STEINKJER Skolegata 33A
Steinkjer, sentrum - Pen 2 roms leilighet med kort veg til alle funksjoner
- kr 890 000
- BRA-i 58 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 890 000
- Omkostningerkr 7 850
- Totalpris inkl. omkostningerkr 1 394 431
- EierformAndel
- Byggeår1952
- Soverom1
- Andel fellesgjeldkr 496 581
- Felleskostnaderkr 8 067
- Tomt1 473.2 m²
- Eierform tomtEiet
- 890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 496 581 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 1 386 581 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 6 500 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 7 850 (Omkostninger totalt) 15 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 394 431 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 402 331 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 405 131 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Pen leilighet med attraktiv beliggenhet i sentrum
Kort veg til alle funksjoner
Heis
Felleskost inkl tv/internett, forsikring av bygget, kommunale avgifter, renter og avdrag, varmtvann m.m.
Mulighet for snarlig overtakelse
Velkommen på visning !
Skolegata 33A, Trøndelag
- Tomt
1473.2m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for borettslaget/aksjelaget/eierseksjonssameiet. Tomtestørrelse/-areal er hentet fra matrikkelutskrift (basert på oppmåling i digitalt kart). Det gjøres oppmerksom på at denne type arealangivelse (med tilhørende kart) kan være upresis og at man dermed kan få avvik i både areal og grenser ved en eventuell fremtidig oppmåling. Mangel grunnet avvikende grenser og/eller arealsvikt kan derfor ikke påberopes.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Barnehage/skole/fritid
Barnehager: Steinkjer studentbarnehage (1-5 år) Steinkjersannan barnehage (1-5 år) Poppellunden barnehage Stiftelse (1-5 år) Skoler: Steinkjer skole (1-7 kl.) Steinkjer Montessoriskole (1-10 kl.) Lø skole (1-7 kl.) Egge barneskole (1-7 kl.) Steinkjer ungdomsskole (8-10 kl.) Steinkjer vgs Mære landbruksskole
Offentlig kommunikasjon
Buss: Steinkjer stasjon Tog: Steinkjer stasjon, Linje F7, R70 Fly: Namsos lufthavn Fly: Trondheim Værnes
Byggemåte
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Det opplyses om at det er brukt listverk beregnet til innvendig bruk på utsiden mellom vindu og balkongdør. Denne anbefales skiftet, eller malt med maling beregnet for utvendig bruk. Bygningen har brann- og lydklassifisert entrédør og malt balkongdør i tre. Balkongdøren er fra 2013. Inngangsdøren er av ukjent alder. Det er etablert en balkong i betong. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Det er etablert en balkong i betong. Vurdering av avvik: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Det er avvik: Det registreres mindre riss i overflaten på betongdekke, samt noe mose i ytterkant av dekket. Konsekvens/tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Tiltak: Mose anbefales fjernet. Rissene bør overvåkes over tid for å se om de er under utvikling eller ikke. Overflater: Innvendig er det gulv av fliser og belegg. Veggene har flis, malte plater og strie. Innvendige tak har malte plater og malt betong. Overflatene er av varierende alder. Vurdering av avvik: Det er avvik: Det registreres stedvis noe slitasje på overflater og det mangler listverk ved gulvet på kjøkkenet ved oppvaskmaskinen. Konsekvens/tiltak: Noe vedlikehold må påregnes og manglende listverk bør etableres Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Konsekvens/tiltak: Det bør gjennomføres radonmålinger. Pipe og ildsted: Boligen har mursteinspipe. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe. Konsekvens/tiltak: Tidspunkt for piperehabilitering nærmer seg. Se førøvrig rapport fra brann/feiervesen for mere informasjon. Innvendige dører: Innvendig har boligen en malt glatt døre og 2 malte fyllingsdører. Dørene er av varierende alder. Vurdering av avvik: Enkelte av innvendige dører har en del slitasje. Det er avvik: Det registreres noen bruksmerker på dørene. Vrider på eldre dør inn til soverom er løs. Konsekvens/tiltak: Noe vedlikehold må påregnes. Løs vrider må festes. 2. ETASJE > BAD: Overflater Gulv: Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 32 mm fra dør, inkl ca 10 mm nedsenket dusjsone. Vurdering av avvik: Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Ved lekkasje fra servant eller vaskemaskin må vannet renne forbi dør for å nå sluk, og da kan det komme vann ut av rommet. Fuge mellom sluk og fliser er delvis sprukket opp. Konsekvens/tiltak: Andre tiltak: Selv om bom eller hullyd ikke alltid er et umiddelbart problem, bør det overvåkes nøye før eventuell utvikling i sprekker i flisfuger e.l. oppstår. Dette må en foreta tiltak for, for å begrense utviklingen. Fuger bør skiftes ut. Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig for å vurdere utvikling. Det bør etableres høyere vanntett sjikt ved dør så eventuelt lekkasjevann ikke kan komme ut av rommet. 2. ETASJE > BAD: Sluk, membran og tettesjikt: Det er nyere stålsluk og ukjent tettesjikt/membran. Vurdering av avvik: Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. Det må innhentes dokumentasjon. Manglende membran/tettesjikt medfører risiko for lekkasjer og fukt i konstruksjonen. Avløpsrør: Det er avløpsrør av plast og støpejern. Rørene er av varierende alder. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Deler av avløpsledninger er over 25 år gamle, og over halvparten av forventet brukstid er passert. På grunn av alder vil risikoen for skader øke i tiden som kommer. Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. Forhold som har fått TG3: Vannledninger: Innvendige vannledninger er av kobber. Vannledningene er skiftet, men det er ukjent når. Vurdering av avvik: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Stoppekran er ikke lokalisert eller tilgjengelig. Det er ikke registrert stoppekran i leiligheten. Det er registrert stoppekraner i kjelleren på bygningen. Deler av vannledninger er over 25 år gamle, og over halvparten av forventet brukstid er passert. På grunn av alder vil risikoen for skader øke i tiden som kommer. Konsekvens/tiltak: Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. Ved en lekkasje på vannrør e.l. vil det være vanskelig å raskt stenge av vanntilførselen, når stoppekran ikke er tilgjengelig, noe som kan føre til betydelige større skader på boligen og eiendeler, enn om stoppekranen hadde vært lett tilgjengelig. Det bør etableres egen stoppekran i boenheten. Kostnadsoverslag knyttes til etablering av stoppekran i boenheten. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 Elektrisk anlegg: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det er på boligen foretatt en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap med automatsikringer plassert i felles trappeoppgang. Skjult/åpen installasjon. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 1958 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Nei Det er utført noe arbeider i nyere tid, nen undertegnede er ikke forevist samsvarserklæringer på dette. 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet ? Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Ja 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Det registreres en løs stikkontakt, og under varmepumpens innerdel er det en åpen koblingsboks, og det er ikke forevist samsvarserklæringer på utført arbeid. Det bør derfor gjennomføres en utvidet elkontroll. Kostnadsoverslag knyttes til festing av løs stikkontakt, etablering av koblingsboks der dette mangler og til elkontrollen. Kostnadsoverslaget knyttes ikke til utbedringer av avvik en elkontroll eventuelt vil kunne avdekke.
Sammendrag selgers egenerklæring
Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Svar: Ja Beskrivelse: Kjenner til noe sprekker/riss i taket på balkongen
Innhold
2. etasje: Gang, bad, kjøkken, 2 soverom og stue
Standard
Eldre leilighet fra 1958. Leiligheten er renovert etter byggeår, men det er en stund siden siste store renovering. Se rapportens enkeltpunkter for detaljer. Utvendig: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Det opplyses om at det er brukt listverk beregnet til innvendig bruk på utsiden mellom vindu og balkongdør. Denne anbefales skiftet, eller malt med maling beregnet for utvendig bruk. Bygningen har brann- og lydklassifisert entrédør og malt balkongdør i tre. Balkongdøren er fra 2013. Inngangsdøren er av ukjent alder. Det er etablert en balkong i betong. Innvendig: Innvendig er det gulv av fliser og belegg. Veggene har flis, malte plater og strie. Innvendige tak har malte plater og malt betong. Overflatene er av varierende alder. Etasjeskiller er av betongdekke. Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Boligen har mursteinspipe. Innvendig har boligen en malt glatt døre og 2 malte fyllingsdører. Dørene er av varierende alder. Våtrom: Bad: Dokumentasjon: ingen dokumentasjon. Badet ble renovert rundt år 2000. Veggene har fliser og malt strie. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 32 mm fra dør, inkl ca 10 mm nedsenket dusjsone. Det er nyere stålsluk og ukjent tettesjikt/membran. Rommet har servant,toalett, opplegg for vaskemaskin og dusjnisje med forheng. Det er mekanisk avtrekk som styres fra kjøkkenventilator. Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner (mur/betongvegger). Ved fuktsøk med indikator ble det ikke avdekket forhøyde verdier på befaringsdagen. Kjøkken: Kjøkkeninnredning av ukjent alder. Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av laminat. Ingen integrerte hvitevarer. Det er trolig avtrekk via sentralt avtrekksanlegg i bygget, men dette er ikke fastslått med sikkerhet da undertegnede ikke har mottatt opplysninger om det. Alder på anlegget er ukjent. Tekniske installasjoner: Innvendige vannledninger er av kobber. Vannledningene er skiftet, men det er ukjent når. Det er avløpsrør av plast og støpejern. Rørene er av varierende alder. Boligen har naturlig ventilasjon. Det er etablert en luft til luft varmepumpe. Det er på boligen foretatt en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap med automatsikringer plassert i felles trappeoppgang. Skjult/åpen installasjon. Boligen har brannslukningsaparat, og røykvarslere montert.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Kollektiv avtale på TV/Internett i borettslaget
Parkering
Man kan søke parkering for kostnad på borettslagets eiedommen, plasser tildeles etter ansinitet
Diverse
Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. Det gjøres oppmerksom på at borerttslaget driver og undersøker om renovering av fasadeen og terrasser. Dersom dette gjennomførs må man forvente økt fellesgjeld og felleskostnader Selger har selv ikke bebodd leiligheten og har med dette begrennset kjemmskap til leilighetens tiullstand. Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører)
Prisantydning inkl. omkostninger
890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 496 581 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 1 386 581 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 6 500 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 7 850 (Omkostninger totalt) 15 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 394 431 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 402 331 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 405 131 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk, varmepumpe og ved. Dersom det er rom i boligen som ikke har vegg-/Fastmonterte ovner, så følger det heller ikke med ovner i handelen for disse.
Energiklasse
D
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
192001
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
768005
Formuesverdi sekundær år
2023
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
26
Part.obl.nr.
913091132
Felleskostnader pr. mnd.
8067
Andel fellesgjeld
496581
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-06-24T22:00:00Z
Avdrag fellesgjeld
622
Rentekostnad fellesgjeld
2513
Andel fellesformue
29909
Andel fellesformue per dato
2025-06-24T22:00:00Z
Innskudd
882000
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Skolegata 31 33 Borettslaget
Borettslagets org.nr
913091132
Gebyr forkjøpsrett
6500
Forkjøpsrett
Andelseiere i borettslaget og medlemmer av boligbyggelaget har forkjøpsrett. Avklaring av forkjøpsrett skjer i etterkant av salget. Andelseiere i borettslaget og medlemmer av boligbyggelaget har 20 dagers frist til å melde sin forkjøpsrett etter at borettslaget har mottatt melding om salget fra meglerforetaket. Ved benyttelse av forkjøpsrett tilkommer et gebyr på kr. 6.500,- til forretningsfører.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Lånebetingelser fellesgjeld
Långiver: Sparebank 1 Midt-Norge Annuitetslån, 12 terminer per år. Rentesats per 30.04.2025: 5.75% pa. Antall terminer til innfrielse: 329 Saldo per 30.04.2025: 19 839 512 Andel av saldo: 477 348 Første termin/første avdrag: 01.08.2014 ( siste termin 01.09.2052 ) Lånegiver: Sparebank 1 Midt-Norge Annuitetslån, 12 terminer per år. Rentesats per 30.04.2025: 6.25% pa. Antall terminer til innfrielse: 245 Saldo per 30.04.2025: 883 258 Andel av saldo: 20 661 Første termin/første avdrag: 28.10.2020 ( siste termin 28.09.2045 )
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring Nuf
Polisenummer felles forsikring
SP827508
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er forbudt å holde dyr i borettslaget. Selv om det er et forbud mot dyrehold, kan brukeren av boligen søke styrets godkjennelse til det. Dersom gode grunner taler for dyreholdet, og det ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen, vil søknaden bli innvilget. Beboere som holder dyr skal sørge for at det ikke sjenerer noen, eller etterlater ekskre-menter på borettslagets område. Katter skal kastreres og chipmerkes.
Eierskiftegebyr
5500 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 5006/192/488: 14.11.1951 - Dokumentnr: 2735 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 40 år ÅRLIG AVGIFT NOK 1,186 BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN MED FLERE BESTEMMELSER PRIORITETSBEST. PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT 26.09.1997 - Dokumentnr: 5346 - Erklæring/avtale Gjelder feste Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Rettighetshaver: Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk 14.11.1951 - Dokumentnr: 2735 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 40 år ÅRLIG AVGIFT NOK 1,186 BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN MED FLERE BESTEMMELSER PRIORITETSBEST. PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT 06.11.1951 - Dokumentnr: 2652 - Opprettelse av matrikkelenheten EIENDOMMEN LIGGER PÅ GAMMEL BYGRUNN 01.01.2018 - Dokumentnr: 204051 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:1702 Gnr:192 Bnr:488 01.01.2020 - Dokumentnr: 1255862 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:5004 Gnr:192 Bnr:488
Ferdigattest/brukstillatelse
Som et utgangspunkt skal det foreligge ferdigattest. Det er innført bestemmelser i plan- og bygningsloven som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg som er søkt før 1. januar 1998. Det kan dermed ikke søkes om ferdigattest for slike bygg. Dette betyr ikke at ulovlig oppførte bygg blir lovlige, men bare at byggesaken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest. Det skal uansett foreligge midlertidig brukstillatelse. Midlertidig brukstillatelse er en forutsetning for at et tiltak kan tas i bruk. Manglende midlertidig brukstillatelse betyr da at bygget ikke er lovlig tatt bruk. I følge opplysninger fra kommunen foreligger det verken midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest på eiendommen, og plan- og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av eiendommen kan derfor ikke dokumenteres.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er offentlig tilknyttet vei, vann og avløp. Det er private stikkledninger/stikkveger frem til offentlig tilkobling som driftes av sameiet/borettslaget. Innvendig røropplegg driftes av seksjonseier/andelseier.
Regulerings- og arealplanner
Kommunedelplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 50042018002 Navn Kommunedelplan Sentrum Plantype Kommunedelplan Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 25.10.2018 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/5006/dokumenter/1473/2018001_bestemmelser.pdf Delarealer Delareal 1 473 m BestemmelseOmrådenavnBykjerne KPBestemmelseHjemmel byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav Delareal 1 473 m KPHensynsonenavn2011001 KPDetaljering Reguleringsplan skal fortsatt gjelde Delareal 1 473 m KPAngittHensyn Bevaring kulturmiljø KPHensynsonenavnH570_6 Reguleringsplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 50042011001 Navn Sørsia bydel Plantype Områderegulering Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 20.06.2012 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/5006/dokumenter/3551/2011001_bestemmelser_oppdatert%20030525.pdf Delarealer Delareal 1 473 m Formål Boligbebyggelse
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommen.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
890 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 496 581 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 1 386 581 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 6 500 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 7 850 (Omkostninger totalt) 15 750 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 550 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 1 394 431 (Totalpris. inkl. omkostninger) 1 402 331 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 1 405 131 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
7850
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjo Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastprisbasert vederlag tilsvarende 49 900,- av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 1 250 Digital annonsering 1 875 Gebyr for betalingsutsettelse 3 726 Kommunale opplysninger 17 900 Markedspakke 5 900 Oppgjørshonorar 5 000 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 1 875 Vederlag overtakelse 2 500 Visninger per stk. 6 000 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 3 025 Utlegg fotograf, faktura 109635 4 880 Utlegg opplysninger forretningsfører avg pliktig 260 Utlegg utskrift av heftelser/servitutter (avg. fritt) pr stk Totalt kr: 89 926 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag stort kr 10 000,- for utført arbeid.
