MISVÆR Kulturveien 3793
Misvær - Betyderlig oppgradert hytte med kanon utsikt - VVS - Unik stor trelavvo med strøm - Vei til døra -uskjenert.
- kr 1 750 000
- BRA-i 57 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 1 750 000
- Omkostningerkr 45 100
- Totalpris inkl. omkostningerkr 1 795 100
- ObjektstypeFritidseiendom
- EierformSelveier
- Byggeår1984
- Soverom2
- Tomt800 m²
- Eierform tomtEiet
- 1 750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 43 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 45 100 (Omkostninger totalt) 61 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 63 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 795 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 811 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 813 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Kulturveien 3795 - En flott fritidsbolig på HIll siden i Misvær, ligger meget flott til helt for seg selv i skråningen over bygda.
Hytten har innlagt strøm, vann og avløp. Dette er påkoblet kommunalt anlegg. Fiskerik fjord, mange fiskevann på fjellene rundt, turområder over alt, eldorado for ski og tur glade.
Bygda lever og har butikk og bensinstasjon, resturant og lakseelv for å nevne noe. ca 1 time til Bodø
Velkommen til visning!
Kulturveien 3793, Nordland
- Tomt
800m²
Beskrivelse av tomt
Tomten er under utskillelse, er planlagt å være omtrent 800 - 900 m². Tomten er nordvestvendt og skrånende.
Beliggenhet
Eiendommen er beliggende i enden av en 260 meter lang stikkvei fra asfaltert kommunal vei, Kulturveien. Fritidsboligen ligger fint til ca 5 min kjøring fra Misvær.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt fra Aktiv Eiendomsmegling under visning.
Bebyggelse
Området består av spredt boligbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
Buss.
Byggemåte
Frittliggende hytte med stor Lavvo i trekonstruksjoner. Nytt bad og nytt kjøkken. Laminat på gulv. Plater og malt trefiberplater på vegg. Malt trepanel i skråtak.
Sammendrag selgers egenerklæring
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Laget helt nytt bad Arbeid utført av: Raymond rørservice AS
Innhold
Fritidsbolig: Entré, Bad, Bod, Stue/kjøkken, Soverom, Soverom 2 Lavvo: Bod
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Taktekking Taktekkingen er av pappshingel. Taket er besiktiget fra bakkenivå. Mosegrodd mot vest. Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. Taktekke i pappshingel utførelse, og hvor den har en del begroing av mose og slitasje i overflate. Taktekke må allikevel utefra generelle levetidsbetraktninger påregnes utskiftet innen rimelig tid og i denne sammenheng bør undertak kontrolleres evt. utskiftes. Det er registrert fukt og eller råteskader på vindskier. Det bemerkes imidlertid at det ikke ble registrert lekkasjer, Men hvor det rimelig raskt kan skje skader pga. at tekkingens overflate har redusert styrke og er utsatt for mekanisk påkjenning av vind, frost. Konsekvens/tiltak ? Tidspunkt for utskiftning av undertak nærmer seg. ? Tidspunkt for utskiftning av taktekking nærmer seg. Nedløp og beslag Takrenner og nedløp i sort metall. Vurdering av avvik: ? Det er ikke tilfredsstillende bortledning av vann fra taknedløp ved grunnmur. ? Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, men det var ikke krav om dette på byggemeldingstidspunktet. Nedløpende er ikke komplettert. Konsekvens/tiltak ? Det må foretas tiltak for å lukke avviket. ? Det bør lages system for bortledning av vann fra taknedløp ved grunnmur. Takkonstruksjon/Loft Takkonstruksjonen har sperrekonstruksjon. Punktet må sees i sammenheng med Taktekking Vurdering av avvik: ? Det er påvist avvik rundt gjennomføringer i takflaten. Det er registrert fuktmerker og mindre råteskader på vindskier. Fuktintrekk og råteskader kan ikke utelukker på undertak ved takutstikk. Svakt punkt. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Vindskier må undersøkes nærmere, og er dem skadet må dette skiftes, i den sammenheng kan undertak ved raft undersøkes nærmere for skader. Dører Bygningen har lakkert hovedytterdør og verandadør. Dørene er trege og trenger å justeres. Vurdering av avvik: ? Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Dører fremstår med naturlig slitasje og ut fra alder må der påregnes jevnlig vedlikehold slik som smøring/ justering av hengsler, samt maling av karm etc. Konsekvens/tiltak ? Det må foretas lokal utbedring. Balkonger, terrasser og rom under balkonger Etablert veranda på forside av hytte, og den er også noe overbygget ved at taket er ført frem. Verandaen er i trekonstruksjoner som var vanlig ved byggeår. Vurdering av avvik: ? Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. ? Det er avvik: Terrassen er slått skjev av jordtelen. Utbedring anbefales. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: ? Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Terrassen bør rettes opp. Utvendige trapper Trapp med et trinn ned til terreng. Denne må rettes opp sammen med terrassen. Vurdering av avvik: ? Konstruksjonene har skjevheter. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av trebjelkelag. Vurdering av avvik: ? Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Konsekvens/tiltak ? For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Radon Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: ? Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak ? Det bør gjennomføres radonmålinger. Krypkjeller Bygningen har krypkjeller under trebjelkelag og stubbegulv. Viktig å sikre tett stubbeloft for å hindre mus å komme inn i bygning. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Hytta er fundamentert på søyler og det er stubbeloft med trefiberplater. Det er registrert synlig isolasjon i tilknytning til vann og avløps gjennomføringer. Det er opplyst om mus inne i hytta. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Tildekking av isolasjon er en fordel. Viktig å sørge for at mus ikke komme inn i hytta via åpninger. ETASJE > BAD Ventilasjon Det er mekanisk avtrekk. Vurdering av avvik: ? Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak ? Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Avløpsrør Det er avløpsrør av plast. Utvendig lufting og en egen durgoventil på badet. Gjenværende avløpsanlegg inn under hytta fra tidligere, ikke i bruk. Anlegget utbedret i 2023. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak ? Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei 2. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja Spørsmål til eier 3. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Ukjent 4. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet ? Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei 5. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei 7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei Generelt om anlegget 8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei 9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap 10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Nei Utvendige vann- og avløpsledninger Utvendige avløpsrør er av plast og er fra 1984. Det er offentlig avløp via private stikkledninger Utvendige vannledninger er av plast (PEL) og er fra 2023. Det er offentlig vannforsyning via private stikkledninger. Tilstrekkelig vanntrykk sikres ved egen pumpe i hytte. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige avløpsledninger. Noe lang føring opp fra kommunal påkobling. Konsekvens/tiltak ? Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Forhold som har fått TG3: Ingen forhold med tilstandsgrad 3.
Innbo og løsøre
Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Forsikringsselskap
Storebrand
Polisenummer
8324235
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten.
Prisantydning inkl. omkostninger
1 750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 43 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 45 100 (Omkostninger totalt) 61 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 63 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 795 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 811 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 813 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Energiklasse
D
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Kommunale avgifter
35060
Kommunale avgifter år
2024
Info kommunale avgifter
Avløp: 13 454,90 kr Eiendomsskatt: 6 773,00 kr Feiing: 1 760,00 kr Vann: 13 072,51 kr
Info om eiendomsskatt
Fakturert beløp for eiendomsskatt i år 2024: 6 773,00 kr
Vannavgift
13072
Vannavgift år
2024
Info vannavgift
Fakturert beløp for vannavgift i år 2024: 13 072,51 kr.
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester. - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1804/226/8: 12.09.1833 - Dokumentnr: 900038 - Erklæring/avtale Grensegangssak Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 13.09.1833 - Dokumentnr: 900033 - Erklæring/avtale Grensegangssak Gjelder denne registerenheten med flere 22.05.1834 - Dokumentnr: 900412 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 26.09.1834 - Dokumentnr: 900413 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 01.03.1888 - Dokumentnr: 900198 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 15.03.1892 - Dokumentnr: 900308 - Utskifting Konverteringsfeil. Tidligere registrert med dato 05.03.1892 Gjelder denne registerenheten med flere 02.05.1892 - Dokumentnr: 900309 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 16.01.1893 - Dokumentnr: 900076 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 01.03.1907 - Dokumentnr: 900221 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 15.04.1914 - Dokumentnr: 900297 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 05.03.1918 - Dokumentnr: 900354 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 24.02.1920 - Dokumentnr: 900249 - Utskifting Gjelder denne registerenheten med flere 04.10.1937 - Dokumentnr: 1819 - Erklæring/avtale Bestemmelse om regulering av myrområde Gjelder denne registerenheten med flere 17.04.1951 - Dokumentnr: 738 - Bestemmelse om veg Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 22.11.1952 - Dokumentnr: 2654 - Elektriske kraftlinjer Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Gjelder denne registerenheten med flere 22.11.1952 - Dokumentnr: 2656 - Elektriske kraftlinjer Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 20.04.1956 - Dokumentnr: 902170 - Elektriske kraftlinjer Gjelder denne registerenheten med flere 20.04.1956 - Dokumentnr: 902175 - Elektriske kraftlinjer Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 07.10.1963 - Dokumentnr: 2712 - Erklæring/avtale Grensegangssak Gjelder denne registerenheten med flere 27.02.1980 - Dokumentnr: 1101 - Rett til utskilt tomt Rettighetshaver: Sandåker Håkon Syvert Født: 29/09-1942 Gjelder denne registerenheten med flere 28.09.1981 - Dokumentnr: 5729 - Bestemmelse om bebyggelse Midlertidig dispensasjon fra Vegloven vedr. driftsbygning Vegvesenets betingelser vedtatt Gjelder denne registerenheten med flere 10.11.1982 - Dokumentnr: 6978 - Bestemmelse om beiterett Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 27.02.1986 - Dokumentnr: 1550 - Erklæring/avtale Grensegangssak Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 02.06.1986 - Dokumentnr: 4024 - Jordskifte Gjelder denne registerenheten med flere 22.10.1986 - Dokumentnr: 7669 - Jordskifte sak nr.2/1977.c Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 13.04.1989 - Dokumentnr: 2090 - Erklæring/avtale Grensegangssak sak 8-1987 Gjelder denne registerenheten med flere 21.07.1992 - Dokumentnr: 4089 - Jordskifte Grensegangssak nr 13/1987 Gjelder denne registerenheten med flere 02.03.1993 - Dokumentnr: 1124 - Erklæring/avtale Vegetasjonsbelte langs Lakselva Fri ferdselsrett for almenheten Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 20.01.1997 - Dokumentnr: 655 - Jordskifte Grensegangssak Sak 13/1994 for Salten jordskifterett. Gjelder denne registerenheten med flere 22.11.2004 - Dokumentnr: 14690 - Best. om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:155 Gjelder denne registerenheten med flere 07.05.2009 - Dokumentnr: 322268 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:173 Bestemmelse om adkomstrett Gjelder denne registerenheten med flere 12.08.2009 - Dokumentnr: 586544 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:174 Gjelder denne registerenheten med flere 12.08.2009 - Dokumentnr: 586544 - Best. om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:174 Gjelder denne registerenheten med flere 04.09.2009 - Dokumentnr: 651634 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:175 Gjelder denne registerenheten med flere 05.10.2009 - Dokumentnr: 740552 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:178 Gjelder denne registerenheten med flere 30.12.2009 - Dokumentnr: 1001496 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:169 Gjelder denne registerenheten med flere 26.04.2010 - Dokumentnr: 293956 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:50 Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Gjelder denne registerenheten med flere 26.04.2010 - Dokumentnr: 293956 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:62 Gjelder denne registerenheten med flere 14.06.2010 - Dokumentnr: 429673 - Jordskifte Jordskiftesak nr. 1800-2009-0008 Misvær Gjelder denne registerenheten med flere 12.11.2010 - Dokumentnr: 888142 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:183 Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 16.05.2014 - Dokumentnr: 394395 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:192 Gjelder denne registerenheten med flere 06.06.2014 - Dokumentnr: 462447 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:193 Gjelder denne registerenheten med flere 16.06.2014 - Dokumentnr: 485028 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:194 Gjelder denne registerenheten med flere 02.12.2015 - Dokumentnr: 1125700 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:53 Fnr:1 Overført fra: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 26.08.2016 - Dokumentnr: 770567 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:198 Gjelder denne registerenheten med flere 20.09.2017 - Dokumentnr: 1027275 - Jordskifte Grensegansak 1800-2012-0006 Tirifjell Gjelder denne registerenheten med flere 03.07.2018 - Dokumentnr: 977262 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:199 Gjelder denne registerenheten med flere 15.12.2021 - Dokumentnr: 1576501 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:202 Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 15.12.2021 - Dokumentnr: 1576501 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:202 Adkomstrett til fots Gjelder denne registerenheten med flere 13.01.2022 - Dokumentnr: 48809 - Bestemmelse om gangrett/rett til sti Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:203 30.01.2023 - Dokumentnr: 103260 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:204 Gjelder denne registerenheten med flere 22.09.2023 - Dokumentnr: 1035293 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:53 Fnr:1 Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 22.09.2023 - Dokumentnr: 1035293 - Bestemmelse om parkering Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:53 Fnr:1 Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 23.10.2023 - Dokumentnr: 1178257 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:207 Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 23.10.2023 - Dokumentnr: 1178257 - Bestemmelse om gangrett/rett til sti Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:207 23.10.2023 - Dokumentnr: 1178257 - Bestemmelse om naustplass Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:207 23.10.2023 - Dokumentnr: 1178257 - Bestemmelse om båtplass/bryggeplass Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:207 Bestemmelse om vedlikehold 27.11.2023 - Dokumentnr: 1326547 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:208 Gjelder denne registerenheten med flere 29.05.2024 - Dokumentnr: 1489850 - Jordskifte Sak:22-014319REN-JSAL FASTVOLL Gjelder denne registerenheten med flere 25.09.2024 - Dokumentnr: 2000121 - Jordskifte Sak 24-060648REN-JSAL SANDÅKER Gjelder denne registerenheten med flere Dokumentnr: 902214 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA UKJENT HOVEDBRUK EIENDOMMEN ER OPPRETTET FØR 1930 19.08.1940 - Dokumentnr: 573 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:21 11.06.1945 - Dokumentnr: 725 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:22 13.08.1971 - Dokumentnr: 3645 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:80 11.03.1999 - Dokumentnr: 2721 - Målebrev Veggrunn gnr 43 bnr 1 Gjelder denne registerenheten med flere 29.11.2012 - Dokumentnr: 1018111 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:186 14.06.2021 - Dokumentnr: 709626 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:13 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:163 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:188 Elektronisk innsendt 09.11.2021 - Dokumentnr: 1410468 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:203 Elektronisk innsendt 23.10.2023 - Dokumentnr: 1178215 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:1804 Gnr:226 Bnr:207 19.09.1986 - Dokumentnr: 6790 - Bestemmelse om veg Rettighet hefter i: Knr:1804 Gnr:227 Bnr:40
Ferdigattest/brukstillatelse
I følge opplysninger fra kommunen foreligger det verken midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest på eiendommen, og plan- og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av eiendommen kan derfor ikke dokumenteres.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et LNFR område (Landbruks-, natur, og friluftsområde samt reindrift). Dette betyr at området som hovedregel ikke kan utvikles med tanke på boligbygging eller annet bebyggelse, fordi det blant annet skal tas hensyn til f.eks. allemannsretten, naturvern, landbruk eller friluftsliv. I LNFR område kan det være bygge- og deleforbud, i tillegg er det ikke sannsynlig at man får godkjent bruksendring av eksisterende bygninger eller godkjent oppføring av bygninger i strid med hovedregelen. I arealdelen i kommuneplanen kan det fremkomme opplysninger om virkningen av LNFR kategorien. Reguleringen gjelder fremtidige tiltak, dvs. eksisterende hus og fritidsboliger kan nyttes i tråd med tidligere gitte kommunale tillatelser, men reguleringen kan få konsekvenser ved eventuell gjenreisning, for eksempel etter brann. Oppføring av nye boliger i LNFR område kan ikke skje uten etter dispensasjon eller som følge av bestemmelsene i reguleringsplanen. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon. I reguleringsplanen er det som formål: Jord- og skogbruk, almennyttig formål, felles avkjørsel, byggeområde, bevaringsområde, boliger, kjørevei, landbruksområde, parkeringsplass, bussholdeplass, jord og skogbruk, frittliggende småhusbebyggelse og friluftsområde.
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
1 750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 43 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 45 100 (Omkostninger totalt) 61 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 63 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 795 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 811 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 813 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
45100
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke kunnet tegne boligselgerforsikring på boligen i henhold til vilkår. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
50 000 Meglers provisjon 3 274 Kommunale opplysninger 10 900 Markedspakke 5 990 Oppgjørshonorar 1 500 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 8 900 Tilretteleggingsgebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet
