Aktiv vokste med 11,5 prosent – 11 500 boliger omsatt i 2025
Aktiv omsatte 11500 boliger i 2025 mot 10300 i 2024, noe som gir en vekst på 11,5 prosent.
– Alt vi gjør handler om å legge til rette for at meglerne våre kan lykkes. Det er jobben vår. Når vi når målet om 11 500 omsatte boliger og får til 15 prosent vekst i provisjonsomsetningen og økt lønnsomhet hos meglerkontorene, gjør det meg utrolig stolt av laget vi har bygget – og av det vi har fått til sammen med kontorene, sier Onsrud.
Syv nye kontorer – og flere er på vei
2025 har vært preget av at Aktiv har styrket sin geografiske tilstedeværelse og åpnet kontor på hele sju nye steder. Året startet med tre nye kontorer i januar – Haugesund, Kristiansand og Moss – og fortsatte med Grimstad, Nærbø, Sunndalsøra/Surnadal og til slutt, nå i desember, Lørenskog.
– Det er viktig for oss å styrke oss der vi har sterke lokalbanker i ryggen og i vekstområder i og nær de større byene. Ekstra gledelig er det at nye kontorer også kommer fordi dyktige lokale meglere ser franchise-strukturen vår og banksamarbeidet som svært attraktivt, og velger å starte nytt Aktiv-kontor eller bytte kjede, sier Onsrud.
Totalt har Aktiv nå 92 kontorer landet over. Også i 2026 kommer flere nye kontorer.
– Ja, allerede i januar åpner vi på Grefsen i Oslo og Sandvika i Bærum. Så følger flere utover året. Kanskje når vi 100 kontorer i løpet av året, sier han.
Høy kundetilfredshet
I løpet av 2025 har Aktiv rullet ut flere digitaliseringsløsninger som forbedrer både meglerhverdagen og kundeopplevelsen. I tillegg til å velge Fremtind som leverandør av boligselgerforsikring, har kjeden tatt i bruk Prosper sin AI-løsning for salgsoppgaven og Overo for digital overtakelsesprotokoll.
– Dette er viktige grep for å gi meglerne mer tid til å være gode rådgivere. I Aktiv lever vi av fornøyde kunder, og også i 2025 er kundetilfredsheten høy. Målet for 2026 er å øke kundetilfredsheten ytterligere.
Løfte kultur, salg og kompetanse
Et annet viktig grep i 2025 har vært å investere i ledelse og kompetanseutvikling for alle de rundt 400 ansatte.
– Med 92 kontorer over hele landet må vi samles både digitalt og fysisk for å bygge kultur og løfte fag og kompetanse. Hver måned samles vi til digitale allmøter. I tillegg har vi satset på lederutvikling i samarbeid med The Assessment Company, lansert onboarding-programmet «Ny i Aktiv» og gjennomført 10 regionsamlinger – fra Trondheim i nord til Kristiansand i syd.
Aktiv er en del av Eika-alliansen, som eies av 44 lokale sparebanker. Gjennom 2025 har Aktiv også styrket samarbeidet med alliansen og de enkelte bankene.
– Vi samarbeider nå mye tettere med Eika, særlig på det digitale, og med hver enkelt bank. Bankene og Aktiv tilfører hverandre kunder og styrker hverandres markedsposisjon lokalt, sier Onsrud.
Ny vekststrategi for et godt marked
I løpet av 2025 har Aktiv og styret vedtatt en ny vekststrategi for perioden 2026–2029.
– Strategien vil spisse leveransen vår på meglertjenester. Vi skal jobbe enda tettere og bedre med bankene, bli førstevalg for bankkundene og bli enda flinkere til å dyrke medarbeiderne våre og skape et aktivt vinnerlag. Vi skal også styrke attraktiviteten til merkevaren vår gjennom en helt ny visuell identitet, posisjonering og merkevareplattform, sier Onsrud – som tror på et sterkt boligmarked i 2026.
– Vårt mål er å omsette 13 000 eiendommer. Vi opplever stor etterspørsel, og vi vil merke rentenedsettelsen enda mer inn i første halvår. Kommer det flere rentenedsettelser i 2026, vil det sette enda mer fart på markedet. Fortsatt er det svært lite nybygging, og det gjør at etterspørselen etter bruktbolig forblir høy, avslutter Onsrud.
