Solgt
OSLO Gydas vei 26
Tiltalende og oppgradert endeleilighet med svært attraktiv beliggenhet. Garasje, heis og lader. Sørvestvendt balkong
- BRA-i 85 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 11 000 000
- Omkostningerkr 281 350
- Totalpris inkl. omkostningerkr 11 281 350
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2003
- Soverom2
- Felleskostnaderkr 3 793
- Tomt13 641.1 m²
- Eierform tomtEiet
- 11 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 275 000 (Dokumentavgift) 5 000 (Innflytningsgebyr sameiet (sameiets eget byr for slitasje ved flytting)) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 281 350 (Omkostninger totalt) 292 250 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 295 050 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 11 281 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) 11 292 250 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 11 295 050 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Leiligheten ligger flott til i byggets 3. etasje, på enden av bygget, og har heisadkomst til leilighetsplanet. Boligen har åpen stue- og kjøkkenløsning, to soverom hvor hovedsoverommet er innredet med walk-in-garderobe, samt et flott bad. Fra stuen er det utgang til en sørvestvendt balkong på ca. 12 kvm med svært gode solforhold. Leiligheten har en attraktiv beliggenhet - tilbaketrukket og rolig, men samtidig svært sentralt med kort vei til alle fasiliteter, servicetilbud og offentlig kommunikasjon.
Høydepunkter:
- Garasjeplass med lader
- Oppussing av overflater i 2019/2020
- Kjøkken fra 2020
- Bad overflateoppusset i 2025
- Heisadkomst
- 2 soverom hvorav ett med walk-in
- 12 kvm sørvestvendt balkong
- Kort vei til «alt»
Velkommen til visning!
Gydas vei 26, Oslo
- Tomt
13641.1m²
Beskrivelse av tomt
Ideell andel av fellestomt. 3-roms leilighet i populære Marienlyst Park med solrik balkong, heis og garasjeplass. Kort vei til T-bane, trikk og buss. Leiligheten ligger i gårdens 3. etasje og har direkte heisadkomst opp til etasjeplan og ned til garasje og bod.
Beliggenhet
Leiligheten ligger på Marienlyst, et attraktivt og sentralt område i Oslo som kombinerer urbane fasiliteter med grønne omgivelser. Nærområdet tilbyr et bredt spekter av servicetilbud, inkludert skoler og barnehager, høyskoler, butikker og populære spisesteder. Den kjente handlegaten Bogstadveien ligger bare noen minutters gange unna, med et variert utvalg av butikker, kafeer og kulturtilbud. Offentlig transport er enkelt tilgjengelig, med kort gangavstand til T-bane, trikk og busser, samt Majorstuen som et sentralt knutepunkt som gjør det lett å komme seg rundt i hele byen. Universitetet i Oslo på Blindern er også i umiddelbar nærhet. Området byr på flere flotte parker og rekreasjonsområder. Marienlystparken og Stensparken er populære for ballspill, piknik og grillaktiviteter, mens Frognerparken med Vigelandsanlegget, Frognerbadet, Frogner stadion og Oslo Bymuseum gir gode muligheter for opplevelser og fritidsaktiviteter. T-banen gir enkel tilgang til Nordmarka for friluftsliv og turer i naturen. Marienlyst tilbyr en balansert kombinasjon av urbant liv og grønne omgivelser, med parker og gangstier som gjør det enkelt å bevege seg ute, samtidig som alle byens fasiliteter er lett tilgjengelige. Området har også flere treningssentre, gallerier, museer og innendørs idrettsanlegg, som Athletica Domus med svømmehall, boblebad og spa, noe som gir et bredt tilbud for både kultur- og fritidsinteresser.
Adkomst
Se kartskisse. Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Barnehage/skole/fritid
Det er flere barnehager i området, bl.a. Gydas Vei barnehage som ligger rett ved leiligheten, Friggfeltet barnehage og Lille Bamsebo SiO. Marienlyst skole ligger ca. 500 meter fra leiligheten og Majorstuen skole ligger ca. 1 km unna. Fagerborg ungdomsskole ligger ca. 15 minutter gange fra leiligheten
Offentlig kommunikasjon
Majorstuen bussholdeplass og Majorstuen T-bane ligger 600 meter fra leiligheten med linje 1N, 25, 46 og linje 1, 2, 3, 4 og 5. Det er ca. 800 meter til Majorstuenkrysset med trikk og linje 11. Nasjonaltheateret stasjon ligger ca. 3 km fra leiligheten med tog retning Oslo S og Bærum.
Byggemåte
5 stk leilighteskomplekser med hovedkonstruksjoner i betong/mur. Boligen fremstår i normalt god stand på befaringsdagen med liten grad av slitasje. Det ble ikke registrert eller avdekket noen behov for bygningsmessige strakstiltak utover normalt vedlikehold. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten. Vegger: Malte slette flater (gips/betong), fliser på bad Himling: Malte slette flater (gips) og malte betongelementer Gulv: 1-stavs parkett, fliser på bad Vi gjør oppmerksom på at boligen er oppført iht. andre krav og byggeforskrifter enn de som gjelder pr. i dag, da det er byggeforskrifter på oppføringstidspunktet som var gjeldende. For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæring
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært Lagt flis-på-flis, ny baderomsinnredning. Benkeplate i laminat. Membran, sluk og sisterne ikke fornyet Bravida Norge AS, Flush-VVS AS, Rad-Bygg AS Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun av faglært 1) Byttet radiatorventil i himling bad 2025. 2) Rørleggerarbeid i forbindelse med oppussing av bad 2025. 3) Bytte av kjøkkenkran + tilkobling ny oppvaskmaskin 2020 (uvisst hvem som utførte, trolig en av håndverkerne under oppussing). 1) Oslo-Akershus Rørleggerbedrift AS 2) Flush-VVS AS. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Ved kjøp ble det opplyst at utvendig fasade var rehabilitert for noen år siden, arrangert av sameiet etter sak mot byggentreprenør. Ikke kjennskap til lekkasjer i tilknytning til egen terrasse. Det pågikk et terrasseprosjekt i sameiet da undertegnede kjøpte i 2019. Jeg har begrenset kjennskap til historikk knyttet til dette, men tilgjengelig informasjon ? bl.a. ifbm. kapitalinnkreving i 2020 ? tilsier at prosjektet gjaldt kritisk vedlikehold av terrassene i 7. og 8. etasje i samtlige bygg for å utbedre/forhindre lekkasje. Jeg er ikke kjent med noen pågående lekkasjeproblematikk knyttet til tak, fasade eller terrasse. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært 1) Oppgradering varmestyringsanlegg 2021 2) Installering av elbillader 2021 3) og 4) Div. elektrikerarbeid ifbm. oppussing 2019/2020 5) Div. elektrikerarbeid ifbm. overflateoppussing av bad 2025. 1) Zynergi AS, 2) Danor Elektro AS, 3) Lysmester'n AS, 4) Ansnes Elektro AS, 5) Bravida Norge AS Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? El-kontroll utført i 2022 med ett påvist avvik (lav isolasjonsresistans). Strømmen ble midlertidig frakoblet av tilsynsmyndigheten. Elektriker (Ansnes Elektro AS) lokaliserte og utbedret jordfeilen samme dag, og anlegget ble satt i normal drift. Sak registrert som løst og avsluttet hos tilsynsmyndighetene. Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Elbillader montert av Danor Elektro AS i 2021. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Det er planlagt et byutviklingsprosjekt, LYST på Marienlyst, i regi av Ferd Eiendom på den tidligere NRK-tomten m.m. Detaljregulering pågår.
Innhold
BRA-i: Entrè, kjøkken/stue, 2 soverom , walk-in-closet (bod) og bad. Fra stuen er det utgang til 12 kvm sørvestvendt balkong. BRA-e: Gitterbod i felles garasjeanlegg. Heisadkomst fra garasjekjeller til leilighetsplan.
Standard
Stue: Stuen oppleves som lys og luftig, med store vindusflater som slipper inn mye naturlig lys. Veggene er malt i en moderne fargetone, og gulvet er belagt med 1-stavs parkett. Rommet har en åpen løsning mot kjøkkenet, som gir en naturlig og god flyt mellom oppholds- og spiseområde. Fra stuen er det utgang til balkong på 12 kvm. Kjøkken: Moderne og stilrent kjøkken fra 2020. Innredningen har mørke fronter med trestruktur, kombinert med benkeplate i mørk stein, underlimt vask og nedfelt platetopp. Glassplater mellom benke- og overskap fungerer som backsplash. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer, bestående av oppvaskmaskin, stekeovn samt kombinert kjøl/frys. Ventilator/sentralavtrekk er plassert i veggskap. Bad: Stilfullt, flislagt bad med varmekabler i gulv og downlights i himling. Badet er innredet med skuffeseksjon, benkeplate og toppmontert vask. Det har vegghengt speil med lys, toalett samt dusj med svingbare glassdører og regnfallsdusj. Soverom: Leiligheten har to soverom, hvor hovedsoverommet har innredet praktisk walk-in garderobe. Begge rommene har god størrelse, tidsriktige fargetoner på veggene og 1-stavs parkett på gulvet. Balkong: Overbygd, sørvestvendt balkong i betongkonstruksjon med toppdekke av terrassebord og rekkverk i metall og glass. Vinduer og ytterdører: Vinduer og terrassedør i treverk med energiglass fra byggeåret. Inngangsdør er tett og klassifisert for brann og lyd. VVS: Tilgang til rørføringer og stoppekraner via luke i himlingen på badet. Ventilasjon: Mekanisk ventilasjon med konstant avtrekk fra bad, samt ventiler i yttervegger. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Bad Membran, tettesjiktet og sluk Forventet tid for utskiftning av membran er oppnådd/nærmer seg, men badet kan likevel ha flere år igjen med god funksjon. Forhold som har fått TG3: Ingen
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen.
Moderninseringer og påkostninger
Oppussing av overflater i 2019/2020. Bad overflateoppusset i 2025, med flis på flis og ny baderomsinnredning El-billader montert i 2021. Oppgradering av varmestyringssystem 2021. Fibernett i sameiet etablert i 2024/2025. Ny porttelefon 2025.
TV/Internett/bredbånd
Telia - fiber til sameiet etablert 2024/2025
Parkering
Garasjeplass i garasjeanlegg m/egen elbillader.
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Styret satte i gang radonmåling i garasjeanlegg samt et stikkprøvebasert utvalg boenheter i 1. etg sent i 2023. Samtlige prøver i oppholdsrom er langt under grenseverdiene for radonmengde per luftvolum. Radonmåling er ikke lovpålagt for sameiets vedkommende, men styret har besluttet å gjennomføre en radonmåling som nevnt minimum hvert 3. år som et forebyggende tiltak.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører)
Prisantydning inkl. omkostninger
11 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 275 000 (Dokumentavgift) 5 000 (Innflytningsgebyr sameiet (sameiets eget byr for slitasje ved flytting)) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 281 350 (Omkostninger totalt) 292 250 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 295 050 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 11 281 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) 11 292 250 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 11 295 050 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Vannfyllte radiatorer (felles varmekilde) Varmekabel på badet
Info strømforbruk
Eget fakturert forbruk strøm 2024: 2.513 kWh. (Ikke medregnet strøm fakturert via felleskostnader). Det er ikke gjort avtale om Norgespris men sameiet planlegger dette på felles forbruk.
Energiklasse
F
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Info om eiendomsskatt
Eiendomsskatten for 2025 kr 4175,-. Det gjøres oppmerksom på at det kan komme endringer i regelverket knyttet til eiendomsskatt. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig.
Formuesverdi primær
2313104
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
9252415
Formuesverdi sekundær år
2023
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert.
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
86/22050
Felleskostnader pr. mnd
3793
Felleskostnader inkluderer
Herav: Garasje 100,00 Felleskostnader 3 374,28 Kabel-tv 319,00 Felleskostnadene inkluderer: Revisjon- og forretningsførerhonorarer, drift og vedlikehold, forsikringer, kommunale avgifter, energi/fyring a-konto, tv-anlegg/bredbånd.
Andel fellesformue
8021
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
En garasjeplass følger hver boligseksjon ved salg. Enkelte seksjonseiere har to plasser (tinglyst som tilleggsareal til boligseksjonen). Felleskostnader for garasjeplass nr. 2 (samme sum) kommer i tillegg til nåværende felleskostnader. Ved separat salg av garasje må det foretas reseksjonering. Se pkt. 1-2 (2) i selskapets vedtekter. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører etter gjeldene priser ved separat salg av tilleggs garasje. MC-plasser kan leies via styret. Boligselskapet har avtale med EcoGuard om månedlig energiavregning. Kostnader knyttet til oppvarming, varmt tappevann, kaldt forbruksvann, strøm el-bil), faktureres månedlig via felleskostnadene og vil varierer etter forbruk. Merk at disse kostnadene ikke fremkommer av de totale felleskostnadene. Du som beboer kan logge deg inn hos (EcoGuard) og hente ut informasjon om ditt forbruk. Sameiet har en oppdatert og informativ hjemmeside (VIBBO) hvor all viktig og nødvendig informasjon ligger. https://vibbo.no/5470 Det er forventet at seksjonseiere informerer sine leietakere om VIBBO siden til sameiet Praktisk informasjon, med bestillingsskjema for nøkler og postkasseskilt samt sjekklister osv. for eiere og beboere finnes på VIBBO. Alle beboere blir automatisk registrert med samtykke til digital kommunikasjon. Ønskes ikke dette må det sendes informasjon til oef@obos.no Ved eierskifter må kjøper/selger fylle ut eget flytteskjema. Skjemaet, samt et velkomstbrev til nye eiere, er vedlagt Husordensreglene. Kjøper må betale et innflytningsgebyr pålydende kr. 5000,- til sameiet. Gebyret vil bli fakturert via megler. Flyttegebyr ved utleie er også kr 5000,-. Strøm betaler hver enkelt seksjon selv (utenom felleskostnadene) og lager egne avtaler med leverandør. Styret skal holdes oppdatert på eietakere. Melding sendes til post@marienlyst-park.no Ekstraordinært årsmøte 2024 for Marienlyst Park Boligsameie Endring vedtektene pkt. 6-1(2) - Fakturering av vann etter forbruk - Følgende tillegg innføres avslutningsvis i vedtektenes punkt 6-1(2): ?Vannforbruk belastes den enkelte seksjonseier etter målt forbruk. Vannforbruk som ikke er relatert til en seksjon, fordeles mellom seksjonseierne etter sameiebrøk?. Årsmøte 2025 Endring av vedtekter - Registrering av utleievirksomhet: "Utleier plikter å melde inn leieforhold, herunder registrere leietakere, i Vibbo før utleievirksomhet igangsettes. Utleier er ansvarlig for at leietaker mottar/tilegner seg nødvendig informasjon knyttet til sameiet, herunder vedtekter, husordensregler og annen informasjon av betydning for boforholdene i sameiet. Et gebyr vil bli innkrevd av sameiet ved utleie". Endring av husordensregler - Flyttegebyr ved utleie: "Alle seksjonseiere, inkludert de som leier ut, skal betale et flyttegebyr ved innflytting på kr 5.000,-. Faktura sendes til seksjonseier, som er ansvarlig for at flyttegebyret blir betalt". Informasjon om forsikringsforhold og tiltak for å redusere skader - Sameiet er i dag forsikret gjennom If. Styret har i løpet av året vurdert behovet for å innhente tilbud fra alternative forsikringsselskaper, blant annet på bakgrunn av enkelte begrensninger i de gjeldende forsikringsvilkårene. Gjennom denne prosessen har det kommet frem at sameiets skadestatistikk gjør oss lite attraktive som kunde, noe som har ført til at vi ikke har mottatt tilbud fra flere av de foretrukne tilbyderne. Vi må også være forberedt på at en ugunstig skadehistorikk kan få konsekvenser i form av høyere premie hos eksisterende leverandør på sikt. Styret registrerer at flere av forsikringsskadene i sameiet de foregående år skyldes manglende aktsomhet fra beboeres side, og således kunne vært unngått. Styret ønsker å gi årsmøtet en orientering om forsikringssituasjonen og invitere til dialog om mulige tiltak for å redusere skadeomfanget i sameiet. Et viktig mål i seg selv er å øke bevisstheten blant beboerne om hvordan aktsom bruk og godt vedlikehold av boligen kan bidra til å forebygge skader. På den måten kan vi sammen styrke sikkerheten i bygget og legge til rette for bedre forsikringsbetingelser i tiden fremover Fremtidig løsning for vannspeilet i parken: Årsmøtet gir styret fullmakt til å avvikle dagens vannspeil i parken og inngå avtale med landskapsarkitekt Gullik Gulliksen om utarbeidelse og gjennomføring av ny beplantningsløsning i tråd med hans skisser, innenfor en økonomisk ramme på inntil kr 150.000. Styrets arbeid: Gjennom 2024 har styret vært involvert i flere prosjekter. Nye energi-, varme- og kaldtvannsmålere er installert og med oppstart i 2025 blir nå seksjonseierne fakturert for kaldtvannsforbruk. Vi har fremforhandlet ny avtale med Telia og nå har samtlige seksjoner fått installert fiber helt inn i leiligheten. Vi har utarbeidet en beredskapsplan etter ønske fra årsmøte. Vi har også, ifølge årsmøtevedtak, fått installert motoriserte dører i slusene i garasjen Det økonomiske resultatet for 2024 er svakere enn budsjettert. Det skyldes en vesentlig økning i heisvedlikehold, høyere enn ventet energikostnader, dyrere målerbytter enn ventet samt flere mindre overskridelser knyttet til brannsikring, elektroarbeid og annet vedlikehold. Styret går allikevel ikke inn for å øke felleskostnadene da vi mener å ha noe bedre utsikter for driften i 2025. De faktiske felleskostnadene ble redusert i forbindelse med overgangen til fakturering av kaldtvann etter forbruk. I sum skal dette medføre reduserte totalkostnader for de aller fleste av seksjonseierne i 2025 sammenliknet med 2024. Styret er nå godt fornøyd med alle leverandørene av tjenester til sameiet. Noen av dem kjenner etter hvert sameiet godt og styret/vaktmester har etter hvert også etablert en viss tillit til mange av dem. Dette styrker samarbeidet og driften av sameiet. Sameiets økonomiske situasjon, prioriteringer og vedlikehold: I overgangen til etterskuddsvis fakturering av varmt vann og varme, fikk vi to måneder uten innbetalinger fra seksjonseierne til dette. Siden seksjonseierne ikke ble krevd for beløpet, er dette egentlig kun et likviditetsmessig anliggende. Altså sameiets tap er seksjonseiers gevinst. Årsmøtet vedtok å installere automatiske dører i slusene i garasjen. Dette ble i stor grad belastet 2024-resultatet. Vi hadde budsjettert med installering av kaldtvannsmålere selv om vi egentlig planla å kreve inn dette fra hver enkelt seksjonseier likt fordelt. Dette viste seg juridisk umulig. Vi hadde imidlertid ikke tatt fullt ut høyde for kostnaden knyttet til installering av hovedmålere. Vi hadde unormalt mange uttrykninger til heisstopp med tilhørende dyre reparasjoner. Vi er forholdsvis sikre på at vi ikke får like store underskudd i år som i fjor, størsteparten av avvikene er jo også selvvalgt. For 2025 har vi færre store vedlikeholdsprosjekter planlagt enn vi hadde i fjor. Fra 1.Mars 2025 ble felleskostnadene redusert med 16% samtidig som vi innførte fakturering for faktisk forbruk av kaldt vann. I dette opprettholdes inntektene som dekker andre utgifter enn vann og avløp. Vi anser egentlig underliggende drift å være forholdsvis god. Basert på de første måleravlesningene så det ut til at 50% av sameierne kommer til å spare kr 3 500 eller mer per år, og at sameiet under ett vil kunne spare om lag kr 500 000 per år. Av regnskapet fremgår det også at vann- og avløpskostnader kom inn under budsjettert beløp. Dette er et midlertidig resultat og baserer seg på avlest forbruk for sameiet i en ganske kort periode høsten 2024. Kommunen vil høsten 2025 foreta en ny avlesning med tilhørende fakturering av faktisk forbruk. Dette vil, med unntak av vann forbrukt til fellesområder, tilsvare det seksjonseierne faktureres for. Det er i hovedsak vann til vanning som vil utgjøre vannforbruk som belastes felles. Basert på informasjon fra Hageform, forventes dette å bli relativt moderate beløp, men her er det naturligvis noe usikkerhet. Forventede kostnader de kommende årene: Oppgradering av heisene Utskiftning av porttelefoner For ikke lenge siden har kapitalinnkreving vært nødvendig for å finansiere terrasseprosjektet. Vi skulle gjerne gitt en fullstendig oversikt over fremtidige vedlikeholdsprosjekter (utover heisene), men det er for stor usikkerhet i denne typen estimater til at vi finner det hensiktsmessig. Erfaring fra de senere årene tilsier at det vil dukke opp prosjekter i årene som kommer også, men budsjettet vårt tar høyde for en del. Styret har flere ganger diskutert mulige finansieringsløsninger for fremtidige vedlikeholdsprosjekter. Oppbygging av et vedlikeholdsfond og opptak av fellesgjeld med tilhørende økt husleie har vært diskutert, men kapitalinnkreving ved behov er fortsatt foretrukket. Fellesgjeld for sameier innebærer vesentlig høyere kapitalkostnad enn for den enkelte seksjonseier. Vedlikeholdsfond vil enten måtte medføre en vesentlig husleieøkning eller ta veldig lang tid å bygge opp. Det er også problematisk å øremerke penger til ukjente formål. Man kan vel også stille seg kritisk til om det er sameiets oppgave å spare på vegne av seksjonseierne. Skulle fondet bli stort vil etter hvert også behovet for å forvalte midlene for å oppnå avkastning melde seg. Planen er altså å gjøre noen store vedlikeholdsprosjekter hvert år finansiert over normal drift, men vi kan ikke utelukke nye kapitalinnkrevinger dersom større behov melder seg. Grøntområdene, gjennomført i 2024: Erstattet utgåtte hekkeplanter (bøk) i krysset Suhmsgt/Gydas vei og sørget for at disse kan vannes automatisk. Erstattet utgåtte hekkeplanter ved festlokalet. Delt og spredt stauder (Hosta) der det har vært behov. Fulgt opp nyplantede trær og busker. Sørget for at kaprifol ved garasjenedkjørsel vokser "riktig" vei, altså ikke inn i hekken. Foretatt hard nedskjæring av flere klatreplanter som vokser på townhouse-pergola. Ryddet av takene til boder i townhouse-hager. Takene ser ut til å være i god stand, men vi har ikke kontrollert vannavrenning o.l. Støttet opp Syriner som er i ferd med å velte over gangveien. Gravd opp løvtreoppslag i buskfelt. Forøvrig den vanlige skjøtselen. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i informasjonen fra forretningsfører. Vær vennlig å konferer megler ved spørsmål.
Lånebetingelser fellesgjeld
Ingen lån registrert på selskap.
Styregodkjennelse
Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse.
Sameiets forsikringsselskap
If Skadeforsikring Nuf
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/46/115/129: 19.09.2003 - Dokumentnr: 59606 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere ---------- Diverse påtegning Del av tilleggsareal(parkeringsplass) for seksjon 84 overføres som tilleggsareal(parkeringsplass) for seksjon 137 13.10.2025 - Dokumentnr: 1225665 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Mamen-Lund Engh Salvesen Og Part AS Org.nr: 990 997 810 Elektronisk innsendt 30.12.1982 - Dokumentnr: 36530 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:1 Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:115 22.08.2003 - Dokumentnr: 52275 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:38 Bnr:319 Bestående matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:115 19.09.2003 - Dokumentnr: 59606 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 129 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/22050 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter. Gjelder seksjon nr. 1-255. ---------- Diverse påtegning Reseksjonering uten endring i Grunnboken. Uteglemt innført ved oppr. tinglysing. Rettet iht tinglysingsloven § 18. 04.11.2013 KBE. ---------- Diverse påtegning Del av tilleggsareal(parkeringsplass) for seksjon 84 overføres som tilleggsareal(parkeringsplass) for seksjon 137 17.09.2019 - Dokumentnr: 1084851 - Reseksjonering Snr: 129 Formål: Bolig Sameiebrøk: 86/22050 Vederlag: NOK 150 000 Omsetningstype: Uoppgitt Endring av fellesareal Endring av tilleggsdel
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest som omhandler oppføring. Det foreligger ferdigattest som omhandler reperasjon av våtrom datert 08.03.2012. Det foreligger ferdigattest som omhandler påbygging datert 21.06.2017. Det foreligger ferdigattest som omhandler sammenføyning av bruksenheter datert 11.04.2023.
Vei, vann og avløp
Det er adkomst fra offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger.
Regulerings- og arealplanner
Område er regulert til byggeområde for bolig med tilhørende reguleringsbestemmelser S-3802, og KDP-17. Se reguleringskart- og bestemmelser som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i områdets gjeldende regulering. Se også Kommuneplan 2015- Oslo mot 2030 - smart, trygg og grønn som er en del av områdets nye reguleringsplan. Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ BJØRNSTJERNE BJØRNSONS PLASS 1 NRK - 201718902 - Reguleringssak Området ligger ca. 600-700 meter i luftlinje fra Majorstukrysset og Majorstuen T-banestasjon. Det er planlagt et større byutviklingsprosjekt, LYST på Marienlyst, i regi av Ferd Eiendom på den tidligere NRK-tomten m.m. Detaljregulering pågår. https://marienlyst.ferdeiendom.no/var-visjon/ Ny vannforsyning Oslo Prosjekt Ny vannforsyning Oslo skal sikre byens innbyggere en fullgod reservevannforsyning innen 2028. Deler av tunnelen som leder vann fra Holsfjorden til Oslo vil gå under bakken fra kommunegrensen i Bærum under Røa til Huseby. Den 11 kilometer lange rentvannstunnellen mellom Stubberud i Bydel Alna og Huseby i Bydel Vestre Aker vil utføres med bruk av tunnelboremaskin. Arbeidene med tunellen vil gå i gang fra Stubberud våren 2024 og være ferdig høsten 2026. Naboer til tunneltraseén vil kunne merke arbeidene i 2 til 3 uker i forbindelse med at tunnelboremaskinen passerer. Se https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/ny-vannforsyning-oslo/berorte-omrader Pågående saker: Suhms gate 28 - Bekymring for ras fra fasade Siste dok. 2.9.2025 Saksnr: 202557397
Adgang til utleie
Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn er fraviket i vedtektene og satt til 60 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Korttidsutleie må varsles skriftlig til styret før slik utleievirksomhet igangsettes. Personer som skal bebo hele leiligheten i leieperioden skal av utleier gjøres kjent med sameiets vedtekter vedrørende sikkerhet og gjeldende ordensregler for sameiet (herunder kildesortering av søppel/avfall). Særlig brannvarslingssystemet og sikkerhetsrutiner ved ut/innkjøring av garasjen samt adgang til sameiets bygninger er viktig å kjenne til. Utleier plikter skriftlig å underrette styret pr. e-post før virksomheten med korttidsutleie av leiligheten igangsettes, og et årlig gebyr vil umiddelbart bli innkrevd av sameiet. Styret skal informeres om utleievirksomhetens art og omfang. Eier av utleieleiligheten er personlig ansvarlig for enhver skade virksomheten med korttidsutleie forårsaker overfor sameiet og våre beboere med hensyn til sikkerhet, orden og evnt. skader på våre fellesareal. Sameiets gebyr for å drive korttidsutleie settes til kr. 5000 pr. år og skal betales av eier av leiligheten.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
11 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 275 000 (Dokumentavgift) 5 000 (Innflytningsgebyr sameiet (sameiets eget byr for slitasje ved flytting)) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 281 350 (Omkostninger totalt) 292 250 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 295 050 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 11 281 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) 11 292 250 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 11 295 050 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
281350
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 0,65% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 3 500 Gebyr for betalingsutsettelse 4 500 Kommunale opplysninger 21 900 Markedspakke uten realforce 7 500 Oppgjørsvederlag 5 790 Opplysninger fra forretningsfører 19 900 Tilretteleggingsgebyr 3 500 Visninger/overtakelse per stk. 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag for utført arbeid.

