Satsing på fag og kvalitet skaper vekst
Satsingen er en del av Aktiv Eiendomsmeglings strategi frem mot 2026 som har som mål å forbedre både meglers arbeidsdag, kundeopplevelsen, og kjedens generelle utvikling.
– Vi ønsker å effektivisere meglers hverdag slik at megler kan få mer tid til å være en god rådgiver for våre kunder, forteller administrerende direktør Karsten Onsrud i Aktiv Eiendomsmegling.
Aktiv-kjedens kvalitetsavdeling, som allerede er anerkjent både internt og eksternt for sitt høye faglige nivå, skal som et ledd i denne satsingen styrkes med en ny medarbeider i rollen som «ansvarlig for fag og kvalitet».
Kvalitet som konkurransefortrinn
Kvalitetsavdelingen legger til rette for at alle kontorer følger samme standard for internkontroll, risikovurdering for hvitvasking og terrorfinansiering, IKT, personvern og faglig oppdatering.
Aktiv-kjeden, som er en del av Eika-alliansen, har nå rundt 90 kontorer spredt fra Finnsnes i nord til Kristiansand i sør, hvor 15 kontorer er kommet til siste halvannet år.
Med en så omfattende virksomhet blir standardisering og kvalitetssikring avgjørende for å opprettholde det høye nivået på tvers av alle kontorer, sier leder for kvalitet og compliance, Margrethe Røse Solli.
– Vi skal være bransjens tryggeste valg. Fagkunnskap og kontrollrutiner er det som skaper tillit hos kundene – og rom for vekst hos oss.
– Vi ser en klar sammenheng mellom vår satsing på fag og kvalitet og den veksten vi opplever, sier Onsrud.
Systematisk kompetansebygging
Margrethe Røse Solli understreker betydningen av kontinuerlig fagutvikling:
– Vi er opptatt av å være faglig oppdatert til enhver tid. Det handler ikke bare om å følge regelverket, men om å være i forkant og sette standarden for bransjen. Vår systematiske tilnærming til fag og kvalitet gjør samarbeidet med meglerkontorene våre både effektivt og givende.
Kvalitetsavdelingen har ansvar for å utvikle kontorenes fagansvarlige gjennom kursing, oppdatering av internkontroll, arbeidsrutiner, maler og sjekklister. Dette bidrar til at alle Aktiv-kontorer opererer etter samme høye standarder.
Moderne teknologi møter tradisjonell fagkunnskap
Aktiv har investert i et nytt, moderne fagsystem (VitecNext) som gir både interne gevinster og høy kvalitet på tjenestene. Den nye medarbeideren i kvalitetsavdelingen vil være med på å videreutvikle dette systemet, som er et eksempel på hvordan kjeden kombinerer teknologisk innovasjon med solid fagkompetanse.
– Vi tror på at teknologi skal støtte opp under fagkunnskapen, ikke erstatte den, forklarer Onsrud.
– Våre meglere skal være de beste fagpersonene i bransjen, og teknologien skal hjelpe dem å levere enda bedre tjenester til kundene.
Fremtidsrettet rekruttering
Stillingen som «ansvarlig for fag og kvalitet», krever eiendomsmegler- eller juristutdanning, og kjeden ser gjerne at kandidaten har erfaring som fagansvarlig eller annen relevant bakgrunn fra bransjen.
– Vi ser etter en person som brenner for fag og kvalitet, og som ønsker å være med på å forme fremtidens eiendomsmegling, sier Røse Solli.
Langsiktig satsing gir resultater
Med 12 medarbeidere på kjedekontoret, hvorav fire jobber spesifikt med fag og kvalitet, viser Aktiv at de tar meglerfaget på alvor. Kvalitetsavdelingen samarbeider tett med de rundt 90 Aktiv-kontorene og gir kontinuerlig støtte til fagansvarlige på kontorene.
– Vår erfaring er at når vi investerer i kompetanse og kvalitet, så følger veksten naturlig. Det gir muligheter for meglerne lokalt til å konsentrere seg om å være gode rådgivere for kundene, samtidig som vi kan drive kontinuerlig kompetanseutvikling, sier Onsrud.
– Det er en langsiktig strategi som gir resultater både for oss som kjede, våre franchisetakere, våre 400 ansatte og ikke minst for kundene våre, avslutter han.
Se og søk den ledige stillingen her:
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=420092063