aktiv-eiendomsmegling
03.09.2024

Kjøpt din første bolig? Dette bør du vite

Det er mye å huske på når du skal flytte inn i egen bolig for første gang. Her er noen tips for å hjelpe deg med å lande mykt i ditt nye hjem.

.

.

Slik foregår overtakelsen

På overtakelsesdagen skal du og selger, og ofte også megleren, møtes i den nye boligen for å gå gjennom overtakelsesprotokollen. Den fungerer som en sjekkliste for overtakelsen, og må fylles ut og signeres for at overtakelsen skal være offisiell. Her skal også merknader noteres, dersom det dukker opp noen.

Dette skal være i orden til du skal overta:

  • Boligen skal være skikkelig rengjort, med mindre noe annet er avtalt.
  • Den bør ikke ha nye skader som har oppstått etter at du var på visning.
  • Alt av løsøre som skulle følge med boligen, skal fortsatt være der. Hva som følger med kjøpet står oppgitt i salgsoppgaven.  

Dersom du opplever at noe av dette ikke er i orden, kan du si fra om dette til selger, og gi vedkommende muligheten til å ordne opp. Det er også mulig å avtale et prisavslag som kompensasjon. Skulle det oppstå større skader eller uenighet, har du som kjøper også mulighet til å holde tilbake penger. Det må i så fall dokumenteres i protokollen.

Les også: Hva følger med boligen ved salg? 

Få full oversikt over faste utgifter

Når du kjøper og flytter inn i din første bolig, får du også noen økonomiske forpliktelser som du kanskje ikke har hatt tidligere. Du må blant annet ordne avtaler og betaling for:

  • Strøm og internett
  • Innboforsikring
  • Husforsikring (dette er ikke relevant om du flytter inn i en leilighet i et borettslag eller sameie)
  • Fellesutgifter
  • Nedbetaling av boliglån

Når avtalene er gjort, kan det være fornuftig å sette opp automatiske overføringer som dekker disse faste utgiftene. Det kan også være lurt å følge litt med på boliglånet ditt. Rentene kan nemlig endre seg, slik at summen du skal betale også gjør det. Hold deg oppdatert fra måned til måned, så slipper du dyre overraskelser!


Husk å melde adresseendring

Når du flytter, må du huske å melde adresseendring i Folkeregisteret og i Posten. Du kan gjøre begge deler på Skatteetaten sin nettside. Det finnes egne nettsider som tar betalt for å melde flytting for deg, men vi anbefaler deg å gjøre det selv, da det er både enkelt og gratis. Prøv, så får du det ganske sikkert til!

Flyttemeldingen skal sendes til Folkeregisteret senest åtte dager etter flytting, mens det kan være lurt å melde fra til Posten minst fire dager før. Skatteetaten lar deg melde flytting hos begge to på deres nettside.

Selve innflyttingen

Når det formelle er på plass, gjenstår den fysiske jobben. Selve flyttejobben, altså det å kjøre og bære eiendelene inn i ditt nye hjem, tar kanskje bare et par dager. Mens det å føle at du har landet helt, og er fornøyd med både det praktiske og estetiske i boligen din, det kan ta lengre tid.

Et tips er å ta deg god tid til å bo deg inn i det nye hjemmet ditt, og ikke prøve å få alt på plass raskest mulig. Da gir du deg selv muligheten til å oppdage hva som er praktisk ved boligen, og hva som kanskje ikke er det.

Les mer om: Slik skaper du en luftig romfølelse i små rom

 

Ny tilværelse med mye ansvar

Livet som boligeier er ganske likt livet før, men med ekstra selvstendighet og forpliktelser. Du står fritt til å bruke og bo i boligen din slik du ønsker, men du har også ansvar for å ta vare på og dekke de løpende kostnadene på den.

For mange førstegangskjøpere vil det være en myk start å kjøpe en leilighet i et borettslag eller sameie. Da er det et styre som overser vaktmesteroppgaver, snømåking, utbedring av skader og løpende vedlikehold – for å nevne noe. Da er det stort sett bare vedlikeholdet som trengs inne i din egen leilighet – rensing av sluk og vifter, tette rør eller ødelagt oppvaskmaskin, for eksempel – som er ditt eget ansvar.

I det daglige er det heldigvis bare rengjøring du trenger å forhold deg til. Utover det er det bare å nyte ditt aller første, egne hjem. Gratulerer!