OSLO Garver Ytteborgs vei 139
Lys og romslig 3-roms. Vestvendt balkong. Fyring/v.vann inkl. Bad fra 2018. Sentral beliggenhet.
- kr 3 200 000
- BRA-i 73 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 3 200 000
- Omkostningerkr 9 221
- Totalpris inkl. omkostningerkr 3 481 887
- EierformAndel
- Byggeår1968
- Soverom2
- Andel fellesgjeldkr 272 666
- Felleskostnaderkr 6 213
- Tomt53 031 m²
- Eierform tomtEiet
- 3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 272 666 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 472 666 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 481 887 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 489 087 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 491 887 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Garver Ytteborgs vei 139, en lys og romslig 3-roms med praktisk og gjennomgående planløsning. Bad og wc-rom ble
oppusset i 2018 og det er trivelig åpen stue-/kjøkkenløsning. Her bor du i et barnevennlig og populært boligområde omkranset av
store grøntområder, med kun 500 m til Haugenstua senter, buss- og togstasjon.
Kort fortalt:
- Vestvendt balkong på 7 m²
- Åpen og langstrakt utsikt
- Romslig og gjennomgående løsning
- Lys og trivelig stue
- Pent kjøkken i delvis åpen løsning
- Flislagt bad og separat wc fra 2018
- To gode og lune soverom
- Innvendig og ekstern bod
- 4. etasje med heisadkomst
- TV/internett, fyring og varmtvann inkl
- Fellesvaskeri og lokale disponibelt i brl
- Ca 500 m til Haugenstua tog og buss
Garver Ytteborgs vei 139, Oslo
- Tomt
53031m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiertomt for borettslaget/aksjelaget/eierseksjonssameiet. Fellesarealer er ryddig og pent opparbeidet med gressplen, diverse beplantning og asfalterte internveger og parkeringsarealer.
Beliggenhet
Eiendommen ligger i et etablert boligområde på Haugenstua i bydel Stovner. Beliggenheten byr på gangavstand til det meste du måtte trenge i hverdagen. Her finnes bl.a. flere dagligvarebutikker, apotek, døgnåpent treningssenter og legesenter. Nabolaget byr også på et meget godt og bredt kollektivtilbud med tog-, buss- og flybussforbindelser. Fra Haugenstua kan du ta toget i retning Oslo, Lillestrøm, Asker og Drammen. Toget tar deg til Oslo S på et kvarter, og med flybussen, som går langs Østre Aker vei, er du på Oslo lufthavn Gardermoen på en halvtime. Idrett og parkområder Flere idrettslag i området gir et godt tilbud innenfor fotball, håndball, basketball, langrenn, friidrett, alpint, innebandy, orientering og turn. Ved Haugenstua Torg ligger det et flerbruks hus, hvor det blant annet bys på en rekke aktiviteter for barn og voksne, innen dans, musikk, film og teater. Rommensletta ligger i gangavstand fra Haugenstua med en enorm idrettspark med flere fotballbaner, cricketbane, skøytebane, lekeplass og flott skulpturpark. I Verdensparken på Furuset finner man blant annet klatrenett, styrkeapparater, liten kunstgressbane, sandvolleyballbane, labyrint, løpebane, lekeplass, og utekunstisbane med utleie av skøyter om vinteren. I tillegg har parken parkouranlegg. Det er også gang- og sykkelavstand til Gjelleråsmarka med tur-, ski- og bademuligheter. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Kiwi og Rema 1000. I tillegg finner du Coop Obs og Holdbart på Haugenstua. Ønsker du ytterligere butikk- og servicetilbud er Stovner Senter innenfor gangavstand. Med bil eller kollektivtransport er Alnasenteret på Alnabru og Metro senteret på Lørenskog å anbefale.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
Offentlig kommunikasjon
Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og tog. Nærmeste bussholdeplass er Haugenstua torg, hvor flere ulike bussruter stopper, og ligger innenfor ti minutters gange fra boligen. Fra Haugenstua går også både nattbuss og flybuss. Det er ca. samme avstand til Haugenstua stasjon hvor toget tar deg til Oslo S på 14 minutter. Ved å benytte bil tar det ca. 5 min til Stovner, 9 min til Alna senter, 16 min til Oslo S, samt 30 min til Oslo lufthavn Gardermoen.
Byggemåte
Grunnmur i betong. Yttervegger i betong, stål- og trekonstruksjon, forblendet med fasdeplater. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp. Etasjeskiller i betong. Entrédør i brannklasse Ei30 med 35 desibel lydmotstand. Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 1991. Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1991. Følgende bygningsdeler har fått tilstandsgrad 3; store eller alvorlige avvik: Vinduer Alder og slitasje. Tilstandsgrad 3 er gitt grunnet råteskader i vindu i soverom, for øvrig har vinduer preg av elde og normal slitasje. Eldre vinduer har normalt et høyere varmetap og kan i noen tilfeller ha nedsatt funksjonsevne. Lokal utbedring må påregnes og enkelte vinduer må skiftes ut. Følgende bygningsdeler har fått tilstandsgrad 2; avvik som kan kreve tiltak: Ytterdører Alder og slitasje. Innvendige dører Avvik i lukkemekanisme. Etasjeskiller Skjevheter. Vegger Generelt slitte overflater. Vannbåren varme Alder og slitasje. Ventilasjon Ikke tilfredsstillende luftveksling. Kjøkkeninnredning Alder og slitasje. Terrasse/balkong Avvik rekkverk. Alder og slitasje. Overflater, vanntett sjikt og sluk - bad Bom i flis. For ytterligere informasjon, se vedlagte tilstandsrapport.
Sammendrag selgers egenerklæring
Selger kjøpte leiligheten i 2023 og har bodd i eiendommen i 2 år. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av faglært. Beskrivelse: Totaloppusset av i regi av borettslaget av Sans bygg i 2018. Arbeid utført av: Sans Bygg. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja. Beskrivelse: Totaloppusset av i regi av borettslaget av Sans bygg i 2018. Er arbeidet byggemeldt? Svar: Ja. Beskrivelse: Totaloppusset av i regi av borettslaget av Sans bygg i 2018. Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende? Svar: Nei. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Nei. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller? Svar: Nei. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Svar: Ja. Beskrivelse: Falt av en liten del av muren på verandaen. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar: Ja. Beskrivelse: Fasade rehabilitering.
Innhold
4. etasje: Entré, stue, kjøkken, bad, wc, to soverom og innvendig bod. Kjeller: Ekstern bod.
Standard
Entré Leiligheten har heisadkomst via en felles oppgang i et trivelig nabolag. Leilighetens entré er romslig med god plass til å henge av seg yttertøy og sko med en stilig spilevegg. God oppbevaringsplass i bod i tilknytning til gangen/entreen. Stue Stuen er lys, innbydende og romslig. Stuen er delt i to soner, stuen og spisestue. Stuen oppleves som meget hjemmekoselig med tidsriktige fargevalg, gode materialvalg og vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys. Fra stuen er det utgang til en koselig balkong på ca. 7 kvm. Her har du herlige solforhold og nydelig utsikt. Bad Delikat, flislagt bad fra 2018 med gulvvarme. Badet er totalrehabilitert i regi av borettslaget i 2018. Baderomsinnredningen er moderne og utstyrt med innfellbare dusjdører, termostatstyrt dusjbatteri, regndusj og hånddusj. Servantinnredning med laminerte fronter, servantskap med skuffer, heldekkende servant, ettgreps servantarmatur og speilskap med LED belysning. Ett vegghengt høyskap i lik utførelse. Det er røropplegg og el-uttak for vaskemaskin og tørketrommel i rommet. Spotlightbelysning i himling. Gulv- og veggflatene består av fliser. Wc Toalettrommet ble rehabilitert i regi av BRL i 2018. Rommet er flislagt med delikate fliser, og består av servantinnredning med hvite høyglans laminerte fronter, servantskap, med skuffer og vask, ettgreps servantarmatur og speil. Kjøkken Pent IKEA-kjøkken fra 2012 plassert i sitt eget nisje, samt i tilknytning til spisestuen. Det er godt med både skap og benkeplass. Integrerte hvitevarer som komfyr, platetopp, kjøleskap og frys samt oppvaskmaskin. Balkong Adkomst til balkong fra stuen, som fungerer som en forlengelse av rommet på solrike dager. Balkongen er på ca. 7 m², orientert vestvendt med gode solforhold og flott utsikt. Balkongen har god plass til utemøbler og beplantning. Grilling på verandaen er kun tillatt med elektrisk grill. Soverom Leiligheten har to gode soverom med tidsriktige materialvalg og fargevalg. Hovedsoverommet fremstår som meget innbydende med god plass til dobbeltseng, nattbord, og alt annet ønsket møblement. Rommet har garderobe. Det andre soverommet er malt i tidsriktige farger og fremstår som meget innbydende. Bod/lagringsplass Leiligheten disponerer 1 kjellerbod. I tillegg har leiligheten en innvendig bod/omkledningsrom med god lagringsplass.
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
TV/Internett/bredbånd
Telenor Norge AS er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester.
Parkering
Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm. Eierskifte av parkeringsplasser og garasjer administreres av parkeringsutvalget i borettslaget som har åpningstid tirsdag kl 1800-1900. Vi oppdaterer vårt system etter melding fra parkeringsutvalget. Henvendelser fra andelseiere i forbindelse med parkeringsplasser/garasjer henvises til parkeringsutvalget i borettslaget. Mail: parkering@haugenstua.no Gjesteparkering Styret jobbet med en løsning for å forhindre togpendlere og andre uvedkommende fra å misbruke gjesteparkeringer. Gjesteparkeringsbestemmelsene for Haugenstua Borettslag ble derfor endret 6. Mars 2023. Borettslaget har hatt utfordringer med at togpendlere bruker gjesteparkeringene på dagtid og opptar plasser som er tiltenkt besøkende. Styret forhandlet frem et kostnadsfritt system for borettslaget og det er gratis for beboerne å registrere parkering for sine gjester. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via smarttelefon, nettbrett eller pc. Med dette systemet vil misbruk fra togpendlere og andre uvedkommende bli avdekket og bøtelagt av parkeringsselskapet. Ladestasjoner Styret etablerte 16 nye ladestasjoner i garasjen sommer/høst 2022, og det ble benyttet eksisterende infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Ved ytterligere utvidelse av ladeanlegget må strøminntaket økes i parkeringshuset.
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel. Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten.
Prisantydning inkl. omkostninger
3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 272 666 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 472 666 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 481 887 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 489 087 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 491 887 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Oppvarming via radiatorer tilknyttet felles varmeanlegg. Varmekabler i bad.
Info strømforbruk
Gjennomsnitt per måned er 247 kWh ifølge selger.
Energiklasse
G - Formuesverdi primær
976520
Formuesverdi primær år
2022
Formuesverdi sekundær
3710774
Formuesverdi sekundær år
2022
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
486
Part.obl.nr.
948515571
Felleskostnader pr. mnd.
6213
Andel fellesgjeld
272666
Andel fellesgjeld år
2024
Andel fellesgjeld per dato
2024-10-31T23:00:00Z
Kommentar fellesgjeld
Lånenummer: OBBK01-98207546526 Type lån: Annuitetslån Restsaldo: 160.000.000,- Restløpetid: 32 år Terminer per år: 12 01.09.2026 Rente: Flytende, 5,40% Andel av saldo: 208.480,- Avdragsfrihet tom 01.09.2026 Estimert endring etter avdragsfrihet: kr 215,- Lånenummer: OBOS01-98208126016 Type lån: Annuitetslån Restsaldo: 32.917.362,- Restløpetid: 19 år 8 md. Terminer per år: 12 Rente: Flytende, 5,40% Andel av saldo: 42.904,- Lånenummer: OBOS02-98208125990 Type lån: Annuitetslån Restsaldo: 5.883.617,- Restløpetid: 28 år 9 md. Terminer per år: 12 Rente: Flytende, 5,40% Andel av saldo: 7.665,- Lånenummer: OBOS03-98208126008 Type lån: Annuitetslån Restsaldo: 10.877.340,- Restløpetid: 5 år 10 md. Terminer per år: 12 Rente: Flytende, 5,40% Andel av saldo: 14.176,-
Andel fellesformue
17092
Andel fellesformue per dato
2023-12-30T23:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Haugenstua Borettslag
Borettslagets org.nr
948515571
Om borettslaget
- Org.nr.: 948515571 - Hjemmeside: https://vibbo.no/haugenstua - Består av 882 leiligheter fordelt på 42 oppganger i 10 blokker med 1, 3 og 4-roms leiligheter. - Borettslaget ligger mellom 2 gater, Ole Brumms vei 2-44 og Garver Ytteborgs vei 101-139. - Første innflytting skjedde i 1969 - Forretningsfører: OBOS Eiendomsforvaltning AS - Revisor: PricewaterhouseCoopers AS - Vaktmestertjenester: Bygårdsservice AS - Renholdsbyrå: Ren Service AS vasker trappeoppganger/fellesarealer - Borettslaget er organisert med både blokkansvarlige og én tillitsvalgt i hver oppgang, samt én varatillitsvalgt i de fleste oppganger. - Dyrehold: Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator. - Grill: Det er kun tillatt med elektrisk grill på verandaer. - Det finnes både parkeringsplasser i garasjehus og uteparkeringsplasser som kan leies. - Fellesvaskerier med ett vaskeri i hver oppgang. - Hver høst gjennomføres det brannkontroll i borettslaget. Her blir nødutganger på balkonger sjekket, batterier i røykvarslere blir byttet, avtrekksvifter blir sjekket samt at i inneværende år ble alle brannslukningsapparater byttet. - Styret har kontor i Garver Ytterborgs vei 105. Kontortid er normalt mellom kl. 09:00-15:00 mandag til fredag. Styrerommet har telefon 992 78 452 og e-post haugenstua@styrerommet.no. - Nøkler bestilles hos vaktmester via www.vibbo.no - Skilt til ringeklokke og postkasse bestilles hos vaktmester via www.vibbo.no - Store, fine grøntarealer og flere lekeplasser som ligger godt skjermet for trafikk. - Det finnes en utendørs treningspark ved juletreet nærmest fotballbanene.
Gebyr forkjøpsrett
7981
Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for borettslagets- og medlemmer av tilknyttet boligbyggelag. Dette vil bli avklart parallelt med salget. Kontakt megler for meldefrist.
Styregodkjennelse
Det er krav til styregodkjennelse. Risikoen for at kjøper ikke blir godkjent bæres av kjøper selv.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Resultatregnskapet for 2023 viser et underskudd på kr -1 607 549,- og ble dekket ved overføring fra egenkapital. Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr 53 009 767,- mot budsjetterte kr 52 552 000,-. Avviket er på kr 457 767,- og skyldes hovedsakelig inntekter fra parkeringsplasser og inntekt fra elbilladere. Borettslaget hadde i 2023 driftskostnader på kr 45 438 725,- mot budsjetterte kr 43 899 600,-. Avviket er på kr -1 539 125,- kroner. Styret redegjør for at avviket er såpass stort er sammensatt, men som regnskapet viser så er det en del avskrivninger som ble foretatt i 2023 samt et større avvik i drift og vedlikehold. Besparelser i bruk av konsulent- og forvaltningstjenester samt kostnader for energi/fyring balanserer avviket noe. Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) var pr 31.12.2023 på kr 7 459 886,- og viser borettslagets likviditet. Balansen i årsregnskapet viser negativ egenkapital. Dette skyldes at eiendelene, deriblant bygningene, står bokført til opprinnelige priser. Konsekvensen av dette er at de balanseførte verdiene av eiendelene ikke gjenspeiler markedsprisen. Erfaring med omsetning av enkeltleiligheter gir informasjon om at den totale verdien av selskapets eiendommer er høyere enn den balanseførte verdien. Dermed vurderes den faktiske egenkapitalen til å være positiv av styret i selskapet. På årsmøtet 2024 som ble avholdt 23.5 ble følgende behandlet: konstituering, godkjenning av årsrapport og årsregnskap, fastsettelse av styrehonorar og andre honorarer for perioden 2023/2024, overdragelse av deler av tomt til Oslo kommune, valg av tillitsvalgte, delegater til OBOS' generalforsamling og valgkomité. På ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 ble det vedtatt fasaderehabilitering i borettslaget. Under den ekstraordinære generalforsamlingen ble det presentert fire ulike forslag til vedtak som inneholdt rehabilitering av fasader og balkonger samt tilleggsarbeider. Styret anså alternativ 2: rehabilitering av fasader og balkonger, utskifting av vinduer, inngangsdører med callingsystem, taktekking og etterisolering himlinger i inngangspartier, som et minimumskrav. Av de fire forslagene var det alternativ 2 som ble vedtatt av beboerne. Vedtaket er inntil videre satt på vent. Styret er i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt ovenfor borettslaget og prosjektet. Megler gjør oppmerksom på at til tross for at prosjektet inntil videre er satt på vent bør kjøper forvente at det igangsettes i nær fremtid. Dette vil resultere i både økte felleskostnader og fellesgjeld da prosjektet skal i hovedsak finansieres med felles låneopptak. Siste oppdatering pt. av prosjektet ble delt med beboerne via Vibbo 9.7.2024: Styret jobber kontinuerlig med fasadeprosjektet for å redusere totalkostnaden på prosjektet. - Oppfriskning av arbeid hittil i prosjektet Tilbud etter den aller første anbudsrunden i fasadeprosjektet hadde en pris på over 1 milliard kr. Det inkluderte utskiftning av vinduer, dører, taktekking og callingsystem. På grunn av denne høye kostnaden ønsket styret å finne alternative løsninger for å få ned prisen samtidig som krav som ble satt av styret/byggherre i kravspesifikasjon/konkurransegrunnlaget ble tilfredsstilt. Det var fire hovedfaktorer som var avgjørende: kvalitet, levetid, krav til vedlikeholdsfritt samt pris. Valget falt da på fasadeplater fra Steni. Styret hadde flere forhandlingsrunder med Byantikvaren rundt dette da de opprinnelig ikke ønsket å godkjenne disse på grunn av det "arkitektoniske uttrykket". Da platene endelig ble godkjent av Byantikvaren ble entreprenørene bedt om å revidere tilbudene sine med den nye fasadeplaten fra Steni. Totalkostnaden ble da redusert til ca. 800 millioner kr. Styret mente at dette fortsatt var en veldig høy kostnad. Entreprenørene, arkitekten og prosjektleder hadde brukt veldig mye tid på prosjektet, og for at styret som byggherrerepresentant ikke skulle fremstå som useriøse så styret seg nødt til å presentere tilbudene på ekstraordinær generalforsamling den 24.04.2024. Styret jobbet parallelt videre med fasadeprosjektet og har kontinuerlig jobbet med andre alternativer og muligheter for å redusere kostnadene. - Underskriftskampanje Etter ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 fikk styret henvendelser og gode tilbakemeldinger fra et par beboere som ønsket å starte en underskriftskampanje for å stoppe vedtaket som ble fattet. Underskriftene ble mottatt av styret med åpne armer og vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling er fryst inntil ny generalforsamling blir arrangert i henhold til Lov om borettslag (Borettslagsloven) § 7-5 (1). - Kommunikasjon De samme beboerne/ildsjelene koblet styret sammen med politikere og et par journalister. Styret tok dette velkomment imot og innsatsen førte fram til en bedre og bredere dialog med myndighetene og andre interessenter. Styret har hatt en god dialog og flere møter med politikere, konsernledelsen i OBOS og Byantikvaren den siste tiden. Styret går inn i disse møtene og samtalene med ett mål: hvordan redusere kostnadene på prosjektet. I slutten av mai ble det sendt inn en ny fasadeendringssøknad til Byantikvaren. I søknaden ble alle krav fra Byantikvaren fjernet da disse fordyret prosjektet. Det vil si endring fra fasadeplater med stein over til glatte fasadeplater, fjerning av kravet for avrundede hjørner på fasadeplatene, fjerning av krav for tilbakeføring av kunst i selve fasadeplaten på gavlveggene, endring fra betong til glass for balkongbrystningene, fjerning av spilene på balkongene etc. Den 18.06.2024 var styret, Enerhaugen Arkitektkontor og Millab i et nytt møte med Byantikvaren for å presentere de nye alternativene. Byantikvaren bestemte da at de skulle se på saken på nytt, og styret følte i møtet at Byantikvaren hadde forstått at de ikke kan pålegge beboerne disse unødvendige merkostnadene knyttet til deres krav. - Gode nyheter Byantikvaren har endelig godkjent glatte fasadeplater som er uten tilslag/stein, de har godkjent fasadeplater uten avrundede hjørner samt endring av material til betongbrystningene fra betong til laminert(frostet) glass. Disse to faktorene alene har fordyret prosjektet med ca. 90 millioner kr. Nå jobber Byantikvaren med behandling av saken når det gjelder fjerning av spilene på balkong. Denne faktoren må behandles på toppledernivå hos Byantikvaren og krever derfor noe lengre behandlingstid. Hvis dette blir godkjent vil prosjektet reduseres med ytterligere ca. 40 millioner kr. I tillegg har entreprenøren estimert et tilskudd fra ENOVA på ca. 25-30 millioner kr dersom prosjektet tilfredsstiller EUs energi og miljøkrav. Styret var i forkant når det gjelder EU-krav og allerede i 2022 ble dette inkludert i kravspesifikasjon for prosjektet. Det inkluderer da etterisolering av gavlvegger, vindusfasader og tak, utskifting til trelags vinduer med en høyere U-verdi enn dagens vinduer, samt utskiftning til hovedinngangsdører for å hindre unødvendig varmetap. Disse tiltakene er avgjørende for å få høyest mulig ENOVA-tilskudd til prosjektet, og vil samtidig sikre gode boforhold og hindre unødvendig varmetap med påfølgende energi- og fyringskostnader. I dag bruker borettslaget rundt 1,3 millioner kr i året på vedlikehold og reparasjon av vinduer, inngangsdører og balkongdører. Energi- og fyringskostnader ligger årlig på ca. 13 millioner kr. - Konsernstyremøte i OBOS Styreleder og nestleder ble invitert av konsernsjef i OBOS, Daniel Siraj, til å delta på et møte med konsernstyret i OBOS. Der det ble diskutert hvordan og hvorfor Haugenstua borettslag havnet i det vedlikeholdsetterslepet borettslaget nå står ovenfor, og hvordan det sittende styret håndterer dette. Styreleder og nestleder føler møtet var positivt, og at Haugenstua borettslags erfaringer og tilbakemeldinger kan hjelpe andre borettslag som står ovenfor den samme problematikken. Konsernsjefen i OBOS gav uttrykk for muligheten for at de kunne dekke kostnader tilknyttet gjenskaping av kunst på gavlveggene, og styret vil følge opp dette videre i fasadeprosjektet. - Vedlikeholdsetterslepet Det sittende styrets mening er at prosjektet skulle vært tatt tak i tidligere da det var mer overkommelige priser på varer og tjenester, og helst før borettslaget ble satt på gul liste hos Byantikvaren. Det er viktig at styret i Haugenstua Borettslag har kunnskap og kompetanse om drift og vedlikehold av eiendommer siden bygningsdeler har en begrenset levetid. Dersom styrer ikke innehar slik kompetanse er det viktig å innhente dette fra eksterne. Som dere ser ovenfor er det fremdeles mye arbeid som pågår i fasadeprosjektet, og styret vil gjøre sitt beste for å holde beboerne oppdatert. For de spesielt interesserte kan innsyn i selve byggesaken sees på Plan- og Bygningsetatens nettsider. Der ligger all dokumentasjon som er sendt inn til Byantikvaren samt Plan- og Bygningsetaten. Se også vedlagt forhåndsuttalelse fra Byantikvaren per 04.07.2024. Styret ønsker alle en fortsatt god sommer. Protokoll og innkalling til det ekstraordinære årsmøtet ligger vedlagt i salgsoppgaven. Dersom innkallingen og protokollen fra de ordinære årsmøtet ønskes tilsendt, ta kontakt med megler. Det er borettslaget som eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget. Andel i borettslag gir andelseier borett til og råderett over en nærmere bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets gjeld, men borettslagets løpende utgifter må dekkes av andelseierne gjennom månedlige fellesutgifter (husleie). Interessenter oppfordres til å sette seg inn i borettslagets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning, vedtak fra årsmøte/generalforsamling m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l. 2022-2023: Utskiftning postkasser. 2016-2019: VVS-prosjekt. 2014-2015: Forprosjekt vann/ avløp og balkonger. Styret fikk på generalforsamlingen i 2013 aksept for å etablere forprosjekt på vann og avløp samt balkonger. Dette arbeidet er påbegynt i samarbeid med OBOS Prosjekt. 2013-2016 Utskiftning av heiser. 2009-2010 Forprosjekt rehabilitering av fasade og nye balkonger. Prosjektet ble nedstemt av generalforsamlingen. 2008-2010 Rehabilitering av inngangspartiene.
Sikringsordning fellesgjeld
Sikringsfond er en forsikringsordning som dekker tap borettslaget får som følge av at andelseiere misligholder betaling av løpende fellesutgifter. Medlemskap i sikringsordning kan tegnes av det enkelte borettslag, eller av boligbyggelag på vegne av tilknyttede borettslag. Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector Forsikring
Polisenummer felles forsikring
2133158-5.3
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator.
Eierskiftegebyr
6385 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/102/654: 06.01.1975 - Dokumentnr: 210 - Erklæring/avtale Bestemmelse om tilfluktsrom Gjelder denne registerenheten med flere 16.07.1986 - Dokumentnr: 42968 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 23.07.1968 - Dokumentnr: 10834 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:1 07.02.1969 - Dokumentnr: 990095 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 105 BNR 365 GNR 106 BNR 172 15.05.1970 - Dokumentnr: 8184 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:695 23.07.1970 - Dokumentnr: 928075 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:105 Bnr:372 Grunnbok kan ses hos megler.
Ferdigattest/brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på oppføring av boligblokken, datert 8.11.1972. Det er i ettertid utstedt ferdigattester for følgende tiltak i blokken: - Rehabilitering av eksisterende bad, datert 15.01.2020. - Utskiftning av fem heiser, datert 10.11.2016. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Vei, vann og avløp
Offentlig vann og kloakk. Offentlig, interne gang- og stikkveier.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan S-1352, vedtatt 19.09.1966. Deler av eiendommen er også regulert til felles garasjeanlegg/p-hus, felles lekeareal, fortau, offentlig kjørebane/veigrunn, offentlig gang-/sykkelvei, veigrunn under bru, felles avkjørsel, offentlig bygning m. tilh. anlegg, friområde/park, høyspenningsanlegg (inkl. høyspentkabler), areal avsatt til kommunaltekn. anl. med mer. Eiendommen er regulert til hovedformål eksisterende bebyggelse og anlegg i kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030, vedtatt 23.09.2015. Eiendommen er også oppført på Byantikvarens gule liste og befinner seg i et område med verneverdi i ytre by - kategori 2. Dette følger av kommuneplanens arealdel med tilhørende temakart T5 for kulturminnevern (datert 04.03.2015). Pågående byggesaker i nabolaget: - Garver Ytteborgs vei 145 - Oppføring av skole og barnehage - Haukåsen skole. Plan- og bygningsetaten har gitt igangsettingstillatelse for oppføring av en spesialskole og -barnehage med tilhørende uteareal, gang- og sykkelvei samt støyskjerm. Saksnr.: 202306952. Reguleringskart er innhentet og vedlagt salgsoppgaven.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt for inntil 3 år, dersom eier selv har bebodd boligen i minst ett av de to siste år. Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Søknadsskjema for utleie/bruksoverlating fås ved henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning AS. Se borettslagets vedtekter og borettslagsloven.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt.
Kommentar odelsrett
Det er ikke odel på eiendommen. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
3 200 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 272 666 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 472 666 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 7 981 (Gebyr avklaring forkjøpsrett) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr hjemmelsoverføring) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument ) 7 200 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 221 (Omkostninger totalt) 16 421 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 19 221 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 3 481 887 (Totalpris. inkl. omkostninger) 3 489 087 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 3 491 887 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
9221
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes av skjøtet tinglyses på ny eier, med mindre det er tatt andre forbehold i budgivningen.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Meglers vederlag er avtalt til 1,1% av salgssum. I tillegg kommer kr 49 000,- og utlegg kr 13 600,-. Dersom eiendommen ikke blir solgt, skal selger betale kr 30 000,- samt påløpte tillegg og utlegg iht. oppdragsavtalen. Alle priser er inkl. mva.