Vi tar tempen på det norske folk: Dette vil boligkjøperne ha
For å kjenne boligmarkedet, må vi kjenne kundene våre. I høst har vi derfor prøvd å bli enda bedre kjent med det norske folk, og det ved å gi dem en rekke dilemmaer.
Livets mange dilemmaer
I en landsrepresentativ undersøkelse gjort av Norstat har vi brukt dilemmaer for å kartlegge livsfasebehovene til det norske folk. Hva er viktig når de skal flytte, og hvilke behov kan de gi avkall på i bytte mot noe annet?
For at du, raskt og effektivt, skal kunne flytte inn i ditt nye hjem, må vi nemlig vite hvem som skal flytte inn i det gamle. Undersøkelsen hjelper oss med å finne ut hvilken målgruppe vi bør henvende oss til for å få boligen din solgt. Bor du nært uteliv, kan vi for eksempel luke bort de som heller ønsker seg lekestativ.
Bar eller barnehage? Heis eller peis?
Undersøkelsen har gitt oss verdifull innsikt som vi kan bruke for å finne kjøper til akkurat din bolig. 1001 personer i alderen 18-74 år deltok i undersøkelsen, og har gitt oss fine indikasjoner på hva som er viktig for folk i de ulike livsfasene. Blant annet fant vi ut at:
· 57 % vil heller bo ved en bar, enn ved en barnehage.
· 69 % oppgir at peis er viktigere enn heis.
· 65 % velger nærhet til uteliv over lekestativ.
· 34 % vil heller bo Instavennlig enn barnevennlig.
Slik tar vi deg videre
– Dilemmaer kan vi havne i når som helst, også når vi flytter. Og noe alle som skal kjøpe ny bolig kan oppleve, er at de må gi avkall på én ting for å få noe annet, forteller Karsten Onsrud, administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling.
– Undersøkelsen er med på å gi oss en forståelse for hva boligkjøpere i ulike livsfaser ønsker seg. Slik kan kundene våre føle seg trygge på at vi i Aktiv virkelig jobber for å ta de videre.
Vurderer du å selge boligen din? Finn din lokale megler.