STAVANGER Storhaugveien 16A
Storhaug - toppleilighet med flott utsikt fra balkong. Parkering.
- kr 2 900 000
- BRA-i 57 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 2 900 000
- Omkostningerkr 74 450
- Totalpris inkl. omkostningerkr 2 999 200
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1982
- Soverom1
- Felleskostnaderkr 3 413
- Tomt1 236.1 m²
- Eierform tomtEiet
- 2 900 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 24 750 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 924 750 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 73 100 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 74 450 (Omkostninger totalt) 85 350 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 88 150 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 999 200 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 010 100 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 012 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Leiligheten ligger i øverste etasje med en fantastisk utsikt fra terrassen. Med etterspurt beliggenhet med kort vei til sentrum og flotte turområder.
Leiligheten inneholder gang/entrè, soverom med utgang til liten balkong, romslig bad, stue og kjøkken med åpen løsning. Utgang til større balkong fra stuen.
Det bør påregnes oppussing da leiligheten ikke oppfyller dagens krav til standard.
Storhaugveien 16A, Rogaland
- Tomt
1236.1m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for eierseksjonssameiet. Fellesarealer er ryddig og pent opparbeidet med heller og diverse beplantning.
Beliggenhet
Storhaugveien 16A har en sentral og etterspurt beliggenhet. Her har man det meste i umiddelbar nærhet som flotte turområder, østre bydel med sine spisesteder og aktiviteter, til sentrum og ikke minst kort vei til kollektivtransport som buss og tog.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av villa, blokk og småhusbebyggelse.
Barnehage/skole/fritid
Barnehage Nymansveien barnehage (1-5 år) 0.4 km St. Svithun barnehage (1-5 år) 0.6 km Biå Steinerbarnehage (1-5 år) 0.8 km Skole Storhaug skole (1-7 kl.) 0.1 km Nylund skole (1-7 kl.) 0.6 km Våland skole (1-7 kl.) 1.2 km St. Svithun skole (8-10 kl.) 0.5 km Kannik skole (8-10 kl.) 1.4 km Bergeland videregående skole 0.5 km Stavanger katedralskole 0.8 km Fritid Storhaug skole 2 min. Aktivitetshall 0.2 km Kyviksmarka 4 min. Ballspill, sandvolleyball 0.3 km EVO Kannik 12 min SATS Storhaug 12 min
Skolekrets
Storhaug
Offentlig kommunikasjon
Buss: Admiral Cruys gate Linje 13 0.6 km Tog: Stavanger stasjon Linje F5, L5 0.8 km Fly: Stavanger Sola 19 min
Byggemåte
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Bygningen har malte ytterdører (nyere skyvedør til terrasse). Etasjeskiller er av betongdekke.
Innhold
4. etasje: entrè, soverom, stue/kjøkken, bad. Kjeller: bod
Standard
Leiligheten trenger noe oppussing for å oppfylle dagens krav til standard. *** Informasjonen under er hentet fra tilstandsrapport utført av Takst Team AS ved Asbjørn Frafjord. Innvendig Innvendig er det gulv av parkett og tepper. Veggene har tapet og malte strier. Innvendige tak har malte plater. Innvendig har boligen malte glatte dører. Bad: Aktuell byggeforskrift er byggeforskrifter fra før 1997. Det foreligger ingen dokumentasjon. Hulltaking er ikke foretatt, da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner. Baderommet er omgitt av murvegger. Det er ikke registrert indikasjon på noe unormalt i bakenforliggende kott. Kjøkken Kjøkkenet har innredning med profilerte fronter. Benkeplaten er av laminat. Det er komfyr. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut. Tekniske installasjoner Innvendige vannledninger er av kobber. Det er avløpsrør av plast og støpejern. Boligen har mekanisk ventilasjon. Varmtvannstanken er på ca. 200 liter. Sikringsskap m/skrusikringer fra byggeåret. 6-kilos brannslukkingsapparat og røykvarsler i boligen. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Utvendig Andre utvendige forhold Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Vurdering av avvik: ? Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Konsekvens/tiltak ? For å lukke avviket ihht NS 3600.2018 må det utarbeides en Tilstandsanalyserapport/vedlikeholdsplan for fellesdeler i bygget. Da dette er opp til borettslag/sameie å rekvirere er kostnadsestimat ikke satt. Innvendig Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av betongdekke. Vurdering av avvik: ? Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er målt 15 mm høydeforskjell gjennom stuen og 10 mm gjennom soverom. Konsekvens/tiltak ? For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. 4. etasje - stue/kjøkken - overflater og innredning Kjøkkenet har innredning med profilerte fronter. Benkeplaten er av laminat. Det er komfyr. Vurdering av avvik: ? Kjøkkeninnredningen har generell stor slitasjegrad (utover normal slitasjegrad ut ifra alder). Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Oppgradering av kjøkkeninnredningen vil være naturlig, da også montering av oppvaskmaskin. Tekniske installasjoner - vannledninger Innvendige vannledninger er av kobber. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Konsekvens/tiltak ? Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Avløpsrør Det er avløpsrør av plast og støpejern. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak ? Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Varmtvannstank Varmtvannstanken er på ca. 200 liter. Vurdering av avvik: ? Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. ? Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Varmtvannstanken er fra byggeår og er plassert på baderommet. Konsekvens/tiltak ? Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. ? Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker. Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap m/skrusikringer fra byggeåret. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 1980 Det er ikke opplyst om eventuelt arbeid utført på elanlegget etter byggeår. Spørsmål til eier 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet ? Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Ukjent 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank. Nei Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei Inntak og sikringsskap 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Pga. alder på det elektriske anlegget, anbefales en utvidet elkontroll. Forhold som har fått TG3: Innvendig 4. etasje - bad - generell Aktuell byggeforskrift er byggeforskrifter fra før 1997. Det foreligger ingen dokumentasjon. Vurdering av avvik: ? Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Konsekvens/tiltak ? Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Forhold som har fått TG IU: Innvendig 4. etasje - bad -tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt, da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner. Baderommet er omgitt av murvegger. Det er ikke registrert indikasjon på noe unormalt i bakenforliggende kott.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Telia
Parkering
Parkeringsplass i felles garasjeanlegg.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Det gjøres opmmerksom på følgende: Styret har arbeidet med å løse de vedvarende problemene med vannlekkasjer mot atriet. I samarbeid med eksterne fagfolk er det planlagt oppstart av et omfattende arbeid i atriet. Dette arbeidet vil starte opp i mars/april 2025, med mål om å forhindre vannlekkasje i garasjeanlegget. Det må i den forbindelse påregnes mulig økning i månedlige felleskostnader og andel fellesgjeld.
Prisantydning inkl. omkostninger
2 900 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 24 750 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 924 750 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 73 100 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 74 450 (Omkostninger totalt) 85 350 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 88 150 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 999 200 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 010 100 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 012 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk
Energiklasse
F
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Kommunale avgifter
9530
Kommunale avgifter år
2025
Info kommunale avgifter
De kommunale avgiftene omfatter vann- og avløpsgebyr og renovasjonsgebyr. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift
Formuesverdi primær
684490
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
2737959
Formuesverdi sekundær år
2023
Info formuesverdi
Formuesverdien er oppgitt av Skatteetaten og er gjeldende for inntektsåret 2023.
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
485/19570
Felleskostnader pr. mnd
3413
Felleskostnader inkluderer
Styrehonorar, lønn etc. Forretningsførerhonorar Tilleggstjenester forretningsfører Revisjonshonorar Vaktmestertjenester Drift og vedlikehold TV og/eller internett Renovering Forsikringer Energi/strøm Administrasjonskostnader
Andel fellesgjeld
24750
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-03-25T23:00:00Z
Andel fellesformue
9850
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
Sameiet Storhaugveien 16 ligger i Stavanger kommune og består av 29 enheter. Boligselskapets organisasjonsnummer er 982676304. Bate boligbyggelag er boligselskapets forretningsfører. Styrets arbeid i perioden Møtevirksomhet: Det har i denne perioden vært avholdt 7 styremøter hvor i alt 24 protokollerte saker har vært behandlet. I tillegg har det vært avholdt en rekke møter med leverandører om oppfølgning av vedlikeholdsarbeid, HMS, energieffektivisering mm. Varamedlemmene har deltatt på flere av møtene. Vi ønsker nye sameiere velkommen til sameiet. Vedlikehold: I løpet av året har styret vært aktivt involvert i flere vedlikeholdsprosjekter. Ventilasjonsanlegget har fått grundig rengjøring av Serwent. De har utført inspeksjon og rensing av ventilasjonskanalene i boenhetene. Dette arbeidet er avgjørende for å sikre et sunt inneklima, og beboerne har blitt informert om prosedyrene knyttet til rensingen. Det er viktig at alle ventiler til ventilasjonskanalene i boenhetene forblir tilgjengelige for fremtidige rensinger. Styret har også arbeidet med å løse de vedvarende problemene med vannlekkasjer mot atriet. I samarbeid med eksterne fagfolk er det planlagt oppstart av et omfattende arbeid i atriet. Dette arbeidet vil starte opp i mars/april 2025, med mål om å forhindre vannlekkasje i garasjeanlegget. Dugnadskultur: Sameiet har en sterk og solid dugnads-kultur, som har vist seg å være svært effektiv. Dugnadsarbeidet har vært variert, med alt fra luking i bedene til maling av garasjeporten, gulvlister og annet arbeid i fellesarealet. Sameiet har til og med tatt på seg store deler av ansvaret for måking og strøarbeidet i vinter. Denne innsatsen har ikke bare gitt sameiet et løft rent visuelt, men har også bidratt til holde felleskostnadene nede. Andre saker: I løpet av året har vi også behandlet flere viktige saker, blant annet: ? Lyse har overtatt avtalen med ladestasjonene i garasjen. ? Heisservice høsten 2024. ? Takinspeksjon for å sikre at bygget er i god stand. Styret har også sett på muligheten til å refinansiere lånet og kjøpe ut fellesgjelden i sameiet, noe som kunne bidra til lavere felleskostnader for beboerne. ? Reforhandlet vaktmesteravtalen. ? Ny strømavtale med Fortum. ? Varmepumpesøknader. *Styrets planer fremover For å friske opp og vedlikeholde fellesarealene pleier vi å organisere en dugnad hver vår. Den planlagte dugnaden i mai må dessverre avlyses på grunn av arbeid som skal utføres i atriet. Vi oppfordrer alle beboere til å ta initiativ til mindre oppgaver som kan utføres i løpet av våren og sommeren. Dette kan inkludere aktiviteter som luking av blomsterbed, gjødsling, planting av blomster, fjerning av grønske fra bygningens fasade, spyling av svalgangene, samt rengjøring av garasjeanlegget og loftet. Styret er også åpne for andre forslag til dugnadsaktiviteter. Dette er en flott mulighet til å bidra til fellesskapet! Gitt de betydelige kostnadene knyttet til vannlekkasjer i atriet de siste årene, har styret besluttet å prioritere dette prosjektet. For øyeblikket er det ikke identifisert behov for andre større oppgraderinger eller annen vedlikehold det kommende året, men bygningene vår er av en slik alder at feil og mangler kan oppstå. Annen informasjon Avfall: Hentaavfall.no er en gratistjeneste fra Stavanger kommune. Her kan hver enkelt beboer bestille henting av grovavfall, hageavfall, klær, farlig avfall mm. Husk at sameiets avfallsdunker kun er beregnet til alminnelig forbruk. Dette er en kjekk tjeneste fra kommunen og vi oppfordrer alle til å benytte seg av tilbudet. Avfallet må plasseres på utsiden av garasjeporten ved avtalte hentedag. Pluss en liten påminnelse, papp, papir og drikkekartong: All papp skal flatpakkes før det legges i avfallsbeholder. På den måten er det plass for alt som kastes. Ventilasjon/ avtrekk: Sameiet har fra byggeår installert 3 stk trykkstyrte avtrekksvifter på tak som trekker fra Bad/WC og eventuelt våtrom. Samtidig er det avtrekk fra kjøkkenhette også når denne er i bruk. Det er et felles avtrekkssystem og av den grunn må det ikke installeres kjøkkenhette med motor over komfyren/ platetopp. Det vil skape overtrykk i kanalsystemet og kan resultere i matlukt over til naboleiligheter. Installering av ladepunkt for Elbil: Tidligere har sameiet tilrettelagt slik at alle beboerne kan installere ladepunkt på tildelt parkeringsplassen. Vurderer dere å etablere ladepunkt for elbiler? Kan dere bestille denne installeringen selv. De ladepunktene som befinner seg i garasjeanlegget i dag, er montert av Rønning Elektro. Det er viktig at beboeren registrerer ladepunktet hos styret og Lyse når den er ferdig montert. Varmepumpe: Flere av seksjonene har installert varmepumpe i sameiet. Det har gitt boenheten et bedre inneklima og lavere strømforbruk. Dersom andre ønsker å installere varmepumpe, send en søknad til styret. Styret ønsker å takke alle beboerne for deres engasjement og innsats i løpet av året. Vi oppfordrer alle til å fortsette å bidra til fellesskapet, både gjennom dugnader og ved å ta vare på våre fellesarealer.
Lånebetingelser fellesgjeld
Lånenummer: 12138743185, Dnb Bank ASA Serielån, 4 terminer per år. Rentesats per 26.03.2025: 7% pa. Antall terminer til innfrielse: 18 Saldo per 26.03.2025: 992 312 Andel av saldo: 24 571 Første termin/første avdrag: 30.03.2020 ( siste termin 30.06.2029 ) Pt-rente
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Sikringsordning fellesgjeld
Eierseksjonsloven § 30: For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i forhold til sin sameierbrøk. Dette innebærer at sameieren har såkalt proratarisk ansvar for sameiets forpliktelser
Sameiets forsikringsselskap
If skadeforsikring
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter. Dokumentet følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Bruker av seksjonen kan holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Ref vedtekter § 5-5.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
981/16941-3/102 23.11.1981 ERKLÆRING/AVTALE PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 5,000 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 1981/16941-5/102 23.11.1981 ** PRIORITETSBESTEMMELSE PANTERETTEN VIKER PR. FOR NÆRVÆRENDE OG SENERE PANTEHEFTLSER PÅ EIENDOMMEN 1981/16942-1/102 23.11.1981 SAMEIEAVTALE GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt midlertidig brukstillatelse.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål, bevaringsområdet, annet trafikkområdet og offentlig friområdet. Dette ifølge: Reguleringsplan Id: 1134 Navn: Storhaugveien 20. Plantype: 30 - Eldre reguleringsplan Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 03/21/1988 00:00:00 Bestemmelser 1134.PDF,Retningslinjer for Trehusbyen.pdf Delarealer -Areal 0 kvm Feltnavn Regform 660 - Bevaringsområder -Areal 0 kvm Feltnavn Regform 110 - Boliger -Areal 0 kvm Feltnavn Regform 400 - Offentlig friområde Id: 1116 Navn: Storhaug, Østre del. Plantype: 30 - Eldre reguleringsplan Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 09/29/1986 00:00:00 Bestemmelser 1116.PDF,Retningslinjer for Trehusbyen.pdf Delarealer -Areal 0 kvm Feltnavn 45a Regform 110 - Boliger -Areal 1209.81 kvm Feltnavn 45b Regform 110 - Boliger -Areal 12.49 kvm Feltnavn Regform 399 - Annet trafikkområde Id: 982 Navn: Storhaug vestre del. Plantype: 30 - Eldre reguleringsplan Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 09/16/1982 00:00:00 Bestemmelser 982.pdf,Retningslinjer for Trehusbyen.pdf Delarealer -Areal 13.85 kvm Feltnavn Regform 399 - Annet trafikkområde Kommuneplan Id: KP 2023-2040 Navn: Kommuneplanens arealdel 2023-2040 Plantype: 20 - Kommuneplanens arealdel Status: 3 - Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 11/11/2022 00:00:00 Bestemmelser KPA bestemmelser og retningslinjer vedtatt 28.06.2024.pdf Delarealer -Areal 1236.14 kvm Hensynsonenavn H570_23 Kpangitthensyn 570 - Bevaring kulturmiljø -Areal 1236.14 kvm Omrnavn B328 Kparealformal 1110 - Boligbebyggelse
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
2 900 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 24 750 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 924 750 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 73 100 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 74 450 (Omkostninger totalt) 85 350 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 88 150 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 999 200 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 010 100 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 012 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
74450
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Dødsbo
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligen selges for et dødsbo. Arvingene (selgerne) har ikke bebodd eiendommen og har ingen kunnskap vedrørende eiendommen og eiendommens beskaffenhet utover det som her fremgår av salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand fra teknisk sakkyndig.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 50.000,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 19.900,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.
