hengekøye i solskinn ved siden av hus i snødekket landskap

Det er selvsagt en grunn til at boligmarkedet er hett i august når grøntarealene står i full blomst. Men det er på langt nær det eneste som avgjør om du får solgt med en pen gevinst. Nettopp det at så mange selger på de mest travle tidspunktene, gjør at konkurransen øker og prisene presses ned.

Mari (35) og Mathias (38) må kunne kalles erfarne boligselgere. De har tilsammen solgt syv leiligheter og rekkehus i løpet av de siste ti årene, med en gevinst på mellom en halv til to millioner for hvert salg.

Alle boligene har de bodd i selv, alle har de pusset opp selv, og alle har de solgt med høyere gevinst enn det som har vært boligprisstigningen. Hemmeligheten deres er ikke bare tidspunktet for salget, men at de er godt forberedt og har god tid i salgsprosessen. Her er parets beste råd for boligselgere:

  • Planlegg godt, og legg litt ressurser i styling eller oppussing på styling.
  • Sørg for høy kvalitet på bilder og salgstekst
  • Selg når konkurransen er lav. Da stikker du deg bedre fram med et gjennomarbeidet prospekt.

– At så mange selger om sommeren skyldes en oppfatning om at salget går best når det er finest ute. Men hvis du er i konkurranse med tre ganger så mange boliger, trumfer det at det er finere ute, sier parets megler, Sverre Tandberg i Aktiv Sagene.

Skilte seg ut på visning – gode bilder ga stor interesse

Det er andre måter å få boligen til å skinne på visningsbilder enn blomstrende hager og grønne trær. Riktig styling og en god fotograf er kanskje enda viktigere om vinteren.

– Vi valgte Aktiv Sagene igjen fordi de tilbyr besøk av boligstylist fra Hviit, som vi har erfart at gir gode og enkle tips og råd til hvordan du kan presentere leiligheten. Vi tilførte ikke noe nytt, men fulgte rådene fra stylisten. Hun foreslo for eksempel å innrede barnerommet for to barn, fordi rommet er så stort. Når du ser bilde av et barnerom innredet for et lite barn, er det lett å tro at rommet er lite, sier Mathias.

Han har erfart at gode bilder er avgjørende for å få en boligannonse som skiller seg ut. Derfor liker han ekstra godt at Aktiv Sagene tilbyr håndplukkede fotografer som bare benytter naturlig lys og tar seg god tid til å fange boligens beste kvaliteter.

– Vi brukte tre timer sammen med fotografen, i motsetning til 20 minutter, som vi har hørt andre har brukt. At annonsen vår fikk 14 000 visninger på Finn er vel et bevis på at vi klarte å skape noe som skilte seg ut?

Tjente 1 million på salget

Mari og Mathias har nylig gjennomført sitt syvende salg: en toetasjes leilighet i en av de klassiske Torshov-gårdene i Oslo. De bestemte seg tidlig i januar, og tok en rask avgjørelse for å rekke å selge før vinterferien.

– Vi stresset litt med akkurat det. For å utnytte det at det er lite til salgs i januar, var det om å gjøre å få den ut så tidlig som mulig. Vi satte opp en tidsplan for fotografering, publisering og visning som passet for oss, og brukte tre uker på å gjøre leiligheten klar, forteller Mathias.

Paret valgte det samme meglerkontoret som da de solgte sin forrige Torshov-leilighet. Den gangen fikk de en gevinst på hele 2 millioner kroner. Denne gangen fikk de 1 million kroner mer enn de ga for leiligheten, som de har bodd i bare halvannet år.

 

– Den ubetingede fordelen ved å selge før man kjøper, er at du vet hva du har å spille på økonomisk til neste boligkjøp. Mange kjøper en større bolig enn de skal selge. Hvis markedet synker mens du sitter på to boliger, taper du ganske mye penger, sier Tandberg.

Med overtakelse først i juni, har Mari og Mathias god tid til å finne sin neste drømmebolig. De har mulighet til å låne en leilighet gjennom sommeren, og må ikke kjøpe nytt før til skolestart. Med oversiktlig økonomi og god tid, stiller de sterkt i vårens boligjakt.

Er du på boligjakt? Ta kontakt med megler for å forberede salg av bolig nå!

Ser muligheter året rundt

– Man kan strengt tatt aldri være helt sikker på hvilken pris man får, og den ene gangen vi måtte selge i oktober, gikk det ikke så bra. Etter jul og fram mot påske har vært de beste periodene for oss, gjerne før det begynner å bli grønt, og det er sol på balkongen, sier Mathias.

Å selge bolig om vinteren er likevel stikk i strid med hva de fleste boligselgere ender med å gjøre: Mellom påske og sommerferien er det et ras av boliger på markedet. Det samme skjer mellom skoleferien og jul.

 

– Har dere forberedt dere godt fram mot en slik dupp i markedet, med oppussing eller styling og gode bilder, kan du fort få deg en positiv overraskelse ved salg. 

 

Sverre Tandberg opplevde den samme effekten på Kjelsås og Nordberg i Oslo i fjor vinter. Det lille som ble solgt om vinteren, ble revet bort. Da vårslippet kom, slet de minst attraktive boligene med salget.

– Da må selger gå ned i pris, eller vente. Som regel begge deler, sier Tandberg.