SANDVIKA Hamang terrasse 63 B (stabbur)
Sjarmerende næringsbygg med god parkering, åpne kontorløsninger og sentral beliggenhet tett på Sandvika sentrum
- kr 3 000 000
- BRA-i 96 m²
- Prisantydningkr 3 000 000
- BRAP-rom 96 m²
- Omkostningerkr 76 350
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 076 350
- ObjektstypeForretningseiendom
- EierformEierseksjon
- Byggeår1939
- Felleskostnader pr. mndkr 1 097
- Tomt -
- Eierform tomtEiet
- 3 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 75 000 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 76 350 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 3 076 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Hamang Terrasse 63!
Hamang Terrasse 63 er en næringseiendom med sentral beliggenhet på Hamang, i kort avstand til Sandvika sentrum.
Bygget er et tidligere stabbur som er regulert til næringsformål og inngår i et lite sameie. Eiendommen går over to etasjer og inneholder åpne kontorløsninger, kjøkken og bad. Bruksarealet er på totalt 96 kvm, og lokalene kan tilpasses ulike typer næringsvirksomhet.
Eiendommen har ikke vært utleid av nåværende eier. I salgsoppgaven vises det til et illustrert eksempel på mulig utleiepotensial.
Beliggenheten er sentral i et etablert bolig- og næringsområde, innerst i en blindvei. Det er kort vei til servicetilbud og fasiliteter, samt gangavstand til Sandvika sentrum med tog- og bussforbindelser.
Det er kaldt lagringsloft med tilgang gjennom loftsluke i 2. etasje.
Det er gode parkeringsforhold og sameiet på 3 næringsseksjoner disponerer 17 p-plasser på sameiets tomt.
Hamang terrasse 63 B (stabbur), Akershus
- BRA
96m²
BTA
nullm²
Beliggenhet
Eiendommen har en sentral og attraktiv beliggenhet i et etablert bolig- og næringsområde på Hamang, innerst i blindvei. Området tilbyr kort vei til et bredt utvalg av servicetilbud og fasiliteter, og har et godt offentlig transporttilbud med enkel adkomst til både Sandvika sentrum og øvrige knutepunkter i regionen.
Adkomst
Se kartskisse. Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Offentlig kommunikasjon
200 meter til bussholdeplass Hamang Terrasse med linje 203, 240 og 240N. Sandvika togstasjon ligger ca. 20 minutter gangavstand fra eiendommen med buss, flytog og tog.
Konstruksjon
Yttertekking med stålpanner. Besiktiget fra bakken, innvendig og med drone. Det er ikke mulig å kontrollere sjekkpunkt i forskrift uten å bryte arbeidstilsynets retningslinjer vedr. sikkerhet. Taket er derfor ikke kontrollert på detaljnivå i henhold til forskrift. Der det ikke er observert avvik ved undersøkelse tas det forbehold da forskriftens undersøkelseskrav ikke er mulig å innfri fullt ut. Takrenner, nedløp og beslag i stål. Besiktiget fra bakken og med drone. Det er ikke mulig å kontrollere sjekkpunkt i forskrift uten å bryte Arbeidstilsynets retningslinjer vedr. sikkerhet. Bygningsdelen er derfor ikke kontrollert på detaljnivå i.h.h.t forskrift. Der det ikke er observert avvik ved undersøkelse tas det forbehold da forskriftens undersøkelseskrav ikke er mulig å innfri fullt ut. Veggene har tømmerkonstruksjon. Utvendig synlig tømmer. Saltakkonstruksjon i tre. Besiktiget fra bakken, innvendig og med drone. Forsterket i 1980. Boligen har vinduer i tre med isolerglass. Vinduer er stikkprøvemessig funsksjonstestet. Ytterdør i tre med isolerglass Klokketårn i tre med klokke. Gulv med laminat og parkett Vegger med panel Malte og panelet himlinger. Etasjeskiller er av trebjelkelag. Bygg oppført ca. 1939 hvor eldre tømmerkasse ble benyttet. Rehabilitert i 1980. Innvendig endel modernisert i 2012. Bygget fremstår som normalt brukt og vedlikeholdt. Noe avvik registrert, men et generelt bra inntrykk. For tilstandsrapport vedr. sameie eller borettslag blir bygningsdeler som er sameiets/borettslagets vedlikeholdsansvar ikke vurdert. Dersom det foreligger tilstandsvurdering av fellesdeler anbefales dette innhentet. Det kan generelt finnes materialer på eiendom som defineres som spesialavfall. F. eks ble det frem til ca. 1980 benyttet asbestholdige materialer i enkelte bygningsdeler og det ble produsert isolerglass som kan inneholde PCB-holdig fugemasse. Asbest og PCB må betraktes som spesialavfall ved eventuell sanering. Årsak til dette er at disse materialene var lovlige å benytte som bygningskomponenter i denne tidsperioden. Konsekvens er merkostnad ved sanering. Kostnadsestimat knyttet til bygningsdeler som er gitt TG3 er kun overslag. For mer eksakt kostnad anbefales å innhente pris fra utøvende aktør. Vi gjør oppmerksom på at boligen er oppført iht. andre krav og byggeforskrifter enn de som gjelder pr. i dag, da det er byggeforskrifter på oppføringstidspunktet som var gjeldende. For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Innhold
1 Etasje: Entré, toalettrom, kontor 2 Etasje: Kjøkken/kontor
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Utvendig > Taktekking Utvendig > Nedløp og beslag Utvendig > Veggkonstruksjon Utvendig > Vinduer Utvendig > Dører Utvendig > Andre utvendige forhold Innvendig > Overflater Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Innvendig > Radon Innvendig > Innvendige dører Tomteforhold > Utvendige vann- og avløpsledninger Forhold som har fått TG3: Innvendig > Innvendige trapper Tekniske installasjoner > Varmesentral
Eeindommens potensiale
Det er potensial for utleie av eiendommen og tallene nedfor er kun ment som et eksempel: Lav-moderat standard - kr. 1600/kvm/år Moderat - god standard - kr. 2000/kvm/år Høy standard + gode fasiliteter - kr. 2500/kvm/år Basert på moderat - god standard vil årlig leieinntekt kunne ligge på kr. 192 000,-. Kjøpesum kr. 3 000 000,- med 6% kapitaliseringsrente utgjør kr. 180 000,- Det oppfordres å gjennomføre egne undersøkelser vedrørende mulig utleiepriser og lånebetingelser.
Moderninseringer og påkostninger
1939 - Generelt Tømmerkasse er mast sannsynlig fra 1800-tallet, men ble oppført på nytt på eiendommen i ca. 1939. 1980 - Modernisering Utvendig modernisert samt innvendig oppusset. 2012 - Modernisering Montert kjøkken og toalettrom samt varmepumpe og ventilasjonsanlegg.
Parkering
Gode parkeringsforhold med ca. 17 p-plasser på sameiets tomt - ingen faste plasser.
Diverse
Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører) Eiendommen har vært benyttet av rørleggerbedrift og det er eiendomsselskapet til denne som er eier av eiendommen.
Beskrivelse av tomt
Ideell andel av fellestomt. - Oppvarming
Oppvarming med strøm. Balansert ventilasjon med varmegjenvinning i bygget.
Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
De kommunale avgiftene omfatter vann- og avløpsgebyr. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift
Info om eiendomsskatt
Det er ikke eiendomsskatt i Bærum kommune per salgsoppgavedato.
Info formuesverdi
Formuesverdien av næringseiendom skal for inntektsåret 2024 som hovedregel fastsettes til 80 prosent av beregnet utleieverdi. Dette gjelder uavhengig av om eiendommen er utleid eller ikke. Er eiendommen utleid tas det utgangspunkt i faktisk utleieinntekt. Er eiendommen ikke utleid verdsettes utleieverdien etter sjablong. Eiendommen skal da verdsettes etter beregninger fra Statistisk sentralbyrå der det tas utgangspunkt i beliggenhet, hva eiendommen benyttes til og eiendommens areal. Du må oppgi disse opplysningene i skattemeldingen for å få beregnet formuesverdien - Ferdigattest/brukstillatelse
Følgende er tinglyst på eiendommen: 1961/1030-1/100 09.03.1961 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 3201 GNR: 81 BNR: 1 1982/1213-1/100 21.01.1982 REGISTRERING AV GRUNN Utskilt fra denne matrikkelenhet: KNR: 3201 GNR: 81 BNR: 31 1986/19143-1/100 27.06.1986 REGISTRERING AV GRUNN Utskilt fra denne matrikkelenhet: KNR: 3201 GNR: 81 BNR: 54 1986/28614-2/100 25.09.1986 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 376/671 SNR: 2 Formål: Næring Sameiebrøk: 185/671 SNR: 3 Formål: Næring Sameiebrøk: 110/671 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 003 SEKSJONER
Ferdigattest/brukstillatelse datert
Selger besitter en ferdigattest fra 16.10.1987 for kontorsameiet Hamang Gård på gnr/bnr 81/20. Det er gjort undersøkelser for å utrede hvilke bygninger/eiendommer denne gjelder for, uten at det kan konkluderes om den er for gjeldende salgsobjekt. Denne kan sendes ved forespørsel. Nevnte ferdigattest finnes ikke i kommunens arkiver. Det er ikke mottatt byggetegninger. Megler har derfor ikke kunnet kontrollere hvorvidt dagens bygninger og planløsning (herunder formål/bruk) er godkjent eller er i samsvar med eventuelle godkjente tegninger og tiltak. Ovennevnte medfører at man ikke vet hvorvidt eiendommen har lovlighetsmangler eller ikke. En konsekvens av lovlighetsmangler kan for eksempel være at kommunen gir pålegg om tilbakeføring av det ulovlige tiltaket. Kommunen kan også innkreve tvangsmulkt frem til manglene er brakt i orden. Kjøper overtar ansvar og risiko for nevnte forhold og eventuelle manglende attest(er). Eiendommen er registrert med høy verneverdi 18.06.2021 og ligger i et område markert som kulturminne. Man er ikke kjent med om det er gjort søknadpliktige endringer etter at ferdigattest er utstedt. Kjøper overtar eiendommen slik den står og bærer dermed risikoen for eventuelle søknadpliktige endringer som er utført. Ved ytterligere endringer er det meldeplikt i hht Kulturminnelova §25.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikkledninger.
Regulerings- og arealplanner
Kommuneplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 202101 (https://www.arealplaner.no/3201/gi?funksjon=VisPlan&kommunenummer=3201&planidentifikasjon=202101) Navn KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2022-2042 Plantype Kommuneplanens arealdel Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 21.06.2023 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/3201/dokumenter/25000/7418655.pdf Delareal 1 905 m2 Arealbruk Næringsvirksomhet,Nåværende Delareal 1 m2 ArealbrukBoligbebyggelse,Nåværende Reguleringsplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 2012023 (https://www.arealplaner.no/3201/gi?funksjon=VisPlan&kommunenummer=3201&planidentifikasjon=2012023) Navn HAMANG TERRASSE 55 Plantype Detaljregulering Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 30.10.2013 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/3201/dokumenter/11528/2012023.pdf Delareal 1 906 m2 RPHensynsonenavn H_570 Sone med angitte særlige hensynBevaring kulturmiljø Delareal 1 906 m2 Formål Kontor
Grunnboksdato
2025-10-09T22:00:00Z
Verneklasse/sefrak
Det gjøres oppmerksom på at er SEFRAK-registrert. SEFRAK-registeret er et landsdekkende register over eldre bygninger og andre kulturminner i Norge. Kommunen har opplyst at bygget har vernestatus, noe som kan medføre større restriksjoner i forhold til om-/påbygging og generell utnyttelse av eiendommen.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. kjøper beskrivelse
3 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 75 000 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 76 350 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 3 076 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
76350
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Dokumenter
