OSLO Garver Ytteborgs vei 135
Lys og luftig 3-roms med vestvendt balkong - Gjennomgående - Bad (2018) - Gode oppbevaringsmuligheter - Barnevennlig
- kr 3 200 000
- BRA-i 75 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 3 200 000
- Omkostningerkr 9 562
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 473 947
- EierformAndel
- Byggeår1902
- Soverom2
- Andel fellesgjeldkr 264 385
- Felleskostnaderkr 6 362
- Tomt53 031 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 264 385 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 464 385 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 473 947 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 481 847 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 484 647 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Garver Ytteborgs vei 135!
Her får dere en gjennomgående og romslig 3-roms leilighet i barnevennlige omgivelser. Leiligheten ligger i 2. etasje og byr på godt med lys, vestvendt balkong og moderne bad fra 2018. Her bor du i et rolig og grønt borettslag med nærhet til kollektivtransport, butikker og skoler.
Lys stue med plass til spisebord og utgang til balkong
Bad og separat WC oppusset i regi av borettslaget (2018)
To soverom med plass til garderobe og dobbeltseng
Delvis åpen kjøkkenløsning med god skapplass
Praktisk bod i leiligheten + kjellerbod
Gode kollektivmuligheter og flotte turområder like utenfor
Perfekt for førstegangskjøpere, par eller små familier!
Garver Ytteborgs vei 135, Oslo
- Tomt
53031m²
Beliggenhet
Garver Ytteborgs vei 135 har en attraktiv og sentral beliggenhet øverst i Groruddalen, i den populære bydelen Stovner. Her bor du i et levende og mangfoldig boligområde som kombinerer nærhet til urbane fasiliteter med grønne omgivelser og gode avslapningsmuligheter. Nærområdet og fasiliteter Området rundt Garver Ytteborgs vei er preget av en blanding av moderne leilighetsbygg, rekkehus og småbutikker, noe som gir et variert og dynamisk bomiljø. Her finner du flere dagligvarebutikker som Kiwi Haugenstua, Rema 1000 Haugenstua og Coop Obs, slik at du har det meste du trenger til daglig innen kort rekkevidde. Like ved ligger Stovner Senter, som etter en omfattende utvidelse nå byr på hele 120 butikker og spisesteder, inkludert vinmonopol, apotek, bibliotek og post i butikk. Senteret har et bredt utvalg av dagligvarer, kafeer, klesforretninger og andre servicetilbud. Med bil tar det ca. 10 minutter til Lørenskog, hvor du finner flere kjøpesentre, restauranter og kino. Dette gir deg enda flere muligheter for shopping, underholdning og opplevelser. Grønne områder og aktivitetstilbud Selv om området har en urban karakter, er det rikelig med grøntarealer og parker i nærheten. Linjeparken, som har gitt området et betydelig løft, er et populært samlingspunkt for både store og små. Her kan du nyte rolige turer, ta med barna på lekeplassen, eller arrangere piknik med venner. I tillegg finnes det flere idrettsanlegg, treningssentre, svømmehall og fritidsklubber i nærområdet, slik at det er enkelt å holde seg aktiv året rundt. Kollektivtransport Garver Ytteborgs vei 135 har utmerkede kollektivforbindelser. Haugenstua stasjon ligger i gangavstand, med togavganger fire ganger i timen på hverdager. Herfra tar det kun ca. 14 minutter til Oslo S eller Lillestrøm, noe som gjør det enkelt å pendle både til sentrum og nabokommuner. Ønsker du å benytte -banen, er Stovner T-banestasjon den nærmeste. Buss og flybuss har avganger fra Smedstua, og det er ca. 12 km inn til Oslo sentrum, enten du foretrekker bil eller kollektivtransport. Oppsummert Garver Ytteborgs vei 135 tilbyr en ideell kombinasjon av sentral beliggenhet, gode kollektivforbindelser, nærhet til både urbane fasiliteter og flotte grøntområder. Området er veletablert, barnevennlig og byr på alt du trenger i hverdagen ? enten du ønsker et aktivt byliv eller rolige dager i grønne omgivelser
Adkomst
Se vedlagte kart i annonse. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger. For kollektivtilbud se www.ruter.no.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Barnehage/skole/fritid
Garver Ytteborgs vei 135 ligger i et familievennlig område med et svært godt tilbud av barnehager, skoler og fritidsaktiviteter. For de minste er det flere barnehager i umiddelbar nærhet, blant annet Haugenstua barnehage (kun 2 minutters gange), Ole Brumm barnehage og Haugen barnehage, alle med korte avstander fra boligen. Skolebarn har også et bredt utvalg med både Høybråten skole, Haugenstua skole og Stovner skole innenfor en radius på rundt én kilometer. For ungdomstrinnet er både Stasjonsfjellet skole og Granstangen skole lett tilgjengelige, og Stovner videregående skole ligger kun 17 minutters gange unna. Området oppleves som trygt, og skolene har gode tilbakemeldinger fra nærmiljøet.
Byggemåte
Blokken fremstår med yttervegger belagt med fasadeplater. Leilighetens etasjeskillere i betong. Yttertak i flat konstruksjon, antatt tekket med papp og beslag. Vinduer Vinduer i boligen fremstår med 2-lags glass i trerammer. Vinduer er byggeår, det er skiftet glass i vindu på ett soverom. Dører Entredør i finert utforming med B-30/ 35db klassifisering. Balkongdør i heve/skyv modell med 2-lags glass fra byggeår. Etasjeskille Etasjeskille i betong. For mer informasjon se vedlagte tilstandsrapport avholdt av Glenn-Erik Larsen teknisk beskrivelse av eiendommen.
Sammendrag selgers egenerklæring
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært Pusset opp i regi av Haugenstua Borettslag år ca.2018 Arbeid utført av Haugenstua Borettslag 2.1. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Alt nytt 2.2. Er arbeidet byggemeldt? Ja Haugenstua Borettslag 12. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Sjekk av alle stikkontakter i leiligheten. Alt godkjent år 2024 19. Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser? Oppussing av balkong / fasade i regi av Borettslag, startdato av prosjekt ikke bestemt enda. 23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter/ tilstandsvurderinger eller utførte målinger? Oppstått lekkasje fra 2. etg på soverommene år 2021. Alt renovert og reparert via Forsikring og Haugenstua Borettslag. 26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Når balkongene er klare.
Innhold
Leiligheten befinner seg i byggets 2.etasje og inneholder: Entré, stue, kjøkken, balkong, to soverom, baderom, separat toalettrom og innvendig bod. Medfølger også kjellerbod på 3 m².
Standard
Kjøkken Kjøkkeninnredning fremstår med profilerte fronter. Laminert benkeplate med dobbel oppvaskkum og 1-greps blandebatteri. Lys under overskap, ventilator med kullfilter. Det er opplegg for vaskemaskin. Bad Badet er bygget i 2018, oppført i regi av Sans Bygg As. Det foreligger ferdigattest på oppføring av alle bad hos plan og bygg. Dusjplass i badekar med tilhørende garnityr, servant med underskap, speil, oo overskap. Toalettrom Servant med underskap og veggmontert wc fra 2018. Balkong Adkomst til balkong fra stue, med gulvareal på ca.7,4m². Gulvet er belagt med støpt betongdekke, rekkverk fremstår med spiler i stål. Høyde på rekkverk er målt til 1,22m. Det er observert en del avflassing av maling på vegger. Overflater Innvendige gulvflater belagt med henholdsvis: Fliser, laminat og belegg på bod. Innvendige veggflater belagt med henholdsvis: Malte flater av strie og mur, fliser, samt tynnpanel. Innvendige takflater belagt med henholdsvis: Malte flater i alle rom bestående av dekke. Takhøyde i leiligheten er målt opp mot 2,47m. Innvendige dører Profilerte dørblader i malt utførelse. Vannledninger Kjøkken: Vanntilførsel med Pex-rør. Bad: Det er åpne forkrommede rør til installasjonene. Wc: Vanntilførsel med åpne forkrommede rør. Stoppekraner: Kraner er plassert i samleskap på wc, kraner er testet og fungerer tilfredstillende. Avløpsrør Avløpsrør i boligen fremstår med plastrør. Ventilasjon Ventilasjon i boligen fremstår med: Naturlig ventilasjon via spalter i vinduer, samt mekanisk avtrekk fra ventil på kjøkken, wc og bad. Elektrisk anlegg Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer plassert i felles gang. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Vinduer Vurdering av avvik: Det er avvik: TG settes ut i fra alder på glass på de eldste vinduer, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene. Konsekvens/tiltak Tiltak: Vinduer fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder på glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Balkongdør Vurdering av avvik: Det er avvik: TG settes ut i fra alder på glass, da isoleringsevne i glass vil reduseres med årene. Konsekvens/tiltak Tiltak: Balkongdør fungerer tilfredsstillende. Det er ikke opplyst om dårlig isolasjonsevne med tanke på alder på glass. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Overflater Vurdering av avvik: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Det er observert større hakk/sår i laminat i stue, samt en del avflassing på vegger i bod. Øvrige malte veggflater har en del merker på overflater. Konsekvens/tiltak Andre tiltak: Ut i fra observert slitasje, sår og avflassing, bør oppgradering av enkelte flater påberegnes. Unnlatt oppgradering av overflater, vil forringe levetid på konstruksjoner. Radon Vurdering av avvik: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det er avvik: Det er ikke fremlagt opplysninger om radonmålinger fra eier/styret, heller ikke andre tiltak mot radon. Eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med moderat til lav aktsomhetsgrad. Konsekvens/tiltak Andre tiltak: Det må foreligge en rapport med moderate resultater, om det skal gis TG1 for radon i tilstandsrapporten. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Sanitærutstyr og innredning - Bad Vurdering av avvik: Det er avvik: Det er observert noe svelling på innredning med fronter, samt nederst på vanger. Konsekvens/tiltak Tiltak: Oppgradering av garnityr bør påbergnes. Unnlatt oppgradering vil forringe levetid på garnityr. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Ventilasjon Vurdering av avvik: Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Over tid kan manglende tilluftsventilering resultere i mugg- og soppdannelse, spesielt på steder som ikke får god nok luftgjennomstrømning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Overflater og innredning - Kjøkken Vurdering av avvik: Det er avvik: TG settes ut i fra slitasje på innredning, hengsler og skinner til skuffer, da mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt. Konsekvens/tiltak Tiltak: Kjøkkeninnredning har behov for oppgradering og vedlikehold. Unnlatt vedlikehold vil forringe levetid på innredning. Vannledninger Vurdering av avvik: Det er avvik: Ved befaring ble det ikke observert Waterguard/ lekkasjestopper på kjøkken. Konsekvens/tiltak Tiltak: Ved montering av nye vannrør i kjøkken, er det spesielt viktig å sørge for at installasjonen er lekkasjesikret og lett påviselig ved lekkasje. I tillegg skal rør og deler kunne skiftes uten å måtte bryte opp gulv eller vegger. Montering av Waterguard/ lekkasjestopper bør påberegnes, dette for å forhindre at lekkasje fra vannrør skal kunne oppstå. Varmesentral Vurdering av avvik: Det er avvik: TG settes ut i fra alder på anlegget, da mer enn halvparten av forventet levetid er oppbrukt. Konsekvens/tiltak Tiltak: Anlegget fremstår med normal funksjonalitet. Vedlikehold av anlegget må påberegnes, da unnlatelse vil forringe levetiden. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Elektrisk anlegg Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av EL-fagmann på anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll. Det er foretatt El-tilsyn av leiligheten i 2023, ingen avvik ble registrert. El-tilsyn er kun en stikkprøve kontroll, og omhandler ikke totalen på anlegget. TG2 settes i følge forskrift på anlegg, uten full dokumentasjon og med samsvarserklæring på hele anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Forhold som har fått TG3: Ingen forhold har fått TG3.
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Telenor Norge AS er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål knyttet til dette kan du ringe Telenor på telefon 815 55 520 eller besøke deres nettside www.telenor.no.
Parkering
Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm. Eierskifte av parkeringsplasser og garasjer administreres av parkeringsutvalget i borettslaget som har åpningstid tirsdag kl 1800-1900. Vi oppdaterer vårt system etter melding fra parkeringsutvalget.Henvendelser fra andelseiere i forbindelse med parkeringsplasser/garasjer henvises til parkeringsutvalget i borettslaget. Mail: parkering@haugenstua.no. Det tilkommer ett administrasjonsgebyr til forretningsfører etter gjeldende prisliste, ved tildeling av disse plasser. Parkeringsplasser må sies opp særskilt når andelseier flytter, dette går ikke automatisk. Oppsigelse sendes parkeringsutvalget på parkering@haugenstua.no Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser, MC plasser, Elbil plasser etc. Parkeringsutvalget har oversikt over priser.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 264 385 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 464 385 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 473 947 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 481 847 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 484 647 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Oppvarming ved fjernvarme via radiatorer i leiligheten. Åpne vannrør med tilkobling til radiatorer. Det er etablert gulvvarme på badet.
Energiklasse
D
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
956650
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
3826599
Formuesverdi sekundær år
2023
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
115
Part.obl.nr.
948515571
Felleskostnader pr. mnd.
6362
Andel fellesgjeld
264385
Andel fellesgjeld per dato
2025-04-30T22:00:00Z
Andel fellesformue
19208
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Haugenstua Borettslag
Borettslagets org.nr
948515571
Om borettslaget
Borettslaget består av 882 andelsleiligheter. Haugenstua Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948515571, og ligger i bydel Stovner i Oslo kommune med følgende adresser: Garver Ytteborgs V 101-139 og Ole Brumms Vei 2-44. Første innflytting skjedde i 1969. Tomten ble kjøpt i 1986 og er på 132 037 m2. Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Haugenstua Borettslag har ingen ansatte. Styret Styret har kontor i Garver Ytteborgs vei 105 (inngang fra baksiden, dvs. mot barnehagen). Kontortid er normalt mellom kl. 09:00 og kl. 15:00 mandag til fredag. Styrerommet har telefon 992 78 452, og e-post haugenstua@styrerommet.no. Se Haugenstua Borettslags hjemmeside på www.haugenstua.no for ytterligere informasjon. Vibbo Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader, Informasjon fra styret, og annen nyttig informasjon. I tillegg er det en enkel kanal for å kunne kommunisere med styret. Vaktelefon/vaktmester Haugenstua Borettslag har avtale om vaktmestertjeneste fra Bygårdservice AS som kan kontaktes på telefon 905 20 631 på hverdager etter kontortid, i helg og på helligdager. Dette er en vaktelefon og skal kun benyttes ved nødsituasjoner og akutte hendelser som for eksempel vannlekkasjer og heisstans. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må den enkelte eier påregne å måte betale for tjenesten selv. Vanlige driftsavvik meldes til kontoret på epost haugenstua@styrerommet.no, eller på telefon 992 78 452 i generell arbeidstid. Driftsleder Driftsleder Ismail Kanat er tilgjengelig på driftskontoret fra kl 09:00-15:00 mandag til fredag for beboerne. Det foretrekkes at all kommunikasjon med driftskontoret og styret foregår på epost til haugenstua@styrerommet.no for å sikre sporbarhet mellom beboerne og styret/driftskontoret. Dette gjør det også enklere å følge opp henvendelser fra beboerne. Henvendelser på epost besvares i driftskontorets åpningstid. Driftsleder kan også nås per telefon på 992 78 452 i driftskontorets åpningstid. Vektertjeneste Borettslaget har avtale med Securitas AS om vakthold. Dersom andelseier har behov for assistanse, kan vektertjenesten kontaktes på 230 38 139. Renhold Borettslaget har avtale med Ren-Service AS om renhold av fellesarealene. Nøkler/skilt Nøkler kan kjøpes hos vaktmester via www.vibbo.no Vibbo, vennligst ikke piratkopier nøkler ettersom disse knekkes i sylinderen og koster borettslaget ca kr 3 000,- å reparere. Skilt til ringeklokke og postkasse bestilles hos vaktmester via www.vibbo.no Styrets arbeid Borettslaget har et aktivt og arbeidende styre som gjennomfører sine tildelte arbeidsoppgaver. I tillegg deltar styremedlemmene på styremøter og deltar i ulike vedlikeholdsprosjekter. Styret har i perioden 2023-2024 hatt ekstra fokus på følgende områder: Avtale med Telenor på TV og Bredbånd Dagens avtale med Telenor er Komplet 50 bredbånd samt TV T-WE med 120 inkluderte poeng i tillegg til fast innhold (NRK, TV2 osv). Man bruker poengene til å velge hvilke kanaler eller strømmetjenester man ønsker tilgjengelig, og de som ønsker ekstra poeng kan selv bestille dette på Min Side eller i T-WE app. Det er fremdeles mulighet til å bestille ny Wif-rutere til de som ikke har oppgradert til ny versjon fra 2021. Dette er kostnadsfritt. Beboere som ønsker å bestille ny Wifi-ruter må sende e-post til: 81555520@telenor.com. For mer informasjon logg inn på mine sider på www.telenor.no eller ta kontakt på telefonnummer 815 55 520. Styret har våren 2025 hatt flere møter med Telenor da de økte prisen på dagens avtale med 79 kr per boenhet per mnd. Dette utgjør kr 836 136 per år for borettslaget. Dette ble ikke akseptert av styret og det jobbes derfor med å lande en ny avtale med Telenor. Styret jobber for å beholde dagens pris og eventuelt en minimal økning, og i tillegg krever styret prisfrys i minimum 18 måneder samt at det gjennomføres en utskifting av wif-routere til en nyere modell ved behov/bestilling. Det er også forespurt oppgradering av fbersentralene for Telenors regning. Styret har hatt flere forhandlingsmøter med Telenor og har avtalt et nytt møte 13.05.2025 for å lande en endelig avgjørelse. Serviceavtale for rørleggertjenester Borettslaget inngikk i 2021 en serviceavtale for rørleggertjenester med Rørlegger Teknikk AS etter en evaluering av innkomne tilbud i forbindelse med en anbudsrunde. Beboerne kan også bruke Rørlegger Teknikk AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt to oppfølgingsmøter med leverandøren i 2024, samt andre mindre oppfølgingsmøter i forbindelse med enkelte vedlikeholdstiltak. Serviceavtale for elektrikertjenester Borettslaget har serviceavtale på elektrikertjenester med SMS Electro AS. Beboerne kan også bruke SMS Electro AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt flere oppfølgingsmøter med leverandøren i 2024 og 2025 i forbindelse med utbedring av feil og mangler knytet til Elvias EL-kontroller inne i boligene. Styret får ofte spørsmål om hvem som har bestilt EL-kontroll. Dette er kontroller som Hafslund/Elvia gjennomfører ca. hvert 20. år i alle boliger i Oslo for å sjekke at det elektriske anlegget i boligene er i henhold til lovverket og ikke utgjør en fare for beboere og naboer. Styret har hverken bedt om eller kan påvirke slike kontroller. Vaktmestertjenester Styret følger opp vaktmesteravtalen kontinuerlig ved driftsmøter og direkte kommunikasjon med vaktmesterne og ledelsen. Det har vært avholdt 4 offisielle oppfølgingsmøter med Bygårdsservice AS i 2024 og planlagt minimum 2 møter i 2025. I disse oppfølgingsmøtene diskuteres og drøftes kvaliteten på vaktmestertjenester generelt, og det foretas en oppsummering av sesongene. Styret benytter også disse møtene til å ta opp klager og problemstillinger som oppstår, og prøver alltid å finne den beste måten å drifte og vedlikeholde borettslaget på uten at det blir en belastning for beboerne, styret eller leverandøren. Renholdsavtale Styret følger kontinuerlig opp kvaliteten på renholdstjenestene fra Ren Service AS og har jevnlige oppfølgingsmøter med ledelsen i selskapet. Leverandøren har dessverre ikke levert i henhold til avtalen og styret er i gang med å innhente nye pristilbud fra andre aktører i markedet. Styret forventer utskiftning av leverandør i løpet av 2025. Gjesteparkering Styret har jobbet med en løsning for å forhindre togpendlere og andre uvedkommende fra å misbruke våre gjesteparkeringsplasser. Gjesteparkeringsbestemmelsene for Haugenstua Borettslag ble derfor endret 6. mars 2023. Borettslaget har hatt utfordringer med at togpendlere bruker gjesteparkeringene på dagtid og opptar plasser som er tiltenkt besøkende. Styret forhandlet frem et kostnadsfritt system for borettslaget, og det er gratis for beboerne å registrere parkering for sine gjester. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via smarttelefon, nettbrett eller pc. Med dette systemet vil misbruk fra togpendlere og andre uvedkommende bli avdekket og bøtelagt av parkeringsselskapet. Styret fikk tilbakemelding fra beboere som ble ilagt kontrollsanksjoner, spesielt for deres gjester etter kl 17. Styret besluttet derfor at det kun er nødvendig å registrere besøkende mellom kl 07-17 mandag-fredag. Beboere kan fremdeles benytte seg av gjesteparkeringsplasser mellom kl 07-17 mandag-fredag. Ved behov for mer enn 3 døgn på gjesteparkeringen, må det bestilles midlertidig gjesteparkeringsbevis på epost til parkering@haugenstua.no Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid Istandseting av tilfuktsrom I 2023 ble det foretatt istandsetting av borettslagets tilfuktsrom som følge av krigen mellom Russland og Ukraina så styret behov for å kartlegge disse. Sanitærutstyret stod ubrukt i en årrekke og vanntilførsel var koblet ut. Det ble på bakgrunn av dette beslutet å gjøre det som var nødvendig for å istandsette og tilgjengeliggjøre disse rommene. Prosjektet innebar utskifting av eksisterende sanitærutstyr. Det vil si toaletter, pissoarer, håndvasker, utslagsvasker, dusjhoder og slanger. I tillegg ble låssylindere til dørene skiftet til ILOQ-sylindere som er tilsvarende lås som sitter på gitterportene i 1.etg. Dette ble gjort for at den samme nøkkelen som åpner gitterporten kan åpne tilfuktsrommene, slik at tilgangen er enkel om det skulle være behov for å benytte seg av disse rommene. Det er også satt opp ny skilting til tilfuktsrommene både utvendig og innvendig. Styret jobber videre med generell overflatebehandling av vegger og tak i tilfuktsrommene i 2025, og eventuelt andre nødvendige tiltak. Utendørs treningspark Høst/vinter 2023 ble det etablert en utendørs treningspark ved juletreet nærmest fotballbanene. Apparatene er tilpasset alle slags mennesker uansett alder og treffer de fleste aldersgrupper. Prosjektet ble fullfinansiert gjennom miljøtilskudd fra OBOS. I 2025 jobber styret videre med utvidelse av treningsparken og etablering av et ytterligere anlegg for styrketrening for voksne. Styret ønsker at treningsparkene skal være til gode for enda flere ulike aldersgrupper og behov. Prosjektet vil bli fullfinansiert gjennom miljøtilskudd fra OBOS. Utvidelse av strømkapasitet i parkeringshuset Som informert om tidligere har borettslaget brukt all strømkapasiteten inn i parkeringshuset, og ventelisten på parkeringsplasser med ladestasjon i parkeringshuset har vokst kraftig. For å kunne utvide ladeanlegget inne i parkeringshuset måte strømkapasiteten oppgraderes fra trafo som er eid av Hafslund/Elvia. Høsten 2024 ble dette arbeidet påbegynt og all infrastruktur ble ferdigstilt i april 2025. Det ble etablert nytt fordelingsskap i 3. etasje og ny 400V-kabel er innlagt i parkeringshuset. All infrastruktur til hver enkelt parkeringsplass ble også ferdigstilt samtidig. Dette gjør at de som ønsker ladestasjon på sin parkeringsplass enkelt kan bestille dette uten å måtte byte parkeringsplass med tilhørende gebyr fra OBOS. Varmekabler innkjøring til parkeringshuset Styret mottok flere klager på manglende varmekabler i innkjøringen til 3. etasje og taket på parkeringshuset. Dette skapte tidvis store utfordringer for inn- og utkjøring i vinterhalvåret. Samtidig som gravearbeid foregikk i forbindelse med utvidelse av strømkapasitet ble dette arbeidet gjennomført. Dette sparte borettslaget for ekstra kostnader til rigg og drift ettersom anleggsmaskiner allerede var på plass. Ladestasjoner Styret etablerte 12 nye ladestasjoner på P1 ved blokk 6 i desember 2024, og det ble benyttet eksisterende infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Styret følger med på elbilparken i borettslaget, og ved behov etableres det flere ladestasjoner. Det er fortsatt noen ledige parkeringsplasser med ladestasjon i Ole Brumms vei. Leverandør av ladetjenester Styret jobber med å innhente pristilbud fra forskjellige leverandører av ladetjenester vår/sommer 2025. Styret ønsker at beboerne får en avtale med spotpris for strøm slik at prisen følger markedets pris. Da kan beboerne velge selv å lade når strømprisen er billigst. Styret kommer med mer informasjon når avtale er inngått. Gjenstående eldre belysning i borettslaget EU har vedtatt at fra februar 2023 ble det forbudt å produsere og importere mange ulike typer lyskilder. I den forbindelse satt styret en prosjektgruppa som kartla gjenstående lysarmaturer som har gamle lyskilder i hele borettslaget. Områder som fortsat har gamle lyskilder er: bodområder, tilfuktsrom, tekniske rom, sport/sykkelbod, søppelrom, pullerter foran inngangsparti, heissjakt, heismaskinrom, vifterom og de fleste lekerom/fellesrom. For å sikre tilgang til lyskilder inntil utskiftning er fullført, ble det kjøpt inn en liten buffer av gamle lyskilder til lager før lagrene hos grossistene gikk tomme. Prosjektgruppa i styret har kartlagt alt av gjenstående gammel belysning. Kravspesifkasjon for prosjektet er utformet for type belysningsarmatur og ønsket styring pr. sone/rom. Slik styring er viktig for energibesparing, og er en kostnad som borettslaget vil spare inn innen kort tid. All gammel belysning skiftes til LED som vil gi en ytterligere kostnadsbesparing for borettslaget. Prosjektgruppen har gått tilbudsbefaring med flere leverandører. Målet er at prosjektet ferdigstilles i 2025. Kollapset avløpsrør i Ole Brumms vei 20 I juli 2023 kollapset et avløpsrør som følge av uværet HANS. Rørsystemet ble sjekket av rørlegger, kamerainspeksjon ble utført, det viste seg at en del av hovedavløpsrøret fra blokk 3 mot sykkelveien hadde kollapset. Dette medførte tilbakeslag i kjelleren som førte til at kjelleren ble overfylt med kloakk. Arbeidet med tømming og sanering av kjelleren ble satt i gang umiddelbart. Utbedring av skaden/avløpsrøret krever graving fra blokk 3 mellom trærne og videre til nærmeste offentlig kum ved sykkelveien, avløpsrøret måte skiftes og arbeid ble utført i mars 2025. Samtidig ble den 50 år gamle hovedvannledningen fra offentlig kum og inn til inntaket til blokken skiftet. Denne går i samme grøft som avløpsrøret og det ble derfor kostnadsbesparende å utføre dette arbeidet samtidig. Oppussing av driftskontoret Sommeren 2024 ble driftskontoret pusset opp da dette var gammelt og slitt. Det ble samtidig gjort endringer i utformingen av driftskontoret, samt nytt gulv og maling. Belysning ble samtidig oppgradert til LED og tilpasset arbeidsplassen. I tillegg ble det innkjøpt nyere kontormøbler som hev/senk-pult, datautstyr med mer. Styrerommet ble også malt i prosjektet. Dørene inn til gangen, driftskontoret og styrerommet ble skiftet til bredere dører for å ivareta universell utforming slik at rullestolbrukere kommer inn uhindret. Dørtersklene ble også tilpasset for enklere tilkomst for denne gruppen. Den gamle inngangsdøren til driftskontoret ble gjenbrukt i bytte av bakdøren mot bodområdet og WC som tilhører driftskontoret. Toaletrommet ble også oppgradert med nytt toalet, ny vask og maling. Elektrisk anlegg i fellesarealer Etter en anbudsrunde med flere ulike leverandører bestilte styret elektrikertjenester fra SMS Electro for gjennomgang og termografering av samtlige fordelingsskap og EL-tavler i hele boretslaget. Arbeidet ble utført april 2025. Dette ble gjort for å avdekke og utelukke varmegang og eventuelle feil i det elektriske anlegget for å forhindre mulighet for strømstans og brann i sikringsskapet. Nesten halvparten av alle branner i Norge er knytet til elektrisitet, og en EL-kontroll/EL-sjekk kan være livsviktig. Statistikk viser at et anlegg som blir regelmessig kontrollert har en vesentlig lavere ulykkefrekvens enn anlegg som ikke kontrolleres. Oppfylling av forskriftens sikkerhetskrav på elektrisk fellesanlegg er styrets ansvar. Forrige gjennomgang ble utført i 2020 og myndighetenes anbefaling er gjennomgang hvert tredje år. Fasaderehabiliteringsprosjektet Vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 er inntil videre satt på vent og reversering av vedtaket tas opp som egen sak i denne generalforsamlingen. Styret var sommeren 2024 i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren hadde satt for Haugenstua Boretslag. Styret takker engasjerte ildsjeler/beboere i boretslaget for sitt bidrag til styret, ettersom deres bidrag har vært med på å skape et stort engasjement i media og blant politikere. Den 12.02.2025 fikk styret et brev fra Plan- & Bygningsetaten (PBE) med behov for tilleggsdokumentasjon i forbindelse med fasadeprosjektet. Brevet er lagt ut på Vibbo og det kan også leses i byggesaken på PBEs nettsider under saksnummer 202461985. Dessverre ble tilbakemeldingen fra PBE nedslående for borettslaget. De har avvist store deler av tiltakene som i utgangspunktet ble godkjent av Byantikvaren (BYA) i deres forhåndsutalelser. Oppsummering Spiler - BYA frarådet men godkjente at man ikke trengte å ha spiler i forbindelse med endring av fasaden. PBE ønsker at spilene videreføres. Innglassing og screens/solskjerming - BYA godkjente innglassing og screens/solskjerming. PBE er ikke enig og ønsker ingen av delene. Utvidelse balkong - BYA kommenterte ikke utvidelse av balkongene i sin forhåndsutalelse fra 04.07.2024 da dette allerede var godkjent i daværende rammetillatelse. PBE ønsker ikke utvidelse av balkong i nåværende rammetillatelse selv om de har godkjent dette tidligere. Balkongbrystning - BYA frarådet men godkjente at balkongbrystningene kunne være av glass. PBE ønsker at brystningene er av samme material som resten av fasaden. Kunst på gavelveggene - BYA og PBE ønsker at kunst på gavelveggene skal videreføres, men PBE vil ha mer konkret informasjon om materialtype. Avklaringsmøte PBE Styreleder og nestleder deltok i et avklaringsmøte med PBE sammen med arkitekt, DVS Entreprenør og Millab Consult den 10.03.2025. Styret opplevde at PBE var veldig strenge med sine krav og reagerte derfor kraftig på behandling av saken. Det gjelder spesielt tiltak som tidligere har vært godkjent, men som nå ble avslått. Styret opplevde at PBE hadde bedre forståelse for prosjektet og styrets frustrasjon mot slutten av møtet, og de forsikret at saken skulle prioriteres og videre byggsaksgebyrer skulle unngås. Erfaringsmessig tar saksbehandling av slike prosjekter inntil 5 måneder, men styret håper at PBE oppfyller løftet om prioritert saksbehandling. Styret jobber videre med å svare ut alle de punktene PBE utalte seg om og gjør klar tilleggsdokumentasjon sammen med arkitekt før dette sendes til PBE. Styret vil komme med oppdatert informasjon når dette er tilgjengelig. Veien videre Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien. Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden. Styret kommer til å informere beboerne fortløpende om fremdrift og eventuell ny informasjon rundt fasadeprosjektet. Større vedlikehold og rehabilitering 2024- 2025: Utvidelse av strømkapasitet i parkeringshuset. Oppstart november 2024, ferdigstillelse mai 2025 2022 - 2023: Utskiftning postkasser. Oppstart høsten 2022, ferdigstillelse i 2023 2016 - 2019: VVS-prosjekt. Oppstart var i 2016, ferdigstillelse i februar 2019. 2014 - 2015: Forprosjekt vann/ avløp og balkonger. Styret fikk på generalforsamlingen i 2013 aksept for å etablere forprosjekt på vann og avløp samt balkonger. Dette arbeidet er påbegynt i samarbeid med OBOS Prosjekt. 2013 - 2016: Utskiftning av heiser. Oppstart oktober 2013, ferdigstillelse i 2016. 2009 - 2010: Forprosjekt "rehabilitering av fasade". Forprosjekt rehabilitering av fasade - nye balkonger. Prosjektet ble nedstemt av generalforsamlingen. 2008 - 2010: Rehabilitering av inngangspartiene. Oppstart 2008, ferdigstillelse i 2010
Gebyr forkjøpsrett
8212
Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten. Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Årsresultat for 2023 var kr -1 607 549,- Budsjett for 2024 var kr 2 933 100,- Disponible midler pr 31.12.23 var kr 7 459 886,- Info rundt fremtidige endringe som kan medføre kostnadsøkning, info gitt av driftsleder i borettslaget: "Det planlegges et fasadeprosjekt som gjelder utskfting av fasadeplater, vinduer, hovedinngangsdører, callingsystem, taktekking, og innglassing av verandaer. Styret har vedtatt økning av felleskostnader på 5% fra januar 2025. Fellesgjeld vil nok økes dersom generalforsamling vedtar rehabilitering av fasadeprosjektet."
Lånebetingelser fellesgjeld
Lånenummer: OBBK01-98207546526 Type: Annuitetslån Restsaldo: 160.000.000,- Restløpetid: 31 år 4 md. Terminer pr år: 12 Avdragsfrihet til og med: 01.09.2026 Type rente: Flyt Rente: 5,23% Andel fellesgjeld: 203.503,- Lånenummer: OBOS01-98208126016 Type: Annuitetslån Restsaldo: 32.274.640,- Restløpetid: 19 år Terminer pr år: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,23% Andel fellesgjeld: 41.037,- Lånenummer: OBOS02-98208125990 Type: Annuitetslån Restsaldo: 5.825.338,- Restløpetid: 28 år 1 md. Terminer pr år: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,23% Andel fellesgjeld: 7.406,- Lånenummer: OBOS03-98208126008 Type: Annuitetslån Restsaldo: 9.781.816,- Restløpetid: 5 år 2 md Terminer pr år: 12 Type rente: Flyt Rente: 5,23% Andel fellesgjeld: 12.439,-
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 ? tolv? måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector Forsikring
Polisenummer felles forsikring
2133158-5.3
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Fra husordensreglene: 1.5 Dyrehold a) Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator. b) Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året. c) Det er ikke lov å holde ulovlige dyr. d) For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5- 11(4). Info fra meglerbrevet: Det er kun tillatt med opp til 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.
Eierskiftegebyr
6750 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/102/654: 06.01.1975 - Dokumentnr: 210 - Erklæring/avtale Bestemmelse om tilfluktsrom Gjelder denne registerenheten med flere 16.07.1986 - Dokumentnr: 42968 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 15.11.2024 - Dokumentnr: 2244772 - Bestemmelse om jordvarme/jordsløyfe/fjernvarme Rettighetshaver: Hafslund Celsio AS Org.nr: 977 296 919 Kan ikke slettes uten samtykke fra: Haugenstua Borettslag Org.nr: 948 515 571 Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler Bestemmelse om bebyggelse i nærheten av anlegg/ledninger/kabler 23.07.1968 - Dokumentnr: 10834 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:1 07.02.1969 - Dokumentnr: 990095 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 105 BNR 365 GNR 106 BNR 172 15.05.1970 - Dokumentnr: 8184 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:695 23.07.1970 - Dokumentnr: 928075 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:105 Bnr:372
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 08.11.1972. Det er utstedt ferdigattest på rehabilitering av eksisterende bad datert 15.01.2020.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen følger kommuneplan med formål "Felt M Byggeområde for bolig U maks. 0.5. 187/67 etter reguleringsbestemmelser S-1352. Beboerplan 187/67.
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommen.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 264 385 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 464 385 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 473 947 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 481 847 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 484 647 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9562
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 1,25% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 3 000 Garantipremie/inneståelse 2 490 Kommunale opplysninger 18 000 Markedspakke 7 990 Oppgjørshonorar 2 490 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 16 500 Tilretteleggingsgebyr 0 Visninger/overtakelse 3490,- per stk. 6 570 Eierskiftegebyr 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet 4 000 Utlegg opplysninger forretningsfører avg pliktig Totalt kr: 90 470 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag stort kr 34 900,- for utført arbeid.
