OSLO Hallings gate 1A
Velholdt og attraktivt næringsokale med god eksponering. Sentral og populær beliggenhet. Utleid til des. 2026.
- kr 4 600 000
- BRA-i 33 m²
- Prisantydningkr 4 600 000
- BRAP-rom 33 m²
- Omkostninger -
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 600 000
- ObjektstypeButtikslokale
- EierformSelveier
- Byggeår1896
- Felleskostnader pr. mndkr -
- Tomt -
- Eierform tomtEiet
- 4 600 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 115 000 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 116 350 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 4 716 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Næringslokale som er utleid p.t. og benyttes i dag som en møbelbutikk. Lokalet egner seg også som kontor, showroom, utsalgssted, frisør, skjønnhetssalong, galleri o.l
Næringslokalet befinner seg på bakkeplan i en sentral gate i St. Hanshaugen med god eksponering. Lokalet inneholder butikklokale, lagring og toalettrom.
Lokalet har en god planløsning med store vindusflater. Næringsseksjonen har god synlighet for fotgjengere. Eiendommen har god, sentral og profilert beliggenhet rett ved populære spisesteder, kafeer og servicefasiliteter i nabolaget.
Velkommen til hyggelig visning!
- BRA
33m²
BTA
37m²
Beliggenhet
St. Hanshaugen har blitt en av de mest populære og attraktive bydelene i Oslo, og det er mange grunner til det. Her finner du en fin blanding av et pulserende uteliv, hyggelige gatecaféer og restauranter i alle varianter, grønne parker, kjente og kjære kjedebutikker samt mindre og unike nisjeforretninger. Bydelen ligger midt i hjertet av Oslo sentrum med gangavstand til samtlige bydeler innenfor sentrale Oslo. Det upåklagelige kollektivtilbudet i nærområdet gjør også at du enkelt kan forflytte deg rundt i byen.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
På eiendommen er det oppført et kombinasjonsbygg med butikker i 1. etasje og boliger i de resterende etasjer. Området består forøvrig av leilighets- og gårdsbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
BUSS 0.1 km - St. Hanshaugen (Linje FB5A, FB5B, 21, 37) 0.3 km - Stensberggata (Linje 37) TRIKK 0.4 km - Holbergs plass (Linje 17, 18, 19) 0.5 km - Dalsbergstien (Linje 17, 18)
Konstruksjon
Bygget er oppført i murkonstruksjon, utvendig puset og malt. Saltak trolig (ikke kontrollert) tekket med takstein. Trevinduer i næringslokalene med 1-lags glass.
Innhold
Næringslokale, lagerrom og toalett fordelt på 33 kvm.
Standard
OVERFLATER Gulv: laminat, vinylbelegg. På veggene er det malte flater. Himlingene er malte flater med utenpåliggende lysarmaturer. Det er ikke foretatt vedlikeholdsinspeksjon av lokalet. Kun skjønnsmessig vurdert den vedlikeholdsmessige standard til å være normalt god.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Dette betyr at du kan parkere fritt døgnet rundt på parkeringsplasser regulert til beboerparkering for kr. 6 200,- pr. år for bensin, diesel og hybridbiler. For el-biler koster det kr. 2 090,- per år. Se Oslo kommune sine nettsider for mer informasjon.
Diverse
Sameiet Hallings Gate 1 består av 19 enheter med 3 næringslokaler og ingen ansatte. Sameiets eiendommer er forsikret og denne dekker bygningene og fellesareal. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha forsikring som dekker innbo og løsøre. Det er avtale om renhold av fellesarealer. Sameiet har kollektivavtale med Telia (tidligere GET) som leverer digital-TV og bredbånd med muligheter for telefoni. Nøkler til felles inngangsdører og fellesareal kan fås ved henvendelse til styret på e-post hallingsgate1@gmail.com ? legg ved ferdig utfylt nøkkelbestillingsskjema www.hemerlas.no/skjema. I henhold til forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn er det vedtatt at alle boliger skal ha manuelt slokkingsutstyr i form av enten pulverapparat eller husbrannslange. Det er den enkelte eiers ansvar å anskaffe og montere og kontrollere utstyret. Sameiet er ansvarlig innen fellesområder. Det er montert brannvarsling med sentral som dekker alle seksjoner samt fellesområder. Sameiet har avtale med Elotec AS om årlig kontroll og service. Større vedlikehold som har blitt gjennomført de siste årene i henhold til styrets årsberetning fra 2024: - 2023: Har gjennomført rehabilitering av fasadene. Har skiftet stoppekraner for vann i kjeller. - 2022: Har innhentet tilbud rehabilitering fasader. - 2021: Utbedring brannvarsling programmering adresser. - 2020: Skiftet og reparert dører til boder fra bakgård og fellesområder. Sameiet har engasjert firma Aase Byggeadminstrasjon AS som skal lage anbudsbeskrivelse for vedlikehold fasader samt innhente tilbud. - 2019: Ny dørcalling (Hemer Lås og Dørtelefon AS). Gavlvegg mot nabo Dalsbergstien 6, nye beslag (Viking entreprenør AS). Fyringspipe reparert etter at stein hadde falt ut. (Rasfare.no) - 2018: Ferdigstilling og overtakelse brannvarsling og brannsikringstiltak. - 2017: Iverksatt fullstendig brannsikring av gården, herunder utvidelse av brannvarslingsanlegg i oppgang A og B ( Firesafe og Norsk Brannvern AS). Arbeidet med brannsikring fortsetter i 2018. - 2012: Aktive røykpiper utbedret innvending: metallrør satt inn iht. brannforskrifter (Pipeeksperten). Utbedret fellesareal i bakgård: Bedre drenering (masseutskiftning, lagt steinheller) for å hindre fukt i murvegger langs fasade, nytt søppel-/sykkelskur (Interverk). - 2012: Pusset opp trappeoppganger: maling og skiftet trappebelegg og satt på trappeneser (Alfa Entreprenør). - 2011: Skiftet inngangsport med smijernsport (Båg & Sveis).
Beskrivelse av tomt
I henhold til boligopplysninger fra OBF, utgjør tomtearealet: Gnr. 217, bnr. 180: 541 m². Tomten er en eiet tomt, tilknyttet offentlig vann og kloakkanlegg. Tomten er vurdert som fullt utbygget. - Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Energiklasse
unknown - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter faktureres sameiet og betales via seksjonens felleskostnader.
Info om eiendomsskatt
Eiendomsskatt faktureres seksjonseier. Totale avgifter stipulert for 2025 er kr. 2932,-
Formuesverdi
208800
Formuesverdi år
2023
Info formuesverdi
Det foreligger ingen formuesverdi på eiendommen p.d.d. Formuesverdien av næringseiendom skal for inntektsåret 2024 som hovedregel fastsettes til 80 prosent av beregnet utleieverdi. Utregning: 261.000 - 20% = 208 800.
Drifts- og vedlikeholdsavtaler
12 UTLEIERS VEDLIKEHOLDS- OG UTSKIFTNINGSPLIKT 1 - Utleier skal sørge for og bekoste alt utvendig bygningsmessig vedlikehold og utskiftning av tekniske innretninger, slik som heiser, ventilasjonsanlegg, branntekniske anlegg, fyringsanlegg, solavskjermingsnalegg etc., når disse ikk elenger lar seg vedlikeholde på regningssvarende måte. 2 - Utleiers arbeider skal foretas på forskriftsmessidg og håndverksmessig god måte. 3 - Utleier har ikke ansvar for vedlikehold eller utskiftning av innretning anbrakt i leieobjektet av leietaker. 4 - Leietaker har ikke krav på erstatning eller avslag i leien ved avbrudd i forsyninger av vann, energi, luft etc., som ikke er vesentlige. 13 LEIETAKERS VEDLIKEHOLDSPLIKT 1 - Leitaker skal førge for og bekoste innvendig vedlikehold av leieobjektet, herunder også ut- og innvendig bedlikehold av leiebojektets inngangsdører/porter samt innvendig vedlikehold av vinduer med omramming. Vedlikeholdsplikten omfatter reparasjon (akutt vedlikehold) og periodisk vedlikehold, så som overflaterbehandler av gulv, vegger og tak, nødvendig fornyelse og utskiftning av tapet og gulvbelegg, utskiftning av deler (pakninger med videre) og enkle reperasjoner av innretninger i leieobjektet, som synlige rør, ledninger og installasjoner for forsyning av og avløp for vann, varme, ventialsjon/kjøling og elektrisitet/IKT. Videre skal leietaker besørge og bekoste vedlikehold av alle tekniske innretninger i leieobjektet, samt utskiftning av innretninger anbragt av leitaker. Leietakre har ikke rett til kompensasjon fra utleier for slikt vedlikhold, hverken under leieforholdet eller i forbindelse med utflytting. 2 - Leitakers vedlikeholdsplikt omfatter også utbedring av skader etter innbrudd og/eller hærverk i leieobjektet, herunder skader på vinduer, karmer og leieobjektets inngangsdører/porter. Knuste ruter må straks erstattes med nye. 3 - Leietaker skal sørge for og bekoste reprasjon og vedlikehold av de skilt etc. som utleier har gitt tillatelse til å sette opp i henhold til punkt 15. 4 - Leietaker skal srøger for og bekoste drift og vedlikehold av fett-/oljeutskiller eller lignende innretninger dersom leietakers virksomhet krever slike. 5 - Leietakers arbeider skal foretas med vanlige vedlikeholdsintervaller og på en forskriftsmessidg og håndverkmessdig god måte. 6 - Oppfyller ikke leietaker sin vedlikeholdsplikt, er utleier berettiget til, etter skriftlig varsel med 3 ukers oppfyllelsesfrist, å utføre vedlikeholdsarbeidene for leietakers regning.
Årlige leieinntekter
261000
Info leieavtaler
Seksjon nr. 1 i Hallings Gate Sameie (orgnr. 976 670 066), lokalet leies ut til: «Dreyer + EARTH» (orgnr. 998 686 210) for kr. 261 000,- pr. år. Dette tilsvarer kr. 7 054,- pr. m² BTA. Leieperioden: 16.12.2024 - 16.12.2026. Felleskostnader pr. mnd. kr. 1 947,- for butikken betales i sin helhet av leietaker. Felleskostnader inkluderer grunnpakke TV/internett (grunnpakke), vaktmestertjenester, betjening av andel fellesgjeld, renhold av fellesarealer, vedlikeholdsfond,felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold m.m. Det gjøres oppmerksom på at sameiet kan ha tatt beslutninger om endring/økning i felleskostnader etter at markedsføringen til eiendommen har blitt utarbeidet. Andel gjeld: kr. 23 102,- Andel formue: kr. 12 693,- Fellesgjelden er flytende fordelt på hele arealet i sameiet. Ved arealutvidelser vil forholdet mellom felleskostnader, renter og avdrag forskyves for samtlige seksjoner.
Avtaler ikke regulert i leieavtale
Brukerne av næringsseksjonen skal ikke drive sitt virke fra bakgården eller via boligseksjonens inngang. Inngangen mot gaten skal brukes. Åpningstider skal være innenfor tidsrommet 07.00-23.00. Forøvrig gjelder ordensreglene for brukerne av næringsseksjonen.
Mislighold leieavtaler
18 - Utleiers avtalebrudd 1. Leietaker kan kreve avslag i leien i henhold til husleieloven §2-11 som følge av forsinkelse eller mangel. Hva gjelder mangel, forutsettes at mangelen er vesentlig. 2. Leietaker kan kreve erstatning for direkte tap som følge av forsinkelse eller mangel i henhold til husleieloven §2-13. Hva gjelder mangel, forutsettes at mangelen er vesentlig. Indirekte tap dekkes ikke. Erstatningen er i leieperioden oppad begrenset til 3 måneders leie, med mindre utleier har handlet forsettelig eller grovt uaktsomt. Ved eventuell forlengelse av leieperioden gjelder en ny, tilsvarende begrensning for tap i forlengelsesperioden. 3. Leietaker har ikke rett til å holde tilbake leie til sikkerhet for de krav leietaker har eller måtte få mot utleier som følge av forsinkelse eller mangel. 4. Dersom leietaker ønsker å påberope vedvarende eller gjentatt mislighold fra utleiers side som grunnlag for heving, krever dette skriftlig forhåndsvarsling om at leieavtalen kan bli hever dersom misligholdet ikke opphører. For øvrig gjelder husleieloven §2-12. 19 - Leietakers avtalebrudd/utkastelse 1. Leietaker blir erstatningsansvarlig for all skade som skyldes leietaker selv eller folk i leietakers tjeneste samt fremleietakere, kunder, leverandører, oppdragstakere og/eller andre personer som leietaker har gitt adgang til eiendommen. Erstatningsplikten omfatter også kostnader som måtte følge av utrydding av utøy. 2. Leietaker vedtar at tvangsfravikelse kan kreves hvis leien eller avtalte tilleggsytelser ikke blir betalt, jf. tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 tredje ledd (a). Leietaker vedtar at tvangsfravikelse kan kreves når leieperioden er løpt ut, jf. tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 tredje ledd (b). 3. Ved vesentlig mislighold av leieavtalen kan utleier heve denne, og leietaker skal da straks fraflytte leieobjektet. 4. Dersom leietaker blir kastet ut eller flytter etter krav fra utleier pga. mislighold eller fraviker leieobjektet som følge av konkurs, skal leietaker betale leien og eventuelle andre forpliktelser under denne leieavtalen for den tid som måtte være igjen av leieperioden. Betalingsplikten gjelder bare i den utstrekning utleier ikke får dekket sitt tap gjennom annen utleie av leieobjektet. Leietaker må også betale de omkostninger som utkastelse, søksmål og rydding/rengjøring av leieobjektet fører med seg. Det samme gjelder eventuelle kostnader til tilbakestillelse av leietakers arbeider og kostnader til ny utleie.
Oppsigelse/reforhandlinger
Leietaker har rett til å forlenge leieperioden i en periode på 2 år etter reforhandling / nye betingelser, leie og kontraktsvilkår, som utleier kan oppnå i markedet ved ny utleie. Dersom leietaker ønsker å benytte sin rett, skal dette meddeles skriftlig til utleier tidligst 12 måneder før og senest 6 måneder før utløpet av leieperioden.
Avtalte tiltak for utleier
14 - Utleiers endring av leieobjektet/eiendommen 1. Utleier kan foreta alle arbeider til eiendommens/leieobjektets vedlikehold eller fornyelse, herunder miljørelaterte tiltak. Leietaker skal medvirke til at ledninger, kanaler, og rør etc. til andre deler av eiendommen kan føres gjennom leieobjektet uten hinder av leietakers innredning eller lignende. 2. Leietaker må finne seg i slike endringsarbeider uten erstatning eller avslag i leien, med mindre ulemepene for leietaker er vesentlige. 3. Leietaker skal varsles om alle arbeider etter dette punkt med rimelig frist. Utleier skal påse at arbeidene blir til minst mulig sjenanse for leietaker.
Avtalte tiltak for leietakere
15 - Leietakers endring av leieobjektet 1. Leietaker kan ikke foreta endringer, herunder innredning eller ominnredning i eller av leieobjektet uten utleiers skriftlige forhåndssamtykke. Det samme gjelder dersom leietaker ønsker økt kapasitet/forsyning av energi, vann, luft, avløp mv. i forhold til hva som var forutsatt for leietakers bruk på kontraktstidspunktet. Samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn. Dersom samtykke gis skal utleier samtidig, dersom leietaker krever det, skriftlig ta stilling til om leietaker vefd fraflytting helt eller delvis må tilbakestille de utførte endringene. Med mindre annet skriftlig avtales, skal alle leietakers endringsarbeider tilbakestilles ved fraflytting. 2. Leietaker kan ikke sette opp virksomhetsskilt og solavskjerming uten utleiers skriftlige forhåndssamtykke. Samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn. Størrelse, utforming og plassering skal være sedvanlig etter virksomhetens og eiendommens art og karakter, og skal godkjennes av utleier. 3. Leietaker er ansvarlig for å innhente de nødvendige offentlige tillatelser og for øvrig oppfylle alle offentlige krav som gjelder for arbeider som utføres i henhold til dette punkt 15. Alle søknader skal godkjennes av utleier. Ved ferdigstillelse av arbeidene skal dokumentasjon for arbeidene overleveres utleier sammen med eventuelle offentlige godkjennelser.
Leietakers plikter
1 - Leietaker skal behandle leieobjektet med tilbørlig aktsomhet. 2- Leietaker skal sette seg inn i og følge de offentligrettslige og privatrettslige regler som er eller måtte bli innført og som kommer til anvendelse på leieforholdet. Leietaker er i leieperioden ansvarlig ovenfor alle offentlige myndigheter for at leietakers bruk av leiebojektet tilfresstiller de tuk ebhver tid gjenglende offentligrettslige krav. 3 - Leietaker skal oppfylle og bekoste alle nye offentligrettslige (bygningstekniske og andre) krav til leieobjektet som oppstår i leieperioden, herunder krav til universell utforming og krav fra arbeidstilsyn, helsemyndigheter, sivilforsvar, industrivern, brannvern eller andre offentlig myndighet. 4 - Leietaker skal på Utleiers forespørsel dokumentere at det foreliggre internkontrollsystem for leietakers virksomhet som oppfuller de til hver tid gjeldende krav. 5 - Leieobjektet må ikke brukes på en måte som foringer Eiendommens omdømme eller utseende. Virksomheten i leieobjektet må heller ikke sjenere andre, herunder naboer, ved støv, støy, lukt, rystelse eller på annen måte. Røyking er ikke tillatt i leieobjektet. Rom med vann- og/eller avløpsrør må holdes oppvarmet, slik at frysing unngås. Kostnadene ved utbedring og eventuell erstatning i forbindelse med disse forhold er leitakers ansvar. 6 - Avfall må legges i eiendommens søppelkasser/kildesorteringssystem med mindre det er avtalt at leitaker selv skal ta hånd om søppel/kildesortering. Leietaker må selv fjerne avfall av ekstraordinær(t) omfang eller karakter for egen regning. I motsatt fall kan utleier fjerne avfallet for leietakers regning. All avfallshåndtering skal følge de til enhver tid gjeldende offentlige krav. 7 - Leitaker skal sørge for og bekoste tilfresstillende utvendig renhold, strøing og snørydding dersom leieobjektet brukes til virksomhet rettet mot publikum (for eksempel forretning eller servering), med mindre annet er særskilt avtalt. For leieobjekter som ligger til offentlig fortau skal leitaker gjennomføre tilsvarende vedlikehold i samsvar med lokale politivedtekter. - Ferdigattest/brukstillatelse
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/ avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/ avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse. Servitutter i grunn: 07.04.1959 - Dokumentnr: 505566 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:217 Bnr:180 Gjelder denne registerenheten med flere 09.03.2025 - Dokumentnr: 268266 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Fremtiden Eiendomsmegling AS Org.nr: 982 253 896 Elektronisk innsendt 04.12.1985 - Dokumentnr: 75444 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 60/2190 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 21 SEKSJONER 19.05.2016 - Dokumentnr: 441029 - Resek/fjerning av seksjon Fjernet seksjon: Snr: 20 Formål: Bolig Sameiebrøk: 135/2190 Fjernet seksjon: Snr: 21 Formål: Bolig Sameiebrøk: 120/2190 Formål/sameiebrøk for denne seksjon: Snr: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 60/2190 19.05.2016 - Dokumentnr: 441029 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 33/1481 ---------- Reseksjonering Seksjon 20 får del av fellesareal på loft Seksjon 21 får del av fellesareal og avgir areal til fellesareal på loft ---------- Reseksjonering Seksjon 20 og 21 slettes og avgir sitt areal til seksjon 16, 17, 18 og 19
Ferdigattest/brukstillatelse datert
Det foreligger et uattestert ekspedisjonsdokument for våningshus, datert 1896, uattestert ekspedisjonsdokument for loftinnredning, datert 1896, uattestert ekspedisjonsdokument for butikkinnredning, datert 1897, attestert ekspedisjonsdokument for kjøttbutikk, datert 1917, ferdig byggemelding for innredning av WC, datert 1960 og ferdigattest for brannalarm, datert 2018. At slike tillatelse/attest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent. Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At ferdigattest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Ekspedisjonsdokumenter er brev som ble sendt andre etater for å innhente innspill disse måtte ha til byggeprosjektet. Slike dokumenter er i seg selv ingen ferdigattester, men ble brukt til å påføre statusopplysninger i saken. Noen ekspedisjonsdokumenter har en dato for ferdigattestering. Kommunen opplyser at det er rimelig å tro at saken er ferdigattestert dersom slik dato er påført, selv om det ikke finnes noen egen ferdigattest i arkivene. Er ikke dato utfylt i ekspedisjonsdokumentet, kan man ikke gå ut i fra at tiltaket ferdigattestert. Megler har ikke ytterligere informasjon om dette forholdet og på grunn av byggets alder anses det for å være uten betydning. Originale byggetegninger hos kommunen er vedlagt denne salgsoppgaven. Tegningene er noe vanskelig å tyde, hvor enkelte rom har ingen rombetegnelse. Selger påtar seg ikke ansvar for å byggemelde eller få godkjent eventuelle omgjøringer i eiendommen i ettertid. Uavhengig av reaksjonsform fra kommune og styret, blir dette kjøpers ansvar og risiko.
Vei, vann og avløp
Eiet tomt med tilknytning til offentlig vann og kloakkanlegg.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til Byggeområde for boliger S-2255. Planen er helt eller delvis opphevet. KDL gjelder.
Verneklasse/sefrak
Eiendommen er registrert som kulturminne med oppføring i Byantikvarens "Gule liste" som kommunalt listeført. I matrikkelen fremgår kun informasjon om fredet kulturminne der det er registrert i Riksantikvarens arkiv på eiendom og bygning. Kulturminner som ikke er registrert i Matrikkelen kan dermed allikevel forekomme hos Riksantikvaren på eiendommen. Merk at disse opplysningene ikke omfatter informasjon om eventuell verning / verneklasse for eiendom eller bygningsmasse.
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave, egenerklæring fra selger, tilstandsrapport/takst og andre vedlegg, da dette danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter og eiendomsmeglingsloven § 6-7 fravikes. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper. Når det gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, tilstandsrapport/takst etc.), og som er vedlagt salgsoppgaven og kontrakt eller fremlagt av selger i forbindelse med transaksjonen, så er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at selger bare svarer for eventuelle feil som selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Avhendingslova § 4-19 fravikes. Risikoen for eventuelt skjulte feil, tilligger etter dette kjøper.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. kjøper beskrivelse
4 600 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 115 000 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 116 350 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 4 716 350 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Betalingsbetingelser
Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
