SANDNES Vågsgata 16B
Lekker 3-roms leilighet midt i sentrum. Solrik, innglasset balkong. Parkering.
- kr 3 490 000
- BRA-i 55 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 3 490 000
- Omkostningerkr 90 600
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 661 104
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2014
- Soverom2
- Felleskostnaderkr 2 878
- Tomt8 961.4 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 490 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 80 504 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 570 504 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 89 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 90 600 (Omkostninger totalt) 101 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 104 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 661 104 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 672 004 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 674 804 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Aktiv Eiendomsmegling har gleden av å presentere Vågsgata 16B, Leil H0503!
En lekker, lys og moderne 3-roms leilighet med ettertraktet og sentral beliggenhet i Sandnes sentrum. Leiligheten kan skilte med en flott beliggenhet i byggets 5. etasje og gjennomgående gode kvaliteter og en praktisk planløsning.
Verdt å merke seg:
- 2 soverom.
- Effektiv og sosial planløsning med stue og kjøkken i åpen løsning.
- Tidløst kjøkken med god skap- og benkeplass.
- Romslig speilgarderobe til lagring i gang.
- Stor innglasset balkong med gode solforhold og flott utsikt.
- Tog og buss terminal like ved leiligheten.
- Parkering i garasjeanlegg.
Innhold:
5. etasje: Gang med/garderobe, Stue, kjøkken, 2 soverom, bad og innglasset balkong.
Velkommen til visning!
- Tomt
8961.4m²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt.
Beliggenhet
Vågsgata 16B med sin svært sentrale beliggenhet i Sandnes sentrum, har man tilgang til alle fasiliteter byen har å by på, som dagligvarebutikker, vinmonopol, nisjebutikker med klær og interiør, bibliotek, bank og post. Med umiddelbar tilgang til kjøpesenterne Amfi Vågen, Bystasjonen og Maxi Sandnes, hvor en finner legesenter, Sats treningssenter, et godt utvalg restauranter og mye mer. Dette er et område som har mye å tilby! Vågen videregående, Gand videregående og Sandnes videregående ligger med 5-10 minutters gangavstand fra leiligheten. VID vitenskapelige høgskole ligger også rett i nærheten. Dette er en perfekt mulighet for unge/studenter som ønsker å komme inn på boligmarkedet! Flotte turområder ved Gandsfjorden, og fra leiligheten tar det bare noen få minutter med bil til turområder som Dalsnuten, Kubbetjønn og Lifjell.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Byggemåte
Generell beskrivelse av boligen: Boligblokk som er oppført med grunnmur/bærekonstruksjoner i betong. Yttervegger i betong, og lett bindingsverk som utvendig er kledd med trepaneler. Betongdekke/hulldekke mellom etasjer. Antatt flatt tak tekket med papp. Vinduer og dører med isolerglass. Byggemåte er hentet fra Tilstandsrapport utført av DUO Takst v/ Kåre Vatland.
Innhold
5. etasje: Gang med/garderobe, Stue, kjøkken, 2 soverom, bad og innglasset balkong.
Standard
Lys og trivelig leilighet i byggets 5.etg. med høy standard og parkering i lukket anlegg. Man entrer leiligheten til gang med meget god plass til oppbevaring av sko- og yttertøy i speilgarderobe. Det er parkett på gulvet, noe som er gjennomgående i alle tørre rom. Veggene er malt i tidsriktige farger. Badet er flislagt med kontraster i fargevalg på gulv- og vegg. Hvit baderomsinnredning med oppbevaring i skuffer, servant i innredning og speil. Det er toalett, dusjhjørne og vannuttak for vaskemaskin. Varme i gulv. Hovedsoverommet fremstår som lyst, luftig og har plass til en stor dobbeltseng. Det er også skap- og garderobemuligheter, Soverom nr. 2. kan fungere som et gjesterom, men dette vil også passe perfekt som et kontor eller som et rom for de minste, alt etter behov. Stue- og kjøkkenløsningen er utnyttet på en god- og arealeffektiv måte. Her har man plass til både sofagruppe og spisebord med plass til gjester. Man har gode vindusflater som gir et lyst og innbydende uttrykk. Fra stuen har en utgang til en sørvestvendt innglasset balkong som kan by på mange solrike timer og flott utsikt. Kjøkkeninnredning med hvit slette fronter og mørk laminert benkeplate. Det har et moderne uttrykk og godt med skap-/benkeplass i en tidløs utførelse. Kjøkkenet fremstår som svært praktisk og plassbesparende, åpent ut mot stuen. Dette skaper en enkel, sosial sfære der du aldri er langt unna gjestene dine. Ekstra lagringsplass i utvendig bod beliggende i byggets 3.etasje. Alt i alt vil dette være en lettstelt og delikat leilighet som bør kunne falle i smak hos de aller fleste. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Forhold som har fått TG3: VÅTROM: BAD/VASKEROM Oppsummering av overflater Flislagte overflater i normal stand iht. alder. Merknader: -Gulvet har fall til sluk, men dette er mindre enn referansenivået. -Lavere sillikonert terskel i dør, eventuell oppbrett av membran ved dør er da mindre enn krav på 15 mm. -Noe mindre vannansamling omliggende slukrist ved spyling. -Riss i fuge over servant, ingen registrert bom. Normal tid før utskifting av våtrom, keramiske fliser på membran, lettvegg er 10 - 20 år. Normal tid før reparasjon av keramiske fliser er 5 - 15 år. Normal tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år. Anbefalte tiltak overflater Nærmere kontroll/utbedring av membran i dørterskel. Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Ingen spesielle merknader registrert på synlig sluk, opplegg/tettesjik. Membran synlig ført under klemring. Det er ikke tilstrekkelig tettesjikt rundt avløp i gulv, påregnelig med tetting for å hindre fukt i konstruksjoner. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk Løsningen/utførelsen rundt rørgjennomføringer gir fare for fukt inn i konstruksjoner. Lokal utbedring måvurderes. Oppsummering av sanitærutstyr Begynnende svelling i nedre del av sideplate innredning.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Altibox
Parkering
Leiligheten disponerer én parkeringsplass i felles parkeringsanlegg. I lukket del har boligseksjonene som har parkeringsrett anledning til å benytte én plass hver vederlagsfritt. Plasser reserveres ikke, slik at det som er ledig må benyttes. Bruk utover én plass kan avtalepart(er) avkreve leie for, også i lukket del. Boligseksjonene har fortrinnsrett til å benytte plassene i den lukkede delen. Ved behov kan boligseksjonene også benytte plassene i den åpne delen vederlagsfritt innenfor sin rett til én vederlagsfri plass.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 490 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 80 504 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 570 504 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 89 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 90 600 (Omkostninger totalt) 101 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 104 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 661 104 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 672 004 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 674 804 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Vannbåren varme
Energiklasse
B - Info kommunale avgifter
Fellesregning for kommunale avgifter sendes direkte til sameiet.
Formuesverdi primær
802519
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
3210074
Formuesverdi sekundær år
2023
Info formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023; ifølge Skatteetaten Som primærbolig: kr 802 519 Som sekundærbolig: kr 3 210 074
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
1250976/653222125
Felleskostnader pr. mnd
2878
Felleskostnader inkluderer
Fellesutgiftene inkluderer kommunale avgifter, byggforsikring (utvendig), strøm i fellesarealer, forretningsfører, vaktmestertjenester og avdrag/renter på felles lån. Herunder Felleskostnader kr 2 379 Altibox 200 Flex kr 499 Leiligheten har filteravtale ( 2 leveringer) som kommer i tillegg til fellesutgiftene en gang i året ca. kr 1 000,-
Andel fellesgjeld
80504
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-01-22T23:00:00Z
Andel fellesformue
23842
Om sameiet
-Sameiet består av 5 blokker med tilsammen 131 leiligheter og 2 næringsseksjoner som er kjøpesenter og parkeringsanlegg. -Bygget har 5 heiser. -Parkering i lukket felles garasjeanlegg med 1 plass pr bolig med rett til parkering, jf. sameiets vedtekter pkt 4. parkering. -5 plasser tilrettelagt for el-biler, se vedtektene §19, 3 ledd. -Boligselskapet har kollektiv avtale med Altibox. Kontakt selger for mer informasjon. -Avtale om vaktmestertjenester og renhold av trapper og fellesarealer. -Kommunale avgifter betales gjennom månedlige felleskostnader. -Vedrørende dyrehold: alle som har dyr i sameiet må signere på skjema for ansvarlig dyrehold. De som ikke vil signere, har ikke rett til å holde dyr i sameiet. -Hjemmeside med innlogging for seksjonseiere som gir tilgang til oppdatert informasjon. -Sameiet har tatt opp felles lån. -Eierseksjonsloven § 30: For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i forhold til sin sameierbrøk. Dette innebærer at sameieren har såkalt proratarisk ansvar for sameiets forpliktelse. Info hentet fra innkalling til årsmøte 2024: Styret har arbeidet med følgende viktige saker i perioden: - Rettslig prosess og forlik mellom Sameiet og Skanska Norge AS. - Oppfølging av rehabiliteringsarbeid og endringsmeldinger. - Øvrig lekkasjeproblematikk fellesområder, bolig, næring. - Forsikringssaker (skyvedører, innbrudd og hærverk, lekkasje). - Forlikssak mellom seksjoneier og sameiet (skade på parkeringsanlegg). - Parkeringssituasjon og forvaltning av beboerparkering. - Leverandøroppfølging (herunder også avtale med ny vaktmester, Montasjelaget). - Videre innføring av LED-installasjoner i fellesområder. - Konkurs av P-Plan og arbeid ifbm videreføring av serviceavtale(r) i beboerparkering. - Utbedringer av varmtvannsanlegg. - Forlengelse av fellesavtale for boligseksjonene (Altibox). HMS arbeid: - Styret har montert ytterligere sikkerhetsinstallasjoner i forbindelse med vedvarende forsøk på innbrudd og tilfeller av uvedkommen ferdsel på eiendommen. - Opplæring av brukere i bruk av parkeringsanlegg/heis - Håndtere filteravtale for abonnenter og leveranse rundt disse. - Tiltak for bedring av teledekning i U2/beboerparkering. - Avtale med Gulv&Tak for å utbedre lekkasjeproblematikk mellom U1/U2 (forekomst av vann). - Gjennomgang, revisjon og oppfølging av øvrig vedlikeholdsprogram. - Innkjøp av reservedeler (varmtvannsvekslere). Økonomi Fellesutgifter: Etter å ha utsatt økning siden 2022, besluttet styret økning av felleskostnader for året 2024. Årsak for at kostandene ikke ble økt i 2023 var som vi også på årsmøtet i 2023 informerte om; uoversiktlige økonomiske konsekvenser jfr. eventuelt utfall av regress mot Skanska. Rehabiliteringsarbeid og teknisk bistand fra BK Bygg med fler: Sameiet har brukt i underkant av 7.000.000 kroner på nødvendig rehabiliteringsarbeid i 2023 gjennom BK Bygg. Noe mindre arbeid gjenstår i 2024, inklusiv lekkasje- og tekkeproblematikk enkelte steder i sameiet. Økonomi og parkering: Styret har også fått flere henvendelser fra beboere som har vært bekymret og/eller interesserte i hvilke økonomiske kostander parkeringsanlegget (beboerparkeringen), og flere har hatt en generell formening om at disse har «økt og økt» over tid. Styret har derfor satt sammen en oppstilling som viser de faktiske kostnadene knyttet til parkeringsanlegget de siste årene, som ikke er riktig. Merknad: Fram til april 2022 har Sandnes Parkeringsdrift AS fakturert alle kostander forbundet med parkeringsanlegg (beboerparkering) samt andel av drift i åpen del direkte til sameiet, inklusive fakturaer fra underleverandører og partnere, samt strøm. Fra og med april 2022 så har sameiet kun ansvar for å betale utgifter i forbindelse med drift av beboerparkering. Beboerparkeringen har egen strømmåler, LED-belysning, og eget renhold. I tillegg betaler sameiet sin respektive brøk for strømforbruket av eksosavtrekkssystemet. I 2023 er andel fra Sandnes Parkeringsdrift AS indikativ av strømforbruk i anlegget, og andel strøm for eksosavtrekksystemet. Styrets planer fremover Hovedfokus for neste periode står per i dag som følger; - Få på plass en mer stabil driftsituasjon når det gjelder beboerparkering, i samråd med Making Place og/eller eventuelle partnere (service, renhold, programmeringstjenester, utrykninger) - Ferdigstille eventuelle pågående rehabiliteringsarbeider - Iverksette fremleie/utleie av ledig kapasitet i beboerparkering som tidligere varslet - Undersøke mulighet for samarbeidspartner (leverandør) ifbm glassfasader og innglassing - Utføre ny fasadevask (skal gjøres hvert 2. til 3. år, men har blitt utsatt siden 2020). - Nye opplæringsrunder med beboere i bruk av parkeringsanlegg - Energikartlegging med ENOVA eller andre
Lånebetingelser fellesgjeld
Lånenummer: 16366701129, DNB Bank ASA Annuitetslån: 4 terminer per år. Rentesats per 23.01.2025: 6.75% pa. Antall terminer til innfrielse: 72 Saldo per 23.01.2025: 14 840 219 Andel av saldo: 80 504 Første termin/første avdrag: 28.03.2023 ( siste termin 28.12.2042 )
Styregodkjennelse
Kjøper skal godkjennes av styret i sameiet. Dette kan ikke nektes uten saklig grunn. Ved salg og utleie av en boligseksjon og/eller tilhørende parkeringsrett, skal styret underrettes skriftlig.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi gjør oppmerksom på at beslutninger/vedtak tatt i generalforsamling eller av styret kan medføre økning i felleskostnader og andel fellesgjeld som f.eks. fremtidige vedlikeholdsplaner, nye låneopptak og prisstigninger på f.eks. diverse avgifter (renovasjon, kommunale avgifter m.m.) som borettslaget/sameiet er ansvarlig for. Megler har kopi av budsjett for år: 2024 og årsregnskap for år: 2023. Dette kan interessenter få oversendt.
Sikringsordning fellesgjeld
Sameiet har avtale om finansiering av felleskostnader hos Klare Finans AS
Sameiets forsikringsselskap
Gjensidige Bank ASA
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er tillatt med dyr i sameiet under forutsetning av at det leveres signert søknad og erklæring om dyrehold til sameiets styre, og at denne godkjennes. Eventuell klage på dyrehold må skje skriftlig og være berettiget. Styret kan innkalle partene til samtaler i saken.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1108/111/1099/96: 27.10.1931 - Dokumentnr: 900107 - Bestemmelse om gjerde Grunnavståelse til gate/vei m.v.
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
17.03.1956 - Dokumentnr: 901 - Skjønn Rettighetshaver: NORGES STATSBANER
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
21.04.1987 - Dokumentnr: 3773 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighetshaver Sandnes kommune
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: KNR:1108 GNR:111 BNR:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
05.01.1995 - Dokumentnr: 129 - Erklæring/avtale Bestemmelse om adkomstrett
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
02.06.2000 - Dokumentnr: 5118 - Rettigheter iflg. skjøte Bestemmelse om garasje/parkering
Med flere bestemmelser
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
26.03.2014 - Dokumentnr: 247762 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Lnett AS
Org.nr: 980 038 408
Avtale om nettstasjon i bygg
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
26.03.2014 - Dokumentnr: 247771 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Lnett AS
Org.nr: 980 038 408
Avtale om nettstasjon i bygg
Overført fra: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1099
Gjelder denne registerenheten med flere
01.10.2014 - Dokumentnr: 836995 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1261
Avtale om vedlikeholdsplikt og ansvarsfraskrivelse
Gjelder denne registerenheten med flere
09.10.2014 - Dokumentnr: 868424 - Best. om adkomstrett Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:217
Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:219
Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:220
Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:539
Rettighetshaver: Knr:1108 Gnr:111 Bnr:1095
Gjelder denne registerenheten med flere
11.08.2014 - Dokumentnr: 666728 - Seksjonering Opprettet seksjoner:
Snr: 96
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 1250976/653222125
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 16.04.2015.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
Regulerings- og arealplanner
Regulerings og arealplaner Eiendommen er regulert til annet kombinert formål, offentlig trafikkområde og frisiktsone. Eiendommen omfattes i tillegg av nåværende og fremtidig kommuneplan, samt gjeldende kommunedelplaner. I fremtidig kommuneplan er eiendommen avsatt til hensynssone støy (gul og rød). I gjeldende kommunedelplaner er eiendommen avsatt til sentrumsformål, krav vedrørende infrastruktur, sikringssone H190_1, hensynssone flomfare (H320), andre sikringssoner og rekkefølgekrav infrastruktur. Vedr. hensynssone flomfare, utdrag fra kommunedelplan: "Nye tiltak skal oppføres og plasseres med nødvendig sikkerhet mot fremtidig flom og stormflo, og gulv 1.etasje skal ikke være lavere enn kote + 2.0. Ny bebyggelse med gulv og bygningsdeler lavere enn kote + 2.0 skal sikres til å tåle midlertidig oversvømmelse. Krav til bebyggelse langs gater med aktive fasader gjelder. Gjeldende planer: Kommuneplan: Plannavn: Kommuneplan for Sandnes 2023-2038 Vedtatt av kommunestyret 15.05.2023 Korrigert i kommunestyret 21.10.2024. Kommunedelplan: PlanID: 201712 Plannavn: Kommunedelplan for Sandnes Sentrum Ikrafttredelse: 16.12.2019 Reguleringsplan: PlanID: 2000110 Plannavn: Reguleringsplan for kvartalet Vågsgt/Ole Bullsgt/Gjesdalv/Jernbanen Ikrafttredelse: 30.08.2005 PlanID: 2013111 Plannavn: Områderegulering for Ruten Ikrafttredelse 29.05.2017 PlanID: 2015123 Plannavn: Detaljregulering for kvartalet Elvegt, Ivar Aasensgt, Vågsgt, Julie Ege's gt, Sentrum Ikrafttredelse: 19.06.2023 Reguleringsplaner under arbeid i nærheten: PlanID: 202120 Plannavn: Detaljregulering for gnr 111 bnr 571 - Oalsgata 1 m.fl. Status: Planlegging igangsatt PlanID: 202307 Plannavn: Detaljregulering for Høylandskvartalet, Kvartalet Elveplassen-Gjesdalveien-Holbergsgate-Høylandsgate, Sentrum Status: Planlegging igangsatt PlanID: 202414 Plannavn: Detaljregulering: St. Olavs gate - Langgata nord Status: Planlegging igangsatt Plankart er vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i de gjeldende planene og hvilken betydning disse har for eiendommen. Gjeldende planbestemmelser kan oversendes ved henvendelse til megler.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt iht. vedtekter. Ved salg og utleie av en boligseksjon og/eller tilhørende parkeringsrett, skal styret underrettes skriftlig. Utleier skal opplyse styret om navn og kontaktinformasjon på leietaker. Dersom en seksjonseier leier ut sin seksjon eller parkeringsplass, skal vedkommende påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter, ordensregler og andre vedtak fattet av årsmøtet eller styret.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 490 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 80 504 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 570 504 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 89 250 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 90 600 (Omkostninger totalt) 101 500 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 104 300 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 661 104 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 672 004 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 674 804 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
90600
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris kr 40 000 for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 3 700 Kommunale opplysninger 24 900 Markedspakke 0 Oppgjørshonorar - BATE MEDLEM 5 130 Opplysninger fra forretningsfører 1 250 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 14 900 Tilretteleggingsgebyr 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 260 Utlegg utskrift av heftelser/servitutter (avg. fritt) pr stk Totalt kr: 89 880 Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket alle sine kostnader med oppdraget. Alle beløp er inkl. mva.