OSLO Brinken 23D
Unik mulighet i gammelt fabrikkbygg bygget om til leilighet i 2016 | Idyllisk beliggenhet på Kampen | Parkeringsplass!
- kr 6 500 000
- BRA-i 83 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 6 500 000
- Omkostningerkr 181 985
- Totalpris inkl. omkostningerkr 6 681 985
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår2016
- Soverom1
- Felleskostnaderkr 3 230
- Tomt1 235.2 m²
- Eierform tomtEiet
- 6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 162 500 (Dokumentavgift) 18 135 (Kapitalinnkreving til sameiet) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 181 985 (Omkostninger totalt) 192 885 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 195 685 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 681 985 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 692 885 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 695 685 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Brinken 23D!
Det som tidligere har vært et verksted, ble i 2016 bygget om en lys og luftig leilighet. Her får du en annerledes planløsning, som har tatt vare på byggets gamle former. Leiligheten byr på store, åpne rom og rikelig med lysinnslipp, hvor den gamle industristilen delvis ivaretatt, samtidig som du får nymotens rene linjer.
Her bor du ikke minst på populære Kampen, som er kjent for sitt trivelige bomiljø med en unik blanding av sjarmerende trehusbebyggelse og flotte teglsteinsgårder med store, grønne lunger imellom.
Høydepunkter:
- Parkeringsplass
- Store, åpne rom
- Godt med lagringsplass
- Hyggelig bakgård
Brinken 23D, Oslo
- Tomt
1235.2m²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt for sameiet. Tomten er pent opparbeidet.
Beliggenhet
Kampen/Jordal ligger høyt og fritt, og er kjent for sitt særegne, trivelige og barnevennlige bomiljø. En unik blanding av sjarmerende trehusbebyggelse og flotte teglsteinsgårder med store, grønne lunger imellom. Dette området har noe å by på for alle og enhver. Ønsker du en bedre middag ligger velrennomerte Kampen Bistro rett borti gata. Her kan du nyte riktig god husmannskost i det mange mener er blant Oslo beste restauranter. Bistroen deler hus med bydelshuset på Kampen og har en hjemmekoselig atmosfære med brune bord, "loppemarkedsfunn" og stearinlys. Med uteservering om sommeren og regelmessige konserter er dette et populært møtested for Kampianerne. Er du kaffetørst, så finner du Kampen kaffe & bar noen hundre meter ned i Bøgata som serverer deg førsteklasses espresso. Med Øya-festivalen etablert i Tøyenparken, finner du Norges største musikkfestival fem minutter unna. På sommerstid arrangeres også Kampendagene, en ordentlig folkefest tre dager til ende. Da fylles gatene med karneval og barneteater for de minste og musikk fra Kampen Janitsjarorkester. På kveldstid fortsetter arrangementet innendørs med nachspiel på Kampen Scene i Kampen Bydelshus. For den treningsglade, finner du både Sats Kampen (Hedmarksgata) og Fresh Fitnes (Ensjø) i nærheten. Videre er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i Kampen Park, Tøyenparken og Botanisk hage som grenser til hverandre og har flotte stier for lange gå- og løpeturer. Liker du ishockey eller foretrekker skateboard, er det kort vei til Jordal Amfi og Jordal Skatepark. Kampen Park er også et populært sted å tilbringe late sommerdager med grilling og gode venner. Med Kampen Skole, Kampen kunstbarnehage og flere andre barnehager like i nærheten er området særdeles barnevennlig. Ikke mange bydeler er forunt å ha sin egen bondegård. Kampen Økologiske Barnebondegård ligger mellom Kampen skole og T-banestasjonen på Ensjø. Den ble opprinnelig startet i 1994 av tre jenter som syntes det var for lite dyr i nærmiljøet, og ville ha en bondegård. Siden starten har bondegården på Kampen huset små og store dyr, tatt i mot over 200 000 barn og voksne og vært et sted der bydelens barn kan lære om husdyr, gårdsliv og grønnsaker.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Byggemåte
UTVENDIG Eldre tegelsteinsvegg med malt puss. Ukjent tak og konstruksjon. Pågående prosjekter / sak ifrb med vanninntregning i bod. To lags isolerglass fra 1979 i trerammer. Terrasse dør med isolerglass fra 2017. Lyd og brannklassifisert entrédør. Felles terrasse, og gårdsplass. Målt ca. 15 kvm, ikke inkl i BRA. Utebod med betongdekke og vegger. INNVENDIG Leiligheten er rehabilitert og ombygget i 2017. Laminatgulv og parkettgulv. Malte flater og himlinger. Noe mer slitasje på overflater. Betongdekke / gunn. Kotodører, en med glassfelt. VÅTROM Badet er fra 2016. Bad med veggfliser og nedfelt himling med utstrakt bruk av downligths. Bad med fall i nedslagsfelt og flatere gulv utenfor. Ikke mulig å kontrollere under vaskemaskin og skap. Bad med dusjnisje med direkte vannføring til gulv, sluk og membransystem. Bad med vegghengte glassdører, vegghengt WC, servant med underskap og speil. Badet har oppdrifts ventilasjon og tilførsel i døren. KJØKKEN Kjøkkeninnredning med fronter i laminat og finer. Frittstående hvitevarer som komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og fryser. Laminat benkeplate med stålbeslag og kum. Malte mellom benk og overskap. Avtrekksvifte/kullfiltervifte i overskap. TEKNISKE INSTALLASJONER Rør i rørskap med drenering til badet. Avløpsrør er hovedsakelig innebygget i konstruksjonen og er ikke mulig å kontrollere. Kun naturlig ventilasjon i boligen. Normalt for byggeåret og konstruksjonstype. Påse at luker og ventiler er oppe til enhver tid, etterstrebe god luftsirkulasjon. Varmtvannsbereder fra 2017, dedikerte vannstopper i boden. Fordelerskapet med vippebrytere og jordfeilbrytere. Nytt anlegg ifølge eier i 2017. Takmontert brannalarm og brannslukningsapparat. TOMTEFORHOLD Bygget har felles drenering.
Sammendrag selgers egenerklæring
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært (dyktighåndverker.no). Nytt bad fra 2016, dvs forrige eier. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Besvart med "Ja" fra forrige eier. Er arbeidet byggemeldt? Besvart med "Ja" fra forrige eier. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun av faglært (Rørleggertjenesten). Det ble gjennomført full kontroll og inspeksjon av vvs i forbindelse med trekning av nye rør da leiligheten ble totalrenovert (minus bad) i 2017. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Det er fuktinnsig fra fellesarealer inn til utvendig bod. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært (Pluggen Elektro). Ble installert helt nytt elektrisk anlegg i 2017-renovering. Forrige eier har opplyst om at el-anlegg på bad er utført av profesjonell elektriker. Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Kontroll ved renovering og installering av nytt el-anlegg i 2017. Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun av faglært (Fasadearbeid). Står i fellespapirene til sameiet. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Nabo i sameiet har søkt og fått godkjent bygging av takterasse til privat bruk. Selve byggingen er foreløpig satt på vent av ulike grunner. Omgjøringen vil isåfall heve sameiets verdi. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Inspeksjonsrapport i forbindelse med vanninntrengning i sameiet 2023. Det ble gitt et ca estimat på maks 60 000 i utgifter på denne seksjonen om man benyttet Mycoteam, men prosjektet er satt på vent, da mye skal gjøres på dugnad. Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Det ble tatt opp et privat lån tilknyttet seksjonen via sameiet i forbindelse med fasadearbeidet for 5 år siden. Lånet innfris i sin helhet før overtakelse, noe som vil redusere månedlig husleie med ca 1500 kr.
Innhold
Leiligheten består av entré, stue, kjøkken, bad, soverom, gang, bod og kott.
Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: - Utvendig > Veggkonstruksjon: Noe overmalte flater med løs puss. Noe sprekker i fasden. - Utvendig > Vinduer: Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. Vinduene er utgått med forventet levetid. - Utvendig > Andre utvendige forhold: Utebod med betongdekke og vegger. Det er opplyst at det tidvis er fukt inn i bodenen. Ikke registert fukt på befaring. - Innvendig > Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. - Tomteforhold > Fuktsikring og drenering: Det er pågående samtaler om utbedring av bod, og plan over boden. Punktet må sees i sammenheng "Rom under terreng". - Våtrom > Etasje > Bad > Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Forhold som har fått TG3: - Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt omfanget for utbedring. Boligen funger som den er. Det er sjelden økonomisk lønnsomt å rette opp høydeforskjellene som et enkeltstående tiltak, i denne type bolig. Hvis du skal renovere boligen din på et senere tidspunkt, kan du vurdere et slikt tiltak. Hvis du skal rette skjevhetene med avrettingsmasse, må du først beregne dimensjonene på bjelkelaget. Kostnadsestimatet nedenfor gjelder bare retting av gulvet og tar ikke hensyn til: Dimensjonering og forsterkning av ny vekt på eksisterende etasjeskiller. Bytte av overflater. Endringer knyttet til løfting av dører og åpninger etc. Demontering av kjøkkeninnredning etc. Skal du gjøre én eller flere av disse tiltakene, kommer det ytterligere kostnader. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000,-. Forhold som har fått TGIU: - Utvendig > Takkonstruksjon/Loft: Ukjent tak og konstruksjon. Pågående prosjekter / sak ifrb med vanninntregning i bod. - Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Felles terrasse, og gårdsplass. Ikke del av seksjonen. Målt ca. 15 kvm, ikke inkl i BRA. - Våtrom > Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom: Veggen er bygget med tette plater og ikke mulig å kontrollere. Ingen fukt registert i det hullet som ble tatt, på overflater. For øvrig beskrivelse av standard, se bildebeskrivelser.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
ObosNET leverer tv og Internett til sameiet.
Parkering
Seksjon 1,3,5,6,7,8,9,10,11,12 og 15 (2 stk.) har rett til å parkere på sameiets fellesarealer. Parkering skal kun finne sted på oppmerkede oppstillingsplasser. Bruksrett til oppstillingsplassen følger boligseksjonen. Bruksretten kan overdras andre seksjonseiere i Sameiet Brinken 23/25 uten at boligseksjonen overdras samtidig. Overdragelsen krever styrets godkjennelse. Det er styret som står ansvarlig for gjennomføring og som innhenter nødvendig bistand og kompetanse. Kostnadene skal fordeles med lik del mellom rettighetshaverne. Utleie av bruksretten skal styregodkjennes og aksepteres kun internt i sameiet. Areal som er avsatt til parkering kan ikke brukes til annet formål. Sameier med bruksrett kan ikke oppføre faste innretninger på sin oppstillingsplass uten at dette på forhånd er skriftlig godkjent av sameiets styre. Bruk som er til sjenanse eller til trengsel for andre er ikke tillatt. Det er ikke lov å oppbevare avfall eller gods på parkeringsplassene. Styret har rett til å pålegge sameiere å fjerne avfall, oljesøl, gods eller lignende fra plassen og fullmakt til å fjerne dette for eieres regning, med rimelig varsel. Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år El-bil : 2090 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Diverse
Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Boligen er i bruk der boden er i bruks om soverom, og ikke bod som på planskissen. Boligen er ombygget fra næring til bolig. Selger har fått et tilbud på hva det vil koste å implementere utvendig bod i leiligheten, for å skape et ekstra soverom. Dette har fått et kostnadsoverslag på kr 326.000,- (rundet opp til nærmeste tusen). Dette ligger vedlagt i prospektet. Det har vært knyttet fuktproblematikk til den utvendige boden, og selger har derfor også fått tilbud på å kun oppgradere boden til "tett" standard. Dette har en estimert pris på kr 100.000-150.000,-. Dette ligger vedlagt i prospektet.
Prisantydning inkl. omkostninger
6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 162 500 (Dokumentavgift) 18 135 (Kapitalinnkreving til sameiet) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 181 985 (Omkostninger totalt) 192 885 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 195 685 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 681 985 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 692 885 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 695 685 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Energiklasse
G - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Info om eiendomsskatt
Oslo kommune har eiendomsskatt, og noen leiligheter er påvirket av dette. Det må derfor påregnes at eiendomsskatt kan påløpe. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig. I borettslag, boligsameier og boligaksjeselskap vil eiendomsskatten skrives ut til borettslaget, boligsameiet eller boligaksjeselskapet og deretter bli fordelt på de enkelte eiere. Dette kan medføre økning i felleskostnadene.
Formuesverdi primær
1470320
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
5881281
Formuesverdi sekundær år
2023
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
76/821
Felleskostnader pr. mnd
3230
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnadene er på kr 3 230,- pr. måned og er fordelt slik: - Felleskostnader kr 3.020,- - Kabel-TV/Internett kr 210,- Felleskostnader som ikke er spesifisert dekker leilighetens andel av sameiets driftskostnader. Disse inkluderer blant annet felles forsikringer, kommunale avgifter, forretningsførsel og vedlikehold. Dagens felleskostnader er på kr 4 800,-. Dette er fordi Selger har et internt lån hos styret, som gir renter (kr 620,-), og avdrag (950,-) i tillegg til overnevnte poster. Lånet vil bli innfridd ved salg, og felleskostnadene reduseres dermed til kr 3 230,-.
Andel fellesformue
12676
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Om sameiet
Eierne av snr. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 ,11, 12, 13, 14 og 15 kan ikke motsette seg at det søkes ombygging fra næring til bolig for snr. 5. Styret skal medvirke med signatur i forbindelse med byggesøknaden og påfølgende reseksjonering. Eier av seksjon som søkes endret, skal bære kostnadene med byggesak og reseksjonering. Utgiftene til vedlikehold av bygg 5 (bensinstasjonen) fordeles 1/15 på hver seksjon. Styreleder opplyser per 04.06 per epost at det skal gjøres en større reparasjon på bakveggen av Brinken 25. Kostnaden per enhet er vanskelig å si nå, men kr 40-50.000,- er ikke et dumt anslag. Dette er planlagt å bli en engangs innbetaling som ikke påvirker felleskostnader eller fellesgjeld. PLANLAGTE TILTAK 2025: Hovedprioritet er utbedring av vannlekkasje fra nabogården i Brinken 25. Styreleder er i dialog med håndverker for å innhente tilbud. Denne utbedringen dekkes ikke av budsjetterte vedlikeholdsmidler på 45 000 NOK, og berørte enheter må forvente et ekstraordinært engangsbeløp for å dekke kostnadene. Ingen andre større prosjekter med innleid arbeid er planlagt for 2025. Diskusjon: Sameier KM tok opp at østveggen i bygget kan trenge utbedring. Styreleder mente dette ikke bør prioriteres nå. Sameier AJE foreslo at styret koordinerer og prioriterer etterisolering av enheter for å redusere energiforbruk og øke komfort. Vedtak: Ingen vedtak fattet. Nytt styre oppfordres til å jobbe videre med forefallende vedlikehold. Enheter som ønsker etterisolering oppfordres til å innhente fagkunnskap og koordinere med aktuelle seksjoner. Styret orienteres om videre planer. INNKOMNE FORSLAG: Vanninntrenging i bod og nødvendige utbedringer Sak: Seksjonseier KN uttrykte frustrasjon over manglende lagringsplass i sin leilighet, da hun opplever at seksjonen i praksis ikke har tilgjengelige boder. Ifølge seksjonseier har sameiet ansvaret for å utbedre uteboden slik at det blir en tørr lagringsbod. Styrets vurdering: Styreleder presiserte at leiligheten, i henhold til vedtatt planløsning (vedlagt), er utstyrt med to boder. Det ble understreket at en utebod, som er en tilleggsdel, ikke har samme standardkrav som et lagringsrom (bod). I henhold til eierseksjonsloven § 32 har seksjonseieren fullt økonomisk ansvar for vedlikehold og utbedringer av tilleggsdeler dvs. uteboden. Diskusjon: KN påpekte at bodlagring i seksjonen ikke er gjennomført i praksis, og at det ikke finnes en funksjonell bod i hennes leilighet. Styreleder viste sympati og at alle enheter i følge krav fra Oslo kommune skal ha tilstrekkelig tørr lagringsplass (minimum 5 kvadratmeter). KN spurte om sameiet prinsipielt er imot at en fremtidig eier utbedrer uteboden til en standard som kvalifiserer til å søke om innlemmelse som boareal. Styreleder opplyste at det ikke er prinsipielle innvendinger, men at en slik endring krever styrets godkjenning og er søknadspliktig til kommunen. Betydelige utbedringer vil være nødvendige for å møte kravene til boareal. Seksjonseieren og flere beboere ba om en skriftlig advokatvurdering fra Solibo AS for å avklare ansvarsforholdet for uteboder endelig. Styret informerte om at de allerede er i dialog med Solibo AS om saken. Avtroppende styreleder, CT, skal opprettholde kontakten og følge opp. Det ble notert at en advokatvurdering vil medføre kostnader i form av advokathonorar, som må vurderes opp mot sameiets budsjett. Styreleder foreslo å bygge en tørr lagringsbod i kjelleren i Brinken 23, til disposisjon for seksjonen. Dette vil løse mangelen på lagringsplass, og en slik bod kan bygges relativt enkelt gjennom dugnad. Vedtak: Ingen vedtak fattet. Nytt styre oppfordres til å samarbeide med KN for å etablere en tørr lagringsbod i kjelleren i Brinken 23 innen rimelig tid, inkludert organisering av dugnad, avtale om økonomisk ansvar og utarbeidelse av en formell avtale om endring av bruksrett. Oppgradering av uteområdet foran Brinken 23D Sak: KN foreslår å oppgradere uteområdet foran Brinken 23D for å skape et mer innbydende og funksjonelt fellesareal. Det nåværende området, preget av asfalt, gir et lite tiltalende estetisk uttrykk. Forslaget inkluderer treplatting, for å gi et varmt, naturlig preg, egnet for sitteplasser og sosiale sammenkomster. Småstein, for et stilrent, moderne uttrykk, god drenering og avgrensning fra parkeringsplassen. Fordeler: Økt trivsel, bedre estetikk, mulighet for sosiale aktiviteter, økt eiendomsverdi og et trygt sted for barn å leke. Gjennomføring: Tiltaket foreslås gjennomført på dugnad for å holde kostnadene lave. Styrets vurdering: Et oppgradert uteområde kan øke trivsel, og forbedre sameiets førsteinntrykk. Mindre utbedringer på fellesareal kan godkjennes av styret innenfor budsjettet, men større tiltak krever årsmøtets godkjenning. Det virker på dette stadiet, at et årsmøtevedtak ikke er nødvendig så lenge utbedringer ikke vesentlig endrer bruk av fellesområder. Styret støtter forslaget, men anbefaler videre utredning av: - Konkrete forslag for utbedringer - Grovt kostnadsoverslag - Mulighet for gjennomføring på dugnad. Det er nødvendig for at det nye styret skal prioritere dette opp mot andre vedlikeholdsbehov (jf. budsjett 2025: 45 000 NOK til vedlikehold av fellesareal). Styret foreslår at det nye styret godkjenner utredning av tiltaket, med et konkret forslag inkludert budsjett og gjennomføringsplan. Diskusjon: Flere seksjonseiere uttrykte støtte til tiltaket og mener det bør gjennomføres. Styreleder mener at en treplatting vil være det beste og enkleste tiltaket. Seksjonseier ÅDB motsatte seg fjerning av gjerdet utenfor sin enhet, da det fungerer som en buffer mot innsyn og parkerte biler. Det ble avklart at slike hensyn kan innarbeides i utbedringene. Det ble understreket at styret har endelig beslutningsmyndighet over utbedringer av fellesareal. Seksjonseiere tilknyttet Brinken 23D ble oppfordret til å samarbeide (for eksempel gjennom en dugnadskomité), da de vil ha mest nytte av oppgraderingen. Vedtak: Ingen vedtak fattet. Årsmøtet oppfordrer seksjonseiere tilknyttet Brinken 23D, i samarbeid med styret, til å utrede forslaget videre og utarbeide et konkret forslag, inkludert kostnadsoverslag og dugnadsplan. Det bør også utarbeides en avtale om fordeling av kostnader mellom sameiet og seksjonseiere, hvor seksjonseiere tilknyttet Brinken 23D forventes å dekke hoveddelen av kostnadene. Seksjonseiere tilknyttet Brinken 23D oppfordres til å bidra med organisering av en eventuell dugnad. VEDLIKEHOLDSPLAN FOR SAMEIET BRINKEN 23/25 Stand: 9. juni 2020 Formålet med vedlikeholdsplanen er å: - Trygge boforholdene for den enkelte seksjonseier og sameiet som helhet. - Sikre at nødvendig vedlikehold prioriteres for å ivareta byggene. - Planlegge vedlikehold bedre og mer langsiktig, slik at vi eventuelt kan spare opp penger eller planlegge låneopptak. - Planlegge søknader om støtte til vedlikeholdsprosjekter hos Byantikvaren og Oslo kommune der det er mulig. - Holde styret informert om alt planlagt vedlikeholdsarbeid for å sikre ryddige anbudsprosesser og tilstrekkelig kapital. Ifølge Eierseksjonsloven §57 skal styret «sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.». Den enkelte seksjonseiers og sameiets vedlikeholdsplikt, er regulert i Eierseksjonsloven §32-35. §5 i Sameiet Brinken 23/25 sine vedtekter regulerer seksjonseierne og sameiets vedlikeholdsplikt. Rutiner - En gang i året gjennomføres boligsjekken (se vedlegg) av hver enkelt seksjonseier, som styret samler inn i forkant av årsmøtet - Styret er pliktig til å hente inn en tilstandsanalyse fra hvert bygg. Tilstandsanalysen leveres av hvert bygg og utføres ikke av styret. Styret sørger for at dette blir gjort. - Styret er ansvarlig for en tilstandsanalyse på fellesarealer i forkant av årsmøtet. - Eventuelle vedlikeholdsbehov og -planer fra de enkelte bygg og sameiet som helhet legges årlig inn i sameiets vedlikeholdsplan - Merk at siste avsnitt av §5 om vedlikehold i våre vedtekter stadfester styrets rett til å igangsette nødvendig vedlikehold ved mislighold av vedlikeholdsplikten. Fellesområde: - I gang med innhenting av anbud på følgende prosjekt: Ny membran og asfaltering over Kines bod, omlegging av takrenner. Fjerning av blomsterbed ved 25A og platting utenfor Kine og Erik, slik at Erik kan parkere ordentlig. Asfaltere disse områdene og rundt kummen på gårdsplassen. Erstatte plattingen utenfor Eriks vindu med blomsterpotter for å hindre at folk oppholder seg der. - Bensinstasjonen: søke om midler til å holde bensinstasjonen i stand fremover (søknadsfrist er 1. november), herunder male bensinstasjon og sparkle innvendig. 23 D (snr. 5, 6, 7, 8, 9) - Pusse opp gangen og installere ventilasjonsanlegg (2021): Mottatt tilbud på avtrekksanlegg for felles oppgang (balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning for trappeoppgang). Prisestimat 60-80 000 kr inkl. mva. Vurdert som ikke aktuelt. - Service og oppgradering av Villavent-ventilasjonen i leilighetene: (gjennomført januar 2021). - Tak om 5-10 år: Ikke sjekket i 2021. - Eventuelt drenering i bakvegg mot brinken 19: Trapp opp til bod (klaskedo) - enkelte av trinnene opp til bodene er løse og må festes. I tillegg trenger trinnene et par strøk maling. Rekkverket trenger et par strøk med beis. Behov for kontakt for utebelysning. Vurdere mulighetene for avtrekksvifte over inngangsdør. Rekkverk mellom andre og tredje etasje er oppgradert.
Lånebetingelser fellesgjeld
Informasjon om lån per 01.05.2025: Lån I: Bank: DNB Bank ASA Lånenummer: 1213.92.66135 Nominell rente (flyt): 8,80 % Innfrielsesår: 2029 Lånetype: Annuitet Antall terminer pr år: 12 Saldo pr 01.05.2025: 45 152 kr Andel av saldo: kr 0 IN-ordning: Nei Lån II: Bank: DNB Bank ASA Lånenummer: 1213.92.66127 Nominell rente (flyt): 8,80 % Innfrielsesår: 2029 Lånetype: Annuitet Antall terminer pr år: 12 Saldo pr 01.05.2025: kr 60 820 Andel av saldo: kr 60 820 IN-ordning: Nei Total andel fellesgjeld: kr 60 820,-. Dette er et internt lån selger har til styret, som vil innfris før salg. Kjøper tar derfor ikke over noe fellesgjeld ved overtakelse, såfremt det ikke blir bestemt noe nytt låneopptak før overtakelse.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/231/39/6: 16.04.1921 - Dokumentnr: 920727 - Bestemmelse om bebyggelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:39 Gjelder denne registerenheten med flere 17.09.1927 - Dokumentnr: 921135 - Bestemmelse om bebyggelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:39 Gjelder denne registerenheten med flere 12.12.1931 - Dokumentnr: 990953 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelser om brannvegg/-dør Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:39 Gjelder denne registerenheten med flere 02.08.1934 - Dokumentnr: 910824 - Bestemmelse om bebyggelse vedr. bensinstasjon m.v. Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:39 Gjelder denne registerenheten med flere 13.04.1972 - Dokumentnr: 505242 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om bruksendring Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet Overført fra: Knr:0301 Gnr:231 Bnr:39 Gjelder denne registerenheten med flere 08.05.2006 - Dokumentnr: 31632 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 6 Formål: Næring Sameiebrøk: 63/808 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter. Gjelder seksjon nr. 7, 8 og 12. 21.09.2006 - Dokumentnr: 449649 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 6 Formål: Næring Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 76/821 14.08.2017 - Dokumentnr: 872304 - Reseksjonering Snr: 6 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 76/821 Endring av formål
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for bruksendring fra næring til bolig datert 02.03.2016.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til byggeområder for boliger etter reguleringsplan med reguleringsbestemmelser S-2255, datert 28.07.77. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler. Det anbefales å sette seg inn i pågående plan- og byggesaker under planinnsyn på Oslo kommunes nettsider. Søk med adresse og se alle plan- og byggesaker i nærområdet: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/
Adgang til utleie
Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut. Sameiet skal godkjenne all utleie. Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet. Ta kontakt med megler dersom du ønsker kopi av vedtektene for nærmere informasjon om hvilke vedtak som er fattet i dette sameiet om korttidsleie.
Verneklasse/sefrak
Det gjøres oppmerksom på at er SEFRAK-registrert. SEFRAK-registeret er et landsdekkende register over eldre bygninger og andre kulturminner i Norge. Kommunen har opplyst at bygget har vernestatus, noe som kan medføre større restriksjoner i forhold til om-/påbygging og generell utnyttelse av eiendommen.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 162 500 (Dokumentavgift) 18 135 (Kapitalinnkreving til sameiet) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 181 985 (Omkostninger totalt) 192 885 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 195 685 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 6 681 985 (Totalpris. inkl. omkostninger) 6 692 885 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 6 695 685 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
181985
Betalingsbetingelser
Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 1,00% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 2 000 Digital annonsering 4 500 Fotograf 19 900 Markedspakke 6 900 Oppgjørshonorar 4 500 Opplysninger fra forretningsfører 1 910 Sikkerhetstillelse 5 000 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 19 390 Tilretteleggingsgebyr 3 000 Utleggsgebyr 3 850 Visninger/overtakelse per stk. 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 12 000 Utlegg takst/tilstandsrapport Totalt kr: 145 950 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag for utført arbeid.
