OSLO Tunfaret 12
Rålekker og nyoppusset selveier m/balkong. Varmtvann/fyring inkl. Garasjeplass
- kr 4 590 000
- BRA-i 35 m²
- Prisantydningkr 4 590 000
- Omkostningerkr 117 110
- Totalpris inkl. omkostningerkr 4 753 105
- ObjektstypeLeilighet
- EierformEierseksjon
- Byggeår1971
- Soverom -
- Felleskostnaderkr 3 250
- Tomt2 298 m²
- Eierform tomtEiet
- Salgsoppdrag 4 590 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 45 995 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 635 995 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 115 870 (Dokumentavgift) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 400 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 117 110 (Omkostninger totalt) 127 510 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 130 310 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 753 105 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 763 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 766 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
Tunfaret 12 er en totaloppusset og strøken 1-roms med alkove. Leiligheten fremstår moderne med delikate farger og materialer. Beliggenhet i ettertraktet boligområde, sentralt mellom byen og marka. Kort vei til flere utdanningsinstitusjoner. Gangavstand til T-bane, busstopp og Vindern Torvet.
Sameiet har en velstelt felleshage.
- Nyoppusset 2024 inkl rør og det elektriske
- Lekkert HTH- kjøkken m/integrerte hvitevarer
- Gjennomgående, smarte løsninger i leiligheten
- Balkongen (6 kvm) strekker seg langs leilighetens front med idyllisk utsikt
- God takhøyde og store vindusflater
- Varmtvann, fyring, kabel-tv/internett inkl.
- Skap i fellesrom i kjeller for oppbevaring
- T-bane og buss få minutters gange unna boligen
Tunfaret 12, Oslo
- Tomt
2298m²
Beskrivelse av tomt
Fellestomt opparbeidet med bl.a. busker, asfalt, plen, trær, gjesteparkering m.m.
Beliggenhet
Tunfaret 12 ligger i et attraktivt og rolig villastrøk på Vinderen i Oslo, med kort vei fotballbaner, parker og andre rekreasjonsmuligheter. Innen kort rekkevidde via offentlig kommunikasjon har du også Holmenkollen og Oslo sentrum.
Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Bebyggelse
Veletablert boligområde bestående av eneboliger, tomannsboliger og småhus.
Barnehage/skole/fritid
Hvitveisen barnehage (1-5 år) Universitetes barnehage (0-5 år) Forskningsparken Montessori (1-5 år Vinderen skole (1-7 kl) Marienlyst skole (1-10 kl) Majorstuen skole (1-10 kl) Ris skole (8-10 kl) Fagerborg skole (8-10 kl) Blindern videregående skole Heltberg Bislett
Skolekrets
Vinderen skole
Offentlig kommunikasjon
Vinderen (Linje 1) Vinderen T i Holmenveien Gaustadalléen Nydalen Stasjon Oslo S
Byggemåte
Bygning fundamentert med støpt mur, yttervegger i mur med teglsteinsfasader og trevegger med trepanel, etasjeskillere i betong, vinduer med 2-lags glass og flatt tak antatt tekket med papp eller folie. Bolig med god standard. Boligen er i 2024 påkostet med bl.a. røropplegg, el-anlegg, fliselagt bad, kjøkken med hvitevarer, gulv, listverk, overflater, vegger, innvendige dører m.m. Vinduer og entredør og balkongdør er fra 1999. Det er eldre radiator og røropplegg til denne Vinduer med trekarmer og 2-lags glass fra 1999. Normal elde og slitasje. Brann/lydklassifisert entredør og balkongdør med glass fra 1999. Balkong med støpt dekke, tregulv og rekkverk i glass ut fra stue/kjøkken. Størrelse 5,8 m2.
Sammendrag selgers egenerklæring
2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Total renovering av bad. Arbeid utført av: MA Bygg og VVS 2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Svar: Ja Beskrivelse: Godkjent membran er lagt. Nytt soilrør sikret av Firesafe Oslo. 11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja, kun av faglært Beskrivelse: Lagt opp helt nytt anlegg i leiligheten. Arbeid utført av: Proff Elektro 11.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Svar: Ja Tilleggskomentar: Totalrenovert leilighet.
Innhold
3. etasje: Entré, bad, stue/kjøkken og alkove/omkledningsrom
Standard
Overflater: Helhetlig laminat gulv i alle rom. Malte flater på vegger og himlinger. Innvendig malt dør til bad og glassdør til alkove/omkledning. Nye dører. Entré: Leiligheten har en hyggelig entré med smart løsning til oppheng av yttertøy. Stue: Lys stue i duse behagelige farger, samt store vindusoverflater som gir et nydelig lysinnslipp i rommet. Åpen løsning til kjøkkenet gir rommet et romsligere inntrykk. Her er det fint plass til både sofakrok og et lite kjøkkenbord. Kjøkken: Ny og delikat kjøkkeninnredning, takhøy innredning med god skapplass. Flislagt vegg mellom over - og underskap, samt godt arbeidslys under overskap. Integrerte komfyr, platetopp, oppvaskmaskin og kjøle/fryseskap. Fra stuen har leiligheten utgang til balkong med idyllisk utsikt. Alkove: Leiligheten har en pen alkove, med plass til stor seng. Alkoven har stilig detalj, en glassdør. Dette er med på å gi leiligheten det lille ekstra, og er en smart løsning for å gi leiligheten en så romslig følelse som mulig. Det er satt opp en gardinstang rett under taket over glassdøren, her kan det fint henges en lystett gardin om du ønsker å hindre lysinnslipp. Innerst i alkoven er det montert klesstativ til oppheng av klær, og mulighet for lagring. Bad: Innbydende og lekkert flislagt bad med 60x60 fliser både på gulv og vegger. Varmekabler i gulv. Badet inneholder dusjhjørnet med innfellbare glassdører og mosaikk fliser på gulv, vegghengt toalett, servant med underskap, speil med LED lys og opplegg til vaskemaskin med praktisk benk. Teknisk informasjon: Det er nytt røropplegg i boligen med vannrør av type med rør i rør. Det er nye avløpsrør i plast inne i leiligheten. Det er tilluftsventil i vindu i stue og mekanisk avtrekk fra bad. Det er felles fyringsanlegg med radiatorfyring i sameiet . Det er nytt el-anlegg med nye automatsikringer i boligen. Det er røykvarsler og pulverapparat i boligen. Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3. Forhold som har fått TG2: Dører: Brann/lydklassifisert entredør og balkongdør med glass fra 1999. Vurdering av avvik: - Det er påvist dører som er vanskelig å åpne eller lukke. Konsekvens/tiltak: - Dører må justeres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Balkong med støpt dekke, tregulv og rekkverk i glass ut fra stue/kjøkken. Størrelse 5,8 m2. Vurdering av avvik: - Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. - Det er noe slitasje på balkonggulv. Konsekvens/tiltak: - Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Etasjeskille/gulv mot grunn: Etasjeskillere med støpt dekke. Vurdering av avvik: - Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Konsekvens/tiltak: - For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Avtrekk(kjøkken/stue): Ny ventilator med kullfilter. Vurdering av avvik: - Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Konsekvens/tiltak: - Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Ventilasjon: Det er tilluftsventil i vindu i stue og mekanisk avtrekk fra bad. Vurdering av avvik: - Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Det er ingen ventilasjon i alkove/omkledningsrom. Konsekvens/tiltak: - Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad Varmesentral: Det er felles fyringsanlegg med radiatorfyring i sameiet . Vurdering av avvik: - Det er eldre radiator og røropplegg til denne. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Innbo og løsøre
Se også beskrivelser under punktet om standard. Løsøre/tilbehør som gardinstenger/oppheng, frittstående hvitevarer samt dekodere og modem følger i utgangspunktet ikke med i handelen. Dekodere og modem kan være borettslagets/aksjelagets/sameiets eiendom og skal da følge med. Det gis ingen garantier i forhold til medfølgende løsøre/tilbehør.
Hvitevarer
Kun hvitevarer som er spesifikt angitt i salgsoppgaven, følger med. Dette gjelder uavhengig av om hvitevaren(e) eventuelt kan anses som integrerte.
Parkering
Leiligheten disponerer egen garasjeplass.
Radonmåling
Det gjøres oppmerksom på utleiers plikt til å radonmåle utleieenheter. Målt årsmiddelverdi skal være under 200 Bq/m3 (becquerel per kubikkmeter) i oppholdsrom. I tillegg skal tiltak for å redusere radonnivået alltid gjennomføres dersom det overstiger 100 Bq/m3. Selger har ikke foretatt radonmåling. Interessenter gjøres oppmerksom på at det som resultat av fremtidige målinger, vil kunne bli nødvendig å treffe radonreduserende tiltak. Slike eventuelle tiltak vil da måtte bekostes og utføres av kjøper.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Prisantydning inkl. omkostninger
Salgsoppdrag 4 590 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 45 995 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 635 995 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 115 870 (Dokumentavgift) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 400 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 117 110 (Omkostninger totalt) 127 510 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 130 310 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 753 105 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 763 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 766 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. - Oppvarming
Felles fyringsanlegg i sameiet med radiatorer.
Energiklasse
unknown
Info energiklasse
Alle som skal selge eller leie ut eiendom må som hovedregel energimerke boligen og fremskaffe en energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal på mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og eier er selv ansvarlig for at opplysningene er riktige. For ytterligere informasjon se www.energimerking.no. Dersom eier har energimerket boligen vil komplett energiattest fås ved henvendelse til megler. - Formuesverdi primær
937903
Formuesverdi primær år
2022
Formuesverdi sekundær
3564032
Formuesverdi sekundær år
2022
Andre utgifter
Utover det som er nevnt under punktet «Felleskostnader», påløper kostnader til for eksempel strøm, innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Tilbud lånefinansiering
Aktiv Eiendomsmegling samarbeider med sparebankene i Eika Alliansen om formidling av finansielle tjenester. Ta gjerne kontakt med megler for formidling av et uforpliktende tilbud om finansiering. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Sameiebrøk
45/1620
Felleskostnader pr. mnd
3250
Felleskostnader inkluderer
Felles vedlikehold, kabel tv/bredbånd, kommunale avgifter, vask av fellesareal, vaktmester og andre driftsutgifter.
Andel fellesgjeld
45995
Andel fellesgjeld år
2024
Andel fellesgjeld per dato
2024-08-08T22:00:00Z
Andel fellesformue
11527
Andel fellesformue per dato
2024-08-08T22:00:00Z
Om sameiet
Eierseksjonssameiets navn er Boligsameiet Tunfaret 12. Sameiet har organisasjonsnummer 974528274 og består av 36 boligseksjoner. Sameiet har til formål å ivareta seksjonseiernes felles interesser og administrasjon av enhver art vedrørende eiendommen Tunfaret 12, 0373 Oslo, med grunnboksbetegnelse gnr. 39, bnr. 366 i Oslo kommune. Sameiet skal ha et styret som skal bestå av en leder og to andre medlemmer med ett varamedlem. Styret velges av årsmøtet for to år. Det er i alt tre boder i fellesarealene, disse leies ut på 2-års basis med prioritet rekkefølge: 1 styremedlemmer, 2 seksjonseiere og 3 leietakere med lang botid. Tunfaret 12 Sameie har avtale om vaktmestertjenester med BT Vaktmester AS, renholdstjeneste med Renhold AS og avtale med Telia som leverer bredbånd og kabel-tv tjenester med pakkene "kollektiv start" og "kollektiv bredbånd S". Forretningsførselen er utført av Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF) i henhold til kontrakt. Regnskapsførselen utføres av OBF Regnskapsbyrå AS.
Lånebetingelser fellesgjeld
Lånenummer: 83987183880, Handelsbanken Annuitetslån: 12 terminer per år Rentesats per 09.08.2024: 7,7% pa. Antall terminer til innfrielse: 179 Saldo per 09.08.2024: 1 655 853 Andel av saldo: 45 996 Første termin/første avdrag: 30.07.2019 (siste termin 30.06,2039).
Styregodkjennelse
Erverver av seksjon og leietaker av bruksenhet må meldes til styret for registrering.
Regnskap/budsjett/kostnadsøkninger
Rehabilitering og større vedlikehold: 2019: Omlegging til bergvarme har vært styrets hovedfokus. Alt gammelt utstyr ble fjernet og utvendig oljetank gravet opp. Det er installert en kraftig varmepumpe samt nye varmtvannsberedere. Det er gjennomført betydelig el-arbeid i forbindelse med fornying og forsterkning av det elektriske anlegget. 2023: Rehabilitering av taket. Skiftet dekket og satt på nye 2024: Enkel isolering radiatorrør i garasjen. Service på garasjeport, nytt hovedkort byttet. Styrets arbeid i 2023: Siden forrige ordinært årsmøte har styret avholdt 2 møter og behandlet 10 styresaker. Styret har i perioden hatt fokus på rehabilitering av taket som var et større prosjekt, men nødvendig. Det ble dekket delvis av oppsparte midler og kapitalinnskudd. Felleskostnadene har blitt økt for å holde tritt med prisveksten i samfunnet generelt og for å kunne ha en god likviditet. Videre har enkeltsaker og mindre vedlikeholdsarbeid blitt gjennomført. Kostnadsutvikling 2024 Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024. Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet. Oppsettet gir et forventet årsresultat på - kr 17 087,-, og endringer i disponible midler på - kr 77 190,-. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger.
Sameiets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Vedtekter/husordensregler
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i gjeldende vedtekter og husordensregler. Dokumentene følger vedlagt i salgsoppgaven.
Dyrehold
Det er ikke lov til å holde husdyr. Styret kan likevel gi tillatelse etter skriftlig søknad.
Eierskiftegebyr
6385 - Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/39/366/30: 28.04.1975 - Dokumentnr: 7680 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 2,500 MED PRIORITET ETTER 100% AV FØRSTE KJØPESUM Gjelder denne registerenheten med flere 29.04.1977 - Dokumentnr: 9257 - Erklæring/avtale BEST. OM GARASJE / PARK. PL. Gjelder denne registerenheten med flere 10.10.2024 - Dokumentnr: 2075264 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Gabrielsen & Partners Frogner AS Org.nr: 912 814 017 Elektronisk innsendt 28.04.1975 - Dokumentnr: 7680 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 30 Formål: Bolig Sameiebrøk: 45/1620 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 36 SEKSJONER
Ferdigattest/brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 01.09.1978 som omfatter nybygg av hybelblokk. Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 29.04.2010 som omfatter fasadeendring av blokk.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett.
Regulerings- og arealplanner
Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål. Kommuneplanen 2015-2030, vedtatt 23.09.2015, sak 262. Reguleringsplaner vedtatt etter 17.09.2014 og til 23.09.2015 vil gjelde foran kommuneplanen ved motstrid. Reguleringsplaner vedtatt etter kommuneplanen vil gjelde foran kommuneplanen ved motstrid. S-1457: Reguleringsplan for gnr. 39, bnr. 1, Vinderen Hovedgård, samt endret reguleringsplan for del av Vindernveien. Vedtatt 18.03.1968. 73358: Regulering av Blindernveien (vei 200) fra Vindernveien til innkjørselen til studenterhjemmet. Vedtatt 02.12.1958.
Adgang til utleie
Utleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret. Seksjonseier har plikt til å informere styret dersom leiligheten skal leies ut.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Eiendommen skal overleveres til kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig, før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett, kan som hovedregel ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelse av eiendommen, eller som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Hvis noe trenger avklaring, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud. Kjøper har krav på at eiendommen er i henhold til avtalen. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, kan eiendommen ha en mangel dersom den ikke er slik kjøper må kunne forvente ut ifra blant annet boligens alder, type og synlige tilstand. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som ikke er rettet i tide på en tydelig måte, og man må gå ut fra at opplysningen har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som gjør utbedringer nødvendig. Normal slitasje og skader som trenger utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente, og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel hvis opplyst areal avviker fra faktisk størrelse. Avviket må være minst 2 prosent, og minst 1 kvadratmeter. Det er likevel ikke en mangel dersom selger godtgjør at kjøperen ikke la vekt på opplysningen, jf. avhendingsloven § 3-3 (2). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning, må kjøper selv dekke tap/kostnader opp til et beløp på kr 10 000 (egenandel). Egenandel kommer først på tale når det er konstatert mangel ved eiendommen. Hvis kjøper ikke er forbruker, selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset, jf. avhl. § 3-9, første ledd 2. pkt. Avhl. § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt et innendørs arealavvik karakteriseres som en mangel vurderes etter avhl. § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. Kjøper beskrivelse
Salgsoppdrag 4 590 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- 45 995 (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 635 995 (Pris inkl. fellesgjeld) -------------------------------------------------------- Omkostninger 115 870 (Dokumentavgift) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysningsgebyr skjøte) 10 400 (Boligkjøperforsikring ? fem års varighet (valgfritt)) 2 800 (Boligkjøperforsikring Help Pluss - ett års varighet (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 117 110 (Omkostninger totalt) 127 510 (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet) 130 310 (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss) -------------------------------------------------------- 4 753 105 (Totalpris. inkl. omkostninger) 4 763 505 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring - fem års varighet)) 4 766 305 (Totalpris. inkl. omkostninger (med Boligkjøperforsikring inkludert ett år med Help Pluss)) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
117110
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring på boligen. Selger har likevel utarbeidet en egenerklæring som kjøper bør gjøre seg kjent med før budgivning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring, med tillegg av fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Boligkjøperforsikring Pluss betales årlig. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at boligkjøperforsikring kun kan tegnes av forbruker. Meglerforetaket mottar kr 4 200/4 600/5 000 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av Boligkjøperforsikring Pluss.
Meglers vederlag
Det er avtalt provisjonsbasert vederlag tilsvarende 1,20% av kjøpesum for gjennomføring av salgsoppdraget. I tillegg er det avtalt at oppdragsgiver skal dekke tilretteleggingsgebyr kr 10 900,- oppgjørshonorar kr 6 990,- og visninger kr 3 490, -. Minimumsprovisjonen er avtalt til kr 34 900,-. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale totalt kr 60 850,-. Utleggene omfatter inneståelse, kommunale opplysninger, markedspakke, oppgjørshonorar, søk eiendomsregister, tilretteleggingsgebyr, visning, tingl. av urådighet og opplysninger av forretningsfører. Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har megler krav på å få dekket vederlag stort kr 34 900,- for utført arbeid, samt øvrige avtalte vederlag og utlegg. Alle beløp er inkl. mva.