– Støttesystemer og ledelse som hjelper meg å lykkes
God bedriftskultur og støttesystemer på meglerens premisser – og en ledelse som støtter hans ambisjoner. Det er viktig for megler Nils-Erling Bleikvassli hos Aktiv Lillestrøm.
– Hva som driver meg? Det er at jeg en dag skal være daglig leder med eget meglerkontor sier Nils-Erling Bleikvassli.
Han er megler hos Aktiv på Lillestrøm, og har vært i selskapet siden 2015. Han har ikke angret én dag på valget om å gå til Aktiv.
– Da min leder i DNB ville ha meg med over til Aktiv var valget enkelt. Aktiv har et veldig godt renommé i bransjen, og allerede i studietiden hadde jeg møtt dem på studiekvelder og lignende, hvor de var veldig synlige. Så når muligheten for å være med å bygge opp et kontor her på Lillestrøm bød seg, var det bare for fristende, sier 28-åringen fra Mosjøen.
Fra Politihøgskolen til BI
Det var ingen selvfølge at Nils-Erling skulle bli eiendomsmegler. Han skulle bli politi. Men etter å ha kommet inn på politistudiene, endret han retning.
– Jeg fikk rett og slett ikke «wow»-følelsen. Men da kom jeg på at vi hadde hatt en bedriftspresentasjon av en eiendomsmegler da jeg gikk på skolen. Så da ble det eiendomsmeglerstudier på BI, og siden har jeg ikke sett meg tilbake.
De store milepælene i livet
Under studietiden arbeidet han med telefonsalg, og fant raskt ut at han brant for salg. Denne kommersielle drivkraften kombinert med gleden over å jobbe med mennesker, er noe av det som driver ham.
– Kjøp og salg av eiendom er blant de største og viktigste investeringene vi gjør i livet. De er ofte knyttet til milepæler i livene våre, som at man blir samboere, at man får barn og trenger mer plass eller at barna flytter ut og man vil flytte i leilighet. Å være med å tilrettelegge for gode og trygge prosesser rundt dét, gjør det ekstra meningsfylt å gå på jobb og stå på, reflekterer han.
Alle salg er like gode
Nils-Erling trekker særlig frem to ting som gjør Aktiv til et godt sted å jobbe for en ung megler på vei oppover. Det ene er kulturen, det andre er støttesystemene.
– Hos Aktiv er alle like mye verdt. Det betyr ikke bare alle medarbeiderne, men også at alle salg er like mye verdt. Vi er for syvende gang på rad den meglerkjeden med mest fornøyde kunder, og det setter vi veldig høyt.
Selv om det er konkurransekultur i Aktiv, mener han det er en sunn konkurransekultur. Den underliggende filosofien er at det er samspillet medarbeiderne mellom som gjør meglerkontoret sterkt. Derfor er det viktig å heie på hverandre, og dele erfaringer – både internt på kontoret og mellom de ulike kontorene.
Solide støttesystemer
– Alt er veldig godt tilrettelagt for at vi som meglere skal lykkes. Et konkret eksempel er de støttesystemene og verktøyene som er bygd opp sentralt i form av markedsføringsportaler, kundeoppfølgingssystemer og annen automatisering. De gjør at jeg kan bruke tiden min på det jeg er god på; nemlig å være eiendomsmegler.
Hvordan støttesystemene er bygd opp, er ikke tilfeldig.
– De er bygd nedenfra og opp – og ikke omvendt. De er i konstant utvikling og baserer seg på input fra oss som bruker dem hver dag og vet hva vi trenger i hverdagen.
På lag med sjefen på vei mot toppen
At Nils-Erling har klare lederambisjoner er noe som blir tatt på alvor i selskapet, og det er viktig for ham å ha en leder og et miljø rundt seg som vil hjelpe ham å lykkes.
– Det er veldig positivt for meg at anerkjenner og omfavner mine ambisjoner og aktivt tilrettelegger for at jeg er med på oppgaver og prosesser som har med andre ting en ren megling å gjøre. Da får den jeg verdifulle erfaringen med drift og administrasjon som jeg trenger for å nå mine profesjonelle mål.