TRONDHEIM Sandgata 33
Bygård med 12 hybler og leieinntekter på kr 847 900 pr. år | Indeksregulering 30.06.25 | Mulighet for leieøkning
- kr 10 500 000
- BRA-i 291 m²
- 12 soverom
- Prisantydningkr 10 500 000
- Omkostninger -
- Totalpris inkl. omkostningerkr 10 500 000
- ObjektstypeAndre
- EierformSelveier
- Byggeår1890
- Soverom12
- Tomt211.6 m²
- Eierform tomtEiet
- 10 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 15 900 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 700 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 10 500 000 (Totalpris. inkl. omkostninger) 10 515 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 10 518 700 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Aktiv Eiendomsmegling v/Kirsti N. Olsen har gleden av å presentere Sandgata 33 - en tradisjonell bygård med plassering midt i Trondheim sentrum. Eiendommen har 12 utleide hybler som er spesielt godt egnet for studenter. Det er muligheter for videre utvikling av eiendommen, samt potensial for leieøkning.
Verdt å merke seg:
12 hybler med snittleie på kr 5 899 pr mnd
Leieinntekter på kr 847 900,-pr år
Leieinntekten indeksreguleres 30.06.25 til ca kr 897 000 pr år
Mulighet for optimalisering og videreutvikling
Potensiale for leieøkning på over +30 %
Nytt tak er bestilt på høyblokken og inngår i prisforlangendet
Stor bakgård med plass til sykkelparkering
Nytt brann- og varslingssystem med oppkobling til brannsentral
Nærhet til skoler og universiteter
Sandgata 33, Trøndelag
- Tomt
211.6m²
Beliggenhet
Eiendommen er sentralt plassert i Trondheim sentrum, med kort gangavstand til NTNU Gløshaugen, Kalvskinnet og Handelshøyskolen BI. Det er også nærhet til kollektivtransport, Solsiden, Bakklandet og byens øvrige fasiliteter. Rett i nærheten har du tilgang til den flotte elvepromenaden langs Nidelva, samt Skansen med sin båtmarina, grønne parkområder og gode muligheter for rekreasjon.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Byggemåte
Takstmann Emil Svea opplyser om følgende byggemåte: Bygningen er oppført i 3 etasjer over kjeller. Grunnmurs av delvis tegl og støpt gråsteinsmur. Over dette er bygningen oppført i bindingsverk, dels med stående kledning og dels med liggende kledning samt murpuss i bakgården. Salttakkonstruksjon tekket med stålplater. Vinduer med 2-lags glass.
Sammendrag selgers egenerklæring
1 - Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Svar: Ja. Beskrivelse: Det var lekkasje fra bad i 2 etg på avløpsrør. Skaden ble utbedret og bad i 1 etg.(under) ble totalrenovert. 2.1 - Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Nei. 2.2 - Er arbeidet byggemeldt? Svar: Nei. 4 - Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Ja, kun av faglært. Beskrivelse: Lekkasje på hovedinntaket til bygget. Dette eies av gården og vi måtte utbedre ny vannledning fra Kommunens nett inn i bygget. Denne ble oppgradert med nyeste standard og større kapasitet en tidligere. Arbeid utført av: JON ARNE LANGØRGEN AS. 5 - Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar: Ja. Beskrivelse: Det har vært antydning til fuktinnsig på vegg mot gatenivå i kjeller. Dette er uinnredet areal, så det har ikke vært stor konsekvens. Takst mann har også påpekt sak. 6 - Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Ja. Beskrivelse: Det har vært lekkasje i tak under uvær. Dette har medført at vi har bestilt komplett nytt tak på høyblokken. Det var også en lekkasje under den ekstrem snøsmeltingen i 2025. Det var issamling i renne nærmest høyblokk hvor vannet trengte inn i trapperom. Dette var under ekstreme forhold og er ikke satt tiltak på saken pt. 9 - Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende? Svar: Ja. beskrivelse: Det har vært mus på loft under ekstrem kuldeperioder. Dette er løst med feller og musskremer( høy frekvens) Ingen skader eller vært noe problem. 11 - Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja, kun av faglært. Beskrivelse: Det er montert nytt sikringsksap 2 etg. Det er oppgradet lys i hele 1 etg og kjeller, samt nye utelys i bakgården. Videre har de montert nytt brannvarslingssytem Arbeid utført av: Aalmo AS. 11.1 - Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Svar: Ja. 12 - Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja. Beskrivelse: Aalmo har gått over el-anlegg. 16 - Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Ja, av faglært og ufaglært/egeninnsats/dugnad. Beskrivelse: Bygging av markterasse i bakgård, samt ekstra sikring for rømmning med brannvegger i bakgården. Arbeid utført av: Vokte Eiendom AS. 17 - Selges eiendommen med utleiedel, leilighet, hybel eller tilsvarende? Svar: Ja. Beskrivelse: Enheten er en utleie gård med flere hybler. 17.1 - Er ovenfornevnte godkjent hos bygningsmyndighetene? Svar: Ja. Beskrivelse: Gården har fått rammetilatelse og søkt IG på 1 etg, hvor deler mangler godkjenning. 2 etg og 3 etg er godkjent i sin helhet. Rådgiver er Multiconsult AS med ansvarlig søker Leif Karsten Bårdshaug. 24 - Er det andre forhold av betydning ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)? Svar: Ja. Beskrivelse: Det er tinglyst rømmingsvei fra Nabo gjennom gårdens bakgård. Dagens rømingsstiger i bakgården kan fjernes, men er valgt beholdt grunnet ekstra sikkerhet.
Innhold
Kjeller: Vaskerom 1. etasje: Gang, stue, kjøkken, bad, 5 soverom. 2. etasje: 5 soverom, 2 bad, stue, kjøkken. 3. etasje: Gang, 2 soverom. Kjeller: Bod.
Parkering
Soneparkering i gate.
Forsikringsselskap
Fremtind
Polisenummer
27518445
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
UTLEIE Bygården består av 12 hybelenheter, alle per i dag utleid til studenter og unge voksne. Leietakermassen er stabil, og det har tidligere vært venteliste og kø ved ledige enheter. Alle eksisterende leieforhold vil bli overtatt av kjøper. Leieavtalene er tilgjengelige ved forespørsel til megler. Når det gjelder leieforhold og vilkår, vises det til de gjeldende leiekontraktene, som kan gjennomgås hos megler etter forespørsel. Kjøper er ansvarlig for at videre utleie og bruk av leiearealene skjer i samsvar med offentlige krav og nødvendige tillatelser, inkludert eventuelle reguleringer og branntekniske krav. Per i dag er utleie av 1. etasje til boligformål ikke tillatt. Se informasjon under punktet "Diverse" i salgsoppgaven for informasjon om pågående søknadsprosess fra næring til bolig. LEIEINNTEKT Årlig leieinntekt: kr 847 900 (ved utleie av alle 12 hyblene). Gjennomsnittlig leie pr enhet: kr 5 899 INDEKSREGULERING Leieavtalene indeksreguleres 30.06.2025, noe som vil gi en årlig leieinntekt på ca kr 897 000 og en gjennomsnittlig leie på kr 6 229 pr enhet. POTENSIAL VED MODERNISERING Ifølge selger foreligger det et tydelig potensial for leieøkning gjennom oppgradering og modernisering av enhetene. Etter eventuelle oppgraderinger anslår selger at snittleien kan økes til kr 7 800 pr enhet, som gir en total leieinntekt på kr 1 123 200 pr år. Beregningen er basert på markedsleie for nyoppussede og møblerte hybler i sentrum (kilde: hybel.no og finn.no). OPPSUMMERING AV LEIEINNTEKTER Dagens leienivå: - Snitt leie pr mnd: kr 5 899 - Årlig leieinntekt: kr 847 900 - Yield: 7,5 % Leienivå etter indeksjustering 30.06.2025: - Snitt leie pr mnd: kr 6 229 - Årlig leieinntekt: kr 896 976 - Yield: 7,94 % Potensiell leieinntekt etter oppgraderinger (moderne standard): - Snitt leie pr mnd: kr 7 800 - Årlig leieinntekt: kr 1 123 200 - Yield: kr 9,94 % Megler gjør oppmerksom på at opplysninger om potensiell leieinntekt etter eventuelle oppgraderinger av eiendommen er beregnet av selger. Megler har ikke førstehånds kunnskap om leiemarkedet, og har ikke kontrollert om selgers beregninger av snitt leie, årlig leie og beregninger av yield stemmer. Kjøper har selv ansvare for å foreta kontroll av beregningene, og ta høyde for at leieprisene kan endres i takt med markedet. NYTT TAK Selger opplyser at det er bestilt nytt tak på den høyeste blokka, og at kostnadeer til nytt tak er medberegnet i prisforlangende. Taket leveres og skiftes av Arnøy & Haugen AS med en estimert prisramme på kr 283 000. OPPDRAGETS ART Oppdraget omfatter salg av samtlige aksjer (100 %) i Sandgata 33 Eiendom AS. Ved innlevering av bud skal det spesifiseres hvilke vilkår som ønskes for aksjekjøpet, inkludert detaljer om beregning av kjøpesum (eventuelle tillegg eller fradrag i eiendomsverdien). Budsjett, regnskap og annen relevant dokumentasjon kan fås ved henvendelse til megler. Potensielle kjøpere vil få anledning til å gjennomføre en due diligence av selskapet og dets eiendeler, basert på dokumentasjon fremlagt av Sandgata 33 Eiendom AS. Due diligence-prosessen skal være gjennomført innen 14 dager etter at bud er akseptert. Det forutsettes at selskapet refinansieres i forbindelse med oppgjøret. Det legges til grunn at kjøper er profesjonell, og at kjøper selv sørger for å gjennomføre nødvendige undersøkelser før det legges inn bud. Hver enkelt interessent er selv ansvarlig for egne kostnader knyttet til undersøkelser og vurdering av eiendommen. Transaksjonen vil primært bli gjennomført som et salg av aksjene. Sekundært kan selger vurdere salg av kun eiendommen. Dette må eventuelt avklares via megler og ved tydelig informasjon i bud. Dersom partene blir enige om at kun eiendommen skal overdras, vil kjøper bli belastet med dokumentavgift og gebyr som følger: Omk. kjøper beskrivelse 11 300 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 282 500 (Dokumentavgift, 2,5 % av kjøpesum) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 283 850 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 11 583 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. KJØPEKONTRAKT OG OPPGJØR Meglerforetaket bistår kun med gjennomføring av salgsprosessen frem til og med aksept av bud. Utarbeidelse av kjøpekontrakt og gjennomføring av oppgjør vil bli håndtert av ekstern oppgjørsansvarlig/oppgjørsmegler. Meglerforetaket har dermed ikke ansvar for kontraktsinngåelse eller oppgjør, da dette overlates til en profesjonell tredjepart. TILSTAND, LOVLIGHETSKRAV OG BRANNVERNKRAV Selger påtar seg ikke ansvar eller gir noen garantier når det gjelder eiendommens tekniske tilstand, lovlighet eller oppfyllelse av brannvernkrav. Kjøper er selv ansvarlig for, og bærer risikoen knyttet til, at fremtidig utleie og bruk av arealene skjer i samsvar med gjeldende offentlige krav og tillatelser, inkludert reguleringsbestemmelser og branntekniske forskrifter. AREAL Arealoppmåling er foretatt av takstmann etter bransjestandarden "Takstbransjens retningslinjer ved arealmåling av boliger". Retningslinjene har NS 3940:2012 som utgangspunkt, men inneholder presiseringer for arealbegreper og definisjoner i forbindelse med arealmåling. De forskjellige rom i boligen er beskrevet etter dagens bruk av rommet på befaringstidspunktet, selv om bruken av rommet kan være i strid med tidligere eller gjeldende byggeforskrifter. Benevnelsen av de enkelte rom fastsettes etter skjønn fra takstmannen. Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. STANDARD Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. TG2 - GRUNNMUR/FUNDAMENTER Bygningsdelene har oppnådd en alder der det er påregnelig med hyppigere intervall for vedlikehold. Noe mindre riss og sprekker ble avdekket på grunnmuren, ytterligere undersøkelser og tiltak er påregnelig. Grunnmuren bør holdes jevnlig under oppsyn for utvikling av sprekker. TG 2 - YTTERVEGGER/FASADER Lufting er ikke iht. dagens anbefalte løsninger, men de løsninger som var vanlig ved byggeår. Eldre yttervegger kan erfaringsmessig ha skjulte skader, spesielt ved grunnmur og vinduer/dører samt andre overganger. Det må påregnes noe vedlikehold/overflatebehandling. Stedvis bærer kledningen preg av alder og oppsprekking og utskifting av enkeltbord må påregnes. I den forbindelse anbefales det en kontroll av bakenforliggende konstruksjon for eventuelle følgeskader. TG 2 - VINDUER OG DØRER Vinduer fra byggeår med 2-lags isolerglass fremstår med elde og slitasje for alder. Enkelte vinduer tar i karm og anbefales justert. Det registreres harde pakninger med påfølgende nedsatt tettefunksjon. Det ble ikke observert punkterte glass men det er tidvis vanskelig å påvise. Med tanke på alder er risikoen for dette økende i tiden som kommer. Løpende observasjoner anbefales. TG2 er gitt pga alder/slitasje på vinduer, vedlikehold/utskifting av vinduer må påregnes i tiden som kommer. Vindu i 2.etg vendt mot tak mangler utvendig fuktsikring. Dette må utføres innen rimelig tid for å unngå følgesskader. TG 3 på dette vinduet. Ytterdører og balkongdører fra byggeår. Ved enkel funksjonstest fungerte lukke- og låsemekanisme som normalt.Det registreres at enkelte vinduer kniper litt i karm og noe slitte pakninger. Justeringer og utskifting av pakninger anbefales. TG 2 - TAKKONSTRUKSJON Taket er oppbygd som et saltak uten tegn til svai og konstruksjonsfeil. TG 2 gis på bakgrunn av alder på bygningsdelene. TG 2 - TAKTEKKING OG BESLAG Tekkingen vurderes å ha oppnådd forventet levetid. Det må påregnes utbedringer av undertak og lekting. Det registreres stedvis værslitasje og avflassende belegg/lakk på grad-/kilrenner. TG 2 - TAKRENNER OG NEDLØP Takrenner og nedløp har passert normalt forventet levetid. Selv om de har passert normalt forventet levetid kan de virke i flere år med godt vedlikehold. Takrenne på tak er delvis tett. TG 2 - BAD 1. ETASJE Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales. TG 2 - BAD 1 I 2. ETASJE Totalvurdering av overflater: Overflatene vurderes å ha oppnådd forventet levetid. Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater. Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk: TG 2 er gitt på bakgrunn av alder på fuktsikringen. Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon: Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales. Totalvurdering av fuktsøk: Badet belastes ikke med vann direkte på overflater. Fuktsøk ga ingen negative fuktutslag. Visuell kontroll av overflater ga ingen erfaringsmessige tegn til svikt og badet vurderes å være tørt og fri for fukt inne i konstruksjonen. Tg 2 gis på grunn av manglende dokumentasjon på utførelse tettesjikt og risikoen forbundet med denne, samt alder på tettesjiktet. TG 2 - BAD 2 I 2. ETASJE Totalvurdering av overflater: Overflatene begynner å ha oppnådd forventet levetid og tiltak må påregnes på sikt. Lite fall mot sluk. Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater. Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk: TG 2 er gitt på bakgrunn av alder på fuktsikringen. Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon: Vannførende installasjoner begynner å ha oppnådd forventet levetid og utskifting anbefales. Totalvurdering av fuktsøk: Badet belastes ikke med vann direkte på overflater. Fuktsøk ga ingen negative fuktutslag. Visuell kontroll av overflater ga ingen erfaringsmessige tegn til svikt og badet vurderes å være tørt og fri for fukt inne i konstruksjonen. Tg 2 gis på grunn av manglende dokumentasjon på utførelse tettesjikt og risikoen forbundet med denne, samt alder på tettesjiktet. TG 2 - TRAPP FRA 2. ETASJE TIL LOFT Åpninger i rekkverk og trapp anbefales ikke og overstige 10 cm, dette med bakgrunn i sikkerhet vedrørende barns bruk av trapp. TG 2 - KJØKKEN I 1. ETAJSE Det bemerkes at automatisk vannstopper og komfyrvakt ikke er etablert. Anbefales etablert som et sikkerhetstiltak. Det registreres en del slitasje på innredningen. Svellinger, hakk og generell høy bruksslitasje. TG 2 - KJØKKEN I 2. ETASJE Det registreres en del slitasje på innredningen. Kjøkkeninnredningen er av eldre dato, og den mangler bruksfunksjoner/løsninger som er forventbart på et kjøkken. TG 2 - VVS TG-2 er satt med bakgrunn i alder på eldre rør og avløps installasjoner, som har oppnådd forventet normal brukstid. Avløpsrør av både plast og støpejern. Støpejern/soil fra 50/60/70-tallet har som regel en del innvendig korrosjon noe som kan forårsake treg avrenning og lettere tilstoppinger. Eldre vannrør av kobber kan over tid få svekkelser innvendig (groptæring). Det anbefales på generelt grunnlag en gjennomgang av rørstrekk, bend og eventuelle skjøter på vannrør som er over 30 år. Manglende ventilering (tilluft) av enkelte rom. TG 3 - ROM UNDER TERRENG Det avdekkes høy luftfuktighet og tiltak må påregnes. Det er påvist indikasjoner på noe fuktgjennomtrenging i kjellergulv og grunnmur. Kostnadsestimat: Tiltak over 300.000.
Prisantydning inkl. omkostninger
10 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 15 900 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 700 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 10 500 000 (Totalpris. inkl. omkostninger) 10 515 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 10 518 700 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Elektrisk.
Energiklasse
G
Info energiklasse
Eier har ikke energimerket eiendommen og interessenter må derfor legge til grunn at eiendommen har energimerke G. - Kommunale avgifter
82080
Kommunale avgifter år
2025
Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter for 2025 er beregnet med utgangspunkt i faktura for april 2025 på kr 6 840. Det gjøres oppmerksom på at kommunale avgifter og gebyrer kan variere fra en termin til en annen. Eiendomsskatten er inkludert i de kommunale avgiftene, og skrives ut årlig innen 1. mars. Derfor blir det ikke fakturert eiendomsskatt for månedene januar og februar, men den blir belastet tre måneder på fakturaen for mars. Faktura for mars inneholder også avregning på vann og avløp, samt feiing som blir fakturert kvartalsvis i månedene mars, juni, september og desember.
Info om eiendomsskatt
Eiendomsskatt er inkludert i de kommunale avgiftene.
Formuesverdi primær
2229706
Formuesverdi primær år
2023
Formuesverdi sekundær
8918823
Formuesverdi sekundær år
2023
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester. - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: HEFTELSER 16.10.2019 - Dokumentnr: 1220936 - Erklæring/avtale Bestemmelse om branndør Gjelder denne registerenheten med flere Beskrivelse av heftelsen: Eier av Sandgata 33 gir tillatelse til at eier av Dronningens gate 74 kan montere branndør med stige, som rømningsvei fra bakgård Dronningens gate 74. Døra må monteres med en maksimumsavstand 2 meter fra sidefløy i Sandgata 33. Heftelsen følger som vedlegg til salgsoppgaven. RETTIGHETER 16.10.2019 - Dokumentnr: 1220936 - Bestemmelse om bebyggelse Rettighet hefter i: Knr: 5001, gnr: 402, bnr: 239 Bestemmelse om eventuell utbygging mm. Beskrivelse av rettigheten: Ved eventuell utbygging i bakgård Sandgata 33 har eier av Dronningens gate 74 ingen innsigelser. Forutsatt at byggehøyde begrenses til møne bakgård Dronningens gate 74. En eventuell utbygging av av bakgård i Sandgata 33 kan ikke være til hinder for rømningsveien fra bakgård Dronningens gate 74. Rettigheten følger som vedlegg til salgsoppgaven.
Ferdigattest/brukstillatelse
MIDLERTIDIG BRUKSTILLATELSE/FERDIGATTEST Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest i forbindelse med oppføring av bygget, og plan- og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av eiendommen kan derfor ikke dokumenteres. Det foreligger brukstillatelse for forandringer og tilbygg datert 09.07.1914. Videre foreligger det ferdigattest for bruksendring av kontor til hybler datert 02.10.2000. TILTAK Det er gitt følgended tillatelser til tiltak på eiendommen: - diverse endringsarbeider, datert 29.05.1984. - riving av utvendig trapp samt mindre endring av plan og fasade, datert 02.08.1988. I følge opplysninger fra kommunen foreligger det verken midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for tiltakene, og plan- og bygningslovens formelle forutsetning for lovlig bruk av eiendommen kan derfor ikke dokumenteres. Som et utgangspunkt skal det foreligge ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak. Det er innført bestemmelser i plan- og bygningsloven som sier at ferdigattest ikke vil bli gitt for oppførte bygg/tiltak som er søkt før 1. januar 1998. Det kan dermed ikke søkes om ferdigattest for slike bygg/tiltak. Dette betyr ikke at ulovlig oppførte bygg/tiltak blir lovlige, men bare at byggesaken ikke lenger skal avsluttes med ferdigattest. Det skal uansett foreligge midlertidig brukstillatelse. Midlertidig brukstillatelse er en forutsetning for at et tiltak kan tas i bruk. Manglende midlertidig brukstillatelse betyr da at bygget/tiltaket ikke er lovlig tatt bruk. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken ikke lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette. LOVLIGHETSMANGLER Det gjøres spesielt oppmerksom på at 1. etasje er godkjent til næringsformål, og at dagens utleie av hybler til boligformål er i strid eiendommens formål og gjeldende tillatelser. Kjøper påtar seg risikoen både for fremtidig bruk og eventuelle pålegg relatert til dette, herunder risikoen for om bruken ikke lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette. Se i tillegg informasjon om rammetillatelse og igangsettingstillatelse i forbindelse med bruksendring fra næring til bolig nedenfor. RAMMETILLATELSE OG IGANGSETTINGSTILLATELSE Eiendommens 1. etasje er ikke godkjent til boligformål, men denne har blitt benyttet til beboelse i flere år. I den forbindelse har eier søkt om rammetillatelse for bruksendring fra næring til bolig. Rammetillatelse ble gitt i vedtak av 09.06.2023. I rammesøknaden ble det videre søkt om følgende avvik fra tekniske krav; - Akustikk: dekket vil bli oppgradert til et teoretisk nivå nært TEK17. Men detaljer i blant annet flanke-konstruksjoner gjør det vanskelig å dokumentere at kravene blir oppfylt fullt ut. Det søkes om godkjenning av en slik best-mulig-løsning. - Energi: yttervegger i dobbelt teglverk med hulrom etterisoleres på innside. Det vil bli foretatt nærmere beregning av tilleggsisolasjon ut fra dagens energiforbruk i området. Det søkes om avvik fra TEK17 da det er enkelte kuldebroer som er vanskelig å unngå uten å endre fasadene. - Universell utforming: det vil bli trinnfri adkomst til 1. etasje, men det søkes om fravik mht rullestolsirkel og dørslag i inngangspartiet. Det er gitt igangsettingstillatelse for ovennevnte tiltak i vedtak datert 27.06.2025, hvor kommunen blant annet bemerker følgende: - Byggesakskontoret understreker at oppfyllelse av nødvendige tekniske og funksjonelle krav ved prosjektering av planløsning er ansvarlig prosjekterende foretaks ansvar. Vi informerer om at planløsning kan bli tema for senere tilsyn. - Dersom arbeidene ikke er satt i gang senest 3 år etter tillatelsen er gitt, faller tillatelsen bort. Det samme gjelder hvis byggeprosjektet innstilles i mer enn 2 år. Dette gjelder også for dispensasjon. Fristene kan ikke forlenges. - Tiltaket kan ikke tas i bruk før det foreligger ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Rammetillatelsen og igangsettingstillatelsen følger som vedlegg til salgsoppgaven. Megler oppfordrer interessenter til å sette seg inn i denne, og eventuelt kontakte byggesakskontoret i Trondheim kommune ved eventuelle spørsmål. BRANNKONSEPT Norconsult AS har i forbindelse med rammesøknaden utarbeidet brannkonsept, datert 18.01.2022. Dokumentet kan ses i salgsoppgaven.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp.
Regulerings- og arealplanner
REGULERING Eiendommen er underlagt reguleringsplan r0118 "Midtbyplanen" (28.08.1981), og ligger i et område som er regulert til boliger. Reguleringskart med tilhørende bestemmelser kan ses i salgsoppgaven. Det er igangsatt følgende planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen: PlanID r20190001 "Planprogram for fornying av Kongensgt og Ilevollen". Statens vegvesen Region Midt skal på vegne av Miljøpakken utarbeide plangrunnlag for fornying av i hovedtrasé for kollektivtrafikk til og fra vest. Strekningen som inngår er Kongens gate fra krysset med St Olavs gate via Ilevollen til rundkjøringen i Ila. Hovedhensikten med gateprosjektet er å heve standard slik at ny utforming og tilrettelegging for bruk bidrar til å nå nullvekstmålet i Bymiljøavtalen. Gatene skal bygges om til en effektiv kollektivåre med høye miljøstandarder og gode forhold for myke trafikanter som ferdes langs eller krysser gata. Målet er å legge til rette for et urbant gate- og bomiljø. ANTIKVARISK VERDI Eiendommen ligger i et område med angitt hensynssone for bevaring av kulturmiljø i henhold til Kommuneplanens arealdel 2022-2034 (27.03.2025), og har antikvarisk klassifisering B (lilla, høy antikvarisk verdi) og C (blå, antikvarisk verdi). Dette innebærer at eiendommen skal søkes bevart. Bestemmelser fra kommuneplanens arealdel: Bebyggelse markert som antikvarisk verdifull i klasse A, B eller C på "Aktsomhetskart kulturminner" skal søkes bevart. Takform, fasader, vinduer og dører, materialbruk og farger skal søkes opprettholdt for å bevare bygningers og anleggs karakter. Planforslag og søknad om tiltak som berører eksteriørverdier i bygninger i klasse A, B eller C, markert på "Aktsomhetskart kulturminner" skal forelegges byantikvaren.
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave, egenerklæring fra selger, tilstandsrapport/takst og andre vedlegg, da dette danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter og eiendomsmeglingsloven § 6-7 fravikes. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper. Når det gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, tilstandsrapport/takst etc.), og som er vedlagt salgsoppgaven og kontrakt eller fremlagt av selger i forbindelse med transaksjonen, så er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at selger bare svarer for eventuelle feil som selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Avhendingslova § 4-19 fravikes. Risikoen for eventuelt skjulte feil, tilligger etter dette kjøper.
Budgivning
Bud må sendes skriftlig og inneholde referanse til eiendommen og det respektive eierskap. Kjøpesummen skal være i NOK. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
10 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 15 900 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 18 700 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 10 500 000 (Totalpris. inkl. omkostninger) 10 515 900 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 10 518 700 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 1 % av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 14950 og visninger kr 1990 pr. stk. Minimumsprovisjonen er avtalt til kr 45 000. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 12 500 for utført arbeid, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.
