TRONDHEIM Karolinerveien 2B
Lekker leilighet, oppusset i 2021 | Ingen dokumentavgift | Parkering | Lave felleskostnader | 10 min til sentrum
- kr 2 280 000
- BRA-i 32 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 2 280 000
- Omkostningerkr 9 563
- Totalpris inkl. omkostningerkr 2 490 315
- EierformAndel
- Byggeår1967
- Soverom1
- Andel fellesgjeldkr 200 752
- Felleskostnaderkr 3 129
- Tomt44 327.8 m²
- Eierform tomtEiet
- 2 280 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 200 752 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 480 752 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 213 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563 (Omkostninger totalt) 17 463 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 263 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 490 315 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 498 215 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 501 015 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Aktiv Eiendomsmegling v/ Marius Kvalvik har gleden av å presentere Karolinerveien 2B - en pen andelsleilighet med gjennomført standard. Leiligheten er oppusset i 2021 og ligger i byggets andre etasje. Her har du en effektiv planløsning som utnytter hver kvadratmeter optimalt. Boligen fremstår som tiltalende med et pent flislagt bad og et lekkert kjøkken. Leiligheten er malt i moderne farger som skaper en innbydende atmosfære. Store vindusflater slipper inn rikelig med lys og gir stuen en lys og luftig følelse.
Verdt å merke seg:
Ingen dokumentavgift
Oppusset i 2021
Lagringsplass i to boder
Utvendig parkering. Mulighet for leie av garasje
Lave felleskostnader
Gode bussforbindelser like ved
Gangavstand til Bymarka
Ca. 10 min til sentrum
Karolinerveien 2B, Trøndelag
- Tomt
44327.8m²
Beliggenhet
Havstad er et attraktivt boområde for alle aldersgrupper. Rolige og trygge omgivelser med nærhet Bymarka gir et utmerket utgangspunkt for en aktiv hverdag. Leiligheten har en flott beliggenhet med gangavstand til de fleste fasiliteter man trenger i det daglige. Her har du umiddelbar nærhet til dagligvarebutikker, kollektivtilbud og et mangfoldig turterreng i Bymarka. Dagligvarehandelen gjennomføres på Rema 1000 Havstein, som ligger kun 3 minutter unna i gangavstand. Byåsen butikksenter og Sverresborg senter, beliggende rett ved innfartsåren til Bymarka, ligger også i gangavstand fra leiligheten. Her finnes et godt utvalg av dagligvarebutikker og andre servicefunksjoner, med blant annet Rema 1000, Meny, Narvesen, Rosenborg bakeri, bokhandel, Nille, vinmonopol og legesenter. Se vedlagte nabolagsprofil i prospektet for ytterligere informasjon om nærområdet.
Adkomst
Følg Byåsveien fra sentrum via Ila, og ta av til høyre inn på Johan Falkbergets vei. Karolinerveien vil så ligge på venstre side av veien. Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Aktiv Eiendomsmegling på visningsdagen.
Barnehage/skole/fritid
Bymarka tilbyr et helårs turterreng for både store og små med et omfattende sti- og løypenett. Om vinteren er det flere preparerte ski- og lysløyper med varierende lengde og vanskelighetsgrad. De ulike løypene passer utmerket både for turopplevelser og trimturer. Om sommeren er det i nærheten av leiligheten flere badevann. Foretrekker man et innendørs treningstilbud ligger blant annet 3T-Byåsen og EasyFit Byåsen i Ilsvika innen kort kjøreavstand.
Offentlig kommunikasjon
Det er hyppige bussavganger med flere holdeplasser i gangavstand fra leiligheten, hvorav den nærmeste ligger kun 100 meter unna. Der passerer blant annet busslinje 3 som går mellom Dragvoll og Hallset via Kongens gate. Ruten har en reisetid på ca. 15 minutter ned til Trondheim sentrum. De gode bussforbindelsene gjør det enkelt å komme seg til bykjernen og øvrige bydeler. Det er også mulig å ta trikken - nærmeste trikkestopp ligger 15 minutter unna.
Byggemåte
Takstmann Rune Normannseth opplyser om følgende byggemåte: Lavblokk oppført i 4. etasjer over kjeller. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og tre, utvendig kledd med fasadeplater. Taket er tilnærmet flatt, tekket med papp eller lignende. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 3-lags isolerglass.
Sammendrag selgers egenerklæring
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad Beskrivelse: Badet er ifølge tidligere eier pusset opp i 2021. Arbeidet ble utført som egeninnsats, mens elektrisk arbeid og rørarbeid er utført av fagfolk. Arbeid utført av: Firmanavn ikke oppgitt 2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja Beskrivelse: Fliser og membran ble fornyet i 2021 ifølge tidligere eier. 2.2 Er arbeidet byggemeldt? Svar: Nei 12. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja Beskrivelse: El-tilsyn ble gjennomført i 2024.
Innhold
ENTRÉ OG GANG Innbydende entré med god oppbevaringsplass i plassbygde garderobeskap. Gulvarealet er praktisk utnyttet og gir en effektiv overgang til stue, bad og soverom. STUE OG OPPHOLDSROM Lys og romslig stue med store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys og utsyn mot grøntarealene. Den åpne planløsningen mot kjøkkenet gir en god romfølelse, mens de moderne fargene på veggene skaper en rolig og behagelig stemning. SOVEROM Soverommet er praktisk adskilt fra stuen og har plass til dobbeltseng og nattbord. Et stort vindu slipper inn dagslys og gir god ventilasjon, og rommets plassering gir en skjermet og fredelig soveplass. KJØKKEN Kjøkkenet ble oppgradert i 2021 og har stilrene, slette fronter i hvitt kombinert med lys benkeplate og moderne fliser. Løsningen er svært arealeffektiv med integrerte hvitevarer og vaskemaskin, samt godt med skap- og benkeplass. BAD Delikat baderom fra 2021, helfliset med lyse fliser, sort armatur og moderne innredning. Badet har dusjhjørne med glassdører, vegghengt toalett, servant med underskap og speilskap. Varmekabler i gulv gir ekstra komfort. OPPBEVARING Leiligheten har smarte oppbevaringsløsninger i selve boligen og disponerer i tillegg to boder i kjeller. BELIGGENHET OG FELLESAREAL Karolinerveien ligger i et rolig, etablert og grønt boligområde med kort gangavstand til Bymarka og flotte turområder året rundt. Dagligvare, kollektivtilbud og andre fasiliteter finnes i umiddelbar nærhet.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: KJØKKEN ? AVTREKK Avtrekket fungerte etter en enkel test. Anbefalt tiltak: I tillegg til omluftsvifte anbefales det å etablere et forsert (mekanisk) avtrekk på kjøkkenet. AVLØPSRØR Det ble ikke registrert behov for tiltak, men avløpsanlegg har passert halvparten av forventet brukstid (25 år) og skader / lekkasjer kan oppstå. Avløpsrør fra leiligheten og ut til offentlig kloakk eller septik ligger under bakken og er ikke vurdert. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten, og kontrollen stopper ved sluket/etasjeskille. Resterende avløpsanlegg er sameiets / borettslagets ansvar. Anbefalt tiltak: Jevnlig tilsyn samt vedlikehold anbefales. VANNLEDNINGER Det ble ikke registrert behov for tiltak, men vannrør har passert halvparten av forventet brukstid (25 år) og skader kan plutselig oppstå på anlegg av eldre årgang. Det registreres flere stoppekraner, men disse fungerte ikke direkte på vanninstallasjoner på kjøkken/bad. Anbefalt tiltak: Krever oppfølging med jevnlig ettersyn i påvente av utskiftninger grunnet alder. VÅTROM ? MEMBRAN, TETTESJIKT OG SLUK Sluket er et plastsluk og det anmerkes at pakning i sluk, som er en del av tettesjiktet, har sklidd ut av tiltenkt posisjon. Videre er kontrollen følgelig begrenset, og det forventes at membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis og er påført på en fagmessig god måte etter leggeanvisning. Anbefalt tiltak: Ytterligere undersøkelser av fagfolk anbefales. Det er viktig at sluk rengjøres jevnlig for å sikre god avrenning. VENTILASJON Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Anbefalt tiltak: Det bør avklares med sameiet/borettslaget om muligheten for etablering av eget mekanisk avtrekk fra rommet. Forhold som har fått TG3: - Ingen.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Kollektiv avtale med TELIA.
Parkering
Borettslaget leier ut 76 garasjer og 142 parkeringsplasser. Søknad om garasjeplass sendes til styret, som tildeler etter sammenhengende botid i borettslaget. Parkeringsreglementet i borettslaget følger offentlige parkerings- og skiltingsregler, og reguleres av Trondheim Parkering med elektronisk registrert parkeringstillatelse. Søknad om parkeringstillatelse sendes til styret på mail.
Diverse
AREAL Arealoppmåling er foretatt av takstmann etter bransjestandarden "Takstbransjens retningslinjer ved arealmåling av boliger". Retningslinjene har NS 3940:2012 som utgangspunkt, men inneholder presiseringer for arealbegreper og definisjoner i forbindelse med arealmåling. De forskjellige rom i boligen er beskrevet etter dagens bruk av rommet på befaringstidspunktet, selv om bruken av rommet kan være i strid med tidligere eller gjeldende byggeforskrifter. Benevnelsen av de enkelte rom fastsettes etter skjønn fra takstmannen. Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. D-NUMMER Dersom kjøper er utenlandsk statsborger kreves det at vedkommende har D-nummer til erstatning for norsk personnummer. Søknad om D-nummer sendes til Kartverket samtidig med innsending av skjøtet for tinglysing. Kartverket oppbevarer skjøtet inntil kjøper har fått D-nummer av skatteetaten. Skjøtet vil bli tinglyst så snart Kartverket har mottatt kjøpers D-nummer fra Skatteetaten. Søknad om D-nummer i forbindelse med tinglysing av skjøte kan medføre at oppgjør og utbetaling til selger blir forsinket. Kjøper må i disse tilfellene ta forbehold i bud om at D-nummer blir gitt, samt at dette kan medføre forsinket utbetaling til selger. Kontakt megler for informasjon før budgivning. SALGSSUM Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel. IN-ORDNING Det opplyses om at IN-ordning er vedtatt av generalforsamling, men ikke signert p.t. Megler har vært i dialog med styreleder som opplyser at ordningen er satt på vent. Styreleder anslår at IN-ordning sannsynligvis vil kunne gjelde fra 2026. IN-ordning innebærer at eierne får anledning til å betale ned hele eller deler av sin andel av boligselskapets fellesgjeld. Nedbetalingen gir reduksjon i månedlige felleskostnader, i form av lavere renter og avdrag.
Prisantydning inkl. omkostninger
2 280 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 200 752 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 480 752 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 213 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563 (Omkostninger totalt) 17 463 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 263 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 490 315 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 498 215 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 501 015 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Boligen varmes opp med panelovn på stue og elektrisk gulvvarme på bad.
Energiklasse
E
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
582874
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
2331497
Formuesverdi sekundær år
2023
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
111
Part.obl.nr.
948722585
Felleskostnader pr. mnd.
3129
Andel fellesgjeld
200752
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-06-09T22:00:00Z
Avdrag fellesgjeld
193
Rentekostnad fellesgjeld
803
Andel fellesformue
12983
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Karolinervegen Borettslag
Borettslagets org.nr
948722585
Om borettslaget
Karolinerveien Borettslag er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i lagets eiendom(borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med denne.
Gebyr forkjøpsrett
8213
Forkjøpsrett
Dersom en andel skifter eier, har disse forkjøpsrett i denne rekkefølge: 1. Andelseier i borettslaget. 2. Andelseiers slektninger i rett opp- eller nedstigende linje. 3. Andelseier i Trondheim og Omegn Boligbyggelag, utpekt av boligbyggelaget. Forkjøpsretten er utlyst på forhånd. For de som har meldt forkjøpsrett er fristen 5 hverdager for å benytte forkjøpsretten etter at boligbyggelaget har fått melding om salg. Dersom aksept av bud skjer mer enn 3 måneder etter at varsel om forhåndsutlysing ble sendt boligbyggelaget, må forkjøpsretten utlyses på nytt. Det vil da kunne gå noe lenger tid før forkjøpsretten er avklart. Kontakt megler dersom det er behov for ytterligere informasjon.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Sameiets økonomiske status per 31.12.2024 var som følger: - Årsresultat: Kr -6 454 378 - Egenkapital: Kr -10 091 011 - Disponible midler: Kr 5 298 454 - Årets endring i disponible midler: Kr 5 534 101
Lånebetingelser fellesgjeld
Lånenummer: 90517360499 - Svenska Handelsbanken AB NUF Annuitetslån: 2 terminer per år. Rentesats per 10.06.2025: 5.79% pa. Antall terminer til innfrielse: 58 Saldo per 10.06.2025: 68 206 418 Andel av saldo: 167 054 Første termin/første avdrag: 30.06.2024 ( siste termin 31.12.2053 ) Flytende rente Lånenummer: 90517395292 - Svenska Handelsbanken AB NUF Annuitetslån: 2 terminer per år. Rentesats per 10.06.2025: 5.79% pa. Antall terminer til innfrielse: 59 Saldo per 10.06.2025: 13 758 738 Andel av saldo: 33 699 Første termin/første avdrag: 31.12.2024 ( siste termin 30.06.2054 ) Flytende rente Vedtatt totalt 13 847 000,- i låneopptak, deldiskonteres i tre rater. 3,8 mill i nov 2024, resterende vår 2025.
Sikringsordning fellesgjeld
Hvis borettslaget lider tap som følge av at en andelseier ikke betaler sine felleskostnader, kan et eventuelt tap medføre at de andre andelseierne må betale høyere felleskostnader. For å sikre seg mot eventuelle tap har borettslaget tegnet avtale om sikringsordning som dekker tap av felleskostnader. Leverandør av sikringen er Klare Finans AS. Varighet av avtalen / oppsigelsesvilkår: Gjensidig oppsigelsestid med 6 mnd skriftlig varsel. Etter borettslagslovens bestemmelser skal vedtak om oppsigelse av sikringen gjøres av borettslagets generalforsamling. Sikringsselskapet kan til enhver tid si opp en avtale med sikringstaker dersom sikrede ikke oppfyller de krav som er stilt.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenummer felles forsikring
94243576
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det skal søkes styret om dyrehold i borettslaget, og dyr skal ikke anskaffes før godkjennelse er gitt. Dyr skal ikke ferdes og oppholde seg alene uten bånd innenfor fellesarealets områder. Det er dyreholders ansvar å fjerne ekskrementer og lignende i og omkring borettslagets områder.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 5001/96/201: 04.12.1970 - Dokumentnr: 16749 - Erklæring/avtale Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. 23.04.2003 - Dokumentnr: 8075 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:5001 Gnr:96 Bnr:630 Bestemmelse om adkomstrett og vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger innflyttingstillatelse datert 13.03.1967. Som et utgangspunkt skal det foreligge ferdigattest. Det er innført bestemmelser i plan- og bygningsloven som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg som er søkt før 1. januar 1998. Det kan dermed ikke søkes om ferdigattest for slike bygg. Dette betyr ikke at ulovlig oppførte bygg blir lovlige, men bare at byggesaken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest. Det skal uansett foreligge midlertidig brukstillatelse. Midlertidig brukstillatelse er en forutsetning for at et tiltak kan tas i bruk. Manglende midlertidig brukstillatelse betyr da at bygget ikke er lovlig tatt bruk. Byggegodkjente tegninger viser at leiligheten opprinnelig hadde sovealkove, mens leiligheten i dag har et soverom. Kommentar fra takstmann vedrørende oppmåling av soverommet: Det gjøres likevel oppmerksom på at soverommet måles til rundt 5 m². Anbefalinger på størrelse på soverom med 2,4 meter takhøyde er 7 m² eller minimum 6,2 m². Dette til orientering. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken ikke lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er underlagt reguleringsplan, blant annet til boligbebyggelse: PlanID: r1006d Plannavn: Havsteinaunet Vedtaksdato: 07.09.1965 Eiendommen er i tillegg underlagt følgende planer: PlanID: r0135c Plannavn: Byåsveien nr. 104 og 104b, 120, 122, 124, og 126a, 126b Gjennomføring av Rognersvingen, innføring av Johan Falkbergets v Vedtaksdato: 25.11.1966 PlanID: r1006 Plannavn: Havstad - Havstadaunet m.fl. Vedtaksdato: 14.12.1964 PlanID: r1006m Plannavn: Havsteinaunet, gnr. 96/4 Vedtaksdato: 28.09.1976 Det eksisterer planforslag som berører eiendommen: PlanID: r20200004 Plannavn: Byåsveien 158 Formål: Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for boligbebyggelse, forretning og tjenesteyting i Havstad lokale sentrum. Det planlegges ca. 73 boliger. I tillegg kommer forretning, tjenesteyting og næring i første og delvis andre etasje. Bebyggelsen foreslås plassert ut mot Byåsveien i vest og mot Karolinerveien i nord. Bebyggelsen er fra 7 til 5 etasjer.
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene. Se borettslagets vedtekter for nærmere info om utleie.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold: Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold: Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
2 280 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 200 752 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 480 752 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 213 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563 (Omkostninger totalt) 17 463 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 263 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 2 490 315 (Totalpris. inkl. omkostninger) 2 498 215 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 2 501 015 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9563
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 30 000 for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 14550, oppgjørsgebyr kr 5 990, og visninger kr 1 990,- /stk. Alle beløp er inkl. mva.
