Aktiv bruker AI for tryggere bolighandel
– AI-flyet har allerede lettet, og det er viktig at vi er med på reisen. Vi kan ikke stå igjen på gaten og lure på om vi skal ta disse verktøyene i bruk, sier Grete Larsen Meyer, som er leder for forretningsutvikling i Aktiv.
Våren 2024 begynte Aktiv samarbeidet med Prosper AI, et selskap som leverer AI-verktøy som gjør salgsoppgaven mer forbrukervennlig for boligkjøpere.
– Aktiv er forbilledlige nytenkende. Da vi var ferske og nystartede, snudde de seg rundt på tre dager og ga oss et møte med hele kjedeledelsen. De så potensialet med en gang, og siden den gang har det være et tett og bra samarbeid som har resultert i at vår løsning nå er rullet ut i hele kjeden, sier gründer Jostein Engen i Prosper AI Eiendom, som selv har 10 års erfaring som megler.
I dag bruker alle Aktivs meglerhus tjenesten.
– Når flere bruker løsningen så øker det presisjonen og kvaliteten i AI-verktøyet ytterligere. Det betyr at den blir stadig bedre til å møte de høye kravene som meglerne har til salgsoppgavene. Tilbakemeldingene forteller oss at dette er en suksess, sier Grete.
Mer tid til kundene
Arbeidet med å lage salgsoppgaven er viktig og tidkrevende. Megler er pålagt å innhente informasjon fra en rekke ulike kilder – det være seg boligsalgsrapport, kommunal informasjon, informasjon fra sameiet/borettslag og selger.
– Dette kan til sammen være over 100 sider som meglerne skal sammenfatte i en forståelig salgsoppgave. Det er en tidkrevende prosess, og det kan oppstå feil. Noen ganger vil ulike kilder oppgi ulike opplysninger om det samme. Dette er det viktig å få raskt idenfisert og avklart. Med Prosper AI får megler gjort akkurat dette raskt og effektivt, sier Larsen.
Prosper AI gir meglerne et verktøy som gjør det lettere å lage salgsoppgaver, som både er forbrukervennlige og som inneholder det loven krever at skal være med. Samtidig effektiviserer det prosessen, så meglerne får mer tid til kundene.
I januar startet noen få Aktiv-kontorer å teste verktøyet. I august var alle kontorene om bord.
Tror forsikringsselskapene jubler
Til tross for kort fartstid med produktet melder meglerne allerede om effektivitetsgevinster. Teksten i salgsoppgaven har også blitt mer forståelig og forbrukervennlig enn den var tidligere.
– I tilstandsrapporter er det ofte lange og tekniske beskrivelser fra forskjellige steder i boligene. Med den nye tjenesten blir disse tekstene mer forståelige og forbrukervennlige enn før, sier Grete.
Aktiv har en visjon om å ha Norges mest fornøyde kunder. Gjennom mer forståelige salgsoppgaver ønsker Aktiv å ta ned risikoen for boligkjøpere, slik at du som kjøper skal kjenne deg enda tryggere gjennom hele prosessen.
Grete er også spent på hvordan forsikringsselskapene vil merke at meglerne bruker det nye AI-verktøyet.
– De har sett at jo mer presis og forståelig informasjon om boligen, jo færre henvendelser får de som igjen kan bety bedre vilkår for kundene på sikt, sier Grete.
Først ut i landet
Flere meglerkjeder har tatt i bruk 0, AI eller lignende løsninger. Aktiv er likevel den eneste kjeden som har rullet ut tjenesten til alle kontorene sine.
– Vi ønsker å være fremoverlente og innovative. Ved å ta i bruk ny teknologi som umiddelbart gjør at vi leverer bedre, er vi sikre på at kundene blir enda mer fornøyde, sier administrerende direktør Karsten Onsrud.
