SPARBU Hamremsgrensa 23
Sparbu - Fin 3-roms leilighet med heis og garasje. Renter/avdrag/tv/internett/kom. avg inkl i fellesutg.
- kr 790 000
- BRA-i 76 m²
- 2 soverom
- Prisantydningkr 790 000
- Omkostningerkr 1 240
- Totalpris inkl. omkostningerkr 2 180 280
- EierformAndel
- Byggeår2014
- Soverom2
- Andel fellesgjeldkr 1 389 040
- Felleskostnaderkr 12 768
- Tomt3 864 m²
- Eierform tomtEiet
- 790 000 (Prisantydning) 1 389 040 (Andel av fellesgjeld) 2 179 040 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 0 (Gebyr utlysing forkjøpsrett) 1 240 (Omkostninger totalt) 2 180 280 (Totalpris inkl. omkostninger) Valgfrie omkostninger: 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))
Meld deg på visning!
Påmelding
Velkommen til Hamremsgrensa 23!
Romslig og fin leilighet med 2 soverom og garasje. Bygget ble oppført i 2014 og fremstår i meget god forfatning. Leiligheten har en god planløsning med fin størrelse på alle rom.
Fra stuen har man utgang til balkong med gode solforhold på ettermiddag og kveld. Ønsker man å nyte morgenkaffen i solen kan man gjøre det på balkongen ved inngangen.
Oppvarming med varmepumpe samt gulvvarme på bad.
Sportsbod på bakkeplan.
Fellesutgiftene dekker:
- Renter og avdrag på fellesgjeld
- Internett/tv
- Kommunale avgifter
- Forsikring (bygningsmassen)
- Avsetning til fremtidig vedlikehold
- Strøm fellesarealer
- Diverse
Velkommen til visning, husk påmelding!
Hamremsgrensa 23, Trøndelag
- Tomt
3864m²
Beskrivelse av tomt
Felles eiet tomt for borettslaget på ca. 3 864kvm. Tomtestørrelse/-areal er hentet fra matrikkelutskrift (basert på oppmåling i digitalt kart). Det gjøres oppmerksom på at denne type arealangivelse (med tilhørende kart) kan være upresis og at man dermed kan få avvik i både areal og grenser ved en eventuell fremtidig oppmåling. Mangel grunnet avvikende grenser og/eller arealsvikt kan derfor ikke påberopes.
Beliggenhet
Eiendom beliggende i et etablert boligfelt på Sparbu. Ca. 13 km. til Steinkjer sentrum med offentlige kontorer, banker, forretninger, jernbane, etc. Fra Hamremsgrensa er det kort veg til bensinstasjon, busstopp og togstasjon på Sparbu. Det er også kort veg til Mære med ny barneskole, idrettsanlegg og dagligvare. Turmuligheter sommer og vinter. Utsikt mot omkringliggende bebyggelse og bygder.
Adkomst
Det vil bli satt opp visningsskilt under visning.
Bebyggelse
Veletablert boligområde bestående av eneboliger, tomannsboliger og småhus.
Barnehage/skole/fritid
Mære og Steinkjer
Skolekrets
Steinkjer
Byggemåte
For mer informasjon se vedlagte tilstandsrapport avholdt 04.07.2024 teknisk beskrivelse av eiendommen.
Sammendrag selgers egenerklæring
Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Svar: Ja Beskrivelse: Finnes felles lader. Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Ja Når kjøpte du boligen? År 2023 Hvor lenge har du eid boligen? Antall år 1 Antall måneder 6 Har du bodd i boligen siste 12 måneder? Svar: Ja
Innhold
Leilighet: Gang , Soverom , Soverom 2, Bad/vaskerom , Bod , Stue/kjøkken og Sportsbod.
Standard
På eiendommen ligger et leilighetsbygg over 2 etasjer. Taksert leilighet ligger i 2. etasje av bygget. Adkomst via en felles utvendig trappegang og hovedinngang via en utvendig svalgang. Utgang til balkong via en balkongdør på stue. Leiligheten disponerer en sportsbod på bakkeplan på 5m2, samt en garasjeplass. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Dører: Utadslående ytterdør i tett utførelse, fra byggeår. Vurdering av avvik:Det er avvik: Døra tar i terskel, og har behov for justeringer. Det er registrert skade i dørpakning. Konsekvens/Tiltak: Lokale utbedringer. Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Det er etablert en delvis takoverbygd veranda med tilkomst via balkongdør på stue. Denne er oppbygd med trebjelkelag og spaltegulv av terrassebord. Rekkverk av trevirke. Vurdering av avvik: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Det er registrert økende overflateslitasje, vedlikeholdstiltak må påregnes. Konsekvens/tiltak Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Radon: Bygget er opplyst utført med radonsperre men ingen dokumentasjon foreligger. Vurdering av avvik: Dokumentasjon på radonsperre foreligger ikke. Konsekvens/tiltak: Innhent dokumentasjon, om mulig Elektrisk anlegg: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap er plassert på bod. Skapet inneholder automatsikringer og måler. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier: Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja Spørsmål til eier: Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja, Det foreligger samsvarserklæring for deler av anlegget. Eksisterer det samsvarserklæring? Ja Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet ? Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei Generelt om anlegget: Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei Generelt om anlegget: Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei Inntak og sikringsskap: Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap: Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Utvidet el-kontroll anbefales med bakgrunn i anleggets alder
Innbo og løsøre
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Parkering
Beboere i Hamremsgrensa Borettslag har parkering i egen garasje. Gjesteparkering i fellesområder
Diverse
Boder: Hver leilighet har egen bod i leiligheten, samt en utvendig sportsbod. Ekstra info felleskostnader: Borettslaget har vedtatt sparing for uforutsette avgifter. (beløp pr. 01.01.20 er kr 200,- per mnd. inkl i felleskostnader) Areal i salgsoppgaven er hentet fra tilstandsrapporten. Boligens areal oppgis i BRA (bruksareal), som deles i underkategoriene BRA-i (arealet innenfor boenheten), BRA-e (arealet utenfor boenheten(e) og som tilhører denne, slik som for eksempel boder hvor adkomsten er utenfor boenheten), og BRA-b (arealet av innglasset balkong, veranda eller altan når denne er tilknyttet boenheten). TBA er arealet av terrasser, åpne balkonger og åpen altan tilknyttet boenheten. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Prisantydning inkl. omkostninger
790 000 (Prisantydning) 1 389 040 (Andel av fellesgjeld) 2 179 040 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 0 (Gebyr utlysing forkjøpsrett) 1 240 (Omkostninger totalt) 2 180 280 (Totalpris inkl. omkostninger) Valgfrie omkostninger: 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg)) - Oppvarming
Elektrisk Varmepumpe Dersom det er rom i boligen som ikke har vegg-/Fastmonterte ovner, så følger det heller ikke med ovner i handelen for disse.
Energiklasse
B
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
670593
Formuesverdi primær år
2022
Formuesverdi sekundær
2548252
Formuesverdi sekundær år
2022
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud på finansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Andelsnummer
8
Part.obl.nr.
813110032
Felleskostnader pr. mnd.
12768
Andel fellesgjeld
1389040
Andel fellesgjeld år
2024
Andel fellesgjeld per dato
2024-06-25T22:00:00Z
Kommentar fellesgjeld
Långiver: Den Norske Stats Husbank Annuitetslån, 2 terminer per år. Rentesats per 26.06.2024: 4.59% pa. Antall terminer til innfrielse: 41 Saldo per 26.06.2024: kr. 13 519 990,- Andel av saldo: kr. 1 389 040,- Første termin: 31.12.2014. Første avdrag: 31.12.2022 ( siste termin 30.06.2044 ) FELLESGJELD: Det tas forbehold om at nylig varslede renteendringer er registrert. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er passert, betyr dette at det betales løpende avdrag på lånet. Datoen er ikke nødvendigvis tidspunktet for 1. avdrag. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er fram i tid tilsvarer dette tidspunktet for 1. avdrag etter en avdragsfri periode. Endringen i månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode er beregnet med utgangspunkt i dagens rentenivå og nedbetalingsordning. Vi gjør oppmerksom på at økning av felleskostnadene pga av oppstart avdrag vanligvis starter noen mnd før forfall på avdraget så pengene er på konto når avdraget skal betales. Vi viser for øvrig til vedlagte regnskap for laget.
Andel fellesformue
10179
Andel fellesformue per dato
2024-06-25T22:00:00Z
Kommentar kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Borettslaget
Hamremsgrensa Borettslag
Borettslagets org.nr
813110032
Forkjøpsrett
Ifølge borettslagets vedtekter, er det ikke forkjøpsrett på lagets andeler.
Styregodkjennelse
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet. Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Sikringsordning fellesgjeld
Hvis borettslaget lider tap som følge av at en andelseier ikke betaler sine felleskostnader, kan et eventuelt tap medføre at de andre andelseierne må betale høyere felleskostnader. For å sikre seg mot eventuelle tap har borettslaget tegnet avtale om sikringsordning som dekker tap av felleskostnader. Tilbyder av sikringsordningen er Klare Finans AS. Varighet av avtalen / oppsigelsesvilkår: Gjensidig oppsigelsestid med 6 mnd skriftlig varsel. Etter borettslagslovens bestemmelser skal vedtak om oppsigelse av sikringen gjøres av borettslagets generalforsamling. Sikringsselskapet kan til enhver tid si opp en avtale med sikringstaker dersom sikrede ikke oppfyller de krav som er stilt. Mer info om sikringsordningen: http://klarefinans.no/tjenester
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring Nuf
Polisenummer felles forsikring
SP797498
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter. Dokumentet følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Husdyrhold er generelt tillatt med mindre det er til sjenanse eller ulempe for de andre beboerne. Beboere som har fått tillatelse til å holde husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på borettslagets område.
Eierskiftegebyr
6385 - Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 31.03.2014.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er offentlig tilknyttet vei, vann og avløp. Det er private stikkledninger/stikkveger frem til offentlig tilkobling som driftes av borettslaget. Innvendig røropplegg driftes av seksjonseier/andelseier.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål. Gjeldende plan med bestemmelser er Reguleringsplan for Hamremsgrensa Terrasse - Sparbu.
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Legalpant
Borettslaget har legalpant i andelen for opptil 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader samt andre krav borettslaget måtte få mot andelseieren. Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
790 000 (Prisantydning) 1 389 040 (Andel av fellesgjeld) 2 179 040 (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysingsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysingsgebyr skjøte) 0 (Gebyr utlysing forkjøpsrett) 1 240 (Omkostninger totalt) 2 180 280 (Totalpris inkl. omkostninger) Valgfrie omkostninger: 7 200 (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))
Omk. kjøper beløp
1240
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 34900 ,- for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 13900 ,- oppgjørshonorar kr 5900 ,- og visninger kr 1875 , -. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 8979 ,-. Utleggene omfatter foto, opplysninger fra forretningsfører og utskrift av heftelser/servitutter. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 1800 ,- per time for utført arbeid, oppad begrenset til kr 25000 ,-, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.