstraordinær generalforsamling. Større vedlikehold: Når det gjelder vedlikeholdsplaner for bygget, har vi tettet de innvendige sprekkene i vårt bygg. Rehabilitering av de siste to fasadene er planlagt etter at vi forhåpentligvis har fått solgt utbyggingsretten til loftet. Som nevnt i tidligere årsrapporter planlegger vi å skifte ut alle vinduene så fort som mulig, etter at en avgjørelse på om det skal bygges balkonger eller ikke er tatt. Kostnadene er til dette ikke klare ennå, og er ikke med i budsjettet. Store deler av dette håper styret vil bli dekket av inntekter fra planlagt salg av fellesareal i baktrapp i A-oppgangen og på loftet. Det tas forbehold om økning i fellesgjeld/felleskostnader i forbindelse med prosjektene da finansieringsplan pt. ikke er satt. Fra tidligere år: 2024 Oppdatering av røykluker Firesafe 2024 Utskiftning av avløpsledninger 2024 Ny vannledning inn til bygget vårt. 2023: Utbedret utearealet. Oppdatert fjernvarmerørene. 2022: Bytte av inngangsdører samt låsesystem. 2018: Tilknyttet fjernvarme. Gravd opp og fjernet gamle oljetanker. 2016/2017: Rehabilitering av fasade. Arbeidet utført av Oslo Muremesterbedrift AS. 2015: Oppussing av oppganger. Overgang til bio-diesel. 2013: Installering av nye lys i bodområdet på loftet. 2012: Installering av nye brannalarmer. 2011: Vinduer er malt. 2010: Grunnmur og fasade på gavlvegg er pusset opp. 2009: Nye postkasser. 2008/2009: Oppgradering av utearealet. 2007: Ny porttelefon. 2006: Ny fyrkjele. 2005: Baderomsrehabilitering og rørutskiftning. Entreprenør var Bermingrud. 2003: Oppussing og ny belysning i oppgangene. 2002: Utskiftning av røropplegg på kjøkken. 1998: Fasadeoppussing. 1997: Utskiftning av resterende vinduer og oppussing av vaskeriene. 1996: Utskifting av resterende leilighetsdører samt nye oppgangsdører. Nedriving av brannbalkonger. Nytt kabel-tv anlegg. 1995: Installert brannvarslingssystem. 1990/1991: Utskifting av ca. 25% av leilighetsdørene og ca. 70% av vinduene. 1987/1988: Vedlikehold av tak. Praktisk info: -Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon. -Styret kan kontaktes på e-post sigurd@monolitteninvest.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no. -Det er to vaskerier i sameiet til disposisjon for beboerne. -Nøkler, skilt til ringeklokke og postkasse bestilles hos styret/vaktmester. -OBOS har fremforhandlet en kraftavtale med LOS på vegne av boligselskapene forvaltet av OBOS. Sameiet er tilsluttet avtalen med kraftleveranse til borettslagets fellesanlegg. -Sameiet er tilsluttet OBOS? avtale med Statoil Norge AS om levering av olje, gass og andre fyringsrelaterte produkter.
Lånebetingelser fellesgjeld
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på fellesgjelden.
Styregodkjennelse
Det er ikke krav om styregodkjennelse i sameiet.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Sikringsordning fellesgjeld
Sameiet er ikke tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader.
Sameiets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er tillatt med husdyr i sameiet så lenge disse ikke er til sjenanse for andre beboere eller naboer. Av hygieniske årsaker er det ikke tillatt å lufte husdyr i fellesområdene til sameiet.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
En servitutt er en rettighet/forpliktelse eller bestemmelse. Denne kan være både positiv og negativ. Bestemmelsen innskrenker en eiers rett til å fritt bestemme over egen eiendom. F.eks en nabo som gir en annen nabo rett til å kjøre over sin eiendom. En servitutt etableres i all hovedsak ved inngåelse av en avtale, enten skriftlig eller muntlig, mellom de berørte partene, men den kan også være etablert på andre måter. På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/227/256/70: 26.10.1983 - Dokumentnr: 511499 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 10,000 MED PRIORITET ETTER 90% AV TAKST BASERT PÅ FORSIKRINGSRÅDETS REGLER 31.03.2014 - Dokumentnr: 260777 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:581 31.03.2014 - Dokumentnr: 260777 - Bestemmelse iflg. skjøte Rettighetshaver: Oslo Kommune Org.nr: 958 935 420 Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett Med flere bestemmelser 31.03.2014 - Dokumentnr: 260777 - Bestemmelse iflg. skjøte Rettighetshaver: Elvia AS Org.nr: 980 489 698 Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett med flere bestemmelser 26.10.1983 - Dokumentnr: 511499 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 70 Formål: Bolig Sameiebrøk: 340/37460 . EIENDOMMEN ER OPPDELT I 102 SEKSJONER 26.08.2013 - Dokumentnr: 708709 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:1 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:2 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:3 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:4 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:5 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:6 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:7 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:8 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:9 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:10 18 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:227 Bnr:252 Snr:11 Gjelder snuhammer. Gjelder også senere utskilte parseller. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune, org. nr 958 935 420 Gjelder denne registerenheten med flere. Ovenstående heftelser vil følge eiendommen ved salg, og ved inngivelse av bud aksepteres disse av budgiver/kjøper. Kommunen har panterett som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. Sameiet har panterett som sikkerhet for bl.a. riktig betaling av fellesutgifter. I tillegg kan eiendommen ha tinglyst panterett til sameie jf. grunnboksutskrift. Ovennevnte panterett(er) vil alltid følge eiendommen. Selger bærer risikoen for at kjøper kan overta eiendommen uten andre heftelser enn de som det er avtalt at følger med i handelen. Gjennomføring av handelen er betinget av at det ikke er heftelser som ikke lar seg innfri.
Ferdigattest/brukstillatelse
Et ekspedisjonsdokument er funnet i kommunens arkiver datert 1931. Blokkene er brukt til boligformål siden 1930. Dokumentet er et brev som ble sendt andre etater for å innhente innspill disse måtte ha til byggeprosjektet. Det er i seg selv ingen ferdigattest men ble brukt til å påføre statusopplysninger i saken. Noen ekspedisjonsdokumenter har en dato for ferdigattestering. Kommunen opplyser at det er rimelig å tro at saken er ferdigattestert dersom slik dato er påført, selv om det ikke finnes noen egen Ferdigattest i arkivene. Er ikke dato utfylt i ekspedisjonsdokumentet, kan man ikke gå ut i fra at tiltaket ferdigattestert. Megler har ikke ytterligere informasjon om dette forholdet og på grunn av byggets alder anses det for å være uten betydning. Det foreligger godkjente byggetegninger, men disser stemmer ikke helt med dagens løsning. Det er ikke gjort endringer i den bærende konstruksjonen og det er heller ikke lagt nye rør som bryter det opprinnelig brannskille, flyttingen er dermed ikke søknadspliktig. Siden ombyggingen av boligen ikke innebar at bærende konstruksjon ble berørt eller brannskille ble brutt, så er det heller ikke krav til søknad om og godkjenning av arbeidene fra sameiet.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert for boligformål. Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt. Styret skal underettes. Kortidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Merk imidlertid at begrensningen ikke gjelder for sameier hvor alle bruksenhetene brukes som fritidsboliger.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
4 250 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 106 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 107 600 (Omkostninger totalt) 118 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 121 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 357 600 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 368 500 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 371 300 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
107600
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke kunnet tegne boligselgerforsikring på boligen i henhold til vilkår. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 0,90% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 2 000 Digital annonsering 1 910 Garantipremie/inneståelse 19 900 Markedspakke 5 900 Oppgjørshonorar 10 500 Opplysninger fra forretningsfører 1 500 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 19 500 Tilretteleggingsgebyr 5 000 Visninger fastpris (ubegrenset antall) 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 6 000 Utlegg fotograf 10 000 Utlegg takst/tilstandsrapport Totalt kr: 109 960 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag stort kr 35 000,- for utført arbeid.

