OSLO Trondheimsveien 5A
Historisk forsamlingsslokale m/kjøkken, mesanin, toaletter og terrasse. Supersentralt rett ved "alt". Sjelden mulighet!
- kr 6 500 000
- BRA-i 204 m²
- Prisantydningkr 6 500 000
- Omkostningerkr 164 800
- Totalpris inkl. omkostningerkr 6 703 470
- ObjektstypeAndre
- EierformEierseksjon
- Byggeår1896
- Soverom -
- Tomt2 780 m²
- Eierform tomtEiet
- 6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 38 670 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 538 670 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 163 450 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 164 800 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 6 703 470 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Historiske Akersalen - et stort forsamlingslokale med mange muligheter. Lokalet har blitt benyttet som et møtested for diverse menigheter og forsamlinger. Lokalet var tidligere en del av Aker Sparebank.
Flott originalt Tore Heramb veggmaleri i hovedsalen. Medfølgende Akersalen har man et mesanin, enkelt minikjøkken, toaletter og lagringsrom. Lokalet har en god planløsning med svært raus takhøyde og generøse vindusflater. Man har også tilgang til bruk av felles takterrasse i bygget.
Næringslokalet befinner seg i 2. etasje med heis i bygget. Umiddelbar nærhet til kollektiv transport, dagligvarebutikker og bykjernen.
Nåværende eier har generert ca. kr. 400 0000,- i årlige leieinntekter.
Ta kontakt for å avtale tidspunkt for visning!
- Arealbeskrivelse
Bruttoareal BTA
2. etasje: 189 kvm
3. etasje: 28 kvm
Bruksareal BRA-I
2. etasje: 179 kvm Forsamlingssal, minikjøkken.
3. etasje: 25 kvm Mesanin, toaletter.
Tomt
2780m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for sameiet. Tomten er pent opparbeidet med interne gangveier, plenarealer og diverse beplantning. Tomten er vurdert som fullt utbygget.
Beliggenhet
Akersalgen befinnger seg midt i hjertet av Oslo mellom Grünerløkka, Tøyen og Grønland, med gangavstand til alt hva Oslo sentrum har å by på. Kombinasjonen av grønne, pulserende og trendy omgivelser i et supersentralt men samtidig avslappet bomiljø, gjør dette til et meget attraktivt objekt. På Grünerløkka har man det yrende folkelivet, hyggelige gatecafèer, spennende spisesteder, trendy barer, flere grønne lunger og alt fra de små særegne nisjeforretningene til de store og kjente kjedebutikkene. Løkka-livet er synonymt med late dager i gresset i de mange flotte parkene, og en tur i nærområdet bringer deg gjennom et mangfold av bydelens særpregede grønne lunger, som f.eks Olaf Ryes Plass, Birkelunden (hvor det arrangeres loppemarked hver søndag), Sofienbergparken og Iladalen. Flotte Botanisk hage ligger bare hundre meter unna eiendommen. Akerselva byr på flotte tur- og rekreasjonsområder hvor man kommer seg til Maridalen i nord til Bjørvika i sør med turstier for både hygge og trening. Legg gjerne også turen over Akerselva til Vulkan, der tidligere industriområder er forvandlet til et spennende mekka for mat, kreativitet og kulturelle opplevelser. Her ligger Mathallen med sitt konsept som er noe unikt her til lands der spennende råvarer i toppklasse selges over disk på gammelmåten. Her finner du dessuten også BAR Vulkan, Champagneria, Dögnvill Bar & Burger, Danses hus, BLÅ samt Hendrix Ibsen som alle inviterer til sosiale hyggestunder. Det upåklagelige kollektivtilbudet i nærområdet gjør også at du enkelt kan forflytte deg rundt i byen. I umiddelbar nærhet finner du flere trikker (linje 17 fra Heimdalsgata, i tillegg til 11,12 og 18 fra Storgata) og buss 30 i Herslebs gate. Du finner dessuten to bysykkelstativ like i nærheten.
Bebyggelse
På eiendommen er det oppført et kombinasjons-bygg, med næring i 1. og deler av 2. og 3. etasje og boligseksjoner i de resterende etasjer. Forøvrig består området av leilighets- og gårdsbebyggelse.
Offentlig kommunikasjon
God offentlig kommunikasjon med kort vei til trikk i Heimdalsgata, Schous plass og Nybrua.
Byggemåte
Bygget er oppført i betongkonstruksjon, utvendig forblendet med rød tegl. Blyglassvinduer med små malte glass.
Parkering
Eiendommen har parkeringskjeller med mulighet for leie og kjøp av plass etter egen avtale med parkeringsansvarlig. Gateparkering etter gjeldende bestemmelser, samt beboerparkering i området. Beboerparkering betyr at du kan parkere fritt døgnet rundt på parkeringsplasser regulert til beboerparkering for kr. 6 200,- pr. år for bensin, diesel og hybridbiler. For el-biler koster det kr. 2 090,- per år. Se Oslo kommune sine nettsider for mer informasjon.
Forsikringsselskap
Forsikring gjennom If Skadeforsikring med polisenr. SP 3733423, dekkes gjennom felleskostnadene.
Diverse
SAMEIET Sameiet Trondheimsveien 5 A-E består av 1 boliger og 4 næringslokaler. Økonomi: Årsregnskapet viser et overskudd på 415 000 kr mot et budsjett på 72 000 kr. Resultatet er bedre enn budsjett, som følge av noe lavere drifts-, prosjekt- og vedlikeholdskostnader. Felleskostnadene ble endret 1. januar 2023 med 10%. Betydelige økninger de tre siste årene skyldes både etterslep knyttet til forsømte økninger over en fem-års periode fra 2016 til 2020, samt den siste tids prisøkninger. Økonomistyring: Et prioritert område for styret, på linje med sikkerhet og vedlikehold er økonomistyring. Siden Sameiet har benyttet aktuell lånekapasitet fullt ut, vil finansieringen av alle større vedlikeholdsarbeider og prosjekter måtte finne sted hos seksjonene. Styret vil videre fortsette diskusjonen om hvor stor den nødvendige likvidbuffer minimum bør være, for på en forsvarlig måte å kunne håndtere mindre uforutsette hendelser. Eventuelle fremtidige økninger av felleskostnader, hyppighet og størrelse, vil måtte samordnes med finansieringen seksjonene eventuelt må stå for knyttet til aktuelle prosjekter. Angående Sameiets partnerskap i bakgården, har sameiet i løpet av 2023 ikke kommet lenger for å få til en permanent løsning som partene kan være komfortable med. Målet tilsameiet er å få på plass en justert samarbeidsavtale som er så rettferdig som mulig, basert på bruk av området, og at kostnadene fordeles i henhold til dette. Hovedutfordringene er at partene har ulikt syn på videreutvikling og bruk av området. Partene har dessuten svært ulik finansiell styrke. Et tema er også at hjemmelshaver har signalisert alternative organisasjonsformer, noe som vil kunne endre ansvar og risiko for partene. Sameiet vil ikke kunne gå inn for en løsning som innebærer medeierskap, med det ansvar og risiko som følger. Styrets arbeid (hentet fra årsberetning for 2024): - Felleskostnadene ble økt med 10% den 01.01.2023. - Hatt god dialog og godt samarbeid med forretningsfører Usbl. - Aktivt deltatt i daglig drift av bakgården. - Deltatt på møter og i samtaler med Bakgårdsvelet, men har per dags dato ikke andet en ny samarbeidsavtale hvor samtlige er fornøyde. - Inngått ny vaktmesteravtale f.o.m. 01.02.2023. - Generelt fulgt opp daglig drift rundt vaktmester og andre lignende forhold, f. eks. ved vannlekkasje. - Tilkalt firma for å fjerne graffiti ved behov. - Hatt fire digitale styremøter fordelt utover året. - Hatt tre vedlikeholdsprosjekt ute på anbud og hatt befaring: - Riving av Grillterrassen i 8. etasje (prosjekt utsatt på ubestemt tid) - Maling av B-bygget (prosjekt utsatt på ubestemt tid) - Utbedring av kjellerområde etter vannskade Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen.
Prisantydning inkl. omkostninger
6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 38 670 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 538 670 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 163 450 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 164 800 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 6 703 470 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info om eiendomsskatt
Eiendomsskatt for 2025 utgjør kr. 16 565,- - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/ avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/ avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse. Servitutter i grunn: 21.10.2005 - Dokumentnr: 70762 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:433 Bestemmelse om vann/kloakkledning Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune ved Plan og bygningsetaten Overført fra: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:443 Gjelder denne registerenheten med flere 21.10.2005 - Dokumentnr: 70762 - Erklæring/avtale Gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for rep. og vedlikehold Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune v/Plan- og bygningsetaten Overført fra: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:443 Gjelder denne registerenheten med flere 04.11.2005 - Dokumentnr: 74676 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere 04.11.2005 - Dokumentnr: 74676 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 4 Formål: Næring Sameiebrøk: 380/8232 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter. Gjelder seksjon nr. 1,4 og 5 21.10.2005 - Dokumentnr: 70762 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:433 Bestemmelse om garasje/parkering Bestemmelser om sykkelparkering Bestemmelse om adkomstrett Bruksrett til uteoppholdsareal Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune v/Plan- og bygningsetaten Overført fra: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:443 02.10.2008 - Dokumentnr: 799179 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:530 Bnr:10 Bestemmelse om benyttelse av parkeringsanlegg Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten 02.10.2008 - Dokumentnr: 799179 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:433 Bestemmelse om felles uteoppholdsareal Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten
Ferdigattest/brukstillatelse
Følgende foreligger: Trondheimsveien 5C-E - Kontorbygning - Exdok (uattestert) - 1952 At slike tillatelse/attest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent. Ekspedisjonsdokumenter er brev som ble sendt andre etater for å innhente innspill disse måtte ha til byggeprosjektet. Slike dokumenter er i seg selv ingen ferdigattester, men ble brukt til å påføre statusopplysninger i saken. Noen ekspedisjonsdokumenter har en dato for ferdigattestering. Kommunen opplyser at det er rimelig å tro at saken er ferdigattestert dersom slik dato er påført, selv om det ikke finnes noen egen ferdigattest i arkivene. Er ikke dato utfylt i ekspedisjonsdokumentet, kan man ikke gå ut i fra at tiltaket ferdigattestert. Megler har ikke ytterligere informasjon om dette forholdet og på grunn av byggets alder anses det for å være uten betydning. Originale byggetegninger hos kommunen er vedlagt denne salgsoppgaven. Tegningene har ingen rombetegnelse, men er definert som Akersalen i sin helhet. Selger påtar seg ikke ansvar for å byggemelde eller få godkjent eventuelle omgjøringer i eiendommen i ettertid. Uavhengig av reaksjonsform fra kommune og styret, blir dette kjøpers ansvar og risiko.
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til spesialområde bevaring blandet (bolig/forretning/kontor/ offentlig-/allmennyttig formål (forsamlingslokale) etter reguleringsplan med reguleringsbestemmelser S-4041, datert 11.02.04. Akersalen er regulert til allmennyttig eller offentlig formål forsamlingslokale, med mulighet for å bruke ytterligere areal til tilhørende fasiliteter (toalett, kjøkken, garderobe, lager og lignende). Deler av eiendommen er regulert til forretning og kontor etter reguleringsplan med reguleringsbestemmelser S-4041, 11.02.04. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser kan sees hos megler. Det anbefales å sette seg inn i pågående plan- og byggesaker under planinnsyn på Oslo kommunes nettsider: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/#596941,6642882,7
Verneklasse/sefrak
Bebyggelsen står oppført på Byantikvarens "Gule liste," med status spesial område for bevaring/kulturminne. Dette innebærer at reguleringsbestemmelsene setter begrensning på endringer av fasade med mer. For mer informasjon se www.byantikvaren.oslo.kommune.no. I hovedsalen er det et originalt veggmaleri av kunster Tore Heramb. Dette er et kulturminne som vil medfølge forsamlingslokalet. At bebyggelsen er på gul liste innebærer at reguleringsbestemmelsene setter begrensning på endringer av fasade med mer. For mer informasjon se www.byantikvaren.oslo.kommune.no.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
6 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 38 670 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 538 670 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 163 450 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 164 800 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 6 703 470 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
164800
Betalingsbetingelser
Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 1% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget, inkl. ev. andel av fellesgjeld. Minimumsprovisjonen er satt til kr. 50 000,-. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr. 19 390,- oppgjørshonorar kr 6 900,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Alle beløp er inkl. mva.
