OSLO Maria Dehlis vei 17B
Gjennomgående, lys og romslig 3-roms | To balkonger med gode lys- og solforhold | Garasjeplass | Varmtvann inkl.
- kr 3 850 000
- BRA-i 84 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 3 850 000
- Omkostningerkr 1 240
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 048 081
- EierformAndel
- Byggeår1976
- Soverom2
- Andel fellesgjeldkr 196 841
- Felleskostnaderkr 6 679
- Tomt55 106 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 850 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 196 841 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 046 841 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 240 (Omkostninger totalt) 8 440 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 11 240 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 048 081 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 055 281 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 058 081 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Maria Dehlis vei 17 B! En gjennomgående og lys 3-roms andelsleilighet i et attraktivt boligområde på Nedre Furuset. Leiligheten har en god intern beliggenhet i blokkens 2.etasje med to balkonger, fin planløsning og generøse vindusflater. Borettslaget er beliggende i et veletablert, populært og barnevennlig område med bilfrie internveier og store grøntarealer. Kort vei til barnehager, skoler og kollektivtransport. Leiligheten passer perfekt for deg som ønsker et lyst og romslig hjem i et område med både nærhet til servicefasiliteter og fantastiske rekreasjonsmuligheter.
Merk deg dette:
-Garasjeplass
-Kjellerbod
-To balkonger
-Fine grøntområder
-Kort vei til marka og bademuligheter
-Nærhet til Stovner senter
-Godt kollektivtilbud
-Varmtvann, internett og tv inkl.
Maria Dehlis vei 17B, Oslo
- Tomt
55106m²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt på ca. 55 106,7 m². Stort fellesareal opparbeidet med asfalterte adkomstveier/plasser, gressplen, beplantning, trær, lekeapparater, parkeringsarealer m.m. Det er grøntområder rundt og mellom bebyggelsen på eiendommen.
Beliggenhet
Ideell beliggenhet for barnefamilier som virkelig setter pris på tilgjengeligheten av fasiliteter med kort rekkevidde! Leiligheten har en flott og solrik beliggenhet innad i borettslaget, omringet av grøntarealer, lekeplasser og sittegrupper. Pendling til sentrum har aldri vært enklere - Haugenstua har god tilgang til offentlig transport inkludert tog og buss med videre forbindelser til T-bane fra Stovner eller Furuset. Området er svært barnevennlig og det er kort og bilfritt avstand til skole og barnehager. Servicefasiliteter Haugenstua nærsenter ligger innen rekkevidde og tilbyr et variert utvalg av butikker som Rema 1000, Kiwi, Holdbart og frukt- og grønt grossister. Her finner du også blant annet et legesenter, tannlegesenter, apotek, Fitness24Seven og frisørsalong. Kun et par minutters kjøretur med egen bil eller via gratis shuttlebuss, finner du Coop OBS og Coop OBS Bygg som blant annet tilbyr hjemlevering samt klikk og hent. Med buss eller til fots, kommer du til Stovner senter med mangfold utvalg av fasiliteter - her finner du blant annet Meny, Coop Xtra med post i butikk, Vinmonopol, bibliotek, apoteker, flere serveringssteder samt T-banestasjon. Rekreasjonsmuligheter Området har et mangfold av rekreasjonsmuligheter som er tilrettelagt for både store og små. For den idrettsglade har du muligheten til å bli en del av Høybråten og Stovner IL (HSIL) og Stovner SK. HSIL er områdets største breddeidrettsklubb som driver med friidrett, fotball, ski, orientering, håndball, turn, turmarsj, innebandy, sykkel, triathlon og barneidrett - med sine ca. 2 200 medlemmer (pr. 2023). Stovner SK tilbyr blant annet allidrett, badminton, basket, bowling, dans, fotball, paraidrett og volleyball. Ellers er det kort avstand til marka, som byr på mange rekreasjonsmuligheter hele året - nærmeste ligger ved Liastua langs Oldtidsveien, Lillomarka og Østmarka, med flotte skogstier, lysløyper og skiløyper. Borettslagets område består av flotte grønne lunger med blant annet Lilleskogen, store lekeplasser, ballplass med både asfaltdekke og kunstgressdekke samt sittegrupper og sykkelvei.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Omkringliggende bebyggelse består i all hovedsak av blokk- og småhusbebyggelse.
Barnehage/skole/fritid
Det er kort vei til skole og barnehage i et bilfritt miljø! Området sokner til Haugen barneskole og Granstangen ungdomsskole. Barnehager som Christiania barnehage (privat barnehage og ligger rett ved Haugen barneskole), Gransletta, Gransdalen og Haugen barnehage (kommunalt) ligger også i nærheten.
Offentlig kommunikasjon
Bussforbindelsene er gode med umiddelbar nærhet til holdeplasser på Haugenstua og Smedstua. Nærmeste T-banestasjon ligger på Stovner med linje 4 og 5, som tar deg til sentrum på ca. 30 minutter. Det er hyppige bussavganger fra Smedstua/Haugenstua; inkludert Flybussen, linje 65 til Stovner/Furuset (med videre forbindelser til blant annet Åsbråten og T-bane linje 2) samt linje 67 til Økern. Det går også nattbuss samt linje 345 til Økern. Haugenstua togstasjon ligger med få minutters gange, og toget tar omtrent 13 minutter til Oslo S og rundt 20 minutter til Lillestrøm. Med bil er det enkel tilgang til riksvei 4, Østre Aker vei, og E6, og det er ca. 12 km til Oslo sentrum, en kjøretur på rundt 13 minutter.
Byggemåte
Grunnmur i støpt betong. Støpte betongdekker. Bærende konstruksjon i betong innfelt med bindingsverk, antatt isolert med mineralull, i henhold til forskrifter som var gjeldende da bygningen ble oppført, innvendig kledd med plater, utvendig med fasadeplater, trepanel og teglsteinsforblending. Yttertak i betongkonstruksjon antatt tekket med papp. Beskrivelse av byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av Rana Taksering AS. Tilstandsrapporten angir også byggetekniske tilstandssvekkelser (tilstandsgrader -TG). For denne eiendommen er det gitt tilstandsgrad TG 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak) for følgende bygningsdeler-/komponenter: *Innvendige overflater: -Eldre overflater i det minste soverommet. Det ble registrert større glipper mellom laminatgulv og gulvlistene. Laminatgulv er også montert gjennomgående uten overgang mellom stue og entre. *Etasjeskille/gulv mot grunn: -Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. -Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. -Det ble registrert skjevheter/plan- og helningsavvik på gulvflatene. I slike bygninger av denne alderen må man påregne skjevheter på gulvflatene. *Innvendige dører: -Dør mellom stue og soverom subber mot gulv. *Gulv på bad: -Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. -Det ble registrert bom (hulrom) på enkelte av gulvflisene. Baderomsgulv med svak fall mot sluk utenfor dusj, lokal fall i dusj med nedsenk er tilfredsstillende. *Sluk, membran og tettesjikt på bad: -I forbindelse med renovering av badet i 2017 ble ikke sluk skiftet ut. Eksisterende sluk er benyttet, men dette sluket er av nyere dato. Og ble skiftet ut i regi av borettslaget. Badet og sluk er renovert/skiftet ut etter at kravene til "uavhengig kontroll" kom, men det foreligger ingen dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll" på våtrommet. Diverse dokumentasjon er fremvist. Det er gitt tilstandsgrad TG 2 (avvik som kan kreve tiltak) for følgende bygningsdeler-/komponenter: *Vinduer: -Værslitte vinduer og balkongdører med sprekker i treverk. Enkelte slitte, harde og utette tetningslister. Mer enn halvparten av forventet levetid på vinduene og dørene er overskredet. -Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. *Dører: -Entredøren vurderes og være i tilfredsstillende funksjonell stand men med normal bruksslitasje/ slitasje. Mer enn halvparten av forventet levetid på døren er overskredet. -Normal tid før utskifting av tredører og aluminiumsdører er 20 - 40 år. *Balkonger, terrasser og rom under balkonger: -Balkongdekker med riss- og sprekkdannelser. *Overflater og innredning på kjøkken: -Eldre innredning med normal bruksslitasje, enkelte sår og som mangler bruksfunksjoner/løsninger som er forventbart på et kjøkken. Som blant annet automatisk lekkasjestopper og komfyrvakt. Ventilator med mer støy enn normalt. I hht. Byggforsk byggedetalj 700.300 levetider for kjøkkeninstallasjoner i boliger: - kjøkkeninnredninger 20-60 år. - blandebatterier byttes normalt pga. drypplekkasjer, funksjonssvikt eller umoderne design 10-25 år, anbefalt brukstid 15 år. - avtrekksvifter anbefales skiftet ut etter 15 år. *Overflater og konstruksjon på toalettrom: -Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. -Det ble registrert bom (hullrom) på enkelte av gulvflisene. -Drensåpning anbefales for å avdekke eventuelle lekkasjer i sisternen. Det bør monteres en føler på gulv i wc- rom som vil stenge vannet ved en eventuell lekkasje. Anbefales kontrollert av autorisert rørlegger. *Avløpsrør: -Mer enn halvparten av forventet brukstid på de eldre avløpsledningene er oppbrukt. Forventet levetid på plastrør er 25 - 50 år. For ytterligere/detaljerte beskrivelser av avvik, øvrige tilstandsgrader og bygningsteknisk utførelse, også ved eventuelle andre bygninger, se tilstandsrapport som er et vedlegg i salgsoppgaven.
Sammendrag selgers egenerklæring
Selger har utarbeidet en egenerklæring (vedlagt salgsoppgaven) som kjøper må gjøre seg kjent med før budgivning. Selger har i egenerklæringen bemerket følgende: -Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Varmekabler, flislegging, stikkontakter. Jordfeilbryter, Jording av slukrister, Foliemembran på gulv, smøremembran på vegger, legge om rør. Montering av dusjvegger, servant, skap og elektrisk håndkleoppheng. Downlights. Arbeid utført av: Ringside Rørleggerbedrift. -Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja. Beskrivelse: Foliemembran på gulv. Sluk sjekket av rørlegger som brukes av borettslaget, og det var fornyet tidligere. -Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja, kun av faglært. Beskrivelse: El.arbeid på bad. Montering lampe, dimmebryter etc. Nytt Sikringsskap. Arbeid utført av: Lysmester'n, Flexibel AS, Raufoss Installasjon AS. -Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja. Beskrivelse: El. sjekk av Hafslund - 29.07.2019. -Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar: Ja. Beskrivelse: Det er tatt opp lån i forbindelse med rehabilitering av garasjeanlegg. I den forbindelse ble det husleieøkning i nov. 2024. Lånet har ikke påvirket felleskostnader, og uvisst om det vil skje framover.
Innhold
Leiligheten ligger i 2. etasje og inneholder entré/gang, bad, toalettrom, stue med utgang til balkong, 2 soverom og kjøkken med utgang til balkong. I tillegg disponerer boligen en bod i kjelleretasjen.
Standard
-Gulvflatene består av laminatgulv. -Veggflatene består av malte veggflater, panel og tapet. -Takflatene består av malte takflater og panel. -Flislagt bad. -Våtrom med fliser på gulv og våtromsplater på vegger. For øvrig beskrivelse av standard, se bildebeskrivelser.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Moderninseringer og påkostninger
Oppussing og oppgradering. Ifølge opplysninger gitt av eier refereres følgende: 2020: -Rehabilitering av balkonger 2019: -Rensing av ventilasjonssystem -El sjekk Hafslund 2018: -Innmat i sikringsskap ble skiftet ut -Overflater, og gulv med gulvvarme i entré, kjøkken, stue og i det største soverommet -Ny vask/tørketrommel -Ny oppvaskmaskin 2017: -Badet ble renovert -Fliser på separat wc- rom 2016: -Separat wc- rom ble renovert -Ny stekeovn
TV/Internett/bredbånd
Tv/internett inngår i felleskostnader.
Parkering
Med leiligheten medfølger det en fast biloppstillingsplass i felles garasjeanlegget. Ladeboks må den enkelte betale samt strømforbruket av ladeboksen. Dette er Zaptec ladere og forbruk avleses elektronisk og fakturering skjer via Charge365. Gjesteparkering etter gjeldende bestemmelser.
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 850 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 196 841 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 046 841 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 240 (Omkostninger totalt) 8 440 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 11 240 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 048 081 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 055 281 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 058 081 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Gulvvarme i entre, bad, kjøkken og stue, samt store deler av det største soverommet.
Energiklasse
F
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
951713
Formuesverdi primær år
2022
Formuesverdi sekundær
3616508
Formuesverdi sekundær år
2022
Info formuesverdi
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90% for sekundærboliger (alle andre boliger).
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «kommunale avgifter» og fyll inn eventuelle andre relevante punkt, påløper kostnader til for eksempel strøm, fyring/brensel, forsikring, innvendig/utvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett.
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
95
Part.obl.nr.
951558931
Felleskostnader pr. mnd.
6679
Andel fellesgjeld
196841
Andel fellesgjeld per dato
2024-11-21T23:00:00Z
Kommentar fellesgjeld
Lånenr: OBBK01-98207367060 Type: A Restsaldo: 10 904 980,- (40 678,- for denne andelen) Restløpetid: 12 år og 9 mnd Term: 12 Avdr.frihet type: Flyt Rente: 5,59% Lånenr: OBOS02-98207785784 Type: A Restsaldo: 41 862 283,- (156 163,- for denne andelen) Restløpetid: 24 år og 10 mnd Term: 12 Avdr.frihet type: Flyt Rente: 5,59%
Andel fellesformue
43912
Andel fellesformue per dato
2023-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter inngår i felleskostnader.
Borettslaget
Øvre Haugen Borettslag
Borettslagets org.nr
951558931
Om borettslaget
Andelen er en del av Øvre Haugen Borettslag (org.nr. 951 558 931), bestående av totalt 303 andeler/leiligheter. Borettslaget hadde et årsresultat i 2023 på kr 201 956,- (før nedbetaling på fellesgjeld). De disponible midlene (omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld) var per 31.12.2023 kr 11 378 179,- og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning, som kan ses hos meglerforetaket. Ta kontakt med meglerforetaket dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av disse dokumentene. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld, felleskostnader og forpliktelser for andelseierne kan bli endret som følge av for eksempel renteendringer, generelle kostnadsendringer, endringer i tjenestetilbud og beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller generalforsamling. Budsjettering av felleskostnader for kommende år foretas gjerne mot slutten av inneværende år og ofte med ikrafttredelse fra og med 01.01 kommende år. Generalforsamlinger avholdes som regel i perioden mars-mai. Det kan dermed foreligge endringer, være fremmet forslag til tiltak og/eller eksistere vedtak om tiltak som ikke fremgår av opplysninger mottatt fra forretningsfører (grunnlag for opplysninger i denne salgsoppgaven). Styrets arbeid -Avholdt 13 styremøter. -Arbeidsutvalget har møte før hvert styremøte og møtes utover dette ved behov. I snitt 2 ganger pr uke. -Drenering 21-blokka og 29 blokka med tilbakestilling av uteplass med beplantning. Fullføres 2024 sammen 31 som også er påbegynt. -Lekkasje tak lavblokker og prosjektering av løsning for dette sammen med OBOS prosjekt og Consolvo. -Ferdigstilling av taknedløp 37 etter lekkasje og arbeid påbegynt med samme utfordring i nr. 35. -Store driftsutfordringer på heiser spesielt 37. Innhentet tilbud på utbedring og vurderer tilstand fortløpende. Kostnader på ca. 1,3 mill. for dette og nedetid på 2-3 måneder. -Prosjektering, kartlegging og planlegging av rehabilitering av garasjeanlegget. Oppstart for dette var våren 2024. Større vedlikehold og rehabilitering 2019 - 2020: Rehabilitering av balkonger, nye tak, etterisolering og ny trekledning. 2018: Ny innvendig belysning i alle blokkene. 2018: Oppgradering av brannsikkerheten i alle blokker og garasjene. 2018: Ny drenering ved MDV 29 og 31. 2018: Oppgradering av utelekeplassene 2015: Nye inngangsdører/nytt adgangssystem og ringetablå med video. 2001-2006: Rehab / Større vedlikehold. 2001-2002: Nytt elektronisk kortlesersystem til garasjeportene. Nye ringetablåer i alle blokker og nye porttelefoner i alle leiligheter. Rensing av ventilasjonsanlegget. Rehabilitering av lavblokkene. Rehabilitering/opprusting av uteområdene. 2003: Rehabilitering av heis. 2004: Utskifting av 6 varmtvannsberedere. Rehabilitering av heis. Taktekking av tak i MDV. 31. 2005: Nye motorer til alle 4 garasjeporter. Asbestsanering og tetting av 3 søppelrom i lavblokker. 2006: Rehabilitering av balkongfronter/betongelementer herunder: Utskifting av veggplater på høyblokkene. Beising av trepanelet på lavblokkene
Gebyr forkjøpsrett
7981
Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Lånebetingelser fellesgjeld
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på fellesgjelden.
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en partene. Oppsigelsestiden er 12 måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenummer felles forsikring
6649734
Vedtekter/husordensregler
Utkast til budsjett og vedtekter for borettslaget følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse. Det er forutsatt at kjøper aksepterer vedtektsutkastet som grunnlag for avtalen. Det gjøres oppmerksom på at budsjett og vedtekter kan endres av selger forut for, eventuelt i forbindelse med, stiftelse av borettslaget.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påberegnes.
Dyrehold
Det er tillatt å holde to hunder eller en katt, så lenge dette ikke medfører urimelig sjenanse for naboer. Kun innekatt er tillatt. Dyreeiere må melde fra til styret og fylle ut en erklæring som fås ved henvendelse til styret. Denne ligger i Vibbo. Etter at erklæring er underskrevet, får dyreeier utdelt en nummerbrikke som skal festes i dyrets halsbånd som bevis for at dyret er registrert. Det er båndtvang på borettslagets område. Det er ikke tillatt å lufte dyr inne på borettslaget område.
Eierskiftegebyr
6385 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/104/73: 22.07.1986 - Dokumentnr: 44342 - Best. om adkomstrett Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Med flere bestemmelser Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 29.11.1974 - Dokumentnr: 23743 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:104 Bnr:26 17.11.1976 - Dokumentnr: 925005 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR.104 BNR.74, 75 OG 76, GNR.103 BNR.26. 15.06.2001 - Dokumentnr: 33401 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:106 Bnr:324 Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
Ferdigattest/brukstillatelse
Det ble utstedt ferdigattest for boligblokken i 1980, samt for fasadeendring i 2021. Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Innholdet i disse er i samsvar med dagens bruk.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til bolig m.tilh.anlegg (8473), privat institusjon (S-1954) og areal avsatt til kommunaltekn. anl. (S-4467). Pågående plansaker i området: Grorud stasjon er i kommuneplanen vist som knutepunkt egnet for bymessig fortetting med blandet arealbruk. Planarbeidet skal tilrettelegge for utvikling av boliger, handel, næring, torg, parker og mulig gjenåpning av Alna-elva. Det skal også sikre gode løsninger for gående, syklende og kollektivreisende. Pågående byggesaker i området: Saksnr. 202461388 Maria Dehlis vei 15 - Bruksendring av bod til bolig - H0401 Siste bevegelse: 21.11.2024
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Ikke aktuelt.
Kommentar konsesjon
Ikke aktuelt.
Kommentar odelsrett
Ikke aktuelt. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 850 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 196 841 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 046 841 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 240 (Omkostninger totalt) 8 440 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 11 240 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 048 081 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 055 281 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 058 081 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
1240
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt en provisjon på 1% på salgssummen for gjennomføring av salgsoppdraget på denne eiendommen. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: Tilretteleggingsgebyr: kr. 22 900,- Visninger: kr. 2 990,- Oppgjørshonorar: kr. 6 990,- Markedspakke: kr. 12 990,- Garantipremie/inneståelse: kr. 3 000,- Søk eiendomsregister og elektronisk signering: kr. 1 490,- Eierskiftegebyr: kr. 6 385,- Kommunale opplysninger: Fra kr. 1 600,- Utlegg opplysninger forretningsfører avg pliktig: Fra kr. 2 500,- Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet: kr. 500,- Dersom handel ikke kommer i stand har oppdragstaker krav på dekning påløpte utlegg, samt vederlag for utført arbeid med kr. 3 490,- pr. time inkl. mva begrenset oppad til kr. 34 900,-.Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.