HAUS Mjelddalen 85
Næringseiendom med kontorlokaler, lager- og produksjonsareal og lagerplasser | Store utvendige areal og enkel adkomst
- kr 9 500 000
- BRA-i 1 494 m²
- Prisantydningkr 9 500 000
- BRAP-rom 1 494 m²
- Omkostninger -
- Totalpris inkl. omkostningerkr 9 500 000
- ObjektstypeForretningseiendom
- EierformSelveier
- Byggeår1995
- Felleskostnader pr. mndkr -
- Tomt -
- Eierform tomtEiet
- 9 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 237 500 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 238 850 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 9 738 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Stor og innholdsrik eiendom på hele 5 810 kvm og bygg med samlet bruksareal på 1494 kvm. Bygningen er sammensatt av kontorlokaler, oppvarmede lager- og produksjonsarealer, flere kalde lagre samt åpne lagerplasser. I tillegg finnes store utvendige arealer på planert og asfaltert grunn. I produksjonslokalet er det montert traverskran og etablert fast arbeidsbenk.
Kontordelen er i dag innredet med 5 kontorer, stort møterom/oppholdsrom, møterom, kjøkken/spiserom, wc, bad og flere arkivrom/boder/garderober.
For eiendommen vurderes det å være gode utsikter både for etablering av egen virksomhet og for utleie. Beliggenheten og utformingen gjør det også mulig å dele opp lokalene slik at flere bedrifter kan leie, eventuelt med et felles kontorlandskap som supplement til produksjons- og lagerarealene.
Eiendommen leveres ledig for kjøper.
Kontorbygningen var tatt i bruk i 1995 og lagerbygningene var bygget fra 1982 til 2000.
Husk påmelding til visning!
Mjelddalen 85, Vestland
- BRA
1494m²
BTA
1531m²
Beliggenhet
Mjelddalen 85 har en attraktiv og sentral beliggenhet på Osterøy, kun 5 minutter fra avkjøringen fra E16 mot Osterøy. Fra eiendommen er det kort vei til både lokale servicetilbud og større næringsområder i Bergensregionen. Eiendommen ligger kun ca. 10?15 minutters kjøring fra Arna, ca. 20 minutters kjøring fra Åsane og ca. 25 minutters kjøring fra Nesttun. Dette gir en svært god logistisk plassering for virksomheter med behov for rask forbindelse til Bergen og omegn. Området har nærhet til dagligvarebutikk og andre servicetilbud, noe som gjør det praktisk for ansatte og besøkende. Det er også gode kollektivforbindelser i nærheten, med bussforbindelser som gir enkel adkomst til både lokale og regionale destinasjoner. Den kombinasjonen av rolige omgivelser, gode parkeringsmuligheter og kort avstand til større handels- og næringsområder gjør Mjelddalen 85 til et attraktivt valg for ulike typer næringsvirksomhet.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under fellesvisning. Kjørevei helt frem, enkel adkomst og gode parkeringsmuligheter. Ca. 10 min. med bil fra Arna.
Bebyggelse
Eiendommen grenser til hovedvei med gode bussforbindelse både mot Arna og videre inn på Osterøy. Den ligger ca. 400 meter inn på veien mot Haus, med avkjøring fra hovedveien både til og fra Osterøy.
Offentlig kommunikasjon
Gode kollektivforbindelser i nærheten, med bussforbindelser som gir enkel adkomst til både lokale og regionale destinasjoner.
Konstruksjon
Grunnmur av betong. Trekonstruksjoner.
Mangler og pålegg
Det er ikke opplyst om mangler og pålegg. Bygningen har fungert meget fint til deres bruk. Ny eier må tilpasse bygningene og eiendommen til sitt bruk.
Innhold
Eiendommen er på hele 5 810 kvm og bygget har ett samlet bruksareal på 1494 kvm. Bygningen er sammensatt av kontorlokaler, oppvarmede lager- og produksjonsarealer, flere kalde lagre samt åpne lagerplasser. I tillegg finnes store utvendige arealer på planert og asfaltert grunn, egnet for utendørs lagring, mellomlagring samt inn- og utkjøring. Tomten har god tilgjengelighet for større kjøretøy, herunder lastebiler, for henting og levering av varer. Det er etablert godt med utvendige parkeringsplasser for private biler, herunder to dedikerte elbilladere ved kontorbygget. Videre inngår en del av eiendommen som per i dag ikke er planert eller utviklet. Kontordelen er i dag innredet med 5 kontorer, stort møterom/oppholdsrom, møterom, kjøkken/spiserom, wc, bad og flere arkivrom/boder/garderober. Kontorene: Kontorene er romslige og har plass til flere kontorpulter og ansatte. Alle 5 kontorene har vinduer som gir mye lys og gode arbeidsforhold. Veggene kan flyttes på og rommene kan endres etter behov og ønske. Rommene har varme i gulv. Fellesareal: Stort møterom/fellesrom på 57 kvm med mange vindusflater, god takhøyde, varmepumpe og godt med lys. Rommet egner seg fint til åpent kontorlandskap og felles møterom o.l. Inngang fra rommet videre til ekstra møterom. Rommet er malt svart, vinduene er platet igjen og døren mellom rommene er tatt bort. Dette rommet har også varme i gulv. Det er også eget kjøkken med kjøleskap, oppvaskmaskin, vask og mikrobølgeovn samt god plass til spisebord. Rommet egner seg til spiserom/pauserom. Flere boder som kan brukes og innredes etter behov. Det er også rom med dusj samt både wc til kontordelen og i lager/produksjonsarealene. Det er også to rom som i starten av produksjonsdelen som er tegnet inn som garderoberom. Lager/produksjonshaller: De store lagerrommene har alle meget god takhøyde og høye/brede dører som gjør at biler og trucker o.l. kan kjøre inn for levering/henting. Nærmeste delen til kontorlokalene er stort isolert lagerrom. Deler av rommet har også innredet loft med garasjeport hvor trucker kan sette inn varer og diverse redskaper. Videre kommer en inn i uisolerte rom som egner seg både til lager og produksjon. Det er også enkelt loft over liten del av dette bygget. Og helt i enden er det selvstendig rom med garasjeport. Det er også eget bygg brukt som sagbruk helt i enden av tomten. Kort oppsummert er dette ett stort næringslokale med både kontor og lager/produksjonsdel som ligger på Haus med kort kjøreavstand til Arna og områdene rundt. Eiendommen vil egne seg meget godt til eget bruk eler for utleie av hele eller deler av eiendommen.
Standard
Eiendommen består av et næringsbygg hvor fasaden mot vei er utformet som kontordel. Lenger inn på tomten er det oppført lager- og produksjonslokaler. Utearealene omfatter store oppstillings- og parkeringsarealer, samt et område som per i dag ikke er utnyttet. Kontorbygningen var tatt i bruk i 1995 og lagerbygningene var bygget fra 1982 til 2000. Standarden er eldre og det må forventes vedlikehold av bygninger, fornyelse og utskifting.
Eeindommens potensiale
Lokalene er i stor grad tilrettelagt for produksjon etter Mjelde Bygg AS sitt tidligere behov. Samtidig er store deler utformet som åpne rom, og oppdelingen består i hovedsak av lettvegger med enkelte bærende konstruksjoner. Dette gir gode muligheter for relativt enkle ombygginger til annen type drift, enten det er basert på ren lager-/logistikkvirksomhet eller mer sammensatt bruk med både produksjon og kontorfunksjoner. For eiendommen vurderes det å være gode utsikter både for etablering av egen virksomhet og for utleie. Beliggenheten og utformingen gjør det også mulig å dele opp lokalene slik at flere bedrifter kan leie, eventuelt med et felles kontorlandskap som supplement til produksjons- og lagerarealene.
Moderninseringer og påkostninger
Eiendommen har sin opprinnelige standard, men har vært jevnlig vedlikeholdt
Parkering
Det er godt med parkering og utvendig muligheter for lager og mellom lagring ved av og pålessing.
Diverse
Iht. matrikkelkart mottatt fra kommunen er bygningen er takutstikk litt over tomtegrensen. Eiendommen selges med det meste av møbler og inventar. Leietaker tar med sine møbler/utstyr og selger bestemmer selv hva de tar ut, det resterende følger med i salget. Trucken følger ikke med i salget, men kan kjøpes direkte av selger. Trucken er fra 2012 og er godkjent ut november 2025. Eiendommen blir ikke ytterligere rengjort/utvasket innen overtagelse. Areal i salgsoppgaven er hentet fra takstrapporten og vedlagte tegninger. Arealene er ikke kontrollmålt av megler. Det er eiendommen som er for salg og ikke selskapet. I dette tilfellet er det ikke mulighet til å kjøpe/overta selskapet, det er eiendommen og da gnr. 52 og bnr. 13 i Osterøy kommune som er for salg. Eiendommen er klargjort og ferdig utvasket til visning. Det gjenstår kun utvask og rydding etter siste leietakere. Det blir ikke ytterligere nedvasket til overtagelse.
Beskrivelse av tomt
Opparbeidet til flat, men en del av eiendommen er ubearbeidet mark (1962 m2). Eindommen er i dag utnyttet til næringsformål, men en del av tomtearealet er per nå ikke planert eller bebygget og fremstår som ubearbeidet mark. Deler av tomten er opparbeidet og asfaltert, her er det meget gode parkeringsmuligheter og lett adkomst frem til byggene. Andre delen av tomten er en naturtomt som ikke er opparbeidet. Tomteareal er hentet fra matrikkelrapport, mottatt fra kommunen. - Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Varme i gulv på flere rom i kontordelen. Er bl.a varme i gulv i vindfang, i de 5 på kontorene på høyre side ved inngangsparti, møteromet med svarte vegger, bad og toalett. Varmepumpe i det store møterommet/oppholdsrommet.
Info strømforbruk
Se vedlagte energimerking for ytterligere opplysninger rundt strøm og oppvarming.
Energiklasse
E
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter inkluderer vann, avløp og eiendomsskatt. Eiendommen er koblet til offentlig vann og avløp i september 2025. Merk at oppgitt beløp er fra hentet fra oppsett mottatt fra kommunen, med utgangspunkt i faktura for november. Avvik kan forekomme. Det er videre opplyst; "A-konto vatn/kloakk kan settes lavereenn 200 m3 siden det er kun stipulert beløp ifht. Forventet forbruk i 2025 og evt. videre." Renovasjon blir levert av ekstern aktør; BIR. Årlig renovasjonsgebyr for Mjelddalen 85 er kr 3 591,44. I renovasjonsgebyret er det inkludert tre tømminger av restavfallsbeholderen pr. kvartal. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift.
Info formuesverdi
Man har per salgsoppgavedato ikke klart å finne en registrert formuesverdi på eiendommen. Det må påregnes at formuesverdi vil bli satt/innført i forbindelse med eierskifte.
Drifts- og vedlikeholdsavtaler
Foreligger ingen drifts og vedlikeholdsavtaler ifølge eier.
Info leieavtaler
Hvis kjøper ønsker det kan eiendommen leveres til kjøper uten leieforhold/leietaker. Da trenger en minimum 2 måneder fra aksept av bud til overtagelse. Det foreligger to leieforhold i dag. Ett lite firma leier plass i kontorlokalene. De leier for for kr. 5 500 eks mva per måned og de har 2 måneders oppsigelsestid fra og med oppsigelsesdato. Annet firma leier uteareal og inne i kaldt lager. De betalte i 2024 kr. 26 460 eks mva. Kontakt megler for spørsmål eller ønske om å få tilsendt leiekontraktene. - Ferdigattest/brukstillatelse
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4630/52/13: 06.11.1933 - Dokumentnr: 990109 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:16 - Gjerdeplikt. 18.08.1980 - Dokumentnr: 5315 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:14 18.08.1980 - Dokumentnr: 5315 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: KOMMUNEN Overført fra: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:14 18.08.1980 - Dokumentnr: 5317 - Bestemmelse om gjerde - Iht. skjøte fra 1980: Kjøperen har gjerdeplikt for eiendommene og skal bære alle kostnader ved overdragelsen. 18.08.1980 - Dokumentnr: 5317 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: KOMMUNEN - Iht. skjøte fra 1980: Kommunen tar forbehold om nødvendig rett til vederlagsfri grunn for utvidelse av riksveien over eiendommen. 19.01.1981 - Dokumentnr: 404 - Bestemmelse om gjerde Bestemmelse om vannledning Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:32 Etter skjøte datert 1980: Kjøperen har gjerdeplikten for eiendommen. Kjøperen forplikter seg til å legge den delen av vannledningen til bnr. 33 som nå går over bnr. 32 utenom grensen, slik at hele ledningen blir liggende på bnr. 8. Kjøperen skal bære kostnadene ved overdragelsen. 09.07.1987 - Dokumentnr: 5063 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:34 - Gjerdeplikt. 14.10.1994 - Dokumentnr: 9231 - Bestemmelse om bebyggelse Vegvesenets betingelser vedtatt - Søknad om dispensasjon fra veilovens regler for byggegrenser, for tilbygg industribygg. 16.02.2023 - Dokumentnr: 173770 - Bestemmelse om vann/kloakk Rettighetshaver: Osterøy Kommune Org.nr: 864 338 712 Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler Bestemmelse om endring i terrenget i nærheten av anlegg/ledninger/kabler Bestemmelse om bebyggelse i nærheten av anlegg/ledninger/kabler - Osterøy kommune får rett til å legge og ha liggende VA-ledninger til tilhørende anlegg for sammenkobling over gnr 52 bnr 13 og 40. Rettigheten er gitt med vilkår om rett til vedlikehold, tilkomst etc. Det må ikke bygges ved ledningsnettet som kan skade eller gjøre tilkomst for vedlikeholdet vanskelig. 24.05.1898 - Dokumentnr: 900026 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:8 - Dokumentet er forsøkt innhentet, men grunnet dokumentets alder har det ikke vært mulig å tolke. 11.05.1995 - Dokumentnr: 2867 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:14 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:15 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:16 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:32 AREAL 3.000 M2 - Eiendommen med bnr 14, 13, 15, 16 og 32 blir slått sammen til bnr 13. 29.01.1997 - Dokumentnr: 660 - Grensejustering Gjelder denne registerenheten med flere - Grensejustering. 01.01.2020 - Dokumentnr: 584012 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:1253 Gnr:52 Bnr:13 10.12.2024 - Dokumentnr: 2349749 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:34 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:40 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:44 Elektronisk innsendt 27.04.1981 - Dokumentnr: 2883 - Bestemmelse om veg Rettighet hefter i: Knr:4630 Gnr:52 Bnr:10 Med flere bestemmelser - Bnr 10 gir parsellene Mjelde skulehus/lekeplassen (bnr 13, 14, 15 og 16) bruksrett til bilvei over bnr 10 fra riksvei til Mjelde skulehus/lekeplassen.
Ferdigattest/brukstillatelse datert
Det foreligger ferdigattest for nybygg produksjonshall datert 10.03.1982, ferdigattest for nybygg saghus datert 17.12.1984, ferdigattest for tilbygg lagerbygg datert 08.08.1988, og ferdigattest for bruksendring og oppføring av 3 tilbygg, datert 11.03.2025. Byggesaken fra 1994 er ikke avsluttet med ferdigattest. Det foreligger ny byggesak fra 2025 som omhandler tilbygget. Saken fra 2025 er ferdigstilt med ferdigattest. I tillegg to selvstendige små bygninger satt opp uten søknad. Ene har en dieseltank og andre bygningen er i dag tom. Andre dokumenter mottatt fra kommunen: - Tegninger datert 23.09.1980, stemplet 01.10.1980. - Byggetillatelse på vilkår for nybygg kontor/produksjonshall og delvis ominnredning av tidligere Mjelde skole datert 27.10.1980, med tilhørende møtebok datert 02.10.1980. - Tegninger saghus stemplet 20.04.1982. - Byggetillatelse på vilkår for nybygg sagbruk datert 29.06.1982, med tilhørende møtebok datert 03.06.1982. - Tegninger tilbygg stemplet 25.08.1986. - Byggetillatelse på vilkår for tilbygg lager datert 30.01.1987, med tilhørende møtebok etter møte datert 04.09.1986. - Tegninger tilbygg stemplet med godkjenning 20.04.1994. - Byggetillatelse på vilkår for tilbygg verkstedsbygg og riving av det gamle skolehuset datert 30.11.1994. - Tegninger fasadeendring og 3 tilbygg datert 24.01.2025. - Tillatelse på vilkår til bruksendring, fasadeendring, ombygging og oppføring av 3 tilbygg til eksisterende tilbygg datert 11.02.2025.
Vei, vann og avløp
Vei: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei. Vann: Eiendommen er tilknyttet offentlig nett. Avløp: Eiendommen er tilknyttet offentlig nett. Vann- og avløpsledninger er normalt sett private, frem til offentlig ledningsnett. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt. Eiendommen ble tilknyttet offentlig vann og kloakk i 2025.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er uregulert, men avsatt til næring (nåværende og fremtidig) etter kommuneplanen. Hensynssoner i kommuneplanen: Faresone: Flomfare og snøskred. Støysone: Gul støysone. Det eksisterer planlegging som påvirker eiendommen. Kommuneplanens Arealdel er under revisjon, oppstart våren 2022. - Kommuneplanen sin arealdel er en overordnet og langsiktig arealplan som skal utgjøre et styringsdokument for arealpolitikken i Osterøy. Arealplanen skal vise hovedtrekkene i hvordan arealene i kommunen skal benyttes og vernes, og hvilke viktige hensyn som må tas vare på ved disponeringen av arealene. Planen skal gi grunnlag for langsiktig og positiv samfunnsutvikling i kommunen både med hensyn til næringsutvikling, bosetning og naturmangfold. - Planen skal være ei kunnskapsbasert forvaltningsverktøy for kommunen. Gjennom planarbeidet skal det utvikles langsiktige rammer for bærekraftig arealbruk, forvaltning og verdiskaping i Osterøy kommune. Planen og prosessen skal avklare ulike interesser og være konfliktførebyggende. - Kommuneplanens arealdel skal vise hvordan arealstrategien og andre føringer i samfunnsdelen blir omsett i konkret arealbruk. Planen skal óg vise hvilke hensyn som må tass ved disponering av arealene. Arealdelen består av kart, føresegner, retningslinjer og planskildring. Kart og føresegner er juridisk bindende. - Planen skal utgjøre et godt grunnlag for iverksetting av de bærekraftsmålene som ligger nedfelt i kommuneplanen sin samfunnsdel. Dette gjelder miljø.
Grunnboksdato
2025-10-01T22:00:00Z
Verneklasse/sefrak
Etter opplysninger mottatt fra kommunen er ene bygningen fra 4. kvartal på 1800-tallet, dvs 1875-1900. Denne er ombygd til lager/kontor ifølge kommunen. Bygningen det refereres til er den gamle skolebygningen som ble revet når kontorbygningen stod ferdig. Ordlyden i kulturminnelova § 25, 2. ledd: «Kommunen plikter å sende søknad om riving eller vesentlig endring av ikke fredet byggverk eller anlegg oppført før 1850 til vedkommende myndighet senest fire uker før søknaden avgjøres. Vedtak om riving eller vesentlig endring av slike byggverk og anlegg skal umiddelbart sendes vedkommende myndighet, dersom denne myndigheten har uttalt seg mot riving eller vesentlig endring.» Kommunen opplyser at det ikke ser ut til at Sefrak-registreringen har noe å si på den nåværende tidspunkt for denne eiendommen. Det kan skje endringer senere i forbindelse med utarbeidelse og vedtak av ny arealplan, kulturminneplan eller endring av kulturminnekoven.
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Eiendommen er bebygd, tomten er større enn 2 dekar, men mindre enn 100 dekar totalt og har ikke mer enn 35 dekar fulldyrket og/eller overflatedyrka jord. Kjøper er klar over at konsesjonsfriheten er betinget av at man ikke foretar bruksendring i strid med plan og at dette bekreftes overfor plan- og bygningsmyndigheten ved utfylling av egenerklæring om konsesjonsfrihet. - Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave, egenerklæring fra selger, tilstandsrapport/takst og andre vedlegg, da dette danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter og eiendomsmeglingsloven § 6-7 fravikes. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper. Når det gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, tilstandsrapport/takst etc.), og som er vedlagt salgsoppgaven og kontrakt eller fremlagt av selger i forbindelse med transaksjonen, så er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at selger bare svarer for eventuelle feil som selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Avhendingslova § 4-19 fravikes. Risikoen for eventuelt skjulte feil, tilligger etter dette kjøper.
Budgivning
Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel. Da det er flere beslutningstakere anbefales det gode frister på bud og det er ønskelig fra eiers side med frister på bud som gjør at eier kan tenke og diskutere. For videre spørsmål rundt budgivning, kontakt megler.
Omk. kjøper beskrivelse
9 500 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 237 500 (Dokumentavgift) 260 (Panteattest kjøper) 545 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 545 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 238 850 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 9 738 850 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt 2 hvirkedager før over overtagelse og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
