aktiv-eiendomsmegling
Logo

Komplett oppstartspakke for franchise

– Da jeg startet opp franchise første gang i 2011, måtte jeg prøve og feile en del selv. Nå er alt «linet» opp med mange gode støtteverktøy som hjelper meg gjennom prosessen. Det er egentlig en komplett pakke for oppstart, sier Kaia Hostvedt Dahle om hvordan det er å starte franchise i Aktiv Eiendomsmegling.

Kaia som startet sin arbeidslivskarriere som dørselger i Bergen tidlig på 2000-tallet driver nå to Aktiv-kontorer, ett i Sandefjord og ett i Tønsberg. Det har hun ikke angret på. Men med studier i Produktdesign i bagasjen, var det ikke gitt at hun skulle bli eiendomsmegler og etter hvert franchisetaker.

Etter endte produktdesignstudier ville nemlig Kaia ut å reise. For å tjene penger til å «backpacke» omkring i verden, tok hun jobb som alarmselger dør til dør. Det likte hun egentlig godt, og oppdaget at hun var flink med mennesker og til å selge.

Levere best mulig for kunden

Da hun kom hjem etter reisen, ville hun ikke jobbe med produktdesign. Og hennes daværende kjæreste, nå ektemann, sådde frøet som ledet henne til megleryrket.

– Jeg ville jobbe med folk. Mannen min sa at hvis du først er god til å selge, hvorfor ikke selge noe ordentlig?

Kaia tok han på ordet, startet på meglerutdannelsen og fikk etter hvert jobb hos mentoren sin under utdannelsen. Siden 2004 har hun vært tilknyttet Aktiv Eiendomsmegling. Først som megler i Bergen og fra 2011 som daglig leder og franchisetaker i hjembyen Sandefjord og nå også i Tønsberg.

– I Aktiv er det en bedriftskultur hvor man «backer» hverandre og har flat struktur. Derfor skjønte jeg fort at dette var stedet for meg. Det vi er opptatt av, og som hele Aktiv-systemer dreier seg om, er å levere best mulig for kunden.

Trygt å starte franchise i Aktiv

Da hun ønsket å flytte hjem til Tønsberg i 2011, tenkte hun at hun like gjerne kunne starte eget kontor.

– Det var ikke helt uten frykt, men jeg tenkte at det verste som kunne skje var at jeg ikke fikk det til. Men jeg kom frem til at det ikke var noe å være redd for, og med Aktiv i ryggen føltes det trygt å gi det et forsøk.

Det ble nødvendigvis en del prøving og feiling i starten i 2011, men hun var ikke tvil om at hun skulle starte et kontor til når muligheten bød seg på nytt i 2019.

– Aktivs støttesystemer har gjort det veldig trygt og enkelt å starte opp franchise. Du føler virkelig at kjedekontoret er til for deg, sier Kaia og fremhever blant annet «Meglerskolen» som gjør opplæring av nyansatte mye enklere enn tidligere.

– Meglerskolen er basisen og legger grunnlaget for hvordan det er – og skal være – å jobbe i Aktiv. Det gjør at jeg kan konsentrere meg om den mellommenneskelige oppfølgingen.

Alle salg er like gode

Nils-Erling trekker særlig frem to ting som gjør Aktiv til et godt sted å jobbe for en ung megler på vei oppover. Det ene er kulturen, det andre er støttesystemene.

– Hos Aktiv er alle like mye verdt. Det betyr ikke bare alle medarbeiderne, men også at alle salg er like mye verdt. Vi er for syvende gang på rad den meglerkjeden med mest fornøyde kunder, og det setter vi veldig høyt.

Selv om det er konkurransekultur i Aktiv, mener han det er en sunn konkurransekultur. Den underliggende filosofien er at det er samspillet medarbeiderne mellom som gjør meglerkontoret sterkt. Derfor er det viktig å heie på hverandre, og dele erfaringer – både internt på kontoret og mellom de ulike kontorene.
 

Solide støttesystemer

– Alt er veldig godt tilrettelagt for at vi som meglere skal lykkes. Et konkret eksempel er de støttesystemene og verktøyene som er bygd opp sentralt i form av markedsføringsportaler, kundeoppfølgingssystemer og annen automatisering. De gjør at jeg kan bruke tiden min på det jeg er god på; nemlig å være eiendomsmegler.

Hvordan støttesystemene er bygd opp, er ikke tilfeldig.

– De er bygd nedenfra og opp – og ikke omvendt. De er i konstant utvikling og baserer seg på input fra oss som bruker dem hver dag og vet hva vi trenger i hverdagen.

På lag med sjefen på vei mot toppen

At Nils-Erling har klare lederambisjoner er noe som blir tatt på alvor i selskapet, og det er viktig for ham å ha en leder og et miljø rundt seg som vil hjelpe ham å lykkes.

– Det er veldig positivt for meg at han anerkjenner og omfavner mine ambisjoner og aktivt tilrettelegger for at jeg er med på oppgaver og prosesser som har med andre ting en ren megling å gjøre. Da får den jeg verdifulle erfaringen med drift og administrasjon som jeg trenger for å nå mine profesjonelle mål.

Kultur hvor du blir hørt

Hostvedt Dahle er svært godt fornøyd med å være en del av Aktiv Eiendomsmegling. Noe av det hun setter størst pris på er kulturen og muligheten til selv å få være med å påvirke.

– Kulturen er helt fantastisk. Foruten at vi er gode til å heie hverandre frem, så er det alltid mulig å komme med innspill og å bli hørt. Du får være med å bidra til kjedens utvikling. I tillegg er det en veldig fremoverlent kjede som er frempå, følger med i digitaliseringen og et utrolig solid kjedekontor som er lett å få tak i og som har gode støttefunksjoner.

Konkurransedyktig franchiseavtale

Som franchisetaker deltar Hostvedt Dahle på årlige franchisesamlinger og sitter i kjederådet som er et rådgivende organ til styret.

– Det er franchisesamlinger tre ganger i året. Her er det veldig godt faglig opplegg, og det er samtidig en arena for sparring og erfaringsdeling med andre franchisetakere.

– Vi har også en konkurransedyktig franchiseavtale som vektlegger lojalitet. Det synes jeg er bra, og det bør være med på å gjøre oss enda mer attraktive som kjede. Å drive franchise i Aktiv er lønnsomt for franchisetakeren.

Lys fremtid

På Tønsberg-kontoret som åpnet i høst er de nå fire ansatte, men med plass til flere. Hostvedt Dahle er optimistisk med tanke på fremtiden.

– Jeg opplever fremtiden for Aktiv som lysere og lysere. Vi har hatt et kjempeløft de siste årene med flere kontorer og økt merkevarekjennskap. Det at vi fokuserer på rådgivning for kundene gjør oss attraktive, både for ansatte og kunder. Folk trenger rådgivning. Det er så mange fallgruver rundt boligsalg, og derfor vil det alltid være behov for meglere.

Det er plass til flere franchiser i Aktiv, og Kaia er særlig opptatt av at flere kvinner må tørre å velge å bli franchisetakere.

– Jeg oppfordrer flere kvinner til å gjøre det. Det er ingenting å være redd for. Det er ikke så vanskelig som man kanskje tror, og med Aktiv i ryggen så får du hjelpen du måtte trenge underveis, avslutter hun.

Meld deg på vårt nyhetsbrev