– I Aktiv føles det som om du er en del av en stor familie
– De andre på kontoret gjør alt de kan for at vi skal bli selvstendige og lykkes som meglere. Det svarer Jacob Santiago Salvesen og Ane Line Plassen Nordbak når vi ber dem om å beskrive hvordan det er å være meglerfullmektig i Aktiv.
Jacob og Ane Line gikk i samme klasse på meglerstudiet i Oslo. Nå har de begge vært meglerfullmektiger hos Aktiv Sagene i et drøyt år – og arbeidsstedet er ingen tilfeldighet, men noe de begge to har jobbet hardt for.
– Jeg var ferdig utdannet i fjor sommer, og hadde da allerede jobbet som trainee her på Sagene i ett år, sier Jacob.
Også Ane Lines inngang til fast jobb som fullmektig har vært via å være trainee under studietiden, selv om det egentlig ikke var plass til en trainee til på Sagene.
– Jeg meldte meg på Aktiv Meglerskole, forteller hun.
– Det ga et godt innblikk i meglerhverdagen. Der møtte jeg blant annet Sverre som driver Aktiv-kontoret på Sagene, og fant veldig fort ut at han var en jeg hadde lyst til å jobbe med. Kontoret hadde allerede ansatt Jacob som trainee, og hadde ikke tenkt å ansette flere, men jeg maste meg til å få være med meglerne på visninger for å vise hvor dedikert jeg var.
Pågangsmotet og engasjementet ga tydeligvis inntrykk hos Sverre og kollegaene på Sagene.
– Ane Line viste et voldsomt engasjement og var fast bestemt på at hun ville jobbe hos oss. Vi hadde allerede fylt opp de plassene vi hadde, men skjønte etter noen samtaler på kontoret at dette var en vi måtte ha med på laget. Dette har vi ikke angret på, og både Ane Line og Jacob har levert gode resultater fra første dag, sier Sverre Tandberg, partner Aktiv Sagene.
Kultur, kultur, kultur
Både Ane Line og Jacob er opptatt av å fremheve kulturen både på kontoret på Sagene og i Aktiv generelt som en viktig grunn til at de lykkes så godt og at de føler seg hjemme i jobben.
– På Sagene har vi begge beina godt plantet på jorda. Vi har verken skreddersydde dresser eller spisse meglersko. Her er det ærlighet og redelighet som gjelder. I tillegg er vi opptatt av å bidra til – og å være en del av – lokalmiljøet, sier Jacob som er født og oppvokst i Tåsenveien og har bodd på både Bjølsen og Torshov.
– Jeg fikk et veldig godt inntrykk av både folk og virksomheten på Aktiv Meglerskole. Jeg har aldri følt at jeg må «stashe» meg opp eller være en stiv megler. Tvert imot, vi blir møtt av en jordnær holdning og en inkluderende kultur, sier Ane Line som bor på Sagene og synes det er deilig å kunne gå til jobb hver dag.
Jacob er enig.
– I Aktiv føles det som om du er en del av en stor familie. Når vi møtes på kick-off klikker du alltid godt med de andre meglerne i kjeden. På tross av at jeg bare har jobbet her et i drøyt år så føler jeg at det er et kjent fjes på nesten alle kontorene, sier Jacob.
Jeg har aldri følt at jeg må stashe meg opp eller være en stiv megler.
– Det handler om å være ekte
På Sagene er det ingen forskjell på de ansatte. Enten de er fullmektiger, meglere eller backoffice, med lang eller kort erfaring er man en stor familie som hjelper hverandre. På kontoret er opplæringen og oppfølgingen noe av det viktigste for at meglerne skal lykkes. Det jobbes kontinuerlig med praktisk trening, noe som er nøkkelen til å lykkes i megleryrket.
– I starten trente vi på alt. Vi hadde befaringstrening, trente på visninger, verdivurderinger og rollespilte budrunder med de andre på kontoret. I tillegg er det et høyt faglig fokus på de samlingene vi har i kjeden, enten de er organisert på lokalt nivå eller som kick-off for hele kjeden, sier Ane Line.
– Det er fokus på kvalitet fra første dag, for eksempel når vi blir satt inn i rutiner eller lærer verktøy som hjelper oss til å jobbe på en trygg måte, både for selger og kjøper, men også for Aktiv, kontoret og kjeden. Og jeg tror egentlig det er en fordel å være ung megler i dagens marked, med stadig nye lover og regler å forholde seg til. Det jobbet vi mye med på skolen, og vi er godt oppdaterte på alt av reguleringer og regelverk, sier Jacob.
– Jeg tror kombinasjonen av kvalitet og fag og at vi klarer å være personlige, ærlige og ekte i møte med kunden, er et viktig konkurransefortrinn og en av årsakene til at mange ønsker at Aktiv skal megle boligen deres. Både systemer og kultur bidrar til at vi følger opp både selgere og potensielle kjøpere hele veien og det er ingen tilfeldighet at Aktiv har Norges mest fornøyde kunder, mener Ane Line.
Mer enn bare en megler
Både Jacob og Ane Line ser for seg en fremtid i Aktiv.
– Leadsene som kommer inn til kontoret fordeles til oss av daglig leder. Nå i starten får vi ekstra mange leads slik at vi får sjansen til å komme godt i gang, og de etablerte meglerne på kontoret får færre leads fordi de klarer å få mye ut av porteføljen de har. Alle er enige om at det er helt riktig, for det beste for alle er at alle lykkes, sier Jacob og fortsetter:
– Jeg jobber hardt for å opparbeide meg min egen portefølje, og med dette miljøet rundt meg vet jeg at jeg vil lykkes – det er bare et spørsmål om tid. Jeg trives så godt både på kontoret og i kjeden at ambisjonen absolutt er å bli værende i Aktiv og utvikle meg som megler.
Ane Line er enig.
– Sagene er et fantastisk kontor å jobbe på. De andre gjør det de kan for at vi skal bli selvstendige og lykkes som meglere og vi får hele tiden muligheten til å utfordre oss selv og å lære. At vi her på Sagene i tillegg blir oppfordret til å engasjere oss i lokalmiljøet, er et ekstra pluss. Tidligere har blant annet en lokal møbelsamler fått disponere halve kontorlokalet til en Art Deco-utstilling til glede for bydelens innbyggere, avslutter hun.