aktiv-eiendomsmegling
Solgt
Velkommen til visning i Gustav Vigelands gate 46

VARATUN - Lys og fin leilighet med 3 soverom - Innglasset balkong - Sentral beliggenhet

  • BRA 96 m²
  • 3 soverom
  • OMKOSTNINGER16 576
  • TOTALPRIS INKL. OMKOSTNINGER2 878 524
  • EIENDOMSTYPELeilighet
  • EIERFORMBorettslag
  • BYGGEÅR1 969
  • SOVEROM3
  • AREALP-rom 86 m²
  • ANDEL FELLESGJELD371 948
  • FELLESKOST./MND4 055
  • TOMT10 924 m²
  • EIERFORM TOMTFellestomt
  • 2 490 000,- (Prisantydning)
    371 948,- (Andel av fellesgjeld)
    --------------------------------------------------------
    2 861 948,- (Pris inkl. fellesgjeld)

    Omkostninger
    5 000,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))
    2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))
    172,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler)
    480,- (Tinglysingsgebyr BRL-skjøte)
    480,- (Tinglysingsgebyr BRL - pantedokument)
    7 644,- (Forkjøpsrettsgebyr)
    --------------------------------------------------------
    16 576,- (Omkostninger totalt)
    --------------------------------------------------------
    2 878 524,- (Totalpris inkl. omkostninger)

    NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
3.et.: Entré, stue, kjøkken, bad/vaskerom og 3 soverom. Fra stuen er det utgang til innglasset balkong.
En bod i kjelleretasjen til oppbevaring.
Romslig stue med god plass til både sofagruppe og spisebord

Gustav Vigelands gate 46, Rogaland

  • Lys og fin leilighet med innglasset balkong med gode solforhold. Leiligheten ligger i byggets 3.etasje og holder en gjennomgående god standard.

    3.et.: Lys og innbydende entré med god plass til yttertøy.

    Romslig stue med lyse vegger og laminat på gulv. God plass til både sofagruppe og spisebord. Store vinduer gir mye naturlig lys og gir god atmosfære i rommet. Fra stuen er det utgang til innglasset balkong med gode solforhold.

    Kjøkken med god benk- og skapplass og fliser mellom over- og underskap. På kjøkkenet er det også plass til et lite spisebord dersom en måtte ønske det.

    3 soverom med god plass til garderobeskap.

    Pent helfliset bad med varmekabler i gulv, spotter i tak, dusjkabinett og opplegg til vaskemaskin.

    Bod i kjelleretasjen til oppbevaring.

    Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og 3.

    Våtrom
    Overflater vegger og himling,TG2
    Vurdering av avvik:
    - Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (dusjsonen), løsningen eller byggematerialet er uegnet
    Tiltak
    - Det må gjøres tiltak for å lukke avviket.

    Sluk, membran og tettesjikt,TG2
    Eldre soilsluk og smøremembran med ukjent utførelse .
    Vurdering av avvik:
    - Membran i kombinasjon med gammelt sluk uten klemring. Membran er smurt ned på sluk.
    - Over halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på slukløsningen.
    - Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på membranløsningen
    Tiltak
    - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
    - Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig.

    Tekniske installasjoner
    Vannledninger,TG2
    Kobberrør.
    Vurdering av avvik:
    - Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige vannledninger.
    Tiltak
    - Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg.

    Avløpsrør,TG2
    Avløpsrør av støpejern og plast.
    Vurdering av avvik:
    - Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på innvendige avløpsledninger.
    Tiltak
    - Det er ikke behov for utbedringstiltak utifra at anlegget fungerer i dag, men utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

    Varmtvannstank,TG2
    Varmtvannstanken er på 120 liter, montert i kjøkkenbenk.
    Vurdering av avvik:
    - Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år
    - Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
    Tiltak
    - Det er ikke behov for utbedringstiltak utifra at tanken fungerer i dag, men utifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker.
    - Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift.
  • Boligen ligger i et sentralt område på Varatun. Her har man både barnehage, skole, fotballbinge og lekeplasser like ved. Det kan også nevnes nærhet til flere dagligvarebutikker, idrettsanlegg, svømmehall, treningssenter og Kvadrat kjøpesenter.

    Sentral beliggenhet med kort vei til Sandnes sentrum og E39 for dem som skal til Stavanger, Forus og Sola. Gode bussforbindelser fra Postveien.
  • Området består hovedsaklig av leiligheter og eneboliger.
  • For beskrivelse av adkomst, se kartlenke på finn.no eller ta kontakt med megler.

    Det vil bli godt skiltet med Aktiv Eiendoms visningsskilt ved fellesvisninger.
  • Tre og mur. Se tilstandsrapport utført av takstmann Asbjørn Frafjord
  • 3.et: 96 kvm Bra

    Følgende rom inngår i primærareal:
  • Se punktet om standard samt løsøre- og tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
  • Elektrisk. Varmekabler i gulv på bad
  • 10 924 kvm felles tomt
  • Det er oppstått en uoverensstemmelse med Sandnes Kommune om rett til parkeringsplasser som Borettslaget tidligere har disponert. Saken omfatter de fleste parkeringsplassene som tidligere er benyttet av borettslaget. Bruken av disse er derfor usikker for fremtiden.
  • Offentlig.
  • Forretningsfører: Bate boligbyggelag
  • Postveien Borettslag
    Orginisasjonsnummer: 947 291 211

    Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller generalforsamling.



    - Borettslaget består av 80 andeler.
    - Selges uten garasje.
    - Det er tillatt å holde dyr. Dyrehold medfører forpliktelser for eieren. Derfor skal det likevel søkes skriftlig om å få holde dyr. Se mer
    info i ordensreglene til Borettslaget.
    - Borettslaget har avtale vedr. vaktmestertjenester.
    - Styret har gjennomført utvendig rehabilitering av borettslaget i 2017.
    - Medlem av sikringsordning i Klare Finans AS
    - Arbeid angående rehabilitering av avløpsrør, skiftet bunnledninger og drenert rundt alle blokkene er utført i 2020.
    - Borettslaget har kollektiv avtale vedr. TV-pakke. Kontakt selger for mer informasjon.
    - Borettslaget har 25 garasjer til utleie, kontakt styret for mer info.
    - Det er oppstått en uoverensstemmelse med Sandnes Kommune om rett til parkeringsplasser som Borettslaget tidligere har
    disponert. Saken omfatter de fleste parkeringsplassene som tidligere er benyttet av borettslaget. Bruken av disse er derfor usikker for
    fremtiden
  • Forkjøpsretten er avklart i forkant av salget. Ingen medlemmer har meldt seg.
  • Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
  • Det er tillatt å holde dyr. Dyrehold medfører forpliktelser for eieren. Derfor skal det likevel søkes skriftlig om å få holde dyr. Se mer info i ordensreglene til Borettslaget.
  • Gjensidige Forsikring ASA
    Polisenummer: 90079028
  • Formuesverdi som primærbolig kr 679 830 per 31.12.20 12:07
    Formuesverdi som sekundærbolig kr 2 447 387 per 31.12.20 12:07
  • 4 055 pr. mnd. Fellesutgiftene inkluderer: Bygningsforsikring, forretningsførselhonorar, kommunale avgifter, Kabel TV grunnpakke og diverse vedlikehold
    Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler, herunder felleskostnader for usolgte andeler i et prosjekt. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. En avtale om sikringsordning kan sies opp, være tidsbestemt og beløpsmessig avgrenset.
  • Andel fellesgjeld kr 371 948,- pr. #Feil!Object variable or With block variable not set!¤,- pr. #andelfellesgjeldpr.oppdrag 04.05.22
  • Spesifikasjon av lån:
    Lånenummer: 13557092, Husbanken
    Annuitetslån, 4 terminer per år.
    Rentesats per 04.05.2022: 0.74% pa.
    Antall terminer til innfrielse: 29
    Saldo per 04.05.2022: 1 373 462
    Andel av saldo: 18 008
    ( siste termin 30.06.2029 )

    Lånenummer: 96887209976, Handelsbanken Sandnes
    Annuitetslån, 4 terminer per år.
    Rentesats per 04.05.2022: 1.84% pa.
    Antall terminer til innfrielse: 152
    Saldo per 04.05.2022: 26 995 031
    Andel av saldo: 353 941
    Første termin/første avdrag: 30.09.2020 ( siste termin 31.03.2060
  • Medlem av sikringsordning i Klare Finans AS
  • Felleskostnader, strøm, internett og aktuelle forsikringer kommer i tillegg.
  • Brukstillatelse datert 08.09.1969
  • Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
  • Eiendommen er konsesjonsfri
  • Det er ikke odel på eiendommen.
  • Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
  • Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.
  • Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål og ligger i gjeldende regulering Reguleringsplan for Varatun øst samt del av Trones, PlanID 6804, vedtatt 09.01.1969, sist revidert 05.12.2018
  • Andelsnr. 44 Orgnr. 947291211 i Sandnes kommune
  • Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
  • Partene skal signere kjøpekontrakt etter aksept av bud.
  • Etter avtale med selger
  • Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 10. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
  • Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Meglerforetaket mottar kr 2 300/2 700/2 600 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av PLUSS.
  • Alle som skal selge eller leie ut bolig må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler
  • Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Det anbefales at hver budgivers første bud har en tilfredsstillende akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Ifølge eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har oppdragsansvarlig en plikt til å oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til oppdragstaker.
  • Budgivere oppfordres til å legge inn bud via «Trygg Budgivning». Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form.
  • Listen over løsøre og tilbehør utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, gjeldende fra 1. januar 2020, legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er tilgjengelig hos oppdragsansvarlig samt på www.nef.no. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg.
  • Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning
  • Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.

    Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel.
    Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2).

    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen.

    Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
  • Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Gruppen AS og konsernets produktselskaper om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med oppdragsansvarlig for et uforpliktende tilbud vedrørende finansiering. Meglerforretningene kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
  • Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 40.000,- av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr. 10.000,- oppgjørshonorar kr.5.900,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Alle beløp er inkl. mva.
  • Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
  • Dersom annet ikke avtales, sendes skjøte/hjemmelsdokument for tinglysing i etterkant av overtakelse.
  • Grethe Solgård
Joveig Søyland

Megler

Joveig Søyland

93 21 19 20

Send e-post

Få beskjed når lignende
boliger kommer for salg

Få en verdivurdering

Siste boliger

Meld deg på vårt nyhetsbrev