Solgt
OSLO Stålverkskroken 32 H0402
Nydelig 3-roms i 4.etg. Balkong m/kveldssol. Utsikt mot Tiedemannsparken. Ikke innsyn. Gangavstand til mye. Heis.
- kr 5 890 000
- BRA-i 49 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 5 890 000
- Omkostningerkr 148 600
- Totalpris inkl. omkostningerkr 6 039 134
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2021
- Soverom2
- Felleskostnaderkr 3 239
- Tomt11 370.4 m²
- Eierform tomtEiet
- 5 890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 534 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 890 534 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 147 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 148 600 (Omkostninger totalt) 159 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 162 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 039 134 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 050 034 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 052 834 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
- Fin intern beliggenhet
- TV/it og varmtvann inkl. i felleskostnader.
- 2 boder.
- Gangavstand til mye.
- Fine turmuligheter i grøntområder med bekker/vann.
- Se innkalling til årsmøte 2025 inntatt som vedlegg i salgsoppgave.
- Energi: B gir mulighet grønt boliglån/bedre rente.
- Prognosesenterets kåring av mest tilfredse kunder 2023 KTI. Selvaag: Beste selskap etter ett års botid.
- Virtuell visning: Trykk på 360 under nyttige lenker på Finn.no
Stålverkskroken 32 H0402, Oslo
- Tomt
11370.4m²
Beskrivelse av tomt
Ideell andel av veletablert og flott fellesareal opparbeidet med soner for sittegrupper/pergola, beplantninger, lys og heller.
Beliggenhet
Leiligheten ligger fint til på Ensjø. Ensjøbyen som er et flott område i vekst. Det er et vidt servicetilbud og sentrum nås med et godt kollektivtilbud. Dagligvarebutikk, treningssenter og det populære bakeriet Boulangerie M med et rikt utvalg av fersk bakst ligger i gangsavstand fra leiligheten. Like borti gaten flytter NRK inn i et nytt og moderne bygg. Nærområdet på Ensjø, Kampen, Lille Tøyen, Hasle og Hovin tilbyr tur- og sykkelstier, parker, hvilebenker og grønne lekeplasser. Ensjø er et område under stor utvikling med et allsidig servicetilbud samt flere hyggelige grøntområder, slik som Tiedemannsparken. Det er kort vei til restauranter, forretninger, barnehager og skoler. Se mer på ensjo.org
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Barnehage/skole/fritid
Se nabolagsprofil på hjemmeside og områdebeskrivelse.
Skolekrets
Se kommunens hjemmesider.
Offentlig kommunikasjon
Det er 7 min gange til Ensjø t-banestasjon, linje 1-4. Evt. 11 min. gange til Hasle T, linje 5. Reisetid fra Ensjø T: - Helsfyr, 2 min. - Jernbanetorget, 5 min. - Nationaltheatret, 8 min. - Majorstuen, 11 min. - Blindern, 13 min. - Ullevål, 16 min. Nattbuss 5N T/R Gladengveien busstopp/Ensjø T/Jernbanetorget på 10 min: Fra Ensjø T: klokken 0137, 0207, 0237, 0307, 0337, 0507, 0537 Fra Jernbanetorget: klokken 0123, 0153, 0223, 0253, 0323, 0353. Reisetid fra Gladengveien busstopp: Flybuss 5A - Oslo Lufthavn Gardermoen, 45 min. Buss 21 Helsfyr/Tjuvholmen - Helsfyr, 3 min. - Hasle, 2 min. - Carl Berners plass, 6 min. - Sannergata, 12 min. - Alexander Kiellands plass, 14 min. - St. Hanshaugen, 17 min. - Bislett, 19 min. - Solli, 24 min - Tjuvholmen, 28 min. Se mer på Ruters, Vys, Flytogets hjemmeside og Google Maps for mer info. Tid er oppgitt i cirkatall.
Byggemåte
UTVENDIG Bygningen er oppført i henhold til normal byggeskikk på oppføringstidspunktet. Støpt betongsåle- betong grunnmur. Lettbetong elementer i etasjeskiller. Yttervegger med bærende konstruksjoner i betong og stål. Spekkmurt teglsten fasader samt noe kledd med panel/plater. Flat takkonstruksjon, trolig papp tekket, ikke besiktiget av takstmann. Da dette er et boligselskap med flere enheter gjøres det ikke undersøkelser av utvendige bygningsdeler som yttertak (inkludert loft), yttervegger, grunn og fundamenter m.m. Boligselskapet er ansvarlig for felles og utvendig vedlikehold. Leiligheten har malte trevinduer med 3-lags glass fra byggeår. Det ble ikke observert eller opplyst om punkterte isolerglass. Pga. temperatur, bruk av rom og lysforhold kan dette være vanskelig å oppdage. Uansett alder på vinduer så kan punktering forekomme selv om det ikke ble avdekket ved befaringen. Lyd og brann klassifisert entredør. Balkong ut fra stue- 6 kvm. Rekkverkshøyde- 1,2 meter. INNVENDIG Gulvflater: eik 1 stav parkettgulv i alle rom. Veggflater: glatte malte flater i alle rom. Innvendige tak: malte eklementer og malte flater. downlighs i entre og bad. Takhøyde i stue- 2,60 meter. Overflater med normal bruks-slitasje. Etasjeskiller er av betongelementer. Leiligheten ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. Innvendig har boligen profilerte formpressede innerdører. Leiligheten har elektrisk oppvarming. Vannbåren varme på bad. VÅTROM Bad Aktuell byggeforskrift er teknisk forskrift 2017. Dokumentasjon foreligger. Baderom fra byggeår. Det er flislagte veggflater og malt innvendig tak med downlights. Det er flislagt gulv med elektriske varmekabler. Fall målt med laser fra innside terskel til topp slukrist er 35 mm. Det er hjørnesluk og trolig smøremembran med dokumentert utførelse. Membran er innbygget i konstruksjonen og hvordan den er anlagt kan ikke bekreftes da dette krever inngrep i konstruksjonen. Hvordan overgang mellom klemring/membran er utført er ikke mulig å avdekke. Baderom med vegghengt wc, servant med skuffer under, dusj i hjørne med innad slående dører samt opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Det er balansert ventilasjon. Norac baderomskabin i stål og betong- det er ikke praktisk mulig å gjennomføre boring av hull for fuktsøk. En baderomskabin er en forhåndsprodusert del som settes inn i bygget i stedet for at badet bygges på stedet, ofte som et totalt og ferdig bad. KJØKKEN Aubo kjøkkeninnredning fra byggeår, laminat benkeplate, ventilator vifte, nedfelt kum, integrert komfyr, induksjon platetopp, oppvaskmaskin og kjøl/frys. Waterguard montert. Komfyrvakt integrert i Røros vifte. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. TEKNISKE INSTALLASJONER Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Besiktiget i rørskap på bad. Avløpsrør og sluk i leiligheten er av plast. Hovedsoil i gården er ikke vurdert. Leiligheten har balansert ventilasjon. Det er felles varmtvann. Fordelingstavle med automatiske vippebrytere. Det er brannslokkingsutstyr, sprinkelanlegg og røykvarslere, sentralt felles anlegg i leiligheten. Lovlighet Boligbygg med flere boenheter - Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk
Sammendrag selgers egenerklæring
8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja. Beskrivelse: Det er noen sprekker I fellesområdet/inngangsparti som er reklamert av styre og som blir fikset. 25 Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? Ja. Beskrivelse: Sameiet har reklamert på ventilasjonstårnene, grunnet matlukt fra ventilasjon i noen leiligheter. Det var noe uenigheter med utbygger rundt dette. Dette har ikke vært et problem hos oss og utbedringsarbeid er planlagt.
Innhold
4. etasje: Entré, Bad, Stue, Soverom, Soverom 2, Kjøkken I tillegg medfølger 2 boder i 1. etasje med.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Ingen Forhold som har fått TG3: Ingen. Annet: Boligen er visningsvasket og vaskes lettere over til overtakelse. Støv og/ eller merker etter oppheng av bilder mv må påregnes ved kjøp av bruktbolig.
Innbo og løsøre
Medfølger: - Hvitevarer på kjøkken. - Elfa-system/garderobe. - Gardinstenger. - Dekodere/modem er sameiets/Telenors eiendom. Se for øvrig tilbehørsliste inntatt som vedlegg i prospekt. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med.
Parkering
Det er gateparkering etter områdets bestemmelser.
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten.
Prisantydning inkl. omkostninger
5 890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 534 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 890 534 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 147 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 148 600 (Omkostninger totalt) 159 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 162 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 039 134 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 050 034 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 052 834 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Oppvarming med fjernvarme eller elektrisitet. Vannbåren varme i gulv på bad.
Energiklasse
B
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnadene.
Info om eiendomsskatt
Det gjøres oppmerksom på at det kan komme endringer i regelverket knyttet til eiendomsskatt. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig. I borettslag, boligsameier og boligaksjeselskap vil eiendomsskatten skrives ut til borettslaget, boligsameiet eller boligaksjeselskapet og deretter bli fordelt på de enkelte eiere. Dette kan medføre økning i felleskostnadene.
Formuesverdi primær
1336430
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
5345718
Formuesverdi sekundær år
2023
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
49/20021
Felleskostnader pr. mnd
3239
Felleskostnader inkluderer
Fordeling: Akonto fjernvarme, kr. 461,-. Felleskostnader, kr. 2 173,-. TV, Telenor, kr. 369,-. Internett, Telenor, kr. 236,- Tiedemannsparken SA har samarbeidsavtale med Nabolagshuset Petersborg. Kostnaden for sameiet er kr. 1,- pr dag pr leilighet, dvs kr. 365,- pr. leilighet. Dette betales en gang i året, juli, av eier av seksjonen på dette tidspunktet, forskuddsvis.
Andel fellesgjeld
534
Andel fellesgjeld år
2024
Andel fellesgjeld per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
Boligselskap: 2421, Sameiet Tiedemannsparken. Organisasjonsnr: 927 377 128 Sameiet er et kombinert sameie som består av 317 boligseksjoner og 1 næringsseksjon parkering, og 15 næringsseksjoner bod på eiendommen gnr. 129, bnr. 1 i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune. Sameiet/seksjonseierne disponerer ca. 179 parkeringsplasser i kjeller. Disse er organisert egen næringsseksjon i sameiet, seksjon 318, som utgjør et tingsrettslige sameie mellom eierne av denne. Styreleder er Minh Hoang Nguyen, tiedemannsparken@gmail.com Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning AS. Rådgiver Mia Gabrielsen, 22 86 56 29 / mia.gabrielsen@obos.no. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Sameiets revisor er BDO AS. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling. Se også: vibbo.no/tiedemannsparken/om Årsmøte for 2024 ble avholdt 29. juni 2024. Vedtak: - Konstituering godkjent. - Årsrapport og -regnskap godkjent. Årets resultat føres mot egenkapital. - Styrehonorar fastsatt. - Styret innhenter juridisk bistand for å vurdere sameiets juridiske handlingsrom og vurdere konsekvenser ved å starte en rettslig prosess mot Selvaag. Saken gjelder matluktsmitte pga problemer med ventilasjonssystemet. Jethetter ble installert på ventilasjonstårnene av Selvaag, i samsvar med GK Norge(innhentet av styret) sine anbefalinger. Dette avhjalp ikke og partene er uenige om veien videre. Mai 2023 - april 2024: - Avholdt tolv ordinære styremøter. Styret har hatt løpende samarbeid og arbeidsmøter med våre tjenesteleverandører. Sentrale leverandører: - OBOS, regnskaps- og budsjettmøte med rådgiver. - OPAK AS, tilstandsvurdering av vannoppsamling i garasjen. - Dalan advokatfirma, juridisk bistand på byggetekniske saker. - GK Norge AS, vurdering av matluktsmitte i ventilasjonsanlegget. - Hafslund Oslo Celsio, tilstandsvurdering av VVS og fjernvarmeanlegget. - Selvaag Bolig AS og Veidekke AS, reklamasjoner og ettårsbefaring. - Romerike Elektro AS, Gupex AS, CM Mathiesen AS og Lås og Sikring AS, reklamasjoner. - Tryg forsikring, oppfølging av forsikringssaker på fellesområder. - SolCeller AS, befaringsmøte om solcelleløsning. - Pelias Norsk Skadedyrkontroll AS, kartlegging av omfang på skadedyr i byggene. - Techem AS, avklaring på energiavregning - Nabolagshuset Petersborg, om prosjekter i regi av Petersborg og sameiene. - Hasle Skolekorps, i forbindelse med juletretenning Service- og driftsavtaler. Byggene er bygget etter den byggetekniske standarden TEK17 og har dermed relativt omfattende tekniske systemer for blant annet lås og sikring, oppvarming, brannsikkerhet, elektro, samt varme-, ventilasjons- og sanitærteknikkventilasjon. Slike systemer krever god oppfølging og regelmessig service for å fungere tilfredsstillende. Dette ivaretas gjennom avtaler med en rekke leverandører som utfører periodevis service og kontroll av sameiets bygg. Styret har fulgt opp alle serviceavtaler med de respektive leverandørene og det er utført: - Service og vedlikehold på adgangssystemer - Lås & Sikring AS - Kontroll av alle dørmiljøer og nødbatterier - Lås & Sikring AS - Service på sprinklere og VVS - CM Mathiesen AS - Service og filterbytte på ventilasjonsanlegget - Gupex AS - Kontroll på brannalarmsystem - Elotek AS - Service og ettersyn på røykventilasjon - Everlite AS - Internkontroll på det elektriske anlegget - Romerike Elektro AS - Service, ettersyn og lovpålagt kontroll på heiser - Oslo Heiskontroll AS og Otis AS - Service og ettersyn på garasjeporten - Industriporter AS Styret har gjennom styreperioden jobbet med å se på mulige forbedringer i eksisterende driftsavtaler, vi har innhentet tilbud fra enkelte leverandører og vil gjøre løpende vurdering på et eventuelt leverandørbytte. Styret har hatt noen driftsutfordringer med garasjeporten og har hatt tett dialog med leverandør for oppfølging av feil og utbedring. Totalt har vi cirka 15 serviceavtaler for våre tekniske anlegg og ca. ti driftsavtaler. Ingen endring siden styreperioden 2022/2023. Den daglige driften. - Endret felleskostnader: Styret vedtok å øke felleskostnadene med ti prosent fra 1. desember 2023. Dette var nødvendig for å sikre at vi er i stand til å betale for de nødvendige tjenestene som sameiet er avhengig av. - Fjernvarmkostnadene i sameiet. Techem AS gir en årlig avregning på energiforbruk til oppvarming og varmtvann, som går til alle boenhetene. I tillegg får sameiet en avregning som går til det som kalles felles umålt energiforbruk for byggene. Dette er forbruk som i hovedsak omfatter oppvarming i fellesarealer, boder, sirkulasjon og ventilasjon og varmetap i rørstrekk. - Spotpris på strømforbruk for elbil-lading. Sameiet har en billadingsavtale med Electric Freeway. Det ble endret til spotpris, men det er utfordringer knyttet til tilbakebetaling av strømstøtte. Styret vurderer bytte av leverandør. - Vannfjerning i garasjen. Etter mye snø og regn må vann suges opp. - Håndtert adgangsbestilling. Saltobrikker: Siden 31. mars 2023 har nøkkelansvarlig bestilt 45 nye brikker for beboere og fått deaktivert 18 mistede brikker. - Håndtert hensatte gjenstander og lagring i fellesområder. - Brudd på husordensregler. Styret har mottatt en del klager i forbindelse med brudd på husordensregler, som for eksempel støy/husbråk og forsøpling. - Gjennomført ettårsbefaring for hus C og D sammen med Selvaag. Reklamasjoner håndtert fortløpende. - Vaktmestertjenester. Styret har daglig korrespondanse og nødvendige møter med vaktmester for å sørge for daglig drift og forbedringer. - Utløst brannalarm august 2023. - Sosialt. Haloweenfeiring - Sameiet inngikk, etter årsmøtet i 2023, en samarbeidsavtale med Nabolagshuset Petersborg. Avtalen innebærer at beboerne i sameiet kan leie lokaler i Petersborg til en rimelig pris. I tillegg deltar en del av beboerne i sameiet på andre aktiviteter som for eksempel strikketreff, nabodager, seniortreff, malegruppe, keramikk, yoga, NoAKS og andre etterskoleaktiviteter. - To hobbyrom: Styret har da satt av inntil kr. 70 000,- for å gjøre klart hobbyrommene til beboerne. - Hagegruppe. Styret har med beboere i Hagegruppa plantet nydelige sommerblomster i potter og rundt omkring i tunene - Markiser. Søknadspiliktig overfor kommunen. - Oppfølging av to vannlekkasjer og innbrudd i bodområder. - Håndtering forsikringssaker. - Støyreduksjon knyttet til bilvaskeriet Aquashine. Styreleder opplyser at Ferd skal legge gress på det tomme arealet til venstre for garasjen/ barnehagetomta ved nr 26. Nærmere oversikt er inntatt som vedlegg i salgsoppgaven. Innkalling årsmøte 2025 som skal avholdes 1. april 2025: Pt. er det 19 saker til behandling på årsmøte etter innspill fra beboere. iv Aktuelle saker som styret har arbeidet med ? Reforhandling av avtaler: o Styret har aktivt jobbet med å redusere driftskostnader og har oppnådd en besparelse på kr. 313.362, - gjennom reforhandling av avtalen for vaktmestertjenester og renhold. o I tillegg har vi en besparelse på inntil 150.000 kr ved av innkjøp av ventilasjonsfilter til ventilasjonssystemet i byggene. o Prisen på forsikringsavtalen med Gjensidige er fryst og forblir uendret første halvår 2025. o Vi har også mottatt tilbud på ny forretningsførsels- og forsikringsavtale, og disse er fortsatt under vurdering i det videre arbeidet, en ytterligere mulig besparing på inntil kr. 160.000, - ? Oppfølging på reklamasjon med balkongens glassverk: Styret har engasjert Glass og fasadeforening (GF) for en vurdering. GF har inspisert flere balkonger og konkludert med at glasset har en feil, da verandaglass skal kunne vaskes som vanlig vindusglass. Feilen kan skyldes feil oppbevaring før montering, noe som forklarer hvorfor problemet oppstår på flere verandaer. Styret oppfordrer berørte seksjonseiere til å sende en individuell reklamasjon direkte til Selvaag med en tydelig beskrivelse av problemet. Hver seksjonseier er selv ansvarlig for å reklamere, da Selvaag har ansvaret for eventuelle utbedringer. Styret ønsker også at de som sender inn reklamasjon på verandaglass, sender en melding til styret med informasjon om reklamasjonen og reklamasjonsnummer. Basert på GF sin rapport foreslår styret prøvetaking av glassene, noe GF anbefaler gjennomført i april eller mai når værforholdene tillater det. Testresultatene vil styrke grunnlaget for videre oppfølging av reklamasjonen. ? Innkjøringsveien: trafikksikkerhet og bemerkninger til innkjøringsvei gnr. 129, bnr. 117: Styret har fulgt opp beboernes bekymringer om innkjøringsveien overfor bymiljøetaten, utbygger og gårdeier. Bymiljøetaten har redegjort for saken, men ser ikke behov for tiltak, til tross for beboernes innspill. De skriver: «Adkomstsonen er opparbeidet i samsvar med godkjent avkjørselsplan og trafikknotat. Bymiljøetaten ser ingen umiddelbar grunn til å gjøre tiltak i dette området for gående/syklende. Det er viktig at bilistene viser hensyn til myke trafikanter og at det ivaretas god frisikt i området til enhver tid. Avkjørselen er en privat avkjørsel som må skiltes i hht bruken». Styret oppfordrer beboerne til å melde inn avvik og problemer direkte til kommunen via deres nettside. Flere innspill vil styrke muligheten for å få gjennomslag for nødvendige tiltak.. ? Aquashine-foretaket i Gladengveien: Styret har sendt en redegjørelse til kommunen om støyproblemet fra Aquashine i Gladengveien. Dette skjedde i forbindelse med nabovarslingen, som opprinnelig ikke ble gjennomført. Etter styrets innspill ble varslingen til slutt gjennomført, men saken er fortsatt uavklart. Vi venter nå på kommunens behandling og avgjørelse om Aquashines videre drift i området. Styret følger saken tett og vil holde beboerne oppdatert om eventuelle beslutninger. ? Øvrige reklamasjonsarbeid: Styret har håndtert reklamasjoner knyttet til feil og mangler i fellesområdene. Statistikken for de siste årene viser en variasjon i antall innmeldte reklamasjoner: 2021: 56 reklamasjoner, 2022: 162 reklamasjoner, 2023: 86 reklamasjoner, 2024: 42 reklamasjoner, 2025: 4 reklamasjoner så langt. Styret fortsetter å håndtere både pågående og eventuelle nye reklamasjoner i dialog med leverandører og utbygger. ? Kollektivavtale for TV og internett: Sameiet har i dag en kollektiv avtale for internett og TV levert av Telenor. Styret har hatt en dialog med Telenor for å vurdere muligheter for reforhandling og har mottatt relevant bakgrunnsinformasjon som kan danne grunnlag for videre kartlegging av behov og alternativer. For å sikre at sameiet får den beste løsningen både når det gjelder pris, kvalitet og innhold, ønsker styret også å innhente tilbud fra andre leverandører for å kunne sammenligne betingelsene. Det foreslås å opprette en arbeidsgruppe bestående av engasjerte beboere som kan bidra med innspill til hvilke krav og forventninger som bør stilles til en eventuell ny avtale. Styret oppfordrer derfor interesserte beboere til å melde sin interesse for å delta i arbeidsgruppen, som skal komme med en anbefaling før det kan fattes et vedtak. ? Naboklager: Styret har fått flere henvendelser om brudd på husordensreglene, blant annet knyttet til støy, hensatte gjenstander i rømningsveier, forsøpling og ulovlig kameraovervåking. Vi har fulgt opp disse sakene ved å snakke med de involverte eller sende skriftlig beskjed. Når det gjelder nabokonflikter, oppfordrer vi alltid partene til først å prøve å finne en løsning sammen. Om det ikke lar seg gjøre, kan styret eller politiet kontaktes ved behov. Vi setter pris på at alle bidrar til et godt bomiljø! ? Nabolagshuset Petersborg: Styret har hatt en god dialog med Nabolagshuset Petersborg for å styrke fellesskapet med nabosameiene og støtte lokale arrangementer. Vi var glade for å bidra til «Jul på Ensjø» med hest og kjerre ? en stor suksess for både barn og voksne. Slike initiativer gir oss stor glede og bidrar til å bygge et inkluderende og trivelig nabolag. Samarbeidet med Petersborg er en naturlig del av vårt engasjement for fellesskapet. Petersborg jobber med å bygge opp et tett samarbeid med styrene i sameiene på Ensjø, og Tiedemannsparken ønsker å bidra, og bidrar, med innspill, aktiv deltakelse i planlegging og gjennomføring. Petersborg ønsker flere engasjerte naboer i sine prosjekter, og ber folk stille opp når de har arrangementer. De vil også ha innspill fra både styrer, og ikke minst naboer om nye prosjekter. Samarbeidet med Petersborg gir oss muligheter til å bidra til et godt naboskap uten å pålegge styret unødvendig arbeid eller forpliktelser. Vi har en samarbeidsavtale som fungerer godt, og vi har frihet til å delta på arrangementer, komme med forslag og være med på å skape gode tilbud til både barn og voksne. Dette fellesskapet styrker naboskapet og gjør vårt område til et enda bedre sted å bo. Petersborg vil med sin aktivitet kunne sveise sammen beboerne på Ensjø, slik at vi vil ha et godt og trivelig naboskap. ? Ideskisse for et trygt og godt nabolag: Styret har utarbeidet en idéskisse, vist i illustrasjonen nedenfor, som viser samspillet mellom sameiet og Nabolagshuset Petersborg og hvordan aktivitetene utfyller hverandre. Gjennom samarbeid og engasjement ønsker vi å skape et inkluderende miljø der både barnefamilier og de uten barn føler seg hjemme. Når vi planlegger aktiviteter, tar vi hensyn til alle beboergrupper for å sikre et variert og mangfoldig tilbud. I vårt eget sameie får vi fellesskap og trivsel gjennom sosiale arrangementer som sommerfest og julegrantenning, der beboere kan samles og bli bedre kjent. Vi legger også til rette for felles innsats gjennom dugnader, som bidrar til å holde uteområdene pene og velstelte. For de som ønsker møteplasser for voksne, finnes det muligheter for samlinger i bakgården vår. I tillegg er grønne områder en viktig del av bomiljøet, med blomster og beplantning som gir rom for både dyrking og rekreasjon. Nabolagshuset Petersborg/Ensjø har som mål å skape gode sosiale møteplasser for hele nabolaget. Området rundt pipa kan brukes til ulike aktiviteter, som konserter, markeder og sosiale samlinger. I tillegg planlegges det fellesarrangementer som gatefrokost og volleyballturnering, der beboere fra flere borettslag kan delta. Sletta og området rundt pipa blir viktige samlingspunkter, hvor alle kan møtes for å styrke naboskapet. v) Øvrige saker Oppfølging på reklamasjon om matlukt ? April 2024: Årsmøtet vedtok å bruke juridisk bistand for å få fremdrift i saken. ? Sommer 2024: Utbygger gjennomførte utbedringer, men problemet vedvarte. ? Høsten 2024 - vinter 2025: Styret har samarbeidet med advokat og fagfolk for en grundig vurdering. ? Mars 2025: Utbygger informerer at ny utbedring skal gjennomføres i april/mai 2025. ? April 2025: Status presenteres på årsmøtet 1. april. ? Mai 2025: Foreldelsesfristen for reklamasjonssaken er per nå 1. mai 2025 Reklamasjonssaken om luktsmitte har fulgt en strukturert prosess, og styret mener at vedtaket fra årsmøtet 2024 er fulgt opp. De ulike kostnadsoverslagene er presentert i en egen sak på årsmøtet. Oppfølging på reklamasjon om markiser Det er i vårt sameie, 11 seksjoner som har montert markiser. 3 av seksjonene fikk montert markiser i regi av Selvaag før overtakelse, resterende markiser er montert etter overtakelse. På årsmøtet i 2023 ble det informert om at montering av markiser er regulert av Oslo kommunes reguleringsbestemmelser. Plan- og bygningsetaten har bekreftet at slike installasjoner er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven § 20-3. En slik søknad er ikke sendt inn for vårt sameie. For å sikre korrekt juridisk oppfølging av saken har styret engasjert Dalan advokatene ved Christian Bugge. Foreldelsesfristen er blitt forlenget to ganger, og utbygger har nå akseptert en utsatt frist til 31. mai 2025. I dialog med utbygger har det blitt presisert at de kun tar ansvar for de tre markisene som ble montert av Selvaag før overtakelse. Spørsmålet om hvorvidt Selvaag er ansvarlig for resterende markiser, og for å eventuelt sende inn en helhetlig søknad for hele sameiet er vurdert av advokat Bugge. Bugge har konkludert med at det vanskelig kan sees at Selvaag har ansvar utover de tre markisene som ble montert i deres regi. Selvaag vil imidlertid sende inn søknad til kommunen for alle monterte markiser, men understreker at dette kun gjøres som en service. Dersom søknaden ikke blir godkjent, vil videre oppfølging fra Selvaag side kun gjelde de tre seksjonen som har fått montert markiser i Selvaags regi. Styret sendte over nødvendig dokumentasjon til Selvaag i juni 2024 slik at de og ansvarlig søker kunne sammenstille en søknad. Søknaden skal oversendes styret for godkjenning før innsending. Det har etter juni 2024 blitt purret på Selvaag gjentatte ganger, uten at søknad er oversendt styret. Styret koblet på ny inn advokat Bugge i januar 2025 og han følger nå opp saken ovenfor Selvaag. Styret følger saken tett og vil oppdatere beboerne så snart det foreligger ny informasjon. Søknaden som Selvaag skal sende til kommunen om markiser, omfatter enkelte seksjoner i Stålverkskroken 18, 28, 30, 32, 34, 36 og 38. vi) Kommunikasjon med beboere via Vibbo Styret bruker Vibbo til beboerkommunikasjon for å distribuere viktige informasjon og nyheter til beboere. Viktige driftsmeldinger slik som garasjevask, brannøvelse og lignende ble distribuert både som e-post og tekstmeldinger til samtlige beboere som ikke har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon. Alle henvendelser som er sendt til styret via Vibbo har blitt grundig gjennomgått, fulgt opp og besvart innen rimelig tid. Vi har lagt stor vekt på å sikre god kommunikasjon og å gi beboerne raske og informative svar. I tilfeller hvor henvendelsene har krevd videre undersøkelser eller behandling, har vi holdt avsenderne oppdatert om fremdriften. Vi oppfordrer fortsatt alle beboere til å bruke Vibbo som primær kommunikasjonskanal for henvendelser til styret, da dette sikrer en effektiv dialog. vii) Forsikringssaker Styret har ansvaret for å dokumentere eventuelle skader og organisere befaringsmøter som omhandler felles skader i bygningen. Videre følger styret opp leverandører som skal utføre nødvendige reparasjoner og sikrer at betalingskrav relatert til skadedekning blir håndtert. Styret sørger også for at innbetaling av egenandeler for skader meldt inn av seksjonseiere blir ivaretatt. I 2024 er det registrert totalt seks skadesaker. For hver skade fastsettes en egenandel av Tryg, basert på sakens omfang og karakter. Som hovedregel skal den enkelte seksjonseier selv dekke egenandelen dersom skaden gjelder egen boenhet. Egenandelen må også dekkes av seksjonseier dersom skade på fellesarealet eller andre boenheter er et resultat av at seksjonseier har unnlatt å oppfylle vedlikeholdsplikten, eller på annen måte forårsaket skaden
Styregodkjennelse
Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Regnskap/budsjett Vesentlig avvik Driftsinntektene er kr. 521 578,- høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak ladeinntekter el-bil som ikke legges inn i budsjettet. Driftskostnadene er kr. 835 580,- høyere enn budsjettert og skyldes i høyere kommunale avgifter enn budsjettert og høyere drift og vedlikeholdskostnader enn budsjettert. Resultat Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd på kr. 784 927,- og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2023. Sameiet hadde pr. 31.12.2023 negativ arbeidskapital, - kr. 945 054,-. Styret har iverksatt tiltak for å gi positiv arbeidskapital i 2024. Tiltakene innebærer innhenting av kapital fra seksjonseierne og en økning av felleskostnader på 10%. Neste års budsjett er nærmere omtalt under avsnittet? Kommentarer til budsjett for 2024?. KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024 Til orientering for årsmøtet legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet. Kommunale avgifter i Oslo kommune. Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon og 20,3 % for vann- og avløp. Eiendomsskatten følger egne satser. Energikostnader Vi forventer at energiprisene vil holde seg på samme nivå også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme kostnadsnivå som i 2023. Forsikring Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Tiedemannsparken Sameie. Felleskostnader I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad kan måtte påregnes.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse eller ulempe for de øvrige beboerne. Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. 2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser. 4. Hunder skal alltid holdes i bånd på sameiets område
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/129/1/49: 05.03.1915 - Dokumentnr: 900806 - Skjønn Overført fra gnr 129 bnr 7
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
16.12.1977 - Dokumentnr: 28868 - Best. om vann/kloakkledn. Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
21.09.1978 - Dokumentnr: 20258 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
14.08.2008 - Dokumentnr: 657770 - Erklæring/avtale Bestemmelse om adkomstrett
Gangforbindelse åpen for allmennheten som ikke tillates
stengt med gjerder, porter med videre
Kan ikke slettes uten samtykke
fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
02.05.2018 - Dokumentnr: 715230 - Erklæring/avtale Kan ikke slettes uten samtykke fra: Oslo Kommune
Org.nr: 958 935 420
Bestemmelse om fri ferdsel
Rettighetshaver allmennheten
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
11.05.2021 - Dokumentnr: 556143 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:34
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:115
Bestemmelse om solidaransvar for vedlikehold av bro
Bestemmelse om sletting
Overført fra: Knr:0301 Gnr:129 Bnr:1
Gjelder denne registerenheten med flere
25.04.2022 - Dokumentnr: 437296 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Oslo Kommune
Org.nr: 958 935 420
Bruks- og vedlikeholdsrett for lysmaster og tilhørende ledningsanlegg på eiendommen
Gjelder denne registerenheten med flere
31.05.2021 - Dokumentnr: 635483 - Seksjonering Opprettet seksjoner:
Snr: 49
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 49/20021
Registrert feil formål for snr. 318
Rettet etter tingl. §18
11.03.2022 Arkivref. 17/44239-44
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen, datert 07.02.2023. Ferdigattesten omfatter blokk/bygård Stålverkskroken 30-34.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til bolig - og forretningsformål. Kommunalplan 2015-2030. Vedtatt av bystyret 23.09.2015, sak 262. Reguleringsplaner vedtatt etter 17.09.2014 og til 23.09.2015 vil gjelde foran kommuneplanen ved motstrid. Reguleringsplaner vedtatt etter kommuneplanen vil gjelde foran kommuneplanen ved motstrid. KDP-17. Vedtatt 22.04.2009. S-4420: Endret reguleringsplan med reg.best. for Ensjøveien 12 C med flere (Tiedemannsfabrikken). Vedtatt 17.12.2008. Området består av nyere bebyggelse og er i utvikling. Byggeaktivitet i området må påregnes.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
5 890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 534 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 890 534 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 147 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 148 600 (Omkostninger totalt) 159 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 162 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 039 134 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 050 034 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 052 834 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
148600
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto 2 virkedager innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 0,90% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 875 3D-plantegning. 3 500 Gebyr for betalingsutsettelse 19 900 Markedspakke ink dagsfoto. 2 750 OBOS. Besitter deler. 7 500 Oppgjørsvederlag 19 900 Tilretteleggingsgebyr 3 290 Visninger/overtakelse per stk. Tillegg: Helg/morgen/kveld/pr. Inntil 30 min.+annonsert tid: 50% 6 570 Eierskiftegebyr - iht sameiets priser - OBOS 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 1 200 Utlegg målsatt plantegning 30 840 Utlegg Søderberg & Partners boligselgerforsikring 2025. Seksjon 5,14? av salgssum eks fellesgjeld. 8 500 Utlegg tilstandsrapport Kommunale opplysninger, grunnbok, heftelser og foto. Totalt kr: 118 125 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag stort kr Mangler data for utført arbeid.
