STEINKJER Svein Jarls gate 13 H0201
Sentrum - Pen og sentralt beliggende selveierleilighet. Lave felleskostander. God standard. 4 soverom. Parkering
- kr 3 300 000
- BRA-i 87 m²
- 4 soverom
- Prisantydningkr 3 300 000
- Omkostninger -
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 300 000
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1950
- Soverom4
- Felleskostnaderkr 2 717
- Tomt452 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 300 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 000 Andel etableringskostnad Sameie 10 400 Boligkjøperforsikring - fem års varighet* (valgfritt) 13 200 Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss* (valgfritt) 82 500 Dokumentavgift 240 Panteattest kjøper 500 Tinglysningsgebyr pantedokument 500 Tinglysningsgebyr skjøte -------------------------------------------------------- 93 740 Omkostninger totalt 104 140 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 106 940 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 393 740 Totalpris inkl. omkostninger 3 404 140 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 3 406 940 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) --------------------------------------------------------
Meld deg på visning!
Påmelding
Sentral og attraktiv beliggenhet
Lave felleskostnader
Gjennomgående god standard
4 soverom
Velkommen på visning!
Svein Jarls gate 13 H0201, Trøndelag
- Arealbeskrivelse
Primærrom
1. etasje: 87 kvm
Bruksareal BRA-I
1. etasje: 87 kvm
Tomt
452m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for sameie på ca. 452 kvm ifølge matrikkelrapport fra Steinkjer kommune. Tomtestørrelse/-areal er hentet fra matrikkelutskrift (basert på oppmåling i digitalt kart). Det gjøres oppmerksom på at denne type arealangivelse (med tilhørende kart) kan være upresis og at man dermed kan få avvik i både areal og grenser ved en eventuell fremtidig oppmåling. Mangel grunnet avvikende grenser og/eller arealsvikt kan derfor ikke påberopes.
Beliggenhet
Attraktiv og sentral beliggenhet i Steinkjer sentrum. Gangavstand til skoler, barnehage, idrettsanlegg og alle sentrumsfunksjoner
Adkomst
Det vil bli skiltet frem til leiligheten ved visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Barnehage/skole/fritid
Steinkjer studenterbarnehage (1-5 år) Steinkjersannan barnehage (1-5 år) Guldbergaunet barnehage (0-5 år) Steinkjer skole (1-7 kl.) Steinkjer Monterssoriskole (1-10 kl.) Steinkjer ungdomsskole (8-10 kl.) Steinkjer VGS
Byggemåte
Generell beskrivelse av boligen: Næringseiendom med leiligheter i 2. og 3. etasje. Grunnmuren er oppført i betong. Veggkonstruksjonen er oppført i tre og er utvendig kledd med stående panel. Taket har saltaksform tekket med metallplater antatt decra. Etasjeskille er et trebjelkelag. Vindu med 2-lags isolerglass. Det er ikke foretatt tilstandsvurdering av bygningsdeler som er underlagt sameiets/ borettslagets ansvarsområde. Det gjelder blant annet yttervegger, takkonstruksjon, taktekking, drenering, grunnmur, grunn/fundamenter, felles trapper, felles kjeller, og felles loft.
Sammendrag selgers egenerklæring
Selgers egenoppgave følger som vedlegg til salgsoppgaven. Bla følgende fremgår: - Utført arbeid på bad/våtrom. Nytt komplett bad og toalettrom i 2014/2015. Utført av Asp Rørservice, Byggmester Binde, E-nor, Murermester Tisløv. Ingen egeninnsats og forholdet er byggemeldt. - Utført arbeid på taktekking. Nytt tak i 2014/2015. Utført av Byggmester Binde. - Nytt EL-anlegg i 2014/2015. Utført av E-nor. Samsvarserklæring foreligger.
Innhold
2. etasje: Gang, stue/kjøkken, 4 soverom, toalettrom og bad/vaskerom Felles bod i kjeller og felles terrasse som disponeres av alle boligseksjonene i fellesskap.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2. Forhold som har fått TG2: -Ventilasjon Oppsummering: Det er ikke kontrollert for mugg/fukt ved filter i aggregatet pga manglende tilkomst. Anbefalte tiltak: Service på ventilasjonsanlegget anbefales Videre fremgår følgende anmerkninger fra takstmann: - Dagens bruk av boligen er ikke i samsvar med byggegodkjente tegninger - Det er foretatt endring fra opprinnelig planløsning. Endringer gjelder kun innenfor boligens hoveddel og er ikke søknadspliktig tiltak. Dette er kjøpers risiko og ansvar.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Moderninseringer og påkostninger
Fullt oppgradert leilighet med alle tekniske installasjoner og overflater.
TV/Internett/bredbånd
TV/Internett/Bredbånd må anskaffes av den enkelte seksjonseier.
Parkering
Parkering på eiendommens fellesareal. 1 plass for hver eierseksjon. Se vedlagte bruksrettplan parkering datert 21.02.2024 for plassering av parkering for denne seksjonen. En seksjonseier kan med forhåndssamtykke fra styret anlegge ladepunkt for el-bil eller ladbar hybridbil i tilknytning til sin parkeringsplass. Styret kan bare nekte samtykke dersom det foreligger saklig grunn. Kostnader til etablering av ladepunkt, vedlikehold og strøm dekkes av den enkelte seksjonseier.
Radonmåling
Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Det gjøres spesielt oppmerksom på at selger har ikke bebodd eiendommen og har ingen kunnskap vedrørende eiendommen og eiendommens beskaffenhet utover det som her fremgår av salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand fra teknisk sakkyndig. Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 300 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 000 Andel etableringskostnad Sameie 10 400 Boligkjøperforsikring - fem års varighet* (valgfritt) 13 200 Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss* (valgfritt) 82 500 Dokumentavgift 240 Panteattest kjøper 500 Tinglysningsgebyr pantedokument 500 Tinglysningsgebyr skjøte -------------------------------------------------------- 93 740 Omkostninger totalt 104 140 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 106 940 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 393 740 Totalpris inkl. omkostninger 3 404 140 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 3 406 940 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- - Oppvarming
Oppvarming med strøm. Balansert ventilasjon.
Energiklasse
C
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter beregnes og fastsettes av kommunen etter seksjonering/eierskifte. Det må påregnes kommunale avgifter i størrelsesorden kr. 18-20.000,- for leiligheten. Forbruket av vann og avløp vil gå over felles vannmåler for boligsameiet.
Info om eiendomsskatt
Eiendomsskatt beregnes og fastsettes av kommunen etter eierskifte.
Info formuesverdi
Man har per salgsoppgavedato ikke klart å finne en registrert formuesverdi på eiendommen. Det må påregnes at formuesverdi vil bli satt/innført i forbindelse med eierskifte. Formuesverdien settes da etter de ordinære reglene for formuesfastsettelse av boligeiendom, enten som primærbolig eller sekundærbolig (avhengig av bruken). Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til boligens beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er 25 prosent av markedsverdi for primærbolig og 95 prosent for sekundærbolig for inntektsåret 2022 og 100 prosent for inntektsåret 2023. Ytterligere informasjon finnes på skatteetaten.no.
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «kommunale avgifter», påløper kostnader til for eksempel, felleskostnader, strøm, forsikring, innvendig/utvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett.
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
89/506
Felleskostnader pr. mnd
2717
Felleskostnader inkluderer
Se vedlagte budsjett som er utarbeidet for det nystiftede sameiets første driftsår. Foreslåtte budsjettposter baserer seg på mottatt informasjon og tegninger av eiendommen fra selger på utarbeidelsestidspunktet. Endringer i prosjekteringen samt eierbrøk/arealer vil medføre endringer i budsjettposter og fordelte felleskostnader. Prisene er basert på tall fra oppdragsgiver og estimater. Boligseksjonenes felleskostnader fordeles etter eierbrøk og pr enhet. Dette fremgår av vedlagte budsjett. Det forutsettes at renovasjon og kommunale avgifter faktureres direkte til hver seksjon. Det forutsettes at avtaler for tv/internett-abonnement inngås individuelt.
Om sameiet
Boligen selges som eierseksjon, og vil bli organisert i et eierseksjonssameie. Sameiet er planlagt å bestå av totalt 3 boligseksjoner og 1 næringsseksjon. Selger tar forbehold om antall seksjoner i sameiet. Det vil bli fastsatt en sameiebrøk for hver eierseksjon, som uttrykker sameieandelens størrelse. Kjøpers rettigheter som medlem i et sameie følger av lov om eierseksjoner og vedtektene. Sameiet vil bli ledet av et styre som velges blant eierne. Sameiets styre skal ivareta alle saker av felles interesse for sameierne. Kjøperne vil bli innkalt til oppstartsmøte hvor nytt styre bli valgt, samt en gjennomgang av sameiets budsjett, vedtekter og eventuelle husordensregler. Kjøper kan ikke kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Selger kan på vegne av Sameiet tegne avtale om forretningsførsel med ønsket leverandør.
Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett
Styregodkjennelse
Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse.
Vedtekter/husordensregler
Utkast til budsjett og vedtekter for sameiet følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse. Det er forutsatt at kjøper aksepterer vedtektsutkastet som grunnlag for avtalen. Det gjøres oppmerksom på at budsjett og vedtekter kan endres av selger forut for, eventuelt i forbindelse med, seksjonering og stiftelse av sameiet, og/eller ved sameiernes felles enighet ved stiftelse av sameiet.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Seksjonseiers vedlikeholdsplikt: Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten. Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk. Etter et eierskifte har den nye seksjonseieren plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting. Denne plikten gjelder selv om vedlikeholdet skulle ha vært utført av den tidligere seksjonseieren. Den enkelte seksjonseier har plikt til å varsle styret skriftlig dersom det avdekkes behov for større vedlikehold eller utbedring av bygningsmassen. Den enkelte seksjonseier skal holde seksjonen fri for insekter og skadedyr. Dersom insekter eller skadedyr oppdages, eller spor etter at slike har vært tilstede, plikter seksjonseieren å varsle styret skriftlig umiddelbart. Balkonger og terrasser som inngår i en seksjons hoveddel, er det i prinsippet seksjonseieren som har vedlikeholdsansvar for. Den enkelte seksjonseier har plikt til å foreta nødvendig snørydding, fjerning av løv og lignende samt foreta tilsyn med avløp/sluk på sin balkong/terrasse ? herunder oppstaking. Sameiets vedlikeholdsplikt: Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningene og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseierens vedlikeholdsplikt. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader. Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også felles installasjoner som går gjennom bruksenheter, slik som rør, ledninger og kanaler. Sameiet har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom bruksenhetene hvis det ikke skaper vesentlig ulempe for den aktuelle seksjonseieren. Seksjonseieren skal gi sameiet adgang til bruksenheten for å vedlikeholde, installere og kontrollere installasjoner. Kontroll og arbeid i bruksenhetene skal varsles i rimelig tid og gjennomføres slik at det ikke skaper unødvendig ulempe for seksjonseieren eller andre brukere. Spesielt brann- eller eksplosjonsfarlige, etsende eller andre farlige stoffer tillates ikke oppbevart verken i boligen, boder eller andre fellesrom, eller utendørs på eiendommen. Seksjonseiernes og sameiets erstatningsansvar for mangelfullt vedlikehold er omtalt i eierseksjonslovens §§34 - 37.
Dyrehold
Husdyrhold er generelt tillatt med mindre det er til sjenanse eller ulempe for de andre beboerne. Beboere som har fått tillatelse til å holde husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på borettslagets område. - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 5006/192/501/2: 11.12.1948 - Dokumentnr: 3098 - Erklæring/avtale BESTEMMELSE OM FELLES VEGG. Gjelder denne registerenheten med flere 11.12.1948 - Dokumentnr: 3098 - Erklæring/avtale BESTEMMELSE OM FELLES VEGG. Overført fra: Knr:5006 Gnr:192 Bnr:501 Gjelder denne registerenheten med flere 10.05.2024 - Dokumentnr: 1424385 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 2 Formål: Bolig Sameiebrøk: 89/506 Kjøper forplikter seg til å orientere sin bankforbindelse om at ovennevnte heftelser ikke vil bli slettet, men følge eiendommen, og at banken derfor må samtykke til å få prioritet etter ovennevnte heftelser.
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ikke midlertidlig brukstillatelse eller ferdigattest for oppføring av selve eiendommen fra 1950. Foreligger ferdigattest fra 01.10.2014 for etablering av boenheter. Videre foreligger igangsettingstillatelse for oppføring av tilbygg fra 2002 og byggevedtak fra 2007 vedrørende rampe og takoverbygg. Som et utgangspunkt skal det foreligge ferdigattest. Det er innført bestemmelser i plan- og bygningsloven som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg som er søkt før 1. januar 1998. Det kan dermed ikke søkes om ferdigattest for slike bygg. Dette betyr ikke at ulovlig oppførte bygg blir lovlige, men bare at byggesaken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest. Det skal uansett foreligge midlertidig brukstillatelse. Midlertidig brukstillatelse er en forutsetning for at et tiltak kan tas i bruk. Manglende midlertidig brukstillatelse betyr da at bygget ikke er lovlig tatt bruk.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er offentlig tilknyttet vei, vann og avløp. Det er private stikkledninger/stikkveger frem til offentlig tilkobling som driftes av sameiet. Innvendig røropplegg driftes av seksjonseier.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er omfattet av kommunedelplan for sentrum og reguleringsplan Sørsia Bydel. Arealformål er sentrumsformål/bevaring kulturmiljø. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler.
Adgang til utleie
Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Ta kontakt med megler dersom du ønsker kopi av vedtektene for nærmere informasjon om hvilke vedtak som er fattet i dette sameiet om korttidsleie.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommen.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 300 000 Prisantydning -------------------------------------------------------- Omkostninger 10 000 Andel etableringskostnad Sameie 10 400 Boligkjøperforsikring - fem års varighet* (valgfritt) 13 200 Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss* (valgfritt) 82 500 Dokumentavgift 240 Panteattest kjøper 500 Tinglysningsgebyr pantedokument 500 Tinglysningsgebyr skjøte -------------------------------------------------------- 93 740 Omkostninger totalt 104 140 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 106 940 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 393 740 Totalpris inkl. omkostninger 3 404 140 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 3 406 940 Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) --------------------------------------------------------
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke kunnet tegne boligselgerforsikring på boligen i henhold til vilkår.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 39.900,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke sikkerhetstillelse kr 888,- oppgjørshonorar kr 5.900,-, markedsføring kr. 7.900,-, søk eiendomsregister og elektronisk tinglysning kr. 500,-, sikring kr. 500,- og visninger kr 1.500, -. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 4.500,-. Utleggene omfatter foto. Selger dekker utgifter til tilstandsrapport selv. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 25.000,- for utført arbeid, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.