OSLO Steinspranget 48 H0402
Flott og lys 2-(3) roms hjørneleilighet m/ balkong - lekkert bad 2012 - moderne kjøkken 2016 - flott utsikt!
- kr 3 990 000
- BRA-i 58 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 3 990 000
- Omkostningerkr 9 221
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 185 221
- EierformAndel
- Byggeår1956
- Soverom1
- Andel fellesgjeldkr 186 000
- Felleskostnaderkr 3 913
- Tomt70 721 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 990 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 186 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 176 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 185 221 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 192 421 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 195 221 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Vi har for salg en meget pen velholdt 2(3)-roms hjørneleilighet, med god beliggenhet i 4. etg. Koselig balkong, samt pene, fredelige grøntområder rundt eiendommen. Leiligheten inneholder fin entré med flere oppbevaringsmuligheter, pent, flislagt baderom med opplegg for vaskemaskin, romslig soverom med nyere garderobeløsning. Lyst og moderne kjøkken fra 2016 med integrerte hvitevarer, samt delvis åpenløsning mot stuen som gir god plass til både spise- og sofagruppe. Det er mulig å flytte kjøkken ut i stuen for å opprette soverom nr. 2. Stuen har peisovn og utgang til flott balkong, med plass til ønsket utemøblement, samt oppbevaringsbod. Soverommet er pusset opp i 2024 med nytt gulv, nymalte overflater og ny stor garderobeinnredning.
Velkommen til en hyggelig visning i Steinspranget
Steinspranget 48 H0402, Oslo
- Tomt
70721m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiet tomt på 70 721 m². Pent opparbeidet med grøntarealer, asfalterte internveier, trær, busker og sittegrupper til felles bruk.
Beliggenhet
Innbydende og attraktiv leilighet usjenert plassert i 4. etasje, beliggende i et veletablert og fredelig område på Lambertseter. Området tilbyr nærhet til alt du trenger, med kort avstand til offentlig transport, dagligvarebutikker og Lambertseter Senter, som rommer over 80 butikker, koselige spisesteder, bibliotek, kino, apotek og vinmonopol . REMA1000 og T-banen ligger bare få minutters gange unna. Lambertseterskogen rett utenfor leiligheten byr på lysløype, perfekt for joggeturer. Nærområdet har også svømmehall, tennisanlegg og fotballstadion. Østensjøvannet, kun en kort spasertur unna, gir tilgang til flotte turstier videre inn i Østmarka. Her kan du oppleve vakre badevann som Ulsrudvann og Nøklevann, samt preparerte skiløyper om vinteren. Ved Nøklevann finner du Rustadsaga Sportstue med servering av kioskvarer og hjemmebakst. For innendørs trening er både Sats Lambertseter og Evo Nordstrand tilgjengelig i nærheten. Offentlig transport er lett tilgjengelig med Bergkrystallen T-banestasjon i nærheten, hvor linje 1 og 4 tar deg direkte til Oslo sentrum, samt flere bussforbindelser.
Adkomst
Det vil bli satt opp AKTIV visningsskilt under fellesvisning.
Bebyggelse
Veletablert boligområde bestående av blokkbebyggelse
Barnehage/skole/fritid
Barnehage: Steinspranget barnehage (1-5 år) 7 min gangavstand Mellombølgen barnehage (1-5 år) 8 min gangavstand Marmorberget barnehage (1-5 år) 14 min gangavstand Skoler: Lambertseter skole (1-10 kl.) 13 min gangavstand Rustad skole (1-7 kl.) 22 min gangavstand Karlsrud skole (1-10 kl.) 25 min gangavstand Abildsø skole (1-10 kl.) 5 min kjøreavstand Videregående skoler: Lambertseter videregående skole 25 min gangavstand Holtet videregående skole 8 min kjøreavstand
Skolekrets
Leiligheten sogner til Lambertseter barne- og ungdomsskole.
Offentlig kommunikasjon
Buss: Bergkrystallen T (Linje 4B, 4N) 4 min gangavstand T-bane: Bergkrystallen (Linje 1, 4) 4 min gangavstand Trikk: Kastellet (Linje 13, 19) 8 min kjøreavstand Tog: Nordstrand stasjon (Linje L2) 10 min kjøreavstand Oslo S (Totalt 24 ulike linjer) 13 min kjøreavstand
Byggemåte
Se vedlagt tilstandsrapport fra Thomas A. Haugan
Innhold
Vi har for salg en meget pen velholdt 2(3)-roms hjørneleilighet, med god beliggenhet i 4. etg. Koselig balkong, samt pene, fredelige grøntområder rundt eiendommen. Leiligheten inneholder fin entré med flere oppbevaringsmuligheter, pent, flislagt baderom med opplegg for vaskemaskin, romslig soverom med nyere garderobeløsning. Lyst og moderne kjøkken fra 2016 med integrerte hvitevarer, samt delvis åpenløsning mot stuen som gir god plass til både spise- og sofagruppe. Det er mulig å flytte kjøkken ut i stuen for å opprette soverom nr. 2. Stuen har peisovn og utgang til flott balkong, med plass til ønsket utemøblement, samt oppbevaringsbod. Soverommet er pusset opp i 2024 med nytt gulv, nymalte overflater og ny stor garderobeinnredning. Det medfølger flere boder som gir boligen gode oppbevaringsmuligheter. Mulighet for å leie parkeringsplass gjennom OBOS. Offentlig transport er lett tilgjengelig med Bergkrystallen T-banestasjon og Lambertseterskogen rett utenfor leiligheten byr på lysløype, perfekt for en joggetur eller en rolig spasertur.:
Standard
4. etasje: Entré: Malt himling, malte overflater og èn-stavs parkett på gulv. Velkommen inn i en praktisk entré med et smart, innebygd oppbevaringskott med plass til yttertøy. Dørcalling er plassert på vegg ved siden av ytterdøren. Baderom: Malt himling, fliser på vegg og gulv. Stilrent, flislagt baderom fra 2012, med varme i gulv. Servant med underskap, samt speil med oppbevaring og overlys. Vegghengt toalett, dusjhjørne med praktiske innfellbare glassdører. Opplegg for vaskemaskin. Soverom: Malt himling, malte overflater og parkett på gulv. Romslig soverom med plass til dobbeltseng og tilhørende møblement. Soverommet er pusset opp i 2024 med nytt gulv, nymalte overflater og ny stor garderobeinnredning. Kjøkken: Malt himling, malte overflater og èn-stavs parkett på gulv. Flott lyst kjøkken fra 2016 med god skap plass og integrerte hvitevarer. Hvite høyglans fronter og plater på vegg over benkeplaten som gir et rustikt preg. Delvis åpen stue/kjøkkenløsning med plass til spisegruppe. Lys under overskap og ventilator med kullfilter over platetopp. Kjøkkenet kan flyttes ut i stuen for å opprette soverom nr. 2. Stue: Malt himling, malte overflater og èn-stavs parkett på gulv. Pen stue med peisovn som gir en lun atmosfære. De store vindusflatene gir et godt lysinnfall og fin romfølelse. God plass til sofagruppe samt direkte utgang til balkongen. Balkong: Større sydvendt balkong på ca. 7 kvm. med nyttig bod til oppbevaring. God plass til ønsket utemøblement, samt pent utsyn over turområde. God bodplass i kjeller på 6 kvm. samt mindre bod på loft 2 kvm. Følgende TG2 er gjentatt fra tilstandsrapporten: 1) Dører - Malt balkongdør med glassfelt. Avvik: ytterdør subber noe. Tilak. bør justeres. 2) Overflater - Stedvis noe sår/riper/hakk/malingsflekker/skjolder på overflater. Noe svank i del av stuegulv, ved påtrykk. Konsekvens/tiltak: Lokale tiltak/utbedringer. 3) Innvendige dører - Noe subbing og justeringsbehov. Konsekvens/tiltak: Lokale tiltak. 4) Våtrom - overflater gulv: Krav til fall (høydeforskjell) er ikke oppfylt, men det er fall til sluk. Konsekvens/tiltak: Vær oppmerksom ved bruk. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må gulvet bygges om, for å få riktig fall til sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at våtrommet bygges med riktig fall til sluk. 5) Våtrom - sluk, membran og tettesjikt: Badet har plastsluk og ukjent tettesjikt/membran. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. 6) Våtrom - Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak: Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. 7) Kjøkken - Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Konsekvens/tiltak: Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Det er vanskelig å etablere andre løsninger. 7) Elektrisk anlegg - Det bemerkes at det skal foreligge samsvarserklæring på elektriske nyinstallasjoner fra autorisert elektriker på arbeider utført etter 01.01.1999. Det bemerkes el-anlegget alder som har passert mer en 50% av sin brukstid. Antatt normal brukstid for el-anlegg 20 - 40 år. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. Elanlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Borettslaget har inngått en ny 3 årig kollektiv avtale med Telia Norge AS om leveranse av kabel tv og internett i Rabben Borettslag. Med den nye avtalen har du mulighet til å velge om du ønsker både TV og bredbånd, kun TV eller kun bredbånd. En kollektiv avtale innebærer at tjenestene betales av borettslaget og dermed deg som andelseier via felleskostnadene. Den nye avtalen er gjeldende fra 01.06.2023. Bilagsattest «for refusjon av bredbånd fra arbeidsgiver» som for 2024 er på kr.234,-pr.mnd og den inngåtte avtalen finner dere på vibbo.no/rabben under «Temaer» og punktet «TV og internett». Andelseiere i Rabben borettslag betaler i 2024 kr. 234,- Inkl.mva pr.mnd for bredbånd til Telia Norge AS
Parkering
Parkering i offentlig gate etter gjeldene bestemmelser. Borettslaget har også 211 parkeringsplasser, som fordeles etter ventelister hos OBOS. Ved ønske om parkeringsplass ta kontakt med OBOS avd. Kværnerdalen på telefon: 23 16 51 00 (05) eller e postadresse:oef@obos.no. Borettslaget har avtale med Parkering Service AS som kan bøtelegge og/eller taue bort ulovlig parkerte biler på borettslagets eiendom.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 990 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 186 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 176 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 185 221 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 192 421 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 195 221 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk oppvarming, vedfyring i peisovn, samt varme i gulv på baderom.
Energiklasse
D
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
1210449
Formuesverdi primær år
2022
Formuesverdi sekundær
4599707
Formuesverdi sekundær år
2022
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
376
Part.obl.nr.
948776812
Felleskostnader pr. mnd.
3913
Andel fellesgjeld
186000
Andel fellesgjeld per dato
2024-10-31T23:00:00Z
Borettslaget
Rabben Borettslag
Borettslagets org.nr
948776812
Om borettslaget
Leiligheten er en del av Rabben Borettslag organisasjonsnr. 948776812. Borettslaget består av 503 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget. Inngått en ny 10 års vedlikeholdsnøkkel/plan med OBOS Prosjekt: Styret har i samarbeid med Obos Prosjekt utarbeidet en ny 10 års vedlikeholdsplan/nøkkel for Rabben Borettslag for perioden 2021 ? 2031, og avtalen ble signert i september 2021. Andre større og kostnadskrevende vedlikehold/påkostninger i neste 5-10 års periode; Overflatebehandling av terrasser, oppganger inkl. himlinger, rekkverk, grunnmurer m.m. Dette arbeidet planlegges utført i løpet av 5-10 års periode. Sluttføring av gjenstående takrehabilitering/taktekking på adressene Mellombølgen 64 ? 66, 68 ? 70, 72 ? 74 og 147 ? 155 Steinspranget 57 ? 67 og 52 ? 62 og Kvartsveien 10 ? 14 planlegges også utført i løpet av 5 ? 10 års periode. Generell informasjon til beboerne: Styret ønsker en god kommunikasjon med beboerne. Informasjon fra styret til alle Beboerne skjer blant annet gjennom informasjonsskriv. Informasjonsskriv deles ut i Vedlegg 1 12 av 67 S-082 Årsrapport styrerommet.pdf beboernes postkasser eller som oppslag på korktavlene i oppgangen samt kommer på vår nettside: vibbo.no/rabben Vaktmestertjenesten: Vaktmestrene skal ivareta den daglige drift og vanlig vedlikehold i borettslaget. Fast kontortid for vaktmester mellom kl.10 ? 11.00 hver dag der andelseierne kan treffe vaktmester på vaktmesterkontoret. Selv om henvendelser fortrinnsvis skal rettes til vaktmester i denne perioden er de også, ved akutte hendelser, men innenfor fastsatt arbeidstid som er mellom klokken 07.00 og 15.30 fra mandag til torsdag og mellom klokken 07.00 og 12.00 på fredager. Vaktmester kan også kontaktes på e-post. Lørdag, søndag og helligdager er vaktmesterkontoret stengt. Utbygging av Bergkrystallen Torg Bystyret fattet et positivt vedtak den 27.02.2019 om utbygging av T banetomten på Bergkrystallen. Denne utbyggingen ved Bergkrystallen T banestasjon lar vente på seg, slik det ser ut nå så er dette lagt på «is» på ubestemt tid. Detaljregulering i Mellombølgen 141 ? Rema 1000 Bergkrystallen er vedtatt - Bystyret vedtok 22.april 2020 å omregulere Mellombølgen 141 fra butikk til bolig ogforretning. Planen åpner for at det kan bygges en forretning på tomta med boliger i etasjene over. Bygningen kan bli opptil fem etasjer høy, og vil romme omtrent 25 leiligheter. Denne utbyggingen er også lagt på «is» på ubestemt tid. Fellesvaskerier: Det er flere fellesvaskerier i borettslaget. Disse ligger i Kvartsveien 4, 6 og 14, Steinspranget 46, 58, 63 og 66/68, Mellombølgen 68 og 155 og kan benyttes av beboerne mot betaling som for tiden er kr 10 pr vask. Påfylling og kjøp av vaskekort skjer fortrinnsvis på internett og kvittering medbringes til styrerommet innenfor kontortiden for påfylling. Det er ikke anledning til å anvende vaskeriene uten gyldig vaske kort. Mer informasjon finner du på vår nettside: vibbo.no/rabben Utleielokalet i Rabben borettslag: Rabben borettslag sitt utleielokale, som tar ca. 20 personer, i Mellombølgen 147 er ledig for utleie til andelseierne. Reglement, utleievilkår og gjeldende priser finner du på vår hjemmeside: vibbo.no/rabben under «temaer» og punktet «Utleielokaler» og/eller du kan få dette ved henvendelse til styrerommet på samme adresse. Kjellerboder: I kjellerlokalene er det både fellesboder og boder til hver enkelt leilighet. Kjellerbodene ligger stort sett under terreng, slik at muligheten for at det kan trenge inn fukt fra grunnen ute, er til stede. Denne fukten kan måles i kjellergulv eller på betongvegger, enten som kjelleryttervegger eller som innvendige betongvegger. Uten å måle, kjennes luftfuktigheten i flere av kjellerrommene høy. Det er ett avtrekk like ved fyringspipa. En runde ute, viser inntak for friskluft på langfasadene, flere på hver side. Styret har sett det som sin oppgave å påse at ristene i tilluftventilene er åpne. Innvendig i kjellerrommene må dere som beboere sørge for av ventilene er åpne. Sitter friskluftventiler i en privat bod, er det eier av denne boden som har ansvaret for å holde den aktuelle ventilen åpen. Er ventilene tettet med aviser, filler og lignende, må dette fjernes for å oppnå maksimal frisklufttilførsel. Det er like viktig at avtrekksventilene like ved luftepipene også er åpne hele tiden og fri for aviser, filler og lignende. Det er ikke gitt at alle kjellerrom er like fuktige. Dugnad: Det avholdes dugnad etter behov satt av styret. Større vedlikehold og rehabilitering: 2023: Det har blitt montert en ny vaskemaskin av typen Girbau HS 6008 i Mellombølgen 155 og en ny tørketrommel av typen Jako T201 i Steinspranget 58. Rehabilitering av 4 pipeløp i Kvartsveien 3, utført av Pipe Eksperten AS i august 2023. Dreneringsarbeider/fuktsikring av kjellervegg på hageside/gressplenside av Steinspranget 53 ? 55 og frem til drenskum/utløpskum på gavl, utført av Tronslien AS i september 2023. Påbegynt utbedring/utskifting av ødelagt stein i teglsteinsveggene på lavblokkene samt montering av nye inngangstrapper i Steinspranget 60 og 62, utført av Front Entreprenør AS. Det har blitt installert nye elektriske avtrekksvifter på pipeløp i følgende adresser: Mellombølgen 66 + Montert ny hastighetsregulator på loft til avtrekksvifte og Kvartsveien 8 + Sikkerhetsbryter, utført av Kampen Installasjon AS. Montert nytt led armatur øverste trapp i Steinspranget 66. 2022: Det har blitt montert nye vaskemaskiner av typen Girbau HS 6008 i Steinspranget 46 og Kvartsveien 14. Rehabilitering av fasader, balkonger og tak i Steinspranget 66/68 (høyblokka) Signert overtakelsesprotokoll datert 19.12.2022 Reklamasjonstiden gjelder fra 19.12.2022, og gjelder i 5 år. Nye støttemurer langs fortau og ved parkeringsplassene 19 ? 26 i Mellombølgen 147 - 155 og Steinspranget 46, 48 ved parkeringsplassene 40 - 45 og 46 - 52 samt Steinspranget 52 ved utleielokalet, parkeringsplassene har også fått ny asfalt ? Signert overtakelsesprotokoll datert 03.11.2022 Reklamasjonstiden gjelder fra 03.11.2022, og gjelder i 5 år Ferdigstillelse desember 2022 av et komplett El Bil Ladeanlegg driftet av Elaway på alle våre parkeringsplasser. Alle takrenner og nedløp er rengjort i Steinspranget, Mellombølgen og Kvartsveien sommeren 2022. Utført av Front Entreprenør AS. Det er blitt installert nye elektriske avtrekksvifter på pipeløp i følgende adresser: Steinspranget 44, 46 og 52 ? Kvartsveien 3 og 5 samt i Mellombølgen 147. 2021: Det har blitt montert ny vaskemaskin av typen Girbau HS 6008 i Mellombølgen 68 og ny tørketrommel av typen Jako T201 som er montert på nytt stativ i Kvartsveien 14. 2020: Det har blitt montert nye vaskemaskiner av typen Girbau HS 6008 i Kvartsveien 12 og Steinspranget 66/68. I tillegg er det montert en ny tørketrommel av typen Ipso ADE25 i Mellombølgen 68. 2019: Det har blitt montert nye vaskemaskiner av typen Girbau HS 6008 i Mellombølgen 155 og Steinspranget 66/68 som i tillegg har fått montert en ny tørketrommel av typen Jako T201 2018: Signert overtakelses protokoll datert 05.07.2018 for sluttføring av takrehabilitering/taktekking og av alle pipene mm i Mellombølgen 76/78 og 145 og i Kvartsveien 1 ? 11 og 2 ? 8 samt Steinspranget 53/55 og 44,46 og 48 (omtekking av til sammen 13 blokker). Det er også sluttført takrehabilitering/taktekking av tak over nedlagt barnehage i Mellombølgen 76/78. Reklamasjonstiden gjelder fra 05.07.2018, og gjelder i 5 år. De adressene som det foreløpig ikke har blitt utført takrehabilitering/taktekking samt pipene mm og som blir utført på ett senere tidspunkt fordi de ble vurdert som ok under befaring av takene er: Mellombølgen 64 -66, 68 ? 70, 72 ? 74 og Mellombølgen 147 ? 155 Steinspranget 57 ? 67 og 52 ? 62 Kvartsveien 10 - 14 Det er montert ny tørketrommel Jako T 201 på ny sokkel for rett høyde i Steinspranget 66/68 og ny sentrifuge Electrolux C240 i Steinspranget 46, samt ny vaskemaskin Girbau HS6008 i Kvartsveien 6. 2017: Påbegynt takrehabilitering/taktekking samt reparasjoner av alle pipene m.m i Mellombølgen 76/78 og 145 ? Kvartsveien 1 - 11 og 2 - 8 samt Steinspranget 53/55, 44, 46 og 48 juni/juli 2017. Det vil også bli utført taktekking av tak over barnehagen i Mellombølgen 76/78. Det er blitt installert ny elektrisk vifte på pipeløp i Kvartsveien 14. 2016: Montert 2 nye vaskemaskiner (en i Steinspranget 63 og en i 66/68) Installert lyssetting på lekeplass v/Steinspranget/Kvartsveien Nytt takbelegg lagt i Steinspranget 66/68 sommeren 2016. 2015: Skiftet vinduer og balkongdører utført av Palmgren AS og sluttført 03.07.2015, garantiperioden utløper 03.07.2020. 2014: Etablering av 14 avfallsbrønner/nedgravd avfallsanlegg Utskifting av samtlige lamper i oppgangene til LED lamper Montert ny sentrifuge og tørketrommel i mellombølgen 155 Installering av bevegelsessensorer for lysene i vaskeriene 2013: Utbedring av øvre del av gavlvegger i enkelte lavblokker Installasjon av betalingsløsning i fellesvaskerier Bytte av lysarmatur mellom Mellombølgen og Kvartsveien Rivning av garasjeanlegg og opparbeidelse av oppstillingsplasser Utbedring av stikkvei i mellombølgen og parkeringsplasser Bygging av ny redskapsgarasje til vaktmestertjenesten 2012: Maling av kjellere Utskiftning av inngangsdører og dører til tekniske rom Oppussing av toalett i utleielokale Utskiftning av alle røykvarslere og brannslukningsapparat 2011: Våtroms rehabilitering Totalrehabilitering av bad med oppstart i august 2011, ferdigstilt 13.08.2013 og garantiperiode utløper 13.08.18 Utredning av Parkeringsmuligheter. Montert varmekabler i takrenner i alle punktblokker. Tredeling og fjerning av krattskog i hele borettslaget innenfor egen tomtegrense. Etablering av standplass for avfallscontainer v/ss.46. Modernisering av elektrokjelen samt etterisolering av en del punkter i fyrrommet i ss.66/68. Kjøp av ny gressklipper (Kubota F 2880). Utskifting av alle søppelskur dører. Beskjæring av 33 frukt trær. Pusset opp utleielokalet i mellombølgen 147. Utarbeidet HMS internkontrollbok med prosedyrer og rutiner ifbm helse, miljø og sikkerhet. 2010: Utskifting av låssystem til fellesarealer. Oppgradering av lekeplass. Utskifting av røyklukeavtrekk i trapperommene i Mellombølgen 145, Steinspranget 44 ? 48 og Kvartsveien 1 ? 11. Gjennomgått og reparert alle stakeluker i kjellerne. Pusset opp utleielokale. 2009: Opparbeidet 23 nye parkeringsplasser. 2008: Foretatt asbestsanering i alle kjellere samt fyrrommet i Steinspranget 66/68. Rehabilitering av spillvannsledninger i hele borettslaget. Montert opp grillplass bak mellombølgen 153/155. Installert innbruddsalarm anlegg på styrerommet. 2007: Etablert web/hjemmesider (juni) www.rabb1.no. Nye Postkasser i Steinspranget 66/68 (alle har nå nye postkasser). Oppgradering av utearealet/grøntanlegget med nye planter etc. Kartlegging av asbest i våre kjellere og fyrrommet. Rengjøring av ventilasjonskanaler/anlegg. Nytt brannvannanlegg i Steinspranget 66/68. Pusset opp/oppgradert styrerommet. 2006: Alle oppganger pusset opp. Nye postkasser også montert. Skiftet ut dører til vaskeriene, loft, kjeller og rømningsveier via loft fra våre loftsleiligheter til brannsikre dører. Nye støttemurer St.sp 44 og MB/St.sp. 2005: Ny vaktmestergarasje oppført. Alle vinduer og treflater i fasaden malt. Alle vaskerier pusset opp. Nytt belegg på balkonger i høyblokka. 2003: Ferdigstilt renovering av alle balkonger. 2002: Nytt port-telefonanlegg. Nye balkongtak. 2001: Beslått piper. 1999: Rehabilitert alle elektriske anlegg. Montert nye motor varmere på alle parkeringsplasser. Nytt kabelanlegg for TV også tilrettelagt for telefoni og internett. 1996: Skiftet ut 3 vaskemaskiner. 1995: Montert energisparende utelamper. 1992 - 1993: Etterisolert blokker og forblendet med teglstein, samt nye balkonger m/utebod. Fullført utskifting av tak belegg. 1991: Utvendig søppelhus etablert. Satt ut ?Miljøskap? i borettslaget. Nytt tak belegg i høgblokka Rehabilitering av fyringsanlegget i høy blokka hvor alle radiatorer ble byttet ut samtidig. 1988 ? 1992: Skiftet takplater på en del av blokkene. 1987 - 1988: Rehabilitering av heiser i 66/68. 1985/86: Skiftet vinduer og balkongdører samt utgangsdører
Gebyr forkjøpsrett
7981
Forkjøpsrett
Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel i OBOS. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no. Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 02333. 3. Forkjøpsrett 3-1 Forkjøpsberettigede (1) Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget ? utpekt av OBOS ? forkjøpsrett. (2) Dersom ingen andelseiere i borettslaget melder seg, utpeker OBOS hvilken andelseier i boligbyggelaget som skal få overta andelen. 3-2 Interne forkjøpsberettigede (1) Andelseier har forkjøpsrett etter ansiennitet i borettslaget. Ansiennitet regnes fra dato for overtakelse av andelen. Har andelseieren sammenhengende eid flere andeler, regnes ansienniteten fra overtakelsen av første andel. Står flere andelseiere med lik ansiennitet i borettslaget, går den med lengst ansiennitet i OBOS foran. (2) Andelseier som vil overta ny andel gjennom forkjøpsrett, må overdra hele den andelen nåværende bolig er knyttet til, til en ny andelseier. Dette gjelder selv om andelen tilhører flere. Overføring av andel etter at andelseier har benyttet forkjøpsrett til en ny andel, utløser forkjøpsrett selv om andelen overføres til noen som faller inn under persongruppen omhandlet i vedtektenes punkt 3-4, jf. lov om borettslag § 4-12. Forkjøpsrett kan likevel ikke gjøres gjeldende dersom andelen overføres: ? på skifte etter separasjon eller skilsmisse, eller ? ved opphør av husstandsfellesskap dersom partene har bodd sammen i minst 2 år, eller de har, har hatt eller venter barn sammen 3-3 Behandlingsregler og frister (1) Styret i borettslaget skal sørge for at de som er nevnt i 3-1 får anledning til å gjøre forkjøpsretten gjeldende og på deres vegne gjøre retten gjeldende innen fristen nevnt i pkt 3-3(2), jf borettslagslovens § 4-15 første ledd. (2) Fristen for å gjøre forkjøpsretten gjeldende er 20 dager fra borettslaget mottok melding om at andelen har skiftet eier, med opplysning om pris og andre vilkår. Fristen er fem hverdager dersom borettslaget har mottatt forhåndsvarsel om at andelen kan skifte eier, og varselet har kommet fram til borettslaget minst femten dager, men ikke mer enn tre måneder, før meldingen om at andelen har skiftet eier. (3) Ved forhåndsvarsel har borettslaget rett til å kreve et vederlag på opp til 5 x Rettsgebyret. Blir forkjøpsretten gjort gjeldende, betales vederlaget tilbake. (4) Forkjøpsretten skal kunngjøres i en avis som er vanlig lest på stedet, på boligbyggelagets nettsider eller på annen lignende måte. (5) Borettslagets krav om å gjøre forkjøpsretten gjeldende på vegne av forkjøpsberettigede skal settes frem skriftlig for avhenderen og erververen av andelen, eller for eiendomsmegler eller eventuelt fullmektig som har hatt ansvaret for salget. 3-4 Rettsovergang til nærstående Forkjøpsretten kan ikke gjøres gjeldende når andelen overdras til ektefelle, til andelseierens eller ektefellens slektning i rett opp- eller nedstigende linje, til fosterbarn som faktisk står i samme stilling som livsarving, til søsken eller noen annen som de to siste årene har hørt til samme husstand som den tidligere eieren, til person som har leid boligen i kraft av å være arbeidstaker hos andelseier eller til person som har leid den bolig andelen nå er knyttet til av borettslaget. Forkjøpsretten kan heller ikke gjøres gjeldende når andelen overføres på skifte etter separasjon eller skilsmisse, eller når et husstandsmedlem overtar andelen etter bestemmelsene i husstandsfellesskapslovens § 3.
Styregodkjennelse
Nye andelseiere skal styregodkjennes før overtagelse. Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen. Følgende juridiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget, kan til sammen eie andel eller andeler som gir rett til minst èn bolig og opp til ti prosent av boligene i laget: 1. stat, 2. fylkeskommune, 3. kommune, 4. selskap som har til formål å skaffe boliger og som blir ledet og kontrollert av stat, fylkeskommune eller kommune, 5. stiftelse som har til formål å skaffe boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune, 6. selskap, stiftelse eller andre som har inngått samarbeidsavtale med stat, fylkeskommune eller kommune om å skaffe boliger til vanskeligstilte.
Lånebetingelser fellesgjeld
Borettslaget har 3 lån: Lånenr.: * HANBAN-83987140049 Type: A Restsaldo: 55.616.589,- Andel av saldo: 107.589,- Andel kapitalkostnader: 799,- Restløpetid: 17 år 6 mnd. Term: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,50% Lånenr.: * HANBA3-83987171076 Type: A Restsaldo: 19.707.834,- Andel av saldo: 37.685,- Andel kapitalkostnader: 279,- Restløpetid: 17 år 8 mnd. Term: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,50% Lånenr.: * HANBA4-83987213607 Type: A Restsaldo: 21.013.862,- Andel av saldo: 40.201,- Andel kapitalkostnader: 260,- Restløpetid: 22 år 7 mnd. Term: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,50% IN-ordning ? Selskapet har et IN-lån, HANBAN 8398 71 40049, det er mulig å innbetale 2 ganger i året 30.03 og 30.09. Individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 ? tolv? måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenummer felles forsikring
6598551
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det avholdes dugnad etter behov satt av styret.
Dyrehold
Ved ønske om dyrehold skal andelseier rette en skriftlig henvendelse til de andre andelseierne i oppgangen, der disse bes om å komme med eventuelle innvendinger. Deretter skal søknad om dyrehold sendes til styret. Dersom søknaden godkjennes, er andelseier forpliktet til å overholde følgende bestemmelser: 1. Eier av dyret skal være kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. 2. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område hele året. Hunden skal heller ikke gå løs ved inngangspartier, i oppganger eller andre fellesområder. 3. Eier av dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 4. Eier av dyret er ansvarlig og er erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skader på blomster, planter grøntanlegg m.m. 5. Dersom det kommer inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer med lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, for eksempel gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet dersom ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget. 6. Nye andelseiere som allerede har husdyr plikter å melde fra om dette til borettslaget ved kjøp av leilighet og søke på lik linje som andre andelseiere, slik at borettslaget vet hvem som holder husdyr. 7. Det er ikke lov til å holde mer enn en hund pr. leilighet.
Eierskiftegebyr
6385 - Tinglyste heftelser og rettigheter
1955/9716-1/105 26.07.1955 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 1955/9970-1/105 04.08.1955 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 1957/10788-1/105 11.09.1957 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE 1958/15179-1/105 18.12.1958 BEST OM GARASJE/PARKERING Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 1959/15198-1/105 08.12.1959 ERKLÆRING/AVTALE Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 1960/11762-1/105 26.09.1960 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE Bestemmelse om benyttelse Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Med flere bestemmelser 1960/13228-1/105 24.10.1960 ERKLÆRING/AVTALE Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 1960/13942-1/105 07.11.1960 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 1962/15202-1/105 27.11.1962 BEST OM GARASJE/PARKERING Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 1962/15203-1/105 27.11.1962 BEST OM GARASJE/PARKERING Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 1962/15204-1/105 27.11.1962 BEST OM GARASJE/PARKERING Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 1971/13349-1/105 04.08.1971 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. Beløp: NOK 2 603 100 Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL LØPENR: 7279778 PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN OG / ELLER ANDRE BANKER OG KREDITINSTITUSJONER. UTEN OPPTRINNSRETT 1987/46965-1/105 17.07.1987 ** TRANSPORT AV PANTHAVER FRA: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET LØPENR: 7279780 TIL: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL LØPENR: 7279778 2001/17368-1/105 28.03.2001 ** FORHØYELSE FORHØYET TIL NOK 2,608,300 2002/52083-1/105 12.08.2002 ** PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2002/48723-1 1982/15509-1/105 10.06.1982 BEST. OM ADKOMSTRETT RETTIGHETSHAVER: KNR: 0301 GNR: 159 BNR: 304 1986/43042-2/105 16.07.1986 BESTEMMELSE OM VEG 1998/66342-1/105 10.11.1998 ERKLÆRING/AVTALE Kan ikke slettes uten samtykke fra Viken Energinett. Med flere bestemmelser Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 2011/396196-1/200 24.05.2011 PANTEDOKUMENT Beløp: NOK 77 100 000 Panthaver: SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF ORG.NR: 971 171 324 2015/96112-1/200 03.02.2015 PANTEDOKUMENT Beløp: NOK 25 000 000 Panthaver: SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF ORG.NR: 971 171 324 2022/631692-1/200 13.06.2022 11:07 PANTEDOKUMENT Beløp: NOK 22 000 000 Panthaver: STADSHYPOTEK AB NUF ORG.NR: 991 303 995 ELEKTRONISK INNSENDT
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger tilsynsomslag med ferdigattestering for eiendommen datert 16.11.1960. Det foreligger ferdigattest på rehabilitering av bad datert 26.01.2015
Vei, vann og avløp
Vei: Offentlig Vann/avløp: Privat stikkledning til offentlig nett.
Regulerings- og arealplanner
Området er regulert til byggeområder for boliger. V011281N2: Mindre vesentlig endring av den stadfestede reguleringsplan for del av gnr. 159 bnr.1 og 136, del av området mellom Steinspranget og Europaveien - endring av felles avkjørsel. V011281N2 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Vedtaksdato: 01.12.1981 Vedtatt av: Byplansjefen Vedtaksdokumenter: 198102908 18262: Ad. gnr.159 bnr. 136, Rabben, Lambertseter. 3 Garasjeanlegg. 18262 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Vedtaksdato: 27.03.1962 Vedtatt av: Byplanrådet Vedtaksdokumenter: 196202620 56053: Gnr. 159 bnr.1, Lambertseter sør. Regulerings- og bebyggelsesplan for nabolag Rabben. 56053 er en bebyggelsesplan uten egne skrevne bestemmelser. Se det vedtatte bindende plankartet og informasjon om planen i Saksinnsyn. Du finner plansaken her: 195303360 Vedtaksdato: 06.10.1953 Vedtatt av: Byplanrådet 57855: Gnr. 159 bnr. 1,Lambertseter Sør, nabolag 6 Rabben. 57855 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Vedtaksdato: 23.08.1955 Vedtatt av: Byplanrådet Vedtaksdokumenter: 195502826 68356: Gnr. 159 bnr. 1, Lambertseter. Bebyggelsesplan for Pynten. 68356 er en bebyggelsesplan uten egne skrevne bestemmelser. Se det vedtatte bindende plankartet og informasjon om planen i Saksinnsyn. Du finner plansaken her: 195603035 Vedtaksdato: 18.09.1956 Vedtatt av: Byplanrådet S-2478: Endret reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for gnr.159 bnr.223 og 207 m.fl. Lambertseter, regulert til byggeområde for boliger og friområde m.v. Vedtaksdato: 23.07.1980. Vedtatt av: Miljøverndepartementet. Vedtaksdokumenter: 198001592 S-2183: Endret reguleringsplan for gnr.159 bnr.1,136 og 137,Lambertseter, som reguleres til byggeområde for boliger og friområde. S-2183 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Vedtaksdato: 06.12.1976 Vedtatt av: Miljøverndepartementet Vedtaksdokumenter: 197601280 S-803: Endret regulerings- og bebyggelsesplan for del av Rabben II. (159/136 ) S-803 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. Vedtaksdato: 28.10.1959. Vedtatt av: Kommunal og arbeidsdepartementet. Vedtaksdokumenter: 195901500 KDP-17: Kommunedelplan for torg og møteplasser. Vedtatt av: Bystyret, egengodkjenning, 22.04.2009. KPD-7: Næringskorridor syd.Legger til rette for næringsutvikling på ubebygde og uregulerte arealer på begge sider av Europaveien fra Ryen til bygrensen. Vedtatt av: Bystyret, egengodkjenning, 06.03.1991 Kommuneplan fra 2015 til 2030. Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23.september 2015 som gjelder fram til 2030. Dette har betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny%20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf
Adgang til utleie
Bruksoverlating må godkjennes av styret og godkjennelse gis for ett år om gangen. Bruksoverlating av leiligheten kan kun skje etter søknad og fordrer alltid styrets samtykke/ eventuell innvilgelse. En godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Bruksoverlating er begrenset til tre år, og forutsetter at andelseieren selv har bodd i leiligheten minst ett av de siste to årene før søknaden om bruksoverlating. Dernest vil andelseier kunne ha rett til utleie i mer enn tre år ? og uten krav om forutgående botid ? dersom det foreligger «særlig grunn» til at han eller hun ikke kan bruke boligen i en periode. Dette vil typisk være der andelseier skal være borte i forbindelse med jobb eller utdanning, eller der foreldre kjøper bolig for sine barns bruk. Søknad om bruksoverlating fås ved henvendelse til OBOS og sendes dit i retur. Bruksoverlateren må ikke flytte inn før slik godkjenning foreligger. Andelseiers bruksoverlating etter burettslagslova §5-4, innenfor 30 dagers- kvoten, skal videreformidles til styret per e post. Overskridelse av 30 dagers- kvoten i §5-4 vil være å regne som mislighold av husordensregler og vedtekter. Har borettslaget ikke sendt svar på skriftlig søknad om godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet frem til borettslaget, skal brukeren regnes som godkjent. Andelseier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning. I tillegg kan andelseieren overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året uten godkjenning. Dersom flere eier en andel sammen, skal det regnes som overlating av bruk hvis èn eller flere av sameierne ikke bor i boligen. Overlating av bruken reduserer ikke andelseierens plikter overfor borettslaget. Borettslaget kan kreve kostnader forbundet med behandlingen og eventuell oppfølging av en søknad om overlating av bruk dekket av andelseier, se pkt. 6-1 (3). Bruksoverlating (fremleie) Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av bruker/eier. Søknadsskjema for utleie/bruksoverlating fås ved henvendelse til OBOS eller på e postadresse: oef@obos.no For nærmere regulering kan man lese borettslagets vedtekter og Burettslagslova, https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39 - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 990 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 186 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 176 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 185 221 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 192 421 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 195 221 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9221
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.