OSLO Radarveien 63
Lys, pen og gjennomgående 3-roms toppleilighet | Vestvendt balkong med herlig utsikt | Attraktiv beliggenhet
- kr 4 700 000
- BRA-i 65 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 4 700 000
- Omkostningerkr 9 562
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 993 562
- EierformAndel
- Byggeår1958
- Soverom2
- Andel fellesgjeldkr 284 000
- Felleskostnaderkr 5 424
- Tomt40 765.3 m²
- Eierform tomtEiet
- 4 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 284 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 984 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 993 562 (Totalpris. inkl. omkostninger) 5 001 462 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 5 004 262 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Radarveien 63!
En innholdsrik 3-romsleilighet med svært god intern beliggenhet, stille og rolig i barnevennlig nabolag. Her får du en meget god planløsning med to gode soverom, separat kjøkken, flislagt bad fra 2020 og romslig stue med utgang til vestvendt balkong med herlig utsikt. Her får du muligheten til å bo i et veletablert boligområde på Lambertseter i bydel Nordstrand. Fra boligen er det kort avstand til kollektiv transport, matbutikk og Lambertseter senter.
Merk deg dette:
-Fjordutsikt
-Gjennomgående planløsning
-Nytt kjøkken og bad i 2020
-Fyring, varmtvann og fibernett inkludert i fk
-Lave omkostninger
-Én kjellerbod og én loftsbod
-Kort vei til kollektivtransport og kjøpesenter
-Barnevennlig og rolig
-Gode parkeringsmuligheter med elbil-lader
-Nærhet til Østmarka
Radarveien 63, Oslo
- Tomt
40765.3m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiet tomt på 40 765 m². Fellesarealene er pent opparbeidet med gressplen, beplantning, sittegrupper og lekeplasser. Asfalterte gang- og kjøreveier.
Beliggenhet
Radarveien på Lambertseter tilbyr en attraktiv og sentral beliggenhet. Området har nærhet til store fri- og skogområder, lekeplasser, offentlig transport, dagligvarebutikker, servicetilbud, barnehager, skoler og treningssentre. Det er gode turmuligheter i området, inkludert lysløype i Lambertseterskogen og kort vei til Brannfjellskogen og Ekebergsletta. Ekebergsletta har fasiliteter som lysløype, idrettsanlegg, minigolfbane, husdyrpark, ridesenter, store friområder, skulpturpark og Ekebergrestauranten. Østmarka tilbyr flotte turområder både sommer og vinter, med stier, lysløyper og turveier som egner seg for turgåing, sykling og løping. Om vinteren blir det kjørt opp skispor i lysløypene, og det er muligheter for å gå til markastuene. Hos Rustadsaga, Skullerudstua og Mariholtet kan du kjøpe diverse bakst og varmretter hele året. Det finnes flere flotte badeplasser langs Oslofjorden, som Katten, Sæterstrand, Ulvøya, Nordstrand bad, Fiskevollbukta og Hvervenbukta. Lambertseter Senter ligger i gangavstand og tilbyr et bredt utvalg av butikker, dagligvarehandel og caféer, samt Vinmonopol, Deichman bibliotek og Symra kino. Kiwi og Rema 1000 ligger få minutter unna leiligheten. Holtet har populære Jacobs og Åpent Bakeri, og på Sæter Torg finner du et variert servicetilbud med flere caféer og spisesteder, dagligvare-, nisje- og klesforretninger. Bydelen har et bredt utvalg av fritidsaktiviteter som fotball, håndball, turn, svømming, dans, innebandy og friidrett. Nærmeste treningssentre er Sats på Lambertseter og Karlsrud, Evo på Lambertseter og Sæter, samt BestHelse på Holtet. Lambertseter og Karlsrud T-banestasjon (linje 1 og 4) ligger ca. 5 minutters gange unna, og det er bussholdeplass i Lambertseterveien med flybuss til Gardermoen.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Byggemåte
Beskrivelse av bygningen: Boligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Yttervegger i betong, utvendig forblendet med spekkmurt teglstein. Saltak i trekonstruksjoner, tekket med takstein. Tak er ikke inspisert ved befaring da dette er en del av felles ansvarsområde. De undernevnte punktene har blitt merket med TG 2 eller TG 3: UTVENDIG Vinduer - TG 2 Vindusglass er hele og det ble ikke observert punkteringer. Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og lukkemekanismer av alle vinduer. Punkterte glass kan være vanskelig å avdekke med sikkerhet under forskjellig type vær og lys. Det utelukkes ikke at det kan forekomme punkterte glass som ikke ble registrert på befaringstidspunktet. Det påpekes at vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon. TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer. Det kan også være forhold som ikke ble oppdaget ved befaring, som eksempel sopp, råte o.l. Dette fordi slikt kan være avhengig av vær, klima o.l. ved befaring. TG2 på slike bygningsdelers må sees på som en varsel på at vinduer må beregnes byttet på sikt. Balkongdør - TG 2 Isolerglass er hele og det ble ikke observert punkteringer. Ingen unormale avvik registrert sett ut fra bygningsdelenes alder. Tilstandsgrad er satt ut fra en helhetlig vurdering av bygningsdelenes stand, funksjonalitet samt alder. Punkterte glass kan være vanskelig å avdekke med sikkerhet under forskjellig type vær og lys. Det utelukkes ikke at det kan forekomme punkterte glass som ikke ble registrert på befaringstidspunktet. Det påpekes at døren er over 20 år gammel og har oversteget mer enn halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon. Det kan også være forhold som ikke ble oppdaget ved befaring, som eksempel sopp, råte o.l. Dette fordi slikt kan være avhengig av vær, klima o.l. ved befaring. TG2 på slike bygningsdeler må sees på som en varsel på at dører må beregnes byttet på sikt. Balkonger, terrasser og rom under balkonger - TG 2 Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. INNVENDIG Overflater - TG 2 En del svikt i underlaget under linoleumsfliser i entre/gang og på kjøkken. Kan virke litt rart å gå på. Det er også en del gliper i skjøter i belegget, som følge av underlaget. Noe knirk i laminat, hovedsakelig i stue. Ellers har overflater normal og forventet bruksslitasje. Stedvise riper og merker er noe man må forvente i en brukt bolig. I tillegg er det ikke uvanlig med noe oppsprekking i hjørner og plateskjøter, som følge av forandringer i trevirke ut fra årstid, vær o.l. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må man påregne, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Det samme gjelder spiker- og skruehull i vegger som følge av oppheng av bilder, tv o.l. Tilstandsgrad er satt ut fra forholdene ved gulv i entré/gang og på kjøkken. Innvendige dører - TG 2 Tilstandsgrad er satt ut fra alder, da eldre dører som oftes er noe skjeve og kan oppleves som noe vondere å lukke/låse. VÅTROM Ventilasjon - TG 2 Rommet har kun naturlig ventilasjon. KJØKKEN Avtrekk - TG 2 Rommet har kun naturlig avtrekk og ellers ingen forsert avtrekksløsning. "manglende forsert mekanisk avtrekk" betyr at avtrekk over stekesone ikke føres ut av rommet via kanal, yttervegg eller tilsvarende. Fuktig luft og kondens vil da forbli i rommet om det ikke luftes med vindu. TEKNISKE INSTALLASJONER Ventilasjon - TG 2 Bygningen har den naturlige ventilasjon som var vanlig på byggetiden. Ventilasjonsløsningen er enklere enn det som benyttes i dag. Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden. Kapasitet og mengde luftutskiftning er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og det hører ikke inn under en nivå 1 undersøkelse. Vannbåren varme - TG 2 Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Elektrisk anlegg - TG 2
Sammendrag selgers egenerklæring
Selger har utarbeidet en egenerklæring (vedlagt salgsoppgaven) som kjøper må gjøre seg kjent med før budgivning. Selger har i egenerklæringen bemerket følgende: -Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Bad renovert i regi av borettslaget i 2020. Arbeid utført av: Sans Bygg AS -Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Innstallert led-lys over benk kjøkken, strømuttak/maxeta til komfyr på kjøkken. Flere stikkontakter i flere rom i leiligheten. Bytte av utestikk. Arbeid utført av: Stolt Elektro
Innhold
Leiligheten ligger i toppetasjen og inneholder entré/gang, garderobe, kjøkken, 2 soverom, bad og stue med utgang til balkong. I tillegg disponerer leiligheten én kjellerbod og én loftsbod.
Standard
Entré Bod i entré for oppbevaring av klær og sko. Kjøkken Kjøkkeninnredning fra 2020 med glatte fronter, benkeplate i laminat med nedfelt kum og ett-greps blandebatteri. Utstyrt med hvitevarer som komfyr, platetopp, oppvaskmaskin, frittstående kjøl/frys samt ventilator over kokesone. Stue Stor og lys stue med god plass til sofagruppe, mediamøbler og spisestuebord. Fra stuen er det adkomst til balkongen, fin forlengelse av rommet. Store vindusflater gir stuen gode innvendige lysforhold. Bad Flislagt baderom fra 2020 med gulvvarme. Badet inneholder dusjhjørne med innfeldbare dører i glass (dusj rett på gulv), vegghengt wc, servantskap med ett-greps blandebatteri, speil på vegg, belysning i himling med spotter og opplegg for vaskemaskin. Avtrekk i himling og spalte under dørblad. Soverom I boligen er det to store soverom hvorav begge har god plass til dobbeltseng og garderobeskap. Begge soverommene har store vindusflater, noe som gir rommene gode innvendige lysforhold. Det ene soverommet har adkomst fra stuen og det andre har adkomst fra gangen. Balkong: Vestvendt balkong på ca 8 kvm med fantastisk utsikt. Leiligheten disponerer to boder. Loft ca 10 kvm gulvareal (skråtak) og kjellerbod på ca 6 kvm.
Innbo og løsøre
Vitrineskap og bokhyller/bildehyller medfølger ikke. Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Hvitevarer på kjøkkenet medfølger. Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Moderninseringer og påkostninger
Nytt porttelefonanlegg ble installert i 2024. I perioden 2022-2023 ble det montert nye Led-lamper i fellesarealer. Det ble utført våtromsmodernisering i borettslaget i perioden 2019-2021. Ombygging av fyringsanlegget og fjerning av gammel oljetank ble utført i 2018. Det ble boret etter jordvarme i 2011. Nytt porttelefonanlegg og låssystem installert i 2018. Fibernett ble installert i perioden 2017-2018. Alle pipeløp i borettslaget ble revet og gjenoppbygget i perioden 2015-2016. Vegger og gulv i alle fellesvaskerier ble pusset opp i 2015. Ellers føres løpende vedlikehold og oppgraderinger etter behov og vedtak. For oversikt over utførte arbeider henvises det til "innkalling til ordinær generalforsamling" og borettslagets styre.
TV/Internett/bredbånd
Knausen har en avtale med Telia om drift og vedlikehold av fibernettet, og som gir alle leiligheter i Knausen en bredbåndslinje med 1000/1000 mbps.
Parkering
Borettslaget har gode parkeringsmuligheter og felles ladeplasser for elbil til utleie. Felles grendehus i Radarveien 69 tilgjengelig for utleie til beboerne. Grendehuset har plass til ca. 40 personer. Ellers er det gatepakering etter gjeldende bestemmelser.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Prisantydning inkl. omkostninger
4 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 284 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 984 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 993 562 (Totalpris. inkl. omkostninger) 5 001 462 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 5 004 262 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Fyring og varmtvann via sentralvarmeanlegg (bergvarme). Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene. På badet er det gulvvarme.
Energiklasse
G
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
1214152
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
4856609
Formuesverdi sekundær år
2023
Info formuesverdi
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90% for sekundærboliger (alle andre boliger).
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert). Det gjøres oppmerksom på at det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Eiendomsskatten vil utgjøre 2.35 promille av eiendommens skattegrunnlag, hvor grunnlaget fastsettes ved enkel taksering. Det gjøres oppmerksom på at det kan komme endringer i regelverket knyttet til eiendomsskatt. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig. I borettslag, boligsameier og boligaksjeselskap vil eiendomsskatten skrives ut til borettslaget, boligsameiet eller boligaksjeselskapet og deretter bli fordelt på de enkelte eiere. Dette kan medføre økning i felleskostnadene.
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
300
Part.obl.nr.
947963430
Felleskostnader pr. mnd.
5424
Andel fellesgjeld
284000
Andel fellesgjeld år
2025
Andel fellesgjeld per dato
2025-03-31T22:00:00Z
Kommentar fellesgjeld
Lånenr.: OBOS01-98208116983 Lånetype: T Rentesats: 5,4% Restsaldo: 93.530.996,- Andel restsaldo: 280.894,- Restløpetid: 28 år og 1 mnd. Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Lånenr.: OBOS02-98208116991 Lånetype: A Rentesats: 5,28% Restsaldo: 980.496,- Andel restsaldo: 2.942,- Restløpetid: 28 år og 9 mnd. Type rente: Flytende rente Terminer i året: 12 Det tas forbehold om at borettslaget kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato og dermed ikke opplyst til megler. Det tas forbehold om endringer i felleskostnader som resultat av endring i renten.
Andel fellesformue
23980
Andel fellesformue per dato
2024-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Knausen Borettslag
Borettslagets org.nr
947963430
Om borettslaget
Andelen er en del av Knausen Borettslag (org.nr. 947 963 430), bestående av totalt 334 andeler/leiligheter. Borettslaget hadde et årsresultat i 2023 på kr -1 242 524,- (før nedbetaling på fellesgjeld). De disponible midlene (omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld) var per 31.12.2023 kr 877 351,- og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning, som kan ses hos meglerforetaket. Ta kontakt med meglerforetaket dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av disse dokumentene. Kontaktinformasjon Styret har kontor i Radarveien 69. Saker som ønskes behandlet i styremøte må leveres skriftlig. Styret kan kontaktes på styret@knausen.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no. Forretningsførsel og revisjon Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. Vedlikeholdsplan Styret ønsker at Knausen skal være et attraktivt boområde som fremstår med høy kvalitet og standard på hele eiendommen. Følgelig har vedlikeholdsarbeidet høyt fokus og prioritet i styrets arbeid. For å sikre en systematisk tilnærming av vedlikeholdsarbeidet jobber styret etter en vedlikeholdsplan. Vedlikeholdsplanen er et dynamisk arbeidsdokument som sikrer en langsiktighet i vedlikeholdsarbeidet og er et verdifullt verktøy for styret for å imøtekomme mulige problemer på et tidlig stadium. Vedlikeholdsplanen gir en økonomisk gevinst over tid og bidrar til å minimere risikoen for uforutsette og uregelmessige økninger av felleskostnadene. Rehabilitering av trapperom Styret planlegger å gjennomføre en rehabilitering av trapperom så raskt som mulig. Etter mange års slitasje og etter at gamle kabler/kabelgater ble fjernet fra trapperommene, har mange trapperom fremstått som slitne med merker og sårskader på flere flater. Dette gjelder særlig trapperom som har murpuss på veggene (ca. halvparten av blokkene). En oppussing av trapperom vil omfatte reparasjon av sårskader på gulv og rehabilitering og maling av vegger og tak. Antakeligvis vil gelendre og listverk rundt dører også bli malt og det vurderes om det er nødvendig og hensiktsmessig å rehabilitere gulv. Det vil bli vurdert nye farger og fargekombinasjoner for å få et mer tidløst preg, og i så fall vil dette bli presentert for beboerne. Styret har engasjert interiørarkitekter til å bistå i forprosjekteringen. Planer for fremtiden -Maling av balkonger og vinduer. -Rehabilitering trapperom. -Etablering av sykkelparkeringer/sykkelhotell. -Nedgravd avfallssystem. -Oppgradering av uteområder. -Rehabilitering inngangspartier. -Utvidelse av brønnpark. -Rehabilitering av garasjer. -Tilrettelegging for ladepunkter på utleieplasser.
Gebyr forkjøpsrett
8212
Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Lånebetingelser fellesgjeld
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av hele eller deler av fellesgjelden.
Sikringsordning fellesgjeld
Borettslagsmodellen innebærer at en andelseier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre andelseiere ikke betaler. Enkelte borettslag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer borettslagets risiko for tap på grunn av andelseiernes betalingsmislighold. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en partene. Oppsigelsestiden er 12måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenummer felles forsikring
56703748
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr dersom gode grunner taler for dyreholdet og det ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Søknad om dyrehold sendes til styret (skjema fås ved henvendelse til styret). Styret innhenter deretter uttalelser fra berørte naboer/aktuelle beboere/andelseiere, der disse bes om å komme med eventuelle innvendinger. Disse uttalelsene er konfidensielle og er kun for styrets behandling av søknaden. Ved et eventuelt dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område. 2. Eier av dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. 3. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skader på blomster, planter, grøntanlegg m.v. 4. Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer med lukt, bråk, etc. eller på annen måte er til ulempe, for eksempel gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.
Eierskiftegebyr
6570 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/159/158: 06.02.1958 - Dokumentnr: 1473 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk Korrekt dok.nr. er iht gammel grunnbok og pantebokskopi: 1473/1958 05.01.1960 - Dokumentnr: 61 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 01.10.1962 - Dokumentnr: 12031 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:200 Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 16.07.1986 - Dokumentnr: 43043 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Med flere bestemmelser 21.12.1988 - Dokumentnr: 89220 - Erklæring/avtale Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 04.07.1991 - Dokumentnr: 34087 - Erklæring/avtale Bestemmelse om garasje/parkingsplass. Kan ikke avlyses uten Oslo veisjefs samtykke. 20.01.2006 - Dokumentnr: 4564 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:157 Bestemmelse om adkomstrett Bestemmelse om varighet Bestemmelse om parkering Med flere bestemmelser 05.06.1957 - Dokumentnr: 6523 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Snr:159 Bnr:1 20.01.1961 - Dokumentnr: 921177 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: gnr.158 bnr.502, 602 og 603. 20.01.2006 - Dokumentnr: 4564 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:159 Bnr:157 Bestemmelse om parkering Bestemmelse om adkomstrett Med flere bestemmelser
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen, datert 04.03.1960. Det er mottatt byggetegninger fra kommunen som samsvarer med dagens planløsning.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Boligen ligger i et område regulert til bolig m. tilh. anlegg ihht. reguleringsplan S-625.
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar bo- og driveplikt
Ikke aktuelt.
Kommentar konsesjon
Ikke aktuelt.
Kommentar odelsrett
Ikke aktuelt. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
4 700 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 284 000 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 984 000 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 8 212 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562 (Omkostninger totalt) 17 462 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 20 262 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 993 562 (Totalpris. inkl. omkostninger) 5 001 462 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 5 004 262 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9562
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris på kr. 45 000,- for gjennomføring av salgsoppdraget på denne eiendommen. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: Tilrettelegging kr. 22.900,- Visninger/Overtakelser kr. 3.490,- Oppgjørshonorar kr. 7.990,- Markedsføringspakke kr. 19.990,- Eierskiftegebyr til forretningsfører kr. 6.570,- Utlegg opplysninger fra forretningsfører kr. 2.750,- Søk i eiendomsregister og elektronisk tinglysning kr. 2.490,- Tinglysning av panterettsdokument med urådighetserklæring kr. 545,- Kommunale opplysninger fra: kr. 1.700,- Garantipremie/inneståelse : kr. 3.000,- Dersom handel ikke kommer i stand har oppdragstaker krav på dekning påløpte utlegg, samt vederlag for utført arbeid med kr. 3.490,- pr. time inkl. mva begrenset oppad til kr. 34.900,-.
