OSLO Radarveien 59
Lys & lekker 4-roms med god planløsning | V.V og fyring inkl. | Parkeringsleie*
- kr 5 790 000
 - BRA-i 65 m²
 - 3 soverom
 
- Prisantydningkr 5 790 000
 - Omkostningerkr 9 562
 - Totalpris inkl. omkostningerkr 6 081 605
 - EierformAndel
 - Byggeår1958
 - Soverom3
 - Andel fellesgjeldkr 282 043
 - Felleskostnaderkr 5 424
 - Tomt -
 - Eierform tomtEiet
 
- 5 790 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 282 043 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 072 043 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 081 605 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 089 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 092 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
 
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til en lys og romslig 4-roms med med store vindusflater, god romfordeling og en solrik balkong. En god og åpen planløsning gir leiligheten en luftig atmosfære. Her får du også et flott kjøkken hvor du kan invitere matglade venner og familie til hyggelige sammenkomster. Leiligheten har tre romslige soverom, slik at du har plass til hele familien. 
*Parkeringsleie etter venteliste i borettslaget. 
Høydepunkter:
- Solrik balkong
- Store vindusflater
- Varmtvann og oppvarming inkludert i fellesutgiftene
- Tre gode soverom
- Godt kollektivtilbud 
- Tilbaketrukket i grønne og rolige omgivelser
Velkommen til en hyggelig visning!
Radarveien 59, Oslo
- Tomt
nullm²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt for borettslaget. Tomten er pent opparbeidet.
Beliggenhet
Eiendommen ligger i et sentralt, populært og meget barnevennlig boligområde på Karlsrud/Lambertseter med nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, flotte rekreasjonsområder og et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Etterspurt intern beliggenhet i Radarveien, med sydvestvendt terrasse og herlig utsikt mot grøntområde. Shopping: Dagligvarehandelen kan gjøres på både Kiwi, Rema 1000 og Meny som ligger kun noen få minutters gange fra boligen. For ytterligere butikker og servicetilbud ligger Lambertseter senter i kort avstand (ca. 8 min gange) fra leiligheten. Dette er et relativt nytt og moderne senter som åpnet høsten 2010, med ca. 75 butikker samt egen kino (Symra). Her finnes bl.a. vinmonopol og bibliotek samt alt av servicetilbud og flere spisesteder. Offentlig kommunikasjon: Området gir gode muligheter for offentlig kommunikasjon via buss og T-bane. Det er kun ca. 150 meters gange til Karlsrud T-bane med linje 1 og 4. T-banen bruker 19 min til Oslo S. Flybuss OSL Ekspressen kan du enkelt ta fra Lambertseter senter eller Munkelia T-bane. Med bil fra Lambertseter tar det ca. 9 min til Oslo S, 11 min til Aker Brygge, 12 min til Majorstuen og 34 min til Oslo lufthavn. Fritidsaktiviteter: Lambertseter har et godt og allsidig idrettsmiljø som består av bl.a. av håndball, fotball, alpint og allsport. Lambertseter fotballanlegg og Lambertseter bad ligger like ved boligen. Et av de nyeste og største treningssentrene til Sats (2.700 kvm, nytt i 2009) med bl.a. SPA fasiliteter ligger i bydelen, ca. 500 meter unna. Fra leiligheten er det også nærhet til både bl.a. marka og sjøen. Det er videre kort vei til Ekebergsletta og Brannfjell, samt Østensjøvannet og Østmarka med flotte skiløyper og gode turmuligheter sommer og vinter.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Barnehage/skole/fritid
Barnehager Knausen barnehage 0.3 km Tyrihans barnehage 0.6 km Radarveien barnehage 0.7 km Skoler Karlsrud skole 0.4 km Lambertseter skole 1.1 km Kastellet skole 1.1 km Abildsø skole 1.7 km Brannfjell skole 2.2 km Lambertseter videregående skole 0.5 km Kongshavn videregående skole 4 km
Skolekrets
Eiendommen sokner til Karlsrud skole.
Byggemåte
Lavblokken er oppført med betong grunnmur og støpte kjellergulv. Murkonstruksjon forblendet med teglstein. Dekker/etasjeskillere i armert betong. Saltakkonstruksjon, tekket med takstein. Taket er ikke besiktiget på befaringsdag. Lavblokken fremstår som normalt godt vedlikeholdt, byggeår tatt i betraktning. Fasaden er rehabilitert/etterisolert i ca 1994.
Innhold
Entre, åpent kjøkken, stue med utgang balkong, bad/wc og tre soverom. Utover leilighetens interne areal disponerer leiligheten en bod i underetasje på ca 5,7 kvm og en loftsbod på ca 6,8 kvm.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2. Forhold som har fått TG2: - Vinduer og dører: TG-2 er satt med tanke på at vinduer fra 1988 har nådd godt over halvparten av forventet funksjonstid og det vil være større risiko for punktering av glass og større behov for vedlikehold i tiden som kommer. - Elektrisk: TG-2 er satt med tanke på at det ikke er foretatt kontroll av det elektriske anlegget i leiligheten de siste 5 år og at det ikke er fremvist Samsvarserklæring på elektrisk arbeid utført i leiligheten utover overnevnte etter 1999. - Vannbåren varme: Levetidsbetraktning på radiatorer og radiatorrør er mellom 60-80 år. TG-2 er satt med tanke på oppnådd alder på noe radiatorrør i leiligheten fra byggeår i henhold til levetidsbetraktning. - Ventilasjon: TG-2 er satt med tanke på moderat/dårlig sug gjennom avtrekksventil i bad, åpent kjøkken og ett soverom. - Ventilasjon bad: TG-2 er satt med tanke på mangelfull ventilering/luftutveksling i badet som medfører en økt og uønsket fuktbelastning i rommet. - Innerdører: TG-2 er satt med tanke på at baderomsdør er fuktpåvirket i form av svelling i nedkant. For øvrig beskrivelse av standard, se bildebeskrivelser.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Knausen har en avtale med Telia om drift og vedlikehold av fibernettet, og som gir alle leiligheter i Knausen en bredbåndslinje med 1000/1000 mbps. Det er ingen kollektiv tvavtale, som betyr at kjøp av tv-pakker må foretas av hver enkelt husstand. Beboere kan fritt kjøpe tv- og streamingtjenester fra Telia eller andre internett-baserte leverandører. Telia tilbyr Knausens beboere kanalpakker med 5, 30 og 50 poeng til noe rabatterte priser.
Parkering
Biloppstillingsplasser og garasjeplasser i borettslaget fordeles etter søknadsordning. Utleie administreres av forretningsfører, men det er venteliste pr. dags dato. Ny eier kan sette seg på venteliste etter at vedkommende har overtatt boligen ved henvendelse til OBOS. Forøvrig parkering i gater etter gjeldene bestemmelser.
Diverse
Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører)
Prisantydning inkl. omkostninger
5 790 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 282 043 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 072 043 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 081 605 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 089 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 092 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Sentralvarme tilknyttet fjernvarmeanlegg. Varmekabler i bad.
Energiklasse
G
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
1228157
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
4912627
Formuesverdi sekundær år
2023
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert). Oslo kommune har eiendomsskatt, og noen leiligheter er påvirket av dette. Det må derfor påregnes at eiendomsskatt kan påløpe. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig. I borettslag, boligsameier og boligaksjeselskap vil eiendomsskatten skrives ut til borettslaget, boligsameiet eller boligaksjeselskapet og deretter bli fordelt på de enkelte eiere. Dette kan medføre økning i felleskostnadene.
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
217
Part.obl.nr.
947963430
Felleskostnader pr. mnd.
5424
Andel fellesgjeld
282043
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-10-15T22:00:00Z
Andel fellesformue
23980
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Knausen Borettslag
Borettslagets org.nr
947963430
Om borettslaget
Andelen er en del av Knausen Borettslag (org.nr. 947 963 430), bestående av totalt 334 andeler/leiligheter. Borettslaget hadde et årsresultat i 2023 på kr -1 242 524,- (før nedbetaling på fellesgjeld). De disponible midlene (omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld) var per 31.12.2023 kr 877 351,- og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning, som kan ses hos meglerforetaket. Ta kontakt med meglerforetaket dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av disse dokumentene. Kontaktinformasjon Styret har kontor i Radarveien 69. Saker som ønskes behandlet i styremøte må leveres skriftlig. Styret kan kontaktes på styret@knausen.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no. Forretningsførsel og revisjon Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. Vedlikeholdsplan Styret ønsker at Knausen skal være et attraktivt boområde som fremstår med høy kvalitet og standard på hele eiendommen. Følgelig har vedlikeholdsarbeidet høyt fokus og prioritet i styrets arbeid. For å sikre en systematisk tilnærming av vedlikeholdsarbeidet jobber styret etter en vedlikeholdsplan. Vedlikeholdsplanen er et dynamisk arbeidsdokument som sikrer en langsiktighet i vedlikeholdsarbeidet og er et verdifullt verktøy for styret for å imøtekomme mulige problemer på et tidlig stadium. Vedlikeholdsplanen gir en økonomisk gevinst over tid og bidrar til å minimere risikoen for uforutsette og uregelmessige økninger av felleskostnadene. Rehabilitering av trapperom Styret planlegger å gjennomføre en rehabilitering av trapperom så raskt som mulig. Etter mange års slitasje og etter at gamle kabler/kabelgater ble fjernet fra trapperommene, har mange trapperom fremstått som slitne med merker og sårskader på flere flater. Dette gjelder særlig trapperom som har murpuss på veggene (ca. halvparten av blokkene). En oppussing av trapperom vil omfatte reparasjon av sårskader på gulv og rehabilitering og maling av vegger og tak. Antakeligvis vil gelendre og listverk rundt dører også bli malt og det vurderes om det er nødvendig og hensiktsmessig å rehabilitere gulv. Det vil bli vurdert nye farger og fargekombinasjoner for å få et mer tidløst preg, og i så fall vil dette bli presentert for beboerne. Styret har engasjert interiørarkitekter til å bistå i forprosjekteringen. Planer for fremtiden -Maling av balkonger og vinduer. -Rehabilitering trapperom. -Etablering av sykkelparkeringer/sykkelhotell. -Nedgravd avfallssystem. -Oppgradering av uteområder. -Rehabilitering inngangspartier. -Utvidelse av brønnpark. -Rehabilitering av garasjer. -Tilrettelegging for ladepunkter på utleieplasser.
Gebyr forkjøpsrett
8212
Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Lånebetingelser fellesgjeld
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av hele eller deler av fellesgjelden. Selskapets totale lån og vilkår: Bank: Obos-Banken AS Lånenr.: 98208116983 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,20% Restsaldo 92 937 912,00 Innfrielsesdato: 30.04.2053 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Bank: Obos Boligkreditt AS Lånenr.: 98208116991 Lånetype: Annuitetslån Rentesats: 5,10% Restsaldo 975 071,00 Innfrielsesdato: 30.12.2053 Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en partene. Oppsigelsestiden er 12måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenummer felles forsikring
56703748
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr dersom gode grunner taler for dyreholdet og det ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Søknad om dyrehold sendes til styret (skjema fås ved henvendelse til styret). Styret innhenter deretter uttalelser fra berørte naboer/aktuelle beboere/andelseiere, der disse bes om å komme med eventuelle innvendinger. Disse uttalelsene er konfidensielle og er kun for styrets behandling av søknaden. Ved et eventuelt dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område. 2. Eier av dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 3. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skader på blomster, planter, grøntanlegg m.v. 4. Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer med lukt, bråk, etc. eller på annen måte er til ulempe, for eksempel gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/159/158: 06.02.1958 - Dokumentnr: 1473 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Korrekt dok.nr. er iht gammel grunnbok og pantebokskopi: 1473/1958 05.01.1960 - Dokumentnr: 61 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 01.10.1962 - Dokumentnr: 12031 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:200 Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 16.07.1986 - Dokumentnr: 43043 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Med flere bestemmelser 21.12.1988 - Dokumentnr: 89220 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 04.07.1991 - Dokumentnr: 34087 - Erklæring/avtale Bestemmelse om garasje/parkingsplass. Kan ikke avlyses uten Oslo veisjefs samtykke. 20.01.2006 - Dokumentnr: 4564 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:157 Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om varighet Bestemmelse om parkering Med flere bestemmelser 05.06.1957 - Dokumentnr: 6523 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:1 20.01.1961 - Dokumentnr: 921177 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: gnr.158 bnr.502, 602 og 603. 20.01.2006 - Dokumentnr: 4564 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:157 Bestemmelse om parkering Bestemmelse om adkomstrett Med flere bestemmelser
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for boligblokk datert 14.08.1961. Byggetegninger: Dagens bruk er i henhold til godkjente tegninger fra opprinnelsen, bortsett fra at kjøkkenet er flyttet til del av stue i senere tid og tidligere kjøkken ble ombygget til soverom, samt at to tilstøtende skap med adkomst fra entre og stue er revet i senere tid. Det ble ikke fremvist noe form for dokumentasjon fra styret i borettslaget på godkjennelse av bruksendringen ved flytting av kjøkken.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter reguleringsplan med reguleringsbestemmelser S-625, datert 05.01.1957. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler. Det anbefales å sette seg inn i pågående plan- og byggesaker under planinnsyn på Oslo kommunes nettsider. Søk med adresse og se alle plan- og byggesaker i nærområdet: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
5 790 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 282 043 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 072 043 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 081 605 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 089 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 092 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9562
Betalingsbetingelser
Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 0,80% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 2 000 Digitale prospekter 6 500 Fotograf 1 910 Garantipremie/inneståelse 13 900 Markedspakke ( IINKL BLINK 19.900 -Opp til deg) 6 900 Oppgjørshonorar 4 500 Opplysninger fra forretningsfører 5 000 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 19 390 Tilretteleggingsgebyr 3 000 Utleggsgebyr (alle kostnader trekkes i oppgjøret) 0 Visninger/overtakelse per stk. (Første runde gratis, 3.500 utover dette) 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 9 875 Utlegg takst/tilstandsrapport Totalt kr: 112 556 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på et rimelig vederlag stort for utført arbeid. 

