OSLO Skippergata 12B
Pen 1R selveier m/alkove midt i Oslo | Nyere kjøkken | 6.etg mot bakgård | Felles takterrasse | Heis | Fyring & vv inkl.
- kr 3 700 000
- BRA-i 31 m²
- Prisantydningkr 3 700 000
- Omkostningerkr 93 850
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 793 850
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2002
- Soverom -
- Felleskostnaderkr 3 824
- Tomt245 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 92 500 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 93 850 (Omkostninger totalt) 104 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 107 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 793 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 804 750 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 807 550 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Supersentral selveierleilighet midt i Oslo sentrum. Hele leiligheten vender i sin helhet mot bakgård. I nærheten har du kafeer, restauranter, barer og severdigheter. I tillegg har du Karl Johan som byr på uendelig med shoppingmuligheter, og andre turistattraksjoner i nærheten. Meget sentralt i forhold til offentlig kommunikasjon. Buss, trikk og t-bane i umiddelbare nærhet. Få minutters gange til Oslo Sentralbanestasjon. Bygården er av nyere tid og har både heis og takterrasse som har utsikt over Oslo by.
Verdt å vite
- 1-roms med romslig sovealkoveløsning.
- Godt med skapplass i stue og sovealkoven
- Nyere kjøkken fra IKEA
- 6.etasje med heisadkomst
- Romslig bod i kjeller
- Felles takterrasse med flott utsikt over Oslo
- Kort vei til alt hva byen har å tilby
Skippergata 12B, Oslo
- Tomt
245m²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt på ca. 245 m²
Beliggenhet
Midt i hjertet av Oslo finner du et nyere bygg med klassisk, europeisk oppbygning. I nærheten har du alt Oslo har å by på - alt fra turistattraksjoner til shopping. En spasertur unna finner du populære Operaen og Munch Museet, og har du lyst på noe godt å spise eller drikke, så er utvalg av restauranter, kafeer og barer uendelig. Her har du alle smaker og farger. Kulturlivet i Oslo er også merkverdig, om du er interessert i kunst eller det flerkulturelle, så er det absolutt flere valgmuligheter der også. SALT som er en kort gange unna, byr på teater, stand up, konserter og en flerkulturell opplevelse. Ellers er det mange begivenheter som dukker opp gjennom hele året. Offentlig kommunikasjon med buss så å si rett utenfor døren, T-banen på Jernbanetorget og Oslo S gir deg muligheten til å komme deg rundt på en enkel måte hvor du enn måtte ønske.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Byggemåte
Bærende konstruksjoner i betong/stål. Fasader med fasadeplater. Flatt tak antatt tekket med takpapp/membran. Vinduer med 2-lags isolerglass og aluminiumskarmer. Malt entrédør. Brann- og lydklassifisert. Beskrivelse av byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av Geir Csisar i BNAnalyse AS. Tilstandsrapporten angir også byggetekniske tilstandssvekkelser (tilstandsgrader -TG). For denne eiendommen er det gitt tilstandsgrad TG 2 (avvik som kan kreve tiltak) for følgende bygningsdeler-/komponenter: *Dører: Entrédør subber i terskel/karm. *Innvendige overflater: Parkett med noe bruksslitasje/bruksmerker. *Innvendige dører: Noe bruksslitasje/fuktpåvirket baderomsdør. *Elektrisk anlegg: Sikringsskap med automatsikringer og strømmåler plassert i fellesgang rett utenfor leiligheten. *Vegger og himling på bad/wc: Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker *Gulv på bad/wc: Stedvis fall mot sluk på under 1:100. *Sluk, membran og tettesjikt på bad/wc: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. *Sanitærutstyr og innredning på bad/wc: Det er påvist skader på innredning. Noe fuktsvelling på servantskap. For ytterligere/detaljerte beskrivelser av avvik, øvrige tilstandsgrader og bygningsteknisk utførelse, også ved eventuelle andre bygninger, se tilstandsrapport som er et vedlegg i salgsoppgaven.
Sammendrag selgers egenerklæring
Selger har utarbeidet en egenerklæring (vedlagt salgsoppgaven) som kjøper må gjøre seg kjent med før budgivning. Selger har i egenerklæringen bemerket følgende: -Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja. Beskrivelse: Pålagt kontroll ev el-installasjon utføres av bedrift valgt av Elvia. Ikke noen rapport var overlevert.
Innhold
Leiligheten ligger i 6. etasje og inneholder stue/kjøkken/alkove og bad. Leiligheten disponerer også en bod i kjelleretasjen.
Standard
Kjøkken: Nyere kjøkken fra IKEA med alt du trenger. Godt med skap og benkplass. Det er etablert praktisk kjøkkenøy med praktisk "bar-løsning". Integrert platetopp, kjøl/frys, oppvaskmaskin og mikroovn. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. Stue Stuen er luftig og lys, og har åpen løsning mot kjøkkenet - noe som gir en god og behagelig romfølelse. Det er plass til en liten, hyggelig sofa samt sofabord. Skjermet sovealkove: Det er en egen sone for både seng og garderobeskap som gir en følelse av å være adskilt fra resten av leiligheten. Det kan også eventuelt settes opp en lettvegg eller andre løsninger dersom man ønsker å gjøre det enda mer privat. For lagring er det satt opp en garderobe. Bad Badet er av god størrelse og innehar standard fra 2002. Det er meget godt vedlikeholdt, og har opplegg for vaskemaskin. Det innehar et dusjhjørne, servant med underskap og vegghengt toalett med innebygget sisterne. I taket er det downlights, og det er varmekabler på flislagt gulv. Leiligheten disponerer i tillegg felles takterrasse med gode solforhold samt fantatisk utsikt over Oslo by.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Sameiet har avtale med Telia Norge AS for leveranse av TV og bredbåndsignaler. I den kollektive avtalen inngår kun bredbånd 50. Ved bestilling av TV og oppgradering av bredbånd kontakt Telia.
Parkering
Ingen parkeringsplass som tilhører sameiet, dette må man finne selv på aktuelle plasser i sentrum.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 92 500 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 93 850 (Omkostninger totalt) 104 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 107 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 793 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 804 750 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 807 550 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Leiligheten varmes opp med fjernvarme, samt varmekabler på bad. Fjernvarme er inkl. i felleskostnadene.
Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter inngår i felleskostnader.
Formuesverdi primær
1082277
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
4329107
Formuesverdi sekundær år
2023
Info formuesverdi
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 100% for sekundærboliger (alle andre boliger).
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
31/1252
Felleskostnader pr. mnd
3824
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnader på kr. 3 824,- pr mnd. I disse inngår kommunale avgifter, felles bygnignsforsikring, internett, fjernvarme, varmtvann, dugnadskostnader, drift og vedlikehold av fellesareal, forretningsførsel og styrehonorar. Det gjøres oppmerksom på at felleskostnader og eventuelt fellesgjeld kan variere over tid som følge av for eksempel generelle kostnadsendringer, endringer i tjenestetilbud, utlånsrente og beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller årsmøte. Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Andel fellesformue
22025
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
Eierseksjonen er en del av Skippergata 12 Sameie (org.nr. 984 652 186), bestående av totalt 34 eierseksjoner. Sameiet hadde et årsresultat i 2023 på kr -323 697,-. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, regnskap, budsjett og årsberetning, som kan ses hos meglerforetaket. Ta kontakt med meglerforetaket dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av disse dokumentene. Det gjøres oppmerksom på at felleskostnader og eventuelt fellesgjeld kan variere over tid som følge av for eksempel generelle kostnadsendringer, endringer i tjenestetilbud og beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller årsmøte. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld, felleskostnader og forpliktelser for seksjonseierne kan bli endret som følge av for eksempel generelle kostnadsendringer, endringer i tjenestetilbud og beslutninger foretatt i eierseksjonssameiets styre og/eller årsmøte. Budsjettering av felleskostnader for kommende år foretas gjerne mot slutten av inneværende år og ofte med ikrafttredelse fra og med 01.01 kommende år. Årsmøter avholdes som regel i perioden mars-mai. Det kan dermed foreligge endringer, være fremmet forslag til tiltak og/eller eksistere vedtak om tiltak som ikke fremgår av opplysninger mottatt fra forretningsfører (grunnlag for opplysninger i denne salgsoppgaven). Fjernvarme Sameiet får levert fjernvarme fra Hafslund Oslo Celsio AS Avtale om leveranse av elektrisk kraft Sameiet får levert kraft til fellesanlegg fra Entelios AS STYRET Styret kan nås på skippergt12@styrerommet.net eller Vibbo STYRETS ARBEID Styret har gjennomført fire formelle styremøter. I tillegg har det vært betydelig møte- og koordineringsaktivitet igjennom året knyttet til enkeltsaker og hendelser. To store vedlikeholdstiltak er gjennomført. For det første er taket byttet etter at styret innhentet faglig råd. Taket ville i løpet av kort tid ikke lenger være tett og følgeskader ville oppstått. Den relativt korte levetiden til taket skyltes for dårlig lufting mellom takplater og membran. Det ble gjennomført orienteringsmøte og besiktigelse av taket der alle eierne var invitert. Utskifting av tak gikk etter plan og til avtalt pris. I tillegg anbefalte taktekker at takvinduene også burde skiftes ut. Det ble avdekket råte i vinduene da takplatene ble fjernet. Etter vedtektene er det eiers ansvar å betale for vindu. Det oppstod uenighet mellom noen eiere og styret om, og i tilfelle hvilken pris de skulle betale for vinduene. Saken ble løst i forliksrådet og innebar at eierne måtte betale for vinduene. Styret vil foreslå en vedtektsendring på årsmøtet knyttet til ansvar for vinduer der sameiet får et større ansvar enn i dagens vedtekter. Det ble også montert nye snøfangere i forbindelse med bytte av tak. Årets andre store vedlikeholdsprosjekt var å bytte ventilasjonsaggregat. Det gamle aggregatet, som var fra byggeåret, var utslitt og det var vanskelig å få deler når det måtte repareres. Etter faglig råd kom styret fram til at det alt i alt var best å bytte hele aggregatet. Byttingen skjedde etter plan og til avtalt pris. Ytterdøren ble skadet i forbindelse med renovasjon. Dette kunne styret dokumentere ved hjelp av videoovervåkningen. Ny dør helt lik den gamle ble produsert og satt inn. Kostnaden ved dette ble dekket av renovatørens forsikring. I følge styreleder pr. 14.03.25 er det ingen fremtidige planer for vedlikehold nå, men de skal etterhvert oppgradere heisen. I den forbindelse kan det medføre økte felleskostnader, fellesgjeld eller innskudd fra sameierne. Større vedlikehold og rehabilitering 2024 Reparasjon av brannvifte (pågår) (brannspjeld) (VE3 type VUAS) 2024 Avtale mht. årlig kontroll av brannsikring 2024 Utskifting av brannalarmanlegg med nye sensorer i leilighetene og fellesareal 2024 Skiftet spottene i taket ved heisen til LED 4 spotter 2024 Tilrettelagt lampene i inngangsparti til LED 2023 Nytt ventilasjonsaggregat på taket 2023 Skiftet ytterdør mot Skippergata 2023 Nye møbler på takterrassen 2023 Skiftet takvinduer, seksjon 28, 29, 30 2023 Nye snøfangere 2023 Rehabilitering av utvendig tak 2022 Reforhandlet fjernvarmeavtalen Hafslund Oslo Celsio AS 2022 Bytte av radiator, seksjon 34 2022 Bytte av nødlysbatterier 38 stykker 2022 Maling av kjellergulv inkl. bodarealer Scanox Trestjerner Sigural Epoksy 2022 Bytte av 2 sluk med tilbakeslagsventiler 2022 Bytte av defekt hovedkort i heis frekvensstyringen 2022 Ny heisalarm GSM-telefoni 2021 Vasket og oljet takterrassen 2021 Ventilasjonsanlegg, Ny styringsautomatikk 2021 Reseksjonering av næringslokalet 2020 Ventilasjonsanlegg, nye vifter Se årsrapport for tidligere vedlikehold.
Styregodkjennelse
Det praktiseres ikke styregodkjennelse i sameiet.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Styret skal informeres skriftlig om anskaffelse av husdyr. Dyr må ikke holdes i leilighetene slik at de sjenerer andre. Den som har husdyr, plikter å fjerne ekskrementene som dyret etterlater seg på sameiets område. Skade på eiendom, beplantning må erstattes. Etter gjentatte klager fra andre beboere, kan styret vurdere fjerning av dyret. Styrets beslutning kan påklages til sameiermøtet. Lufting av kjæledyr er ikke tillatt på fellesarealene, balkonger og lignende. Hunder skal alltid være i bånd i ganger og øvrige fellesarealer.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 15.03.2002 - Dokumentnr: 17291 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 26 Formål: Bolig Sameiebrøk: 31/1252
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på boligen fra 2003.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Området er regulert til kombinerte formål for samferdselsanlegg og/eller teknisk infrastrukturtraseer (S-5046), speisialområde bevaring blandet (S-2413) og (S-4012). Pågående plansaker i området: Saksnr: 201510215 Saken gjelder: Jernbanetorget 1. Detaljregulering - Nye Oslo S - ny stasjon m.m. (Stasjonsalléen, Fjordporten hotell, "Krystallen"). Sakstype: Detaljregulering
Adgang til utleie
Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Ta kontakt med megler dersom du ønsker kopi av vedtektene for nærmere informasjon om hvilke vedtak som er fattet i dette sameiet om korttidsleie.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Ikke aktuelt.
Kommentar konsesjon
Ikke aktuelt.
Kommentar odelsrett
Ikke aktuelt. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 92 500 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 93 850 (Omkostninger totalt) 104 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 107 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 793 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 804 750 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 807 550 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
93850
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Provisjonen er avtalt til 1% av kjøpesummen for gjennomføring av salgsoppdraget på denne eiendommen. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: Tilretteleggingsgebyr: kr. 22 900,- Visninger: kr. 3 490,- pr. stk. Oppgjørshonorar: kr. 7 990,- Markedspakke: kr. 19 990,- Garantipremie/inneståelse: kr. 3 000,- Søk eiendomsregister og elektronisk signering: kr. 2 490,- Eierskiftegebyr: kr. 6 570,- Kommunale opplysninger fra: kr. 2 490,- Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet: kr. 545,- Utlegg opplysninger forretningsfører avg pliktig fra: kr. 4 500,- Dersom handel ikke kommer i stand har oppdragstaker krav på dekning påløpte utlegg, samt vederlag for utført arbeid med kr. 3 490,- pr. time inkl. mva begrenset oppad til kr. 34 900,-.Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
