Styrker hovedkontoret med to nye ansatte
– Jeg er en analytisk type som liker orden og struktur. Nå gleder jeg meg til å hjelpe Aktiv-kontorene i å ta gode økonomiske valg, forteller Henrik Mathias Førsund (34).
Han er ny leder for økonomistyring på hovedkontoret i Oslo. Henrik er en av to nyansettelser, sammen med Marita Friis Stensland (33) som er ny leder for salg og kjedeutvikling.
Henrik kommer fra stillingen som controller i Eika Gruppen, alliansen som eier Aktiv. Der har han vært en del av et team som har hatt ansvar for den finansielle rapporteringen, samt besvart økonomiske spørsmål bankene har hatt i forbindelse med rapporteringen.
– Etter tre og et halvt år i Eika følte jeg det var på tide med et miljøskifte. Førsteinntrykket av kollegene er svært godt, så jeg gleder meg til fortsettelsen, sier han.
Henrik er fra Horten, og har en mastergrad i økonomi og administrasjon fra NTNU. Etter studiene har han flere år på baken som revisor i BDO og som controller for Forsvarets Høgskole.
Nyopprettet stilling
Planen er nå at franchisekontorene i Aktiv skal få en mer standardisert prosess for økonomi og regnskap, som Henrik skal hjelpe dem med. Slik det er i dag bruker franchisekontorene forskjellige regnskapsførere som gjør ting på sine måter. Det skaper merarbeid for de som skal kontrollere arbeidet til regnskapsførerne. Aktiv ønsker lik praksis overalt. En standardisering vil gi bedre oversikt og fremme beste praksis. Da kan de kjøre benchmarking på en mer presis måte, som vil gjøre franchisetakerne mer effektive og derfor mer lønnsomme enn før.
– Henrik kommer inn med en kompetanse vi ikke har hatt på hovedkontoret. Han er ung og tenker nytt. For franchisekontorene vil han være en verdifull ressurs som skal bidra til at de drifter så lønnsomt som mulig, forteller Karsten Onsrud, administerende direktør i Aktiv.
Kjenner meglernes hverdag
Franchisekontorene vil oppleve mye støtte fra hovedkontoret i tiden som kommer, både fra Henrik og Marita. Begge vil ta ta flere turer rundt omkring i landet for å bistå.
Marita har de siste årene hatt en prosjektstilling innenfor salg og kjedeutvikling, og blir nå leder for samme felt.
– Hennes energi, kunnskap om Aktiv og alt hun har gjort for den forrige salgssjefen, gjør at vi mener hun er den beste for jobben. Hun er i gang med jobben og kommer allerede med mange gode innspill, sier Onsrud.
Marita var megler i Aktiv mellom 2012 og 2018, hadde så noen år i andre meglerhus før hun kom tilbake i 2022. Hun har med andre ord lang erfaring i selskapet. De siste årene har hun kombinert hverdagen som megler med en prosjektstilling der hovedansvaret har vært å lære opp alle i kjeden i det nye fagsystemet. Her har hun jobbet tett med forrige salgssjef.
– Jeg har meglernes hverdag i fingertuppene og vet hvor skoen trykker for dem. Jeg gleder meg til en hverdag der jeg kan reise rundt på meglerkontorene å bistå dem, sier Marita.
Den nye salgslederen beskriver seg som en utålmodig person, både på egne og kjedens vegne. Hun er glad for at Aktiv tør å satse på en ung megler i denne rollen, og ikke en person med mer administrativ erfaring. Hun mener fersk erfaring som megler er avgjørende for å få dem til å prestere bedre.
– Jeg er glad for at vi får to ansatte på plass som kommer til å bidra til at franchisekontorene driftes enda bedre, som igjen betyr at kundene våre blir enda mer fornøyde, avslutter Onsrud.