aktiv-eiendomsmegling
Velkommen til Schous plass 3C.
Velkommen til Schous plass 3C.

OSLO Schous plass 3C

Rålekker 3-roms selveier pusset opp i 2017. Delikat kjøkken og baderom - Enstavs eikeparkett - Attraktiv beliggenhet

  • kr 6 600 000
  • BRA-i 81 m²
  • 2 soverom
  • Prisantydningkr 6 600 000
  • Omkostningerkr 179 440
  • Totalpris inkl. omkostningerkr 6 779 440
  • ObjektstypeLeilighet
  • EierformEierseksjon
  • Byggeår1986
  • Soverom2
  • Felleskostnaderkr 4 317
  • Tomt1 605 m²
  • Eierform tomtEiet
  • 6 600 000,- (Prisantydning)   Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))  2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))  240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 165 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 6 600 000,00))   179 440,- (Omkostninger totalt)   6 779 440,- (Totalpris inkl. omkostninger)

Meld deg på visning!

Påmelding
Velkommen til populære Grünerløkka og Schous plass 3C! Leiligheten ligger i byggets 2. etasje, ble pusset i 2017 og byr blant annet på et rålekkert bad, stilrent kjøkken, enstavs eikeparkett, malte slette overflater, samt LED downlights i flere rom. Det er lagt varmefolie under parketten. Leiligheten holder generelt høy standard og har en luftig og gjennomgående planløsning. Begge soverommene vender mot bakgård. Høydepunkter: - A-konto varmtvann og tv/internett inkl. i felleskostnadene. - To store soverom som vender mot bakgård. - Rålekkert bad med badekar. - Pusset opp i 2017. - App-styring av alle dører - Gangavstand til "alt". - Sentral og populær beliggenhet. - Kan bygges om til 4-roms ved å flytte kjøkkenet. - Loftsbod på ca. 5 kvm og en bod i bakgård på ca. 8 kvm.
LED-downlights i himling skaper god stemming på kvelden og er dimbare.

Schous plass 3C, Oslo

  • Tomt
    1605m²

    Beskrivelse av tomt
    Eiet tomt på 1605 m² som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal. Adkomst via felles gårdsrom, opparbeidet med asfalterte arealer, sykkelparkering og noe beplantning.

    Beliggenhet
    Leiligheten har en fabelaktig beliggenhet på Grünerløkka! Her finner du Grünerløkkas urbane bydelsliv rett ut hoveddøren med alt denne spennende bydelen kan by på av shopping, gastronomi, uteliv og all slags hygge. Alle "Løkkas" mest attraktive spise- og utesteder som Kaffebrenneriet, Villa Paradiso, Ben Reddik, Delicatessen, Aku Aku, og Parkteateret, for å nevne noen - ligger kun få minutter unna. Innen få minutters gange ligger også en av områdets mest populære kaféer. Et hyggelig og høyt verdsatt møtested blant Grünerløkkas beboere. Kreative småretter finner du også innen kort gangavstand hos Bass. Kun få minutter fra leiligheten finner du også populære Tim Wendelboe som serverer kaffe i verdensklasse. Området er preget av mange parker og grønne lunger som gir enkel tilgang på utendørs hygge og trening. Sofienbergparken ligger i umiddelbar nærhet, og vakre Olaf Ryes plass finner du rett rundt hjørnet. Rusler du litt lenger opp på Grünerløkka finner du nok en park, nydelige Birkelunden. Her arrangeres det hyggelige søndagsmarkeder. Akerselva er nært ved og har flotte turstier som leder til Maridalen i nord til Sørenga i sør. God tilgang til matforretninger som Rema 1000, stor og flott Meny-forretning på Ringnes Park, søndagsåpen Joker og døgnåpen Bunnpris. Rikelig med kafeer og butikker ligger i gaten og kvartalene rundt leiligheten.

    Adkomst
    Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

    Bebyggelse
    Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

    Barnehage/skole/fritid
    Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, barneskoler og ungdomsskoler. Eiendommen har gangavstand til Gaia barnehage og Grunerhagen barnehage. Det er også et godt utvalg av barneskoler som Grunløkka skole og Lakkegata skole. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals, OsloMet - storbyuniversitetet og Tannlegehøyskolen.

    Offentlig kommunikasjon
    Området tilbyr gode forbindelser til resten av Oslo gjennom offentlig kommunikasjon. Det er kun en kort spasertur til buss- og trikkelinjer, og heller ikke langt til T-banestopp på Tøyen eller Jernbanetorget.

    Byggemåte
    TG 1: Mindre avvik TG 2: Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS3600 gir TG2 TG 3: Store eller alvorlige avvik TGIU: Ikke undersøkt/ikke tilgjengelig for undersøkelse Det gjøres oppmerksom på følgende avvik i tilstandsrapporten: UTVENDIG Vinduer - TG 2 Noen vinduer kan oppleves som harde å lukke/åpne. Vindusglass er hele og det ble ikke observert punktering. Ved befaringen ble det ikke forettat kontroll på åpne- og lukkemekanismer av alle vinduer. Det påpekes at vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon. TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer. Dører - TG 2 Ingen unormale avvik registrert sett ut fra bygningsdelenes alder. Det påpekes at døren er over 20 år gammel og har oversteget halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon. TG 2 er gitt som en påpekelse da døren har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye dører. INNVENDIG Etasjeskille/gulv mot grunn - TG 2 Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Ventilasjon Rommet har kun naturlig avtrekk. KJØKKEN Avtrekk Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Rommet har kun naturlig avtrekk og ellers ingen forsert avtrekksløsning. "manglende forsert mekanisk avtrekk" betyr at avtrekk over stekesone ikke føres ut av rommet via kanal, yttervegg eller tilsvarende. Fuktig luft og kondens vil da forbli i rommet om det ikke luftes med vindu. TEKNISKE INSTALLASJONER Ventilasjon Bygningen har den naturlige ventilasjon som var vanlig på byggetiden. Ventilasjonsløsningen er enklere enn det som benyttes i dag. Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden. Kapasitet og mengde luftutskiftning er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og det hører ikke inn under en nivå 1 undersøkelse.

    Sammendrag selgers egenerklæring
    Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse Fikset skade på varmekabel på bad sommeren 2022 av M-TEK. Totalrenovert for to eiere siden i 2017. FDV, dokumentasjon og kontrollskjema foreligger. Arbeid utført av AK Byggservice AS og M-TEK Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Ja Beskrivelse: Fikset skade på varmekabel på bad sommeren 2022 av M-TEK. Totalrenovert for to eiere siden i 2017. FDV, dokumentasjon og kontrollskjema foreligger. Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse: Totalrenovert for to eiere siden i 2017. FDV, dokumentasjon og kontrollskjema foreligger. Arbeid utført av AK Byggservice AS Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade? Ja Beskrivelse: Forrige eier opplyste om følgende: Noen andre seksjoner i sameiet opplevde at det kom inn vann på sin innglassede balkong høsten 2019 etter styrtregn. Mener å huske at skaden oppsto pga tett sluk på terrasse. Skaden ble utredet og forsikringsselskapet utbetalte erstatning til seksjonene. Skaden gjaldt ikke denne seksjonen Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja Beskrivelse: Et punkt i stuen rett ved kjøkkenøya der gulvet har trukket seg noe sammen. Elektriker mener at styring av varmekabler i stuen er ikke ihht anvisning for varmefolie, at det burde vært temperatursensor for maks begrensning. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar Ja, kun av faglært Beskrivelse: La om en av kursene i sikringsskapet under feilsøking av varmekabler. Fra forrige eier er vi informert om følgende: Totalrenovert før vi kjøpte i 2017: Legging av varmekabler gang og bad, gulvvarme stue, komfyrvakt, jordfeilautomater i skap, nye stikkontakter/brytere og montering av belysning. Det finnes dokumentasjon med bla. samsvarserklæring og sluttkontroll. Arbeid utført av Elektrikeren Oslo AS Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja Beskrivelse Forrige eier har informert oss om at sluttkontroll og risikovurdering gjennomført av Elektro Solutions AS på hele anlegget. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut i kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Ja Beskrivelse: Det er ikke foretatt endringer i vår eiertid, men etter at ferdigattesten ble gitt er tidligere innglasset balkong på ca. 7 kvm gjort om til en del av stuen (ifbm. oppussing 2017). Balkongen skal ha vært en "halvklimatisert sone" og ikke fullisolert. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld? Ja Beskrivelse: Styret planlegger følgende prosjekter: Bytte av varmtvannsberedere, tak-reperasjon, oppjekking av utebod og asfalt i bakgården. Styret informerer om at det kan bli behov for økte felleskostnader ifb. dette. Styret vil også gjennomføre en behovsanalyse av ønsker om installering av felles elbilladesystem. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som rotter, mus, maur eller lignende? Ja Beskrivelse: Styret har gått sammen med sameiene Sofienberggata 13 og Sofienberggata 9-11 om en avtale med Skadedyrbekjemperen for å bekjempe rotter som er observert i bakgården. Tilleggskommentar: Overflater og tekniske installasjoner ble oppgradert av tidligere eier i 2017. Alt arbeidet ble utført av fagfolk og det foreligger nødvendig dokumentasjon. Denne erklæringen er utfylt basert på dokumentasjon overgitt fra forrige eier.

    Innhold
    Entré: Innbydende entré med gulvvarme og downlights. Her er det plass til klesavheng og skotøy i tillegg til ytterligere oppbevaring i garderobeskap med speilfronter. Åpen adkomst til stuen, som er i delvis åpen løsning med kjøkkenet. Videre adkomst også til bad og det ene av boligens to soverom fra entréen. Stue: Flott stue i delvis åpen løsning med kjøkkenet. Her har man et herlig lysinnfall og utsyn gjennom vindusflatene. I stuen er det god plass til stuemøblement som en sofa med tilhørende salongbord og tv-seksjon. Det er også plass til et større spisebord - for eksempel i fin tilknytning til både stue og kjøkken. Rommet oppleves sosialt samtidig som de to bruksområdene er noe adskilt fra hverandre. Flott enstavs eikeparkett på gulv samt gulvvarme. Downlights i himling. Kjøkken: Lekkert kjøkken med kjøkkeninnredning fra 2017. Innredningen har hvite fronter og benkeplater i laminat. Her er det god oppbevaringsplass og fine arbeidsflater til matlagingen. Medfølgende, integrerte hvitevarer bestående av komfyr og mikro i høyskap, oppvaskmaskin og kjøleskap. Nedfelt induksjonstopp på praktisk kjøkkenøy. I tillegg har man vaskemaskin i det ene skapet. Det er montert komfyrvakt og lekkasjestopper. Også her er det enstavs eikeparkett og gulvvarme samt downlights. Soverom I: Hovedsoverom av fin størrelse. Her er det plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Det er også plass til garderobeskap. Rommet er lysmalt og har enstavs eikeparkett på gulv. Adkomst fra stuen. Soverom II: Leilighetens andre soverom er også av fin størrelse og er naturligvis fleksibelt i bruk. Her kan man innrede til det man måtte trenge av for eksempel gjesterom, soverom eller barnerom. Romslig skyvedørsgarderobe er montert. Adkomst fra entréen. Bad: Delikat, flislagt bad pusset opp i 2017. Innredningen består blant annet av et vegghengt toalett og skuffeinnredning med benkeplate og servant over. Over servanten er det speil og belsyning. Videre har man både en dusjnisje med innfellbare glassdører og et flott badekar. Varme i gulv og downlights i himling. Opplegg til vaskemaskin på kjøkkenet.

    Standard
    Leiligheten holder generelt høy standard. Vi anbefaler alle å sette seg inn i takstrapporten for nærmere beskrivelse av standarden. Innvendige overflater: Gulv: Flislagt gulv på bad og i entré/gang (60x60 cm fliser), ellers 1-stavs hvitpigmentert eikeparkett. Gulvvarme (kabler) på bad og i entré/gang. Gulvvarme (folie) i stue. Vegger: Flissatte vegger (60x60 cm fliser) samt glatte, malte flater på bad, ellers glatte, malte veggflater. Himlinger: Glatte, malte himlingsflater. Takhøyden ble i stue målt til ca. 2,36 m. Downlights (led) i entré/gang og på bad. Lyskasser med downlights (led) i stue. Downlights er ikke demontert for inspeksjon. Lovlighet: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Etter at ferdigattesten ble gitt 06.09.1989 er tidligere innglasset balkong på ca. 7 m² gjort om til en del av stuen (utført i 2017). Balkongen skal ha vært en "halvklimatisert" sone og ikke fullisolert. I følge plan- og bygningsetaten vil et slik tiltak være søknadspliktig. Arbeidene er ikke omsøkt/bruksendret. Opplysninger er gitt av eier.

    Innbo og løsøre
    Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse. Selgersløsøreliste: Lampeskjerm på hovedsoverom følger ikke med.

    Hvitevarer
    Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger. Dette inkluderer også vaskemaskinen.

    TV/Internett/bredbånd
    Sameeiet har avtale av internett/tv fra Homenet og Telia.

    Parkering
    Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

    Radonmåling
    Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

    Diverse
    Etter eierseksjonsloven § 23 kan ingen kjøpe en boligseksjon hvis kjøpet fører til at man, direkte eller indirekte, blir eier av flere enn to boligseksjoner i eierseksjonssameiet. Begrensningen gjelder ikke kjøp av fritidsboliger. Det finnes også enkelte andre unntak i bestemmelsen. Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.

    Prisantydning inkl. omkostninger
    6 600 000,- (Prisantydning)   Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))  2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))  240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 165 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 6 600 000,00))   179 440,- (Omkostninger totalt)   6 779 440,- (Totalpris inkl. omkostninger)

  • Oppvarming
    Elektrisk oppvarming.

    Info strømforbruk
    Strømforbruk: 8637 kWh for 2022, 719,75 i snitt per mnd for 2022.

    Energiklasse
    F

  • Info kommunale avgifter
    Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene. De kommunale avgiftene omfatter vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr samt feie- og tilsynsavgift. Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift

    Info om eiendomsskatt
    Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen i 2023 er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom. Eiendomsskatt per år for 2023: 5,71 mill. eller lavere. Eiendomsskattegrunnlag 4 mill. eller lavere. Ingen eiendomsskatt. 6 mill. Eiendomsskattegrunnlag 4,2 mill. Estimert eiendomsskatt per år: 600 kr. 7 mill. Eiendomsskattegrunnlag 4,9 mill. Estimert eiendomsskatt per år: 2.700 kr. 8 mill. Eiendomsskattegrunnlag 5,6mill. Estimert eiendomsskatt per år: 4.800 kr. 10 mill. Eiendomsskattegrunnlag 7 mill. Estimert eiendomsskatt per år: 9.000 kr. 15 mill. Eiendomsskattegrunnlag 10,5 mill. Estimert eiendomsskatt per år: 19.500 kr. 20 mill. Eiendomsskattegrunnlag 14 mill. Estimert eiendomsskatt per år: 30.000 kr.

    Formuesverdi primær
    1604985

    Formuesverdi primær år
    2021

    Formuesverdi sekundær
    5777947

    Formuesverdi sekundær år
    2021

    Info formuesverdi
    Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder). Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90% for sekundærboliger (alle andre boliger).

    Andre utgifter
    Utover det som er nevnt under felleskostnader, påløper kostnader til for eksempel fyring, strøm, innboforsikring og innvendig vedlikehold.

    Tilbud lånefinansiering
    Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester. 

    Sameiebrøk
    81/4465

    Felleskostnader pr. mnd
    4317

    Felleskostnader inkluderer
    Kommunale avgifter, vaktmester, renhold, forretningførsel, kabel-TV, forsikring av bygget, styrehonorar m.m.

    Andel fellesformue
    38226

    Andel fellesformue per dato
    2022-12-30T23:00:00Z

    Om sameiet
    Sameiet Schous plass 3 A-D er registrert i foretaksregisteret med organisasjonsnummer: 985 747 873. Bygningen er lokalisert i Oslo Kommune og består av 50 boenheter. Eierseksjonssameiet (heretter sameiet) omfatter gnr 228 bnr 316 i Oslo med påstående bygninger. Sameiet har til formål å ivareta sameiernes fellesinteresser og administrasjon av eiendommen med fellesanlegg av enhver art. Forretningsførsel og regnskap er utført av Obos i henhold til kontrakt. Vaktmester: Vaktmesteroppgaver utføres av ansatt vaktmester. Nøkler: Nøkler til inngangsdør bestilles gjennom styret. Årsmøtet 2024; Det ble vedtatt at alle vinduer ut mot Nordre gate/Toftes gate skal bli byttet innen 31.desember 2025. Styret vil innhente tilbud fra flere aktører for å sammenligne priser. Det ble vedtatt utbedring av sykkelbod. Her vil det nå bli lagd en sykkelbod med lås slik at syklene står mer trygt enn tidligere. Det ble vedtatt at det skal bygges et inngangsparti til bakgården slik at det bare er beboere som får tilgang. Det ble også vedtatt at inngangsparti skal oppgraderes. Her innkluderes dører, gulv og vegger. Dette skal bli gjort fortløpende. Info fra styret: Styrets arbeid og budsjett for 2024 Oppdatert 15. november Styret planlegger følgende større bygg-tiltak i 2024: a. nye varmtvannsberedere. Dagens beredere er gamle og "utgått på dato". Nye beredere vil være mer energieffektive. Vi anslår kostnad til 350 000 kr. Dette ønsker vi å gjøre så fort som mulig. b. Utbedring synkehull og asfalt i bakgården våren 2024. Vi tenker å reparere "synkehullet" og re-asfaltere hele dagens asfalterte område. Antatt kostnad: 500 000 - 600 000 kr. Oppstart: forhåpentligvis i april, når temperaturen er mer enn 4 grader celsius (pga asfaltens sammensetning). c. Utbedre blikkenslagerarbeider på taket vår/sommer/høst 2024 og rense takrenner. Det er her de store svakhetene med taket er. Vi antar en kostnad på 200 000 - 300 000 kr. På lengre sikt ser vi for oss rehabilitering av yttertaket (kanskje med solceller?). To vanninntrengninger via yttertak de siste månedene antas på grunn av overganger/arbeider som blir utbedret av blikkenslager om ca. to uker. Vi har 1,2 MNOK på våre konti i dag og overnevnte tiltak og økninger i våre utgifter bidrar til at vi bruker over 900 000 av våre sparepenger. Dette er dog rimeligere enn å ta opp lån. Det er varslet nok en stor økning i kommunale avgifter (over 10 % på renovasjon og over 20 % på vann og avløp). Vi må øke felleskostnadene med 6 % og garasjekostnad fra kr 179/mnd til 219 kr/mnd fra 1. januar 2024 for å ha en buffer og sikre nok penger til vedlikehold, også på sikt. Styrets arbeid 2022-2023 Styret har avholdt 1 fysisk styremøte med alle samlet i tillegg til flere befaringer med leverandører og håndverkere. Det har vært regelmessige oppdateringer og dialog via epost, telefon og videomøter mellom styremedlemmene. Styreleder og 1 styremedlem er nye fra i år, så hovedfokuset har vært på å få en oversikt over driften og vedlikeholdsbehovet. Videre ble det klart at det var behov for å styrke styret, slik at vi har søkt etter en ekstern styreleder samt forespurt intern om noen har mulighet for å bidra. Oppgaver som har blitt utført iår: - Digitalisering og opplasting av fysiske dokumenter og avtaler til styrerommet. - Utskifting av to takvinduer hvor det var påvist lekkasje. - Planlegging av vedlikehold av tak og takrenner med både entreprenører og konsulent fra Obos. - Dialog med styret i Sofienberggata 13 ifbm avstenging av bakgården med ny port. - Gjennomgang av system for nøkler, brikker og registrering av beboere på ringetablået. - Hentet inn nye tilbud på internett/tv fra Homenet og Telia. Planlagte oppgaver for neste periode: - Utbedre asfalten i bakgården. - Rense/utbedre takrennene og nedløp for å unngå skader på fasaden. - Utbedre pålegg fra plan og bygg ved garasjen. - Hente inn priser for installasjon av elbilladere i garasjen. - Få oversikt i saken som gjelder loftsutbygging og finne en løsning/avslutte saken. - Få oversikt over bodfordeling og merke bodene med eiere. - Oppgradering av system for brikker som vil gi tilgang via brikker og app for alle felles innganger, dvs også garasjen og loftet (kun brikke). Tilgang til tekniske rom via brikke og app for styret. Oppfølging av dette vil fremover skje via Securion. (mer info vil komme etter at avtalen er signert). - Overføre seksjon i første etasje fra EBY til sameiet for mulig salg, utleie eller egen bruk. - Få et bedre system for søppelhåndtering. Styret tar gjerne imot forslag til hvordan dette kan forbedres. Større vedlikehold og rehabilitering 2017: Oppussing av oppganger - Maling av tak ,vegger, dører, trapper og gelender. Legging av nytt gulvbelegg i alle etasjer og trapper. Nye postkasser. 2016: Nye dørklokker. 2013: Utvendig maling av vinduer. 2012: Nye ytterdører. 2011: Bytte av vifter. 2010: Diverse arbeider - Avsluttet heisrehabilitering. Omfattende grafittifjerning. 2009: Utskiftning av heis og oppgradering av bakgård. 2007: Oppgradering av kabel-TV anlegg samt ny porttelefon. 2005: Heis, garasje og tak - Skiftet garasjeport, omfattende vedlikehold heis, div. takarbeider (tettet takluker og lekkasje fra verandaer), rørreperasjoner, verandaene i 6. etasje har fått membran. Iht. mail fra styret 08.09.2023 "Vi planlegger reparering av hull i asfalt i bakgården og oppjekking av utebod så snart som mulig. Vi er i prosess med å innhente tilbud. Vi planlegger reparasjon av yttertak i 2024 - omfang uvisst, planlegging pågår Vi planlegger utskifting av felles varmtvannsberedere - kostnad ca 350 000. Vi har prosjektert bytte av elektroniske låser, kostnad ca 150 000 kr - satt på vent inntil avklaring av overnevnte tiltak. Vi vet ikke omfanget av økte kostnader av overnevnte tiltak pt. Vi jobber med bytte av leverandør av TV/internett. Vi jobber med å ajourføre bod-oversikt og tar forbehold om at dagens bruk/tildeling av boder blir videreført." Styret ser på muligheter for å bytte ut låsesystemer til inngangspartiet.

    Forkjøpsrett
    Det foreligger ikke forkjøpsrett.

    Styregodkjennelse
    Det kreves ikke styrets godkjennelse ved overtakelse.

    Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
    Kommende vedlikehold: Iht. samtale med styreleder forventes det en økning i både felleskostnader og fellesgjeld pga. utbedring av asfalt, varmtvannsberedere og utbedring av yttertak. Det vil også bli en økning av felleskostnadene i forbindelse med vindusprosjektet. Vindusprosjektet begynner tidligst 2025.

    Sikringsordning fellesgjeld
    De andre sameierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som hver bruksenhet svarer til folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.

    Sameiets forsikringsselskap
    Tryg Forsikring

    Vedtekter/husordensregler
    Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven. 

    Beboernes forpliktelser og dugnader
    Dugnad må påregnes.

    Dyrehold
    Dyrehold er tillatt dersom det ikke er til ulempe for andre beboere.

    Eierskiftegebyr
    6215

  • Tinglyste heftelser og rettigheter
    På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/228/316/12: 18.04.1985 - Dokumentnr: 21643 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 10,000 MED PRIORITET ETTER FØRSTE OVERDRAGELSESSUM OG SENERE ETTER 90% AV LÅNETAKST AVHOLDT ETTER FORSIKRINGSRÅDETS REGLER Gjelder denne registerenheten med flere 18.04.1985 - Dokumentnr: 21643 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 12 Formål: Bolig Sameiebrøk: 81/4465 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 50 SEKSJONER

    Ferdigattest/brukstillatelse
    Det foreligger approbasjonsbrev datert til 30.juli 1993. Det er ikke foretatt endringer i selgers eiertid, men etter at ferdigattesten ble gitt er tidligere innglasset balkong på ca. 7 kvm gjort om til en del av stuen (ifbm. oppussing 2017). Balkongen skal ha vært en "halvklimatisert sone" og ikke fullisolert. I følge Plan- og bygningsetaten vil et slikt tiltak være søknadspliktig. Arbeidene er ikke omsøkt/bruksendret. Kjøper overtar alt ansvar og risiko for dette videre. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998, jfr. plan- og bygningsloven §12-10. Kommunen vil ikke kreve ferdigattest for disse tiltakene og vil avvise eventuelle søknader. Bestemmelsen innebærer ikke at tiltak med manglende søknad blir lovlige, men at man ikke trenger å avslutte gamle byggesaker. Normalt sett kreves ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak som gjøres etter plan- og bygningsloven. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning.

    Vei, vann og avløp
    Offentlig tilknyttet.

    Regulerings- og arealplanner
    Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål.

    Adgang til utleie
    Det er ikke kjent at det foreligger offentligrettslige regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.

    Legalpant
    De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.

    Kommentar bo- og driveplikt
    Ikke aktuelt.

    Kommentar konsesjon
    Ikke aktuelt.

    Kommentar odelsrett
    Ikke aktuelt.

  • Lovanvendelse
    I lov om avhending av fast eiendom fremgår at eiendommen skal overdras med de innredninger og gjenstander som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der. Varige innretninger og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger. Bestemmelsene kan fravikes ved avtale mellom kjøper og selger. Tilbehørsliste som er utarbeidet av meglerbransjen i felleskap er vedlagt salgsoppgaven og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt for kjøpet. Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.    Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel.   Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen.    Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtagelse. 

    Budgivning
    Budgivning i forbrukerforhold  Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form.   Budgivning utenfor forbrukerforhold  Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler.   Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.

    Omk. Kjøper beskrivelse
    6 600 000,- (Prisantydning)   Omkostninger: 10 400,- (Boligkjøperforsikring HELP (valgfritt))  2 800,- (Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt tillegg))  240,- (Pantattest kjøper - lagt ut av megler) 500,- (Tingl.gebyr pantedokument) 500,- (Tingl.gebyr skjøte) 165 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 6 600 000,00))   179 440,- (Omkostninger totalt)   6 779 440,- (Totalpris inkl. omkostninger)

    Omk. kjøper beløp
    179440

    Betalingsbetingelser
    Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

    Hvitvaskingsreglene
    Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.

    Personopplysningsloven
    Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.

    Boligselgerforsikring
    Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til MNOK 14. I den forbindelse har selger utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.

    Boligkjøperforsikring
    Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Meglerforetaket mottar kr 3 200/3 600/3 500 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av PLUSS.

    Meglers vederlag
    Det er avtalt en provisjon på 0,75% på salgssummen inkludert andel fellesgjeld for gjennomføring av salgsoppdraget på denne eiendommen. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke: Tilrettelegging kr. 22.900,- Visninger/Overtakelser kr. 3.490,- pr. stk. Oppgjørshonorar kr. 4.990,- Markedsføringspakke kr. 12.900,- Meglerlisens kr. 393,- Grunnboksspørringer kr. 990,- Eierskiftegebyr til forretningsfører kr. 6.215,- Utlegg opplysninger fra forretningsfører kr. 4.200,- Tinglysing av pantedokument kr. 480,- Sikkerhetsstillelse kr. 850,- + 25 promille av salgssum. Dersom handel ikke kommer i stand har oppdragstaker krav på dekning påløpte utlegg, samt vederlag for utført arbeid med kr. 3.490,- pr. time inkl. mva begrenset oppad til kr. 34.900,-.Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.

Tommy Stenseth

Eiendomsmegler / Partner

Tommy Stenseth

94 84 97 57

Send e-post

Få beskjed når lignende
boliger kommer for salg

Få en verdivurdering

Siste boliger

Meld deg på vårt nyhetsbrev