ANDEBU Vestre Andebu vei 187
Stort tomteområde til en attraktiv pris i naturskjønne omgivelser i Andebu. Renoverings/rivningsobjekt.
- kr 750 000
- BRA-i 71 m²
- 1 soverom
- Prisantydningkr 750 000
- Omkostningerkr 20 100
- Totalpris inkl. omkostningerkr 770 100
- ObjektstypeEnebolig
- EierformSelveier
- Byggeår1931
- Soverom1
- Tomt8 600 m²
- Eierform tomtEiet
- 750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 18 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 20 100 (Omkostninger totalt) 36 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 38 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 770 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 786 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 788 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Vestre Andebu vei 187 byr på en sjelden kombinasjon av utviklingspotensial, romslighet og idyll. Hovedhuset ligger på gnr. 244 bnr. 11, en tomt på ca. 490 kvm med 25 % utnyttelsesgrad, noe som gir mulighet for ny bebyggelse på inntil ca. 122 kvm BYA inkludert garasje og boder. Boligen regnes som et rivningsobjekt, perfekt for deg som vil bygge nytt. Rundt tomten ligger ca. 8 mål LNF-areal ifølge eier (ikke nøyaktig angitt), dekket av skog og med krav til forvaltning etter gjeldende regler. Her får du stor tomtefølelse, god avstand til naboer, flott utsikt og et landlig preg, samtidig som Andebu sentrum, skoler og servicetilbud er bare minutter unna. En unik mulighet til å skape drømmehjemmet i vakre omgivelser til en attraktiv pris. Ikke parker ved oppkjøringen til eiendommen. Se anvisning
Vestre Andebu vei 187, Vestfold
- Tomt
8600m²
Beskrivelse av tomt
Summen av alle parseller. Dette er ikke nøyaktige mål. Dette er ca. mål som er målt opp på Sandefjords kommune sine kartsider. Det kan derfor være avvik. Arealet rundt boligen er ca. 450-470 kvm. som er grunnlaget for boligdelen og hva som kan bebygges. Kommunen opplyser at det er 25% utnyttelsesgrad. Dette innbefatter alle bygg(fotavtrykk) Dersom man ønsker å bygge utover dette må det søkes om til kommunen som en dispensasjonssak eller omregulering.
Beliggenhet
Vestre Andebu vei 187 har en landlig og fredelig beliggenhet i hjertet av Andebu, omgitt av vakker natur, frodige skogsområder og åpne jorder. Her får du en god kombinasjon av rolig småbyliv og kort avstand til nødvendige fasiliteter. Området byr på flotte tur- og sykkelmuligheter rett utenfor døren, med et nettverk av stier og løyper som inviterer til aktivitet året rundt, enten det er til fots, på ski eller med sykkel. Nærområde og servicetilbud Eiendommen ligger kun få minutter fra Andebu sentrum, hvor du finner dagligvarebutikk, apotek, bank, bensinstasjon, kafé og andre servicetilbud. Her er det et aktivt nærmiljø med idrettsanlegg, ballbaner og en rekke fritidstilbud for både barn og voksne. Skole og barnehage Barnefamilier vil sette pris på nærheten til både barnehager og skoler. Andebu barne- og ungdomsskole ligger innen kort avstand, og området har et godt utbygd kollektivtilbud som gjør hverdagslogistikken enkel. Avstander Ca. 2 km til Andebu sentrum Ca. 20 km til Sandefjord sentrum Ca. 25 km til Tønsberg sentrum Ca. 15 minutter med bil til E18 (avkjørsel Tassebekk) Naturopplevelser og fritid Med skog og mark som nærmeste nabo er dette et perfekt sted for deg som trives ute. Om vinteren kan du benytte preparerte skiløyper, mens sommerhalvåret byr på gode muligheter for fotturer, bading i nærliggende vann og sopp- eller bærturer i skogen. Området har også et aktivt idrettsmiljø med tilbud innen fotball, ski, håndball og andre aktiviteter. Her får du en balansert kombinasjon av landlig idyll og sentral beliggenhet med enkel tilgang til både by, natur og kyst.
Adkomst
Eiendommen har veirett fra tomten og frem til hovedveien. Veiretten gir rett til ferdsel med bil og til fots, men kan ikke benyttes til parkering eller oppstilling av kjøretøy. Retten er knyttet til eiendommen og følger denne ved eierskifte. Dette følger av kontrakt fra 28/6 1957. Se vedlegg punkt 4.
Bebyggelse
Tomt og byggebetingelser På eiendommen, gnr. 244 bnr. 11, ligger det i dag en eldre enebolig som vurderes som rivningsobjekt. Boligen står på en selveid tomt på ca. 490 kvm. Eiendommen har en utnyttelsesgrad (BYA) på 25 %, noe som innebærer at samlet bebygd areal - inkludert hovedhus, garasje og eventuelle andre bygg - kan utgjøre inntil ca. 122 kvm bebygd areal. Innenfor rammen av gjeldende bestemmelser åpner dette for oppføring av en ny enebolig, tomannsbolig eller annen boligtype, forutsatt at tiltaket er i samsvar med kommuneplanens formål og eventuelle byggegrenser. Garasje, carport og boder må inngå i totalberegningen av utnyttelsesgraden. Kjøper oppfordres til å kontakte Sandefjord kommune for nærmere informasjon om planstatus, byggegrenser, tillatt byggehøyde og eventuelle krav til byggesøknad eller dispensasjon.
Barnehage/skole/fritid
I nærområdet finnes flere barnehager med korte avstander fra eiendommen. Møyland barnehage ligger ca. 1,5 km unna og tar imot barn i alderen 2?5 år. Vesteråt barnehage ligger ca. 2,2 km fra eiendommen og har plass til de yngste barna fra 1?2 år. Gravdal barnehage ligger ca. 4,1 km unna og tilbyr plass til barn fra 1?5 år, med fine uteområder og nærhet til naturen. Tilbudene gir barnefamilier gode valgmuligheter i trygge og naturnære omgivelser.
Skolekrets
Eiendommen tilhører Andebu skolekrets. Andebu skole ligger sentralt i bygda og tar imot elever fra 1. til 7. trinn. Ungdomsskoletrinnet går ved Vear ungdomsskole eller Bugården ungdomsskole i Sandefjord, avhengig av kommunens inndeling og kapasitet. Det er skolebussordning for elever som har lengre vei enn fastsatte grenser, og både skole og SFO har korte avstander fra sentrum.
Offentlig kommunikasjon
Fra Andebu sentrum kjører du Vestre Andebu vei vestover. Følg veien i omtrent 1,8 kilometer. Eiendommen ligger på høyre side av veien og har adkomst direkte fra Vestre Andebu vei. Kjøreturen tar normalt 2?3 minutter. Veien går opp bakken. (Boligen ligger stikk vei til venstre i svingen.
Byggemåte
Enebolig beliggende i skogsterreng utenfor Andebu sentrum. Til boligen er det to stk uthus/anneks. Boligen og øvrige bygninger fremstår i dårlig stand og må ansees som rivningsobjekter. Boligen og øvrige bygger i en forfatning hvor riving og gjennoppbygging vil være et økonomisk beder alternativ til renovering. UTVENDIG Boligens innvendige overflater består av gulvbelegg og malte tregulv på gulv, tapet og malt panel på vegg og plater og panel i tak. Boligens etasjeskiller er bygget i tradisjonelle bjelkelagskonstruksjoner med tregulv som bærende undergulv. Det er kaldt loft i konstruksjonen. Noe lukket konstruksjon. Loftet har inspeksjonsmulighet via luke i tak i gang. Det er begrenset eller ingen isolasjon i konstruksjonen. Boligen har malte trevinduer en ett enkelt lags glass. Vinduene er fra byggeår. I boligen er det en malt inngangsdør. Døren er av eldre dato. Til boligen er det en betongplatting med trapper. I fbm inngengsparti og ned til kjeller er det betongtrapper. INNVENDIG Boligens innvendige overflater består av gulvbelegg og malte tregulv på gulv, tapet og malt panel på vegg og plater og panel i tak. Boligens etasjeskiller er bygget i tradisjonelle bjelkelagskonstruksjoner med tregulv som bærende undergulv. Bygningen er ikke bygget med radonsperre. Det er ikke foretatt radonmålinger. Boligen har en ett-løps mursteinspipe. Til pipen er det montert tre vedovner. Det er kjeller under det meste av boligen. Kjeller har tilkomst fra utvendig trapp. Kjelleren er uinnredet og holder enkel standard. I boligen er det en malt tretrapp til loft. Boligens innvendige dører er av type malte speildører. KJØKKEN Kjøkkenmed tilkomst fra stue og gang. I rommet er det en enkel plassbygget kjøkkeninnredning. Kjøkkeninnredningen fremstår i dårlig stand og mangler fronter. Det er ikke ventilasjon på kjøkkenet. TEKNISKE INSTALLASJONER Boligen har vannrør i kobber. Hovedvannledningen inn i boligen er av plast. Boligens avløpsrør er av type soil. Boligen er ventilert med lufteventiler. Boligen har åpent elektrisk anlegg. Sikringsskap med porselen skrusikringer fra byggeår. TOMTEFORHOLD Boligen er fundamentert på fjell. Det er ingen dreneringssystemer rundt boligen eller utvendig fuktsikring av boligens grunnmur. Overflatevann dreneres naturlig bort via terreng og tilflyte masser rundt boligen. Bygningen er fundamentert med støpt plate og har grunnmur av betongblokker. På eiendommen er det støttemurer av betong og lettklinkerblikker. Terrenget rundt boligen er skrånet. Omkringliggende terreng på baksiden av boligen faller mot eiendommen og boligen. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Radon Bygningen er ikke bygget med radonsperre. Det er ikke foretatt radonmålinger. Vurdering av avvik: ? Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Andre tiltak: Det bør gjennomføres radonmålinger for å avdekke eventuelle forhøyede radonverdier, da manglende radonsperre og målinger kan medføre helserisiko for beboere. Ventilasjon Boligen er ventilert med lufteventiler. Vurdering av avvik: ? Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Konsekvens/tiltak ? Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Ventilasjonsløsningen bør utbedres for å sikre tilstrekkelig luftutskifting i alle rom, for å unngå økt fuktighet, dårlig inneklima og risiko for muggdannelse. Forhold som har fått TG3: Taktekking Taket er tekket med flat betongstein. Det er ikke papp under taktekkingen. Punktet må sees i sammenheng med Takkonstruksjon/Loft Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Taktekkingen har store skader, er av eldre dato og har oppbrukt sin levetid. Taktekkingen innehar ikke de egenskape som stilles til taktekking med tanke på tetthet. ? Tiltak: Takstein, taklekter og underlagspapp må skiftes for å sikre tilstrekkelig tetthet og forhindre vanninntrenging og påfølgende fuktskader. Nedløp og beslag Boligen har takrenner og nedløp i plast Vurdering av avvik: ? Det mangler snøfangere på hele eller deler av taket, men det var ikke krav om dette på byggemeldingstidspunktet. Takrenner og nedløp har skader og oppretholder ikke sin tiltenket funksjon. Konsekvens/tiltak ? Det er ikke krav om utbedring av snøfangere opp til dagens krav. Takrenner og nedløp må i sin helhet skiftes for å lede vann bort fra konstruksjonen, slik at ikke konstruksjonen får vann og fuktskader. Snøfangere må monteres for å unngå fare for snø- og isras som kan skade personer eller eiendom. Veggkonstruksjon Boligen er oppført i liggende tømmerplank. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Veggkonstruksjonen har store råteskader og begynnende utgliding. Det er fuktskjolder på innvendige vegger. Dette tyder på at det er fuktgjennomtrenging gjennom yttervegger. Konsekvens/tiltak Utvendige vegger må skiftes ut, eller gjennomgå omfattende oppgraderinger/utskiftninger for å oppretholde sin tiltankte funksjon. Det vil antagelig ikke være kostnadssvarende, eller oppnås tilfredstillende resultat ved lokalutbedringer. Riving og gjennoppbygging anbefales. Takkonstruksjon/Loft Boligen har saltak av plassbygget trekonstruksjoner med over og underligger som undertak. Det er kaldt loft i konstruksjonen. Noe lukket konstruksjon. Loftet har inspeksjonsmulighet via luke i tak i gang. Det er lite eller ingen isolasjon i konstruksjonen. Punktet må sees i sammenheng med Taktekking Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Takkonstruksjonen har råte og skjevheter. Råte i konstruksjonen skuldes utettheter i takktekkingen over tid. Det er utvendige åpninger inn i takkonstruksjonen. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Deler av konstruksjonen med råte må skiftes ut. En anbefalt løsning er å rive og gjennbygge takkonstruksjonen. Dette vil gi mulighet for å isolere konstruksjonen etter dagens krav, Vinduer Boligen har malte trevinduer en ett enkelt lags glass. Vinduene er fra byggeår. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Alle vinduenee har råte og alderslitasje. Enkelte glassruter er knust eller sprukket. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Alle vinduene må skiftes. Dører I boligen er det en malt inngangsdør. Døren er av eldre dato. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Døren er av eldre dato og er i dårlig stand. Døren innehar ikke de egenskapene som stilles til utvendige dører. De fleste ruter i døren er knust eller fjærnet. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Døren må skiftes. Balkonger, terrasser og rom under balkonger Til boligen er det en betongplatting med trapper. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Betongplattingen har sprekker, skjevheter og mangler rekkverk. Tiltak: Sprekker og skjevheter bør utbedres og rekkverk må monteres. Utvendige trapper I fbm inngengsparti og ned til kjeller er det betongtrapper. Det er avvik: Trappene er i dårlig stand. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Trappene bør oppgraderes og det bør monteres håndrekke og rekkverk i trappene. Overflater Boligens innvendige overflater består av gulvbelegg og malte tregulv på gulv, tapet og malt panel på vegg og plater og panel i tak. Vurdering av avvik: Alle innvendige overflater har høy slitasjegrad. Det er fuktskjolder og svertesopp på innvendige overflater. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Alle innvendige overflater bør oppgraderes eller skiftes ut. Etasjeskille/gulv mot grunn Boligens etasjeskiller er bygget i tradisjonelle bjelkelagskonstruksjoner med tregulv som bærende undergulv. Vurdering av avvik: ? Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Gulv i boligen har tildels store skjevheter. Det er stor forekomst av råte i bjelkelag ned mot kjeller. Det er ikke isolasjon i konstruksjonen. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Bjelkelag ned mot kjeller må skiftes ut for å fjerne råte. Bjelkelag på loft bør oppgraderes og rettes opp. Pipe og ildsted Boligen har en ett-løps mursteinspipe. Til pipen er det montert tre vedovner. Vurdering av avvik: Pipen har sprekker og pussavskalling. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Pipen må renoveres eller bygges ny. Rom Under Terreng Det er kjeller under det meste av boligen. Kjeller har tilkomst fra utvendig trapp. Kjelleren er uinnredet og holder enkel standard. Punktet må sees i sammenheng med ?Drenering? Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Det var tilsig av fukt og høy luftfuktighet i kjelleren på befaringsdagen. Det er fukt på innvendige vegger og i gulv. ? Tiltak: Fukt, saltutslag, eller svertesopp på kjellervegger og gulv må sees i sammenheng med alder og tilstand på drenering og utvendig fuktsikring av grunnmur. Det anbefales å holde kjelleren godt luftet. Fukten vil antagelig avta når dreneringen skiftes. Innvendige trapper I boligen er det en malt tretrapp til loft. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Trappen er bratt og trang. Trappen har skjevheter. Det er ikke håndrekke i trappen. Det er ikke rekkverk på platå i trappen. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Det anbefales å etablere ny trapp i boligen. Om trappen ikke skiftes bør det monteres rekkverk på plato og håndrekke i trappeløp. Innvendige dører Boligens innvendige dører er av type malte speildører Vurdering av avvik: De fleste karmer mangler dørblad. Karmer og dører er av eldre dato og i dårlig stand. Tiltak: Alle dørene i boligen bør skiftes ut. Overflater og innredning Kjøkkenmed tilkomst fra stue og gang. I rommet er det en enkel plassbygget kjøkkeninnredning. Kjøkkeninnredningen fremstår i dårlig stand og mangler fronter. Det er avvik: Kjøkkenet er i en forfatning som gjør det uegnet til bruk. Kjøkkenet innehar ikke de funksjonene som kreves. Konsekvens/tiltak: Kjøkkenet må oppgraderes med skifte av kjøkkeninnredning for å være funksjonelt som kjøkken. ETASJE > KJØKKEN Avtrekk Det er ikke ventilasjon på kjøkkenet. Vurdering av avvik: ? Det er ikke påvist noen form for ventilering av kjøkkenrommet (lukket rom). Andre tiltak: Det bør etableres tilfredsstillende ventilasjon på kjøkkenet for å sikre god luftkvalitet og hindre opphopning av fukt og lukt, samt redusere risiko for mugg- og fuktskader Vannledninger Boligen har vannrør i kobber. Hovedvannledningen inn i boligen er av plast. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Vannrør er av eldre dato og har oppbrukt sin levetid. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Fremtidige eiere må påregne å skifte vannrør i boligen. Det ver ikke vann i boligen på befaringsdagen. Det kan være sprukkene vannrør uten at det ble oppdaget på befaringen. Avløpsrør Det observeres soil avløpsrør i,kjeller. Ukjent om disse er i bruk. og hvor de har avløp til. Vurdering av avvik: ? Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Soil avløpsrør har oppbrukt sin forventede levetid. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Eldre avløpsrør med begrenset eller oppbrukt restlevetid vil alltid har større risiko for lekkasjer en nyere avløpsrør. Lekkasje på avløpsrør kan føre til vannskader i konstruksjoner. Fremtidige eiere bør vurdere å få røropplegget sjekket av fagpersoner, og event skifte ut de gamle avløpsrørene. Elektrisk anlegg Boligen har åpent elektrisk anlegg. Sikringsskap med porselen skrusikringer fra byggeår. Oppvarming: Vedfyring. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 1900 Spørsmål til eier 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet ? Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Ukjent 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Ukjent 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Ukjent 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Ukjent Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Ja 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Ukjent Inntak og sikringsskap 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Nei 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Det elektriske anlegget er av en forfatning at det bør rives og etableres på nytt. Event få anlegget sjekket av fagfolk før det tas i bruk. Branntekniske forhold Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Nei Det bør monteres brannslukkeapparat i boligen i hht. gjeldende forskrift. 2. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år? Nei 3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985? Ja Røykvarsler må monteres i de etasjer som mangler det. Dette for å få tidlig varsling om det forekommer røykutvikling eller brann 4. Er det skader på røykvarslere? Nei Fuktsikring og drenering Det er ingen dreneringssystemer rundt boligen eller utvendig fuktsikring av boligens grunnmur. Overflatevann dreneres naturlig bort via terreng og tilflyte masser rundt boligen. Punktet må sees i sammenheng ?Rom under terreng? Vurdering av avvik: ? Det mangler, eller på grunn av alder er det sannsynlig at det mangler, utvendig fuktsikring av grunnmuren ved kjeller/underetasje. ? Det er avvik: Det er ingen drenering rundt boligen. Det er ingen utvendig fuktsikring av grunnmur. Fuktsikring vil være type Platon vorteplast med topplist. Tiltak: Det bør etableres drenering rundt boligen. Dette for å sikre at vann ledes bort fra boligen og grunnmur. Utvendig fuktsikring av grunnmuren bør etableres for å hindre fuktinntrengning og redusere risikoen for fuktskader og dårlig inneklima i kjeller/underetasje. Det kan ofte være vanskelig å etablere drenering og fuktsikring av grunnmur på boliger som er bygget på fjelltomt. Dette medfører at det kan forekomme noe tilsig av fukt i kjellere. Grunnmur og fundamenter Bygningen er fundamentert med støpt plate og har grunnmur av betongblokker. Vurdering av avvik: ? Det er avvik: Grunnmuren har noe riss og sprekker. Det er puss og malingsavskalling på utvendig grunnmur. Det er sprekker i grunnmur. Konsekvens/tiltak ? Tiltak: Sprekker i grunnmur kan være indikasjon på setninger eller bevegelser i grunn. Større sprekker eller sprekker i bevegelse kan på sikt svekke konstruksjonen og skape skjevheter, Løs murpuss og maling bør fjærner og erstattes med ny puss og maling. Dette for å gjøre grunnmuren motstandsdyktig mot fukt og vannintrenging. Forstøtningsmurer På eiendommen er det støttemurer av betong og lettklinkerblikker. Vurdering av avvik: ? Det er påvist større sprekker og/eller skjevheter i muren. Konsekvens/tiltak ? Forstøtningsmuren må rives og ny mur bygges. Terrengforhold Terrenget rundt boligen er skrånet. Omkringliggende terreng på baksiden av boligen faller mot eiendommen og boligen. Vurdering av avvik: ? Terrenget faller inn mot bygningen og det er maksimale forhold for vann inn mot muren. Terreng som faller mot boligen fordrer en velfungerende drenering for å minske fukttrykket mot boligens grunnmur. Deler av eiendommen ligger i rasfarlig/skredutsatt område i hht. NVE sine karter. Konsekvens/tiltak ? Andre tiltak: Terreng som faller mot boligen fordrer en velfungerende drenering og utvendig fuktsikring for å minske fukttrykket mot boligens grunnmur. Ved stort fukttrykk mot grunnmur vil det være risiko for at vann eller fuktighet kan trenge inn i grunnmur og skape fuktighet i konstruksjonen. Dagens krav til fallforhold på terreng rundt boligen sier at terreng rundt byggverk skal planeres med fall utover minimum 1:50 i en avstand på minimum 3 m. Hvor terrenget gjør dette vanskelig, kan alternative tiltak være fall langs veggen, avskjæringsgrøfter o.l. Takvann må ledes bort i rør eller så langt bort fra byggverket at det ikke fører til fuktpåkjenning av bygningsdeler under terreng. Om mulig bør det foretas terrengsjustering slik at terrenget faller bort fra boligen.
Sammendrag selgers egenerklæring
Salg av dødsbo Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Innhold
Nesten som et tomtesalg Eiendommen består av en mindre tomt med eksisterende hovedhus, omkranset av et større tilleggsareal som i dag er regulert til landbruk-, natur- og friluftsformål (LNF). Ifølge eier utgjør dette arealet ca. 8 mål. Størrelsen er ikke nøyaktig angitt, og interessenter oppfordres til å innhente opplysninger fra kommunen for endelig bekreftelse. Arealet rundt boligen er dekket av skog, og ny eier må forvalte dette i tråd med gjeldende regler og forskrifter for LNF-områder. Dette gir en unik mulighet til å sikre seg en eiendom med stor tomtefølelse, god avstand til naboer, fin utsikt og landlige omgivelser. Her har du anledning til å skape et hjem i rolige og naturskjønne omgivelser, samtidig som prisen gjør dette til et attraktivt alternativ for deg som ønsker mye for pengene.
Standard
Viktig informasjon vedrørende befaring: Bygningsmassen på eiendommen er i svært dårlig forfatning. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt for interessenter å ta seg inn i bygningene. Megler og selger fraskriver seg ethvert ansvar for eventuelle skader eller hendelser som måtte oppstå dersom dette likevel skjer. Alle kostnader knyttet til rivning og eller endring av eksisterende boligmasse, grunnmur og masse må bekostes av kjøper. Det er derfor viktig at kjøper gjør seg kjent med boligens bestanddeler for vurdering av dette. Eiendommen som helhet anses å være i særdeles dårlig stand. All ferdsel og befaring på eiendommen skjer derfor på egen risiko og ansvar. Tilstandsopplysninger Eiendommen selges som et dødsbo, og selger har ingen kunnskap om byggets tilstand eller tekniske forhold. Eksisterende bolig vurderes som et rivningsobjekt. Det er ikke gjennomført tilstandsvurdering eller teknisk kontroll, og boligen selges i den stand den står med alle eksisterende feil og mangler, både kjente og ukjente. Boligen regnes som ubeboelig. Kjøper må selv påregne kostnader til rivning, gjenoppbygging eller andre løsninger i tråd med gjeldende planer og regelverk. Selger fraskriver seg ethvert ansvar for skjulte eller åpne feil og mangler, herunder tekniske, konstruksjonsmessige eller lovmessige forhold ved bygget. Interessenter oppfordres til å foreta egne undersøkelser før budgivning. Overtakelse skjer som den er uten noen form for garanti eller reklamasjonsmulighet for byggets tilstand.
Innbo og løsøre
Eiendommen overtas slik det står ved visning.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Moderninseringer og påkostninger
Tilknytningskostnader: For Vestre Andebu vei 187 (Sone 1) er anslåtte kostnader til fellesanlegg og standard tilkobling ca. 111 400 kr inkl. mva. I tillegg kommer kommunale tilknytningsavgifter for vann og avløp på 248 kr per kvm BRA (eksempel 120 kvm BRA: ca. 29 760 kr). Det planlegges søknad om 50 % reduksjon av kommunale avgifter, men dette er ikke avklart. Kjøper må i tillegg beregne kostnader til graving fra egen bolig til tilknytningspunktet, samt eventuelt fjellarbeid og opplegg av strøm til pumpestasjon. Endelige kostnader avhenger av valgt løsning, grunnforhold og kommunal behandling. Mer utdypning: For Vestre Andebu vei 187 i Sone 1 er andel stamledning beregnet til 30 793 kroner. Standard tilkobling består av avgreining kloakk 2 500 kroner, avgreining vann 1 250 kroner, pumpekum med pumpe 50 000 kroner, nedsetting av pumpestasjon 11 250 kroner, fjerning av septiktank 6 250 kroner og advokat eller avtaler 9 375 kroner. Samlet gir dette en sum for fellesanlegg og standard tilkobling på 111 368 kroner, avrundet til 111 400 kroner. Kommunale tilknytningsavgifter er 144 kroner per kvadratmeter BRA for kloakk og 104 kroner per kvadratmeter BRA for vann, til sammen 248 kroner per kvadratmeter BRA. For eksempel ved 120 kvadratmeter BRA blir dette 29 760 kroner. Med en eventuell reduksjon på 50 prosent utgjør beløpet ca. 14 880 kroner. Totalt for 120 kvadratmeter BRA blir kostnaden uten reduksjon ca. 141 160 kroner og med reduksjon ca. 126 280 kroner. I tillegg må kjøper beregne kostnader til graving fra egen bolig til tilknytningspunktet samt opplegg av strøm til evt. pumpestasjon. Disse prisene må kjøper selv innhente. Selger eller megler har ingen formening om disse kostnadene og ansvaret rundt dette hviler på kjøper.
TV/Internett/bredbånd
Ikke tilknyttet, må opprettes
Parkering
På egen eiendom
Radonmåling
Ikke utført
Diverse
Summen av alle parseller. Dette er ikke nøyaktige mål. Dette er ca. mål som er målt opp på Sandefjords kommune sine kartsider. Det kan derfor være avvik. Arealet rundt boligen er ca. 450-470 kvm. ifølge kommunen som er grunnlaget for boligdelen og hva som kan bebygges. Kommunen opplyser at det er 25% utnyttelsesgrad. Dette innbefatter alle bygg(fotavtrykk) Dersom man ønsker å bygge utover dette må det søkes om til kommunen som en dispensasjonssak eller omregulering. Foretaket samarbeider med følgende foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med oppdraget: - Help forsikring - Södeberg & Partners - Banker i Eika-alliansen - Leverandører knyttet til Aktiv pluss (for eksempel flyttehjelp) - Leverandører knyttet til Visma Meglerfront (for eksempel strømleverandører)
Prisantydning inkl. omkostninger
750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 18 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 20 100 (Omkostninger totalt) 36 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 38 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 770 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 786 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 788 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Vedfyring.
Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info formuesverdi
Man har per salgsoppgavedato ikke klart å finne en registrert formuesverdi på eiendommen. Det må påregnes at formuesverdi vil bli satt/innført i forbindelse med eierskifte. Formuesverdien settes da etter de ordinære reglene for formuesfastsettelse av boligeiendom, enten som primærbolig eller sekundærbolig (avhengig av bruken). Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til boligens beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er 25 prosent av markedsverdi for primærbolig og 95 prosent for sekundærbolig for inntektsåret 2022 og 100 prosent for inntektsåret 2023. Ytterligere informasjon finnes på skatteetaten.no.
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester. - Offentligrettslige pålegg
Foreligger ikke pålegg på eiendommen
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3907/244/11: 13.09.1957 - Dokumentnr: 9000050 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:0719 Gnr:44 Bnr:17
Opprinnelig dok nr 502137/1957 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 180585 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:40
01.01.2024 - Dokumentnr: 470152 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:40
03.05.1946 - Dokumentnr: 9000140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:4
Opprinnelig dok nr 300857/1946 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 269358 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:27
01.01.2024 - Dokumentnr: 470343 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:27
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000313 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503918/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 341952 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:56
01.01.2024 - Dokumentnr: 470809 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:56
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000314 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503919/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 387273 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:57
01.01.2024 - Dokumentnr: 470369 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:57
27.11.1961 - Dokumentnr: 9000251 - Erklæring/avtale Bestemmelser vedr. bruk av skytterbane.
Opprinnelig dok nr 504143/1961 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
03.06.1976 - Dokumentnr: 9000489 - Bestemmelse om kloakkledn Rettighetshaver: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:24
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Opprinnelig dok nr 503918/1976 fra TØNSBERG TINGRETT
08.12.1931 - Dokumentnr: 9000012 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Opprinnelig dok nr 900403/1931 fra TØNSBERG TINGRETT
04.09.1992 - Dokumentnr: 9000708 - Grensejustering Opprinnelig dok nr 10906/1992 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
01.01.2020 - Dokumentnr: 12544 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:11
01.01.2024 - Dokumentnr: 469456 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:11
04.12.1934 - Dokumentnr: 9000034 - Bestemmelse om vannrett Rettighet hefter i: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Bestemmelse om vannledning
Opprinnelig dok nr 900490/1934 fra TØNSBERG TINGRETT
3907/244/40: 13.09.1957 - Dokumentnr: 9000050 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:0719 Gnr:44 Bnr:17
Opprinnelig dok nr 502137/1957 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 180585 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:40
01.01.2024 - Dokumentnr: 470152 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:40
03.05.1946 - Dokumentnr: 9000140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:4
Opprinnelig dok nr 300857/1946 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 269358 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:27
01.01.2024 - Dokumentnr: 470343 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:27
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000313 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503918/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 341952 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:56
01.01.2024 - Dokumentnr: 470809 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:56
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000314 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503919/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 387273 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:57
01.01.2024 - Dokumentnr: 470369 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:57
27.11.1961 - Dokumentnr: 9000251 - Erklæring/avtale Bestemmelser vedr. bruk av skytterbane.
Opprinnelig dok nr 504143/1961 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
03.06.1976 - Dokumentnr: 9000489 - Bestemmelse om kloakkledn Rettighetshaver: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:24
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Opprinnelig dok nr 503918/1976 fra TØNSBERG TINGRETT
08.12.1931 - Dokumentnr: 9000012 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Opprinnelig dok nr 900403/1931 fra TØNSBERG TINGRETT
04.09.1992 - Dokumentnr: 9000708 - Grensejustering Opprinnelig dok nr 10906/1992 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
01.01.2020 - Dokumentnr: 12544 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:11
01.01.2024 - Dokumentnr: 469456 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:11
04.12.1934 - Dokumentnr: 9000034 - Bestemmelse om vannrett Rettighet hefter i: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Bestemmelse om vannledning
Opprinnelig dok nr 900490/1934 fra TØNSBERG TINGRETT
3907/244/27: 13.09.1957 - Dokumentnr: 9000050 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:0719 Gnr:44 Bnr:17
Opprinnelig dok nr 502137/1957 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 180585 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:40
01.01.2024 - Dokumentnr: 470152 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:40
03.05.1946 - Dokumentnr: 9000140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:4
Opprinnelig dok nr 300857/1946 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 269358 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:27
01.01.2024 - Dokumentnr: 470343 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:27
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000313 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503918/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 341952 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:56
01.01.2024 - Dokumentnr: 470809 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:56
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000314 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503919/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 387273 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:57
01.01.2024 - Dokumentnr: 470369 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:57
27.11.1961 - Dokumentnr: 9000251 - Erklæring/avtale Bestemmelser vedr. bruk av skytterbane.
Opprinnelig dok nr 504143/1961 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
03.06.1976 - Dokumentnr: 9000489 - Bestemmelse om kloakkledn Rettighetshaver: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:24
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Opprinnelig dok nr 503918/1976 fra TØNSBERG TINGRETT
08.12.1931 - Dokumentnr: 9000012 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Opprinnelig dok nr 900403/1931 fra TØNSBERG TINGRETT
04.09.1992 - Dokumentnr: 9000708 - Grensejustering Opprinnelig dok nr 10906/1992 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
01.01.2020 - Dokumentnr: 12544 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:11
01.01.2024 - Dokumentnr: 469456 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:11
04.12.1934 - Dokumentnr: 9000034 - Bestemmelse om vannrett Rettighet hefter i: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Bestemmelse om vannledning
Opprinnelig dok nr 900490/1934 fra TØNSBERG TINGRETT
3907/244/56: 13.09.1957 - Dokumentnr: 9000050 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:0719 Gnr:44 Bnr:17
Opprinnelig dok nr 502137/1957 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 180585 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:40
01.01.2024 - Dokumentnr: 470152 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:40
03.05.1946 - Dokumentnr: 9000140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:4
Opprinnelig dok nr 300857/1946 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 269358 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:27
01.01.2024 - Dokumentnr: 470343 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:27
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000313 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503918/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 341952 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:56
01.01.2024 - Dokumentnr: 470809 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:56
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000314 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503919/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 387273 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:57
01.01.2024 - Dokumentnr: 470369 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:57
27.11.1961 - Dokumentnr: 9000251 - Erklæring/avtale Bestemmelser vedr. bruk av skytterbane.
Opprinnelig dok nr 504143/1961 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
03.06.1976 - Dokumentnr: 9000489 - Bestemmelse om kloakkledn Rettighetshaver: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:24
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Opprinnelig dok nr 503918/1976 fra TØNSBERG TINGRETT
08.12.1931 - Dokumentnr: 9000012 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Opprinnelig dok nr 900403/1931 fra TØNSBERG TINGRETT
04.09.1992 - Dokumentnr: 9000708 - Grensejustering Opprinnelig dok nr 10906/1992 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
01.01.2020 - Dokumentnr: 12544 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:11
01.01.2024 - Dokumentnr: 469456 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:11
04.12.1934 - Dokumentnr: 9000034 - Bestemmelse om vannrett Rettighet hefter i: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Bestemmelse om vannledning
Opprinnelig dok nr 900490/1934 fra TØNSBERG TINGRETT
3907/244/57: 13.09.1957 - Dokumentnr: 9000050 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:0719 Gnr:44 Bnr:17
Opprinnelig dok nr 502137/1957 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 180585 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:40
01.01.2024 - Dokumentnr: 470152 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:40
03.05.1946 - Dokumentnr: 9000140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:4
Opprinnelig dok nr 300857/1946 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 269358 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:27
01.01.2024 - Dokumentnr: 470343 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:27
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000313 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503918/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 341952 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:56
01.01.2024 - Dokumentnr: 470809 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:56
14.11.1962 - Dokumentnr: 9000314 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:26
Opprinnelig dok nr 503919/1962 fra TØNSBERG TINGRETT
01.01.2020 - Dokumentnr: 387273 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:57
01.01.2024 - Dokumentnr: 470369 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:57
27.11.1961 - Dokumentnr: 9000251 - Erklæring/avtale Bestemmelser vedr. bruk av skytterbane.
Opprinnelig dok nr 504143/1961 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
03.06.1976 - Dokumentnr: 9000489 - Bestemmelse om kloakkledn Rettighetshaver: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:24
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Opprinnelig dok nr 503918/1976 fra TØNSBERG TINGRETT
08.12.1931 - Dokumentnr: 9000012 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Opprinnelig dok nr 900403/1931 fra TØNSBERG TINGRETT
04.09.1992 - Dokumentnr: 9000708 - Grensejustering Opprinnelig dok nr 10906/1992 fra TØNSBERG TINGRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
01.01.2020 - Dokumentnr: 12544 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0710 Gnr:244 Bnr:11
01.01.2024 - Dokumentnr: 469456 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3804 Gnr:244 Bnr:11
04.12.1934 - Dokumentnr: 9000034 - Bestemmelse om vannrett Rettighet hefter i: Knr:3907 Gnr:244 Bnr:3
Bestemmelse om vannledning
Opprinnelig dok nr 900490/1934 fra TØNSBERG TINGRETT
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest for oppføring av boligen i kommunens arkiv. Forholdet til manglende ferdigattest for eldre bygg er tatt inn i lovteksten ved revisjon av plan og bygningsloven i 2014 i § 21-10 «Ferdigattest utstedes ikke for tiltak det er søkt om før 1. januar 1998». Siden tiltaket er fra før dette, betyr det at tiltaket er lovlig uten ferdigattest. For denne eiendommen mangler det tegninger i den opprinnelige byggesakmappa i kommunens byggesaksarkiv. Byggesaksarkivet er imidlertid ufullstendig, så manglende dokumentasjon betyr ikke mistanke om ulovlig oppføring.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er via privat veg. Det er verken vann eller avløp tilkoblet til eiendommen
Regulerings- og arealplanner
KOMMUNEPLANER Id: 20220010 Navn: Kommuneplanens arealdel 2023 Plantype: Kommuneplanens arealdel Status: Endelig vedtatt arealplan Delareal: 484 m2 Arealbruk: Spredt boligbebyggelse,Framtidig Områdenavn: LSB Delareal: 6 450 m2 Arealbruk: LNRF areal for nødvendige tiltak for landbruk og reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag,Nåværende Områdenavn: LL Delareal: 1 320 m2 KPHensynsonenavn: H310 KPFare: Ras- og skredfare Delareal: 1 306 m2 KPHensynsonenavn: H220 KPStøy: Gul sone iht. T-1442
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Eiendommen er bebygd, tomten er større enn 2 dekar, men mindre enn 100 dekar totalt og har ikke mer enn 35 dekar fulldyrket og/eller overflatedyrka jord. Kjøper er klar over at konsesjonsfriheten er betinget av at man ikke foretar bruksendring i strid med plan og at dette bekreftes overfor plan- og bygningsmyndigheten ved utfylling av egenerklæring om konsesjonsfrihet. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet, eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold), skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Omk. Kjøper beskrivelse
750 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 18 750 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) 15 900 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 20 100 (Omkostninger totalt) 36 000 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 38 800 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 770 100 (Totalpris. inkl. omkostninger) 786 000 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 788 800 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
20100
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning. Boligen regnes som kondemnabel. Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligen selges for et dødsbo. Megler gjør særlig oppmerksom på at selger ikke har bebodd den eiendom som legges ut for salg. Selger har derfor ikke spesifikk kunnskap om eiendommen, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene i denne salgsoppgaven. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 900/5 100/5 800 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Dødsbo
Det gjøres spesielt oppmerksom på at eiendommen selges for et dødsbo. Arvingene (selgerne) har ingen kunnskap vedrørende eiendommen og eiendommens beskaffenhet utover det som her fremgår av salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand fra teknisk sakkyndig.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 2,75% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: 4 500 Fotograf 1 900 Gebyr for betalingsutsettelse 4 300 Kommunale opplysninger 22 900 Markedspakke 6 900 Oppgjørshonorar 3 100 Søk eiendomsregister og elektronisk signering 14 000 Tilretteleggingsgebyr 3 000 Visninger per stk. + overtagelse 545 Tinglysningsgebyr pantedokument med urådighet Totalt kr: 81 225 Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav et rimelig vederlag.
