TROFORS Fjellvegen 1B
Majavatn - Kro- og Motell - Ca. 46 km sør for Trofors
- kr 1 000 000
- BRA-i 798 m²
- Prisantydningkr 1 000 000
- BRAP-rom 798 m²
- Omkostningerkr 26 240
- Totalpris inkl. omkostningerkr 1 026 240
- ObjektstypeForretningseiendom
- EierformSelveier
- Byggeår1978
- Felleskostnader pr. mndkr -
- Tomt -
- Eierform tomtEiet
- 1 000 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 25 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 1 000 000,00)) 26 240,- (Omkostninger totalt) 1 026 240,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Meld deg på visning!
Påmelding
Aktiv Helgeland presenterer dette bygget for salg, tidligere kjent som Fjellheimen kro og motell på Majavatn i Grane kommune. Bygningen ble oppført til formål veikro med overnattingsrom og butikkdel i perioden 1978/80 og tilbygget med forlengelse på nordre side i perioden 1995/98. Ved tidligere drift av veikro frem til rundt 2010 var det møblement for ca. 140 personer i restaurant, ca. 40 personer i frokostsal og det 5 stk. rom for overnatting. Bygningen var uten bruk frem til den ble solgt i 2019 og da tatt i bruk med etablering av bruktbutikk i butikklokaler 1. etasje. Avkjørsel fra E6 og adkomstvei over gnr. 63 bnr. 259, området er regulert til vegserviceanlegg med etablert ladestasjon for elbiler.
Ser du muligheter for denne eiendommen?
Velkommen til en hyggelig visning!
Fjellvegen 1B, Nordland
- BRA
798m²
BTA
857m²
Beliggenhet
Majavatn i Grane kommune
Adkomst
Avkjørsel fra E6 og adkomstvei over gnr. 63 bnr. 259
Bebyggelse
Bygningen ble oppført til formål veikro med overnattingsrom og butikkdel i perioden 1978/80 og tilbygget med forlengelse på nordre side i perioden 1995/98. Ved tidligere drift av veikro frem til rundt 2010 var det møblement for ca. 140 personer i restaurant, ca. 40 personer i frokostsal og det 5 stk. rom for overnatting.
Offentlig kommunikasjon
Buss, tog
Konstruksjon
For mer informasjon se vedlagte tilstandsrapport avholdt 01.03.2024 av Marvin Breimo teknisk beskrivelse av eiendommen.
Mangler og pålegg
For mer informasjon se vedlagte tilstandsrapport avholdt 01.03.2024 av Marvin Breimo teknisk beskrivelse av eiendommen.
Innhold
Kro- og Motell: Byggeår - 1978 Kjeller (østre og sørlige del): Div. lagerrom med uinnredet standard. Underetasje (nordvestre del): Gang/trapperom til 2. etg., butikklokale over 3 rom, lager, kjølerom, gang/bod, gang, fyrrom (ute av drift), oppholdsrom, bad/wc og kontor. 1. etasje: Trapperom, resepsjon, frokostsal, restaurant, kjøkken, kjølerom, gang/bod, kontor, toaletter/dusj, korridor, gang, 4 utleierom med dusj/wc og 1 utleierom med wc Vertikaldelt hytte (2 enheter): Byggeår - 2012 1. etasje - nordre del - Vindfang, oppholdsrom/kjøkkenkrok, dusj/wc og 2 soverom. 1. etasje - sørlige del - Vindfang, oppholdsrom/kjøkkenkrok, dusj/wc og 2 soverom
Standard
Byggeår: 1978. Enkel standard. Generelt etterslep på vedlikehold og noe gjenstående arbeider med ferdistillelse. Bygningen ble oppført til formål veikro med overnattingsrom og butikkdel i perioden 1978/80 og tilbygget med forlengelse på nordre side i perioden 1995/98. Ved tidligere drift av veikro frem til rundt 2010 var det møblement for ca. 140 personer i restaurant, ca. 40 personer i frokostsal og 5 stk. rom for overnatting. Bygningen var uten bruk frem til den ble solgt i 2019 og da tatt i bruk med etablering av bruktbutikk i butikklokaler 1. etasje. Øvrige deler av bygningen har stått uten oppvarming fra rundt 2010 og bygningens vanntilførsel er frakoblet ved innvendig stoppekran i kjeller. Eiendommen har en god tilgjengelighet i forhold til E6 og det er etablert en ladestasjon for elbiler på nordre side av eiendommen. På Majavatn er det for tiden ingen butikker eller tilbud for veifarende gjester og med utgangspunkt i bygningens beliggenhet og anvendelighet antas det å være gode muligheter for å etablere en veikrodrift med noe servering og overnattingsmuligheter. Ved beregning av markedsverdi er det stipulert en årlig husleie på kr. 415 800,- med fradrag for påregnelige årlige FDV-kostnader ca. kr. 140 000,- som kapitaliseres og deretter gjort et engangsfradrag på 1 500 000,- for de mest nødvendige kostnader med utbedringer og innkjøp for å kunne starte opp med drift. Innvendige overflater gulv: Kjeller/underetasje: Betong, keramiske flis, vinylbelegg m.m. 1. etasje: Vinylbelegg, laminat, teppeflis m.m. Innvendige overflater vegg: Kjeller/underetasje: Malte plater, trepanel, plater, ubehandlet leca m.m. 1. etasje: Trepanel, malt trepanel, malte plater, malt tapet m.m.. Innvendige overflater himling: Kjeller/underetasje: Spaltehimling, malte himlingsplater, gipsplater, åpen himling med utildekket isolasjon m.m. 1. etasje: Trepanel, malt trepanel, malte himlingsplater m.m. Innvendige trapper: Plassbygd tett trapp av tre med vinylbelegg i trinn fra inngangsparti i underetasje og opp til restaurant i 1. etasje. Håndløpere langs trapperom. Kjøkkeninnredning: Enkel kjøkkeninnredning av MDF oppvaskkum, utslagsvask og overskap (vannskadet bunnplate m.m.). Benk av stål med oppvaskkum og utslagsvask. Kjøkkenbenk med skuffer. Sanitær primæranlegg: Enkel standard. Vannledning av plast inn til stoppekran i kjeller. Vannledninger av kobber, avløpsrør og sluker av plast, åpen og noe skjult installasjon. 12 toaletter. 1 urinaler. 10 servanter. 6 dusjer. 2 stålvasker (1 med fotocelle på blandebatteri). Stålbenk/benk. 2 varmtvannsberedere (200 og 300 liter). 2 brannslanger. Ventilasjon: 2 stk. avtrekkshetter av stål på kjøkken. Ventilasjonsanlegg for restaurant. Det bemerkes at ventilasjonsanlegg ikke har vært i bruk siden ca. 2010 og tilstand er således ukjent Elektrisk anlegg: Adskilt el. anlegg mellom butikkdel og kro/restaurant. El. skap med strømmåler og skrusikringer og el. skap med sikringsautomater i underetasje. Utlagt strøm fra underetasje til utleiehytte. El. skap med sikringsautomater i 1. etasje. Som belysning er taklamper, spotter, armaturer med led og lysstoffrør. Det bemerkes at el. anlegg ikke er kontrollert ved takst, men ble sist overgått av lokalt eltilsyn den 24.09.2019 uten funn av feil som krevde videre oppfølging. De ble i rapporten til lokalt eltilsyn gitt en del generelle anbefalinger som opplyses å ha blitt ivaretatt av innleid elektrofirma. Varmeanlegg: El. oppvarming. Luft til luft varmepumpe med innedel på vegg i butikk (fra 2021) og i restaurant (ukjent tilstand). For øvrig el. panelovner. Tidligere sentralfyr er frakoblet. Registrerte mangler ved befaring: Utvendig: Støpt trapp er skadd. Rullestolrampe er nedseget/noe skadd. På lecamur er det noe sprekker samt gjenstående arbeider med pussing, innpussing av vinduer/dører m.m. Hovedytterdør er slitt og noe skadd etter brekkverktøy fra innbrudd. Dører til innredet del er lavt montert i forhold til terreng. Dør helt i sør er dårlig og det er åpent mellom karm og murvegg. Søyler under terrasse (i front) er råteskadde og rekkverk på terrasse er løst/utpresset. Rekkverk er ikke ferdigstilt på trapp for vareinntak. Gjenstående arbeider med ferdigstillelse av arkutbygg i nord, kledning under raftekasser, beslag, takrenner og nedløpsrør. Takrenner er delvis skadde etter isdannelser vinterstid. Kyperom: Under utstikk mot nord. Er ikke kontrollert grunnet manglende adkomst. Kjeller/underetasje: Uinnredet del: Ved befaring var det flere synlige mørke flekker på gulv mot yttervegger etter vanninntrengning, vann har også trengt inn ved ytterdør til kjeller. Noe saltutslag på vegger samt synlig vannskader i nedkant av utforet trevegg mot øst. Det var også muggdannelser på overflater etter å ha stått uten oppvarming i lange tider (det opplyses at overflater har blitt nedvasket med vann iblandet klorin for fjerning muggsporer etter at befaring ble utført). I sørlige del er det flere gjennomgående sprekker i yttervegger samt noe sprekker i støpt gulv (også noe sprekker i andre vegger). Himling er ikke underkledd og isolasjon mangler i deler av bjelkelag mot restaurant. Innredet del: I gang/trapperom er gulvbelegg slitt. I butikkdel er himlingsplater i nordøstre del skadde/dels fjernet. Gjenstående arbeider med ferdigstillelse av påbegynte arbeider. 1. etasje: I restaurant er gulvbelegg skadd/løsnet i skjøter og teppebelegg er slitt. Veggtapeter er noe skadd. Synlige merker i himling over ark etter lekkasje fra yttertak. Synlige merker på vegger etter tidligere påkjørsel av bæresøyler for takoverbygg. På herre wc og dame wc er laminatgulv utsvelt, himlingsplater er fuktskader og rundt avtrekksventiler (skyldes kondens fra avtrekkskanal). På herre wc er også dørblad skadd. På kjøkken er gulvbelegg slitt, veggplater er utsvelt rundt oppvaskbenk og fastmontert innredning er moden for utskiftning. På kjølerom er gulv slitt, i himling er det noe løsnet maling samt vannskade etter kondens fra kjølevift. I gang/bod er gulvbelegg slitt og listverk mangler i tak. På kontor er parkettgulv slitt. På personal wc er dørblad og toalett skadd og gulvbelegg er slitt. I korridor er gulvbelegg slitt/blæret. På handicap wc er laminatgulv utsvelt og himlingsplater noe nedpresset. I forgang til rom er gulvbelegg slitt, synlig kul i vegg, svell i panelt himling og el. panelovn mangler. På felles dusj/wc er gulvbelegg slitt og sprukket samt noe kondensskader på himlingsplater. På utleierom nr. 1 er laminatgulv noe utsvelt. På dusj/wc er gulvbelegg utett rundt sluk, på vegger er vinyltapet utett i nedkant, himlingsplater er noe kondensskadd og dør er oppripet. På utleierom nr. 2 er laminatgulv noe utsvelt. På dusj/wc er gulvbelegg skadd i våtsone, på vegger er vinyltapet utett i nedkant og himlingsplater er noe kondensskadd. På utleierom nr. 3 er det på dusj/wc utett mellom gulvbelegg/sluk, utettheter mellom vinyltapet på vegg og dør til dusj/wc går tregt. På utleierom nr. 4 er himlingsplater noe skadd og gulvbelegg på dusj/wc er sprukket mot dørterskel. På utleierom nr. 5 er laminatgulv utsvelt, veggtapet er skadd og på wc er det kun kaldt vann til servant. Kaldloft (over hele 1. etasje): Det er vanskelig tilkomst for kaldloft, er således ikke befart. I følge opplysninger fra eier er det bare delvis montert forenklet undertak. Det har tidligere vært noe lekkasje fra yttertak og det bemerkes at kaldloft anbefales undersøkes nærmere. Generelt: Noe varierende gulvhøyder, knirk i gulv samt generelle skjevheter i gulv, vegger og tak. Synlige skjevheter i gulv/tak mellom eldre del og tilbygget del i restaurant samt i tak på frokostsal. Noe gjenstående listverksarbeider. Ingen kasser over takmonterte downlights mot kaldloft. Kasser skal være montert for å opprettholde dampsperren samt stoppe varmetap til kaldloft, det opplyses å være mye isdannelser på yttertak. Bygningen er generelt slitt og bærer preg av manglende vedlikehold. Grunnet mangelfull tetting av bygget må det påregnes å være skader etter mus/smågnagere. Ved befaringen var vann avstengt og det er således ikke kjent og vannrør, blandebatterier, toaletter og varmtvannsberedere har fått skader etter å ha vært uten oppvarming. Ved befaring var det snø på terreng, mot kjellermur, mot deler av bordkledning og på yttertak - noe som medførte begrenset mulighet for kontroll.
Eeindommens potensiale
Veikro med overnattingsrom og butikkdel.
Moderninseringer og påkostninger
Tilbygg (i 1995) I perioden 1995 - 1997 ble det tilbygget på nordre side med et samlet areal på 581 BTA m² (historisk kostpris ca. kr. 1 200 000,-). Modernisering (i 2011) Div. oppussing (historisk kostpris ca. kr. 500 000,-.). Modernisering (i 2020) Utførelse av div. arbeider etter anbefalinger fra lokalt eltilsyn (kr. 35 000,-.), oppgradert el. installasjon i butikkdel med ny belysning m.m. (kr. 65 000,-.). Modernisering (i 2021) Jekket opp terrasse på midtre side. Malt utvendig bordkledning og rekkverk. Montert luft til luft varmepumpe i butikkdel (kr. 25 000,-). Renovert butikklokaler og avdelt lager (Ca. kr. 65 000,- + egeninnsats). Modernisering (i 2022) Tettet lekkasje i fra yttertak på midtre del mot vest (påsmurt tettestoff fra utvendig side). Pusset gang og utleierom med maling av overflater samt lagt laminatgulv på utleierom nr. 3 (Ca. kr. 6 000,- + egeninnsats).
Parkering
På egen gårdsplass.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel. Inventar/løsøre kan overtas for en symbolsk sum hvis interesse.
Beskrivelse av tomt
Tomtens opparbeidelse og anvendelse: Samlet matrikkelareal for gnr. 63 bnr. 21, 66, 72 og 134 = 3 050,4 m². Tomten er opparbeidet med asfaltert gårdsplass i front på ca. 400 m² og gruset gårdsplass på bakre side med oppkjøring på nordre side. For øvrig bevokst med naturbeplantede busker/ trær. Høyde over havet på gårdsplass i front ca. 322 m og på gårdsplass bakre side ca.325 m. Gode parkeringsforhold på eiendommen. Grunnforhold: Grunnforhold av løsmasser. Topografi, utsikt, sol, skygge: Vestvendt område med flate partier og noe skråninger. Gode sol og lysforhold. Miljø og forurensning: Det er ikke gjort noen vurderinger av eventuelle forurensninger i grunn. Nedgravde tanker: Utvendig nedgravd oljetank av glassfiber på ca. 1 000 liter på sørøstre side. Det bemerkes at oljetanken ikke er besiktiget, men i følge informasjon ved befaring har denne tanken trolig ikke vært i bruk (er ikke tilkoblet) - Oppvarming
Montert luft til luft varmepumpe i butikkdel
Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Eier har ikke energimerket eiendommen og interessenter må derfor legge til grunn at eiendommen har energimerke G. - Info kommunale avgifter
Normale eierkostnader, årlig: - Kommunale avgifter og eiendomsskatt (Opplyst ved kommunen pr. tlf.) kr.19 075,- - Forsikring av bygning (Opplyst av eier) kr. 13 273,- - Renovasjon (Går på drift) - Internett/tv (Stip,) kr. 8 000,- - Stipulerte kostnader ved nødvendig vedlikehold og adminitrasjon (varierer fra år til år) kr.100 000 Sum årlige eierkostnader: Kr. 140 348,-
Info om eiendomsskatt
Kr. 358 000 År: 2024 Kommunalt grunnlag (årlig avgift kr. 2 506,- innkreves sammen med kommunale avgifter
Formuesverdi
448861
Formuesverdi år
2023 - Ferdigattest/brukstillatelse
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1825/63/21: 25.04.1946 - Dokumentnr: 360 - Bestemmelse om vannledn. NSBs betingelser vedtas
22.05.1950 - Dokumentnr: 857 - Bestemmelse om vannledn. Vegvesenets betingelser vedtatt
09.04.1996 - Dokumentnr: 1583 - Erklæring/avtale Vegvesenets betingelser vedtatt
Plassering av lagertanker for drivstoff.
14.03.1946 - Dokumentnr: 221 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:1825 Gnr:63 Bnr:9
Ferdigattest/brukstillatelse datert
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 25.01.1999.
Vei, vann og avløp
Vei: Avkjørsel fra E6 og adkomstvei over gnr. 63 bnr. 259, område regulert til vegserviceanlegg med etablert ladestasjon for elbiler. Vann: Tilkoblet kommunalt vannverk. Utvendige vannledninger av plast (opplyst av tidligere eier). Utvendig stoppekran er i kommunal kum og innvendig stoppekran i kjeller mot østre side. Avløp: Tilkoblet kommunalt avløpsnett. Utvendige avløpsrør av plast (opplyst av tidligere eier)
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen inngår i reguleringsplan for Fjellheimen kro & motel - Majavatn, Grane kommune. Vedtatt av kommunestyrer 05.10.2000. Eiendommen er regulert til formål: Kombinerte formål (PBL § 25.2. ledd): Veg serviceanlegg (Bevertning/Bensinstasjon). Tomtestripe på bnr. 72 er regulert til formål: Boligområde og kjøreveg. Se for øvrig vedlagt reguleringsplan - kart og reguleringsbestemmelser.
Grunnboksdato
2024-04-23T22:00:00Z
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Eiendommen er bebygd, tomten er større enn 2 dekar, men mindre enn 100 dekar totalt og har ikke mer enn 35 dekar fulldyrket og/eller overflatedyrka jord. Kjøper er klar over at konsesjonsfriheten er betinget av at man ikke foretar bruksendring i strid med plan og at dette bekreftes overfor plan- og bygningsmyndigheten ved utfylling av egenerklæring om konsesjonsfrihet. - Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave, egenerklæring fra selger, tilstandsrapport/takst og andre vedlegg, da dette danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter og eiendomsmeglingsloven § 6-7 fravikes. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper. Når det gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, tilstandsrapport/takst etc.), og som er vedlagt salgsoppgaven og kontrakt eller fremlagt av selger i forbindelse med transaksjonen, så er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at selger bare svarer for eventuelle feil som selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Avhendingslova § 4-19 fravikes. Risikoen for eventuelt skjulte feil, tilligger etter dette kjøper.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. kjøper beskrivelse
1 000 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 25 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 1 000 000,00)) 26 240,- (Omkostninger totalt) 1 026 240,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Omk. kjøper beløp
26240
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.