ARENDAL Gamle Songevei 12
Spennende næringseiendom/kontorbygg med meget sentral beliggenhet.
- kr 5 000 000
- BRA 257 m²
- Prisantydningkr 5 000 000
- BRAP-rom 257 m²
- Omkostningerkr 126 240
- Totalpris inkl. omkostningerkr 5 126 240
- ObjektstypeForretningseiendom
- EierformSelveier
- Byggeår1985
- Felleskostnader pr. mndkr -
- Tomt -
- Eierform tomtEiet
- 5 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 125 000 (Dokumentavgift) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 126 240 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 5 126 240 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Meld deg på visning!
Påmelding
NB! Ta kontakt med megler for å avtale visning av eiendommen.
Oppført som kontorbygg i 1985, senere tilbygd i 2005. Bygningen anvendes i dag av Barbu Fysikalske Institutt.
Innvendig er bygningen tilpasset den bruk den har i dag, men har et godt potensiale for annen bruk. Meget sentral beliggenhet i forhold til Arendal sentrum og kollektiv transport. Oppsigelsestid av nåværende leietakere er på 6 mnd. Fristen begynner å løpe fra den 1. i kommende måned etter bud er akseptert.
Gamle Songevei 12, Agder
- BRA
257m²
BTA
nullm²
Beliggenhet
Eiendommen har en sentral beliggenhet i Barbu. Gangavstand til Arendal sentrum, samt et godt tilbud med kollektivtransport. Parkering på egen tomt, og offentlig parkering uten gebyr foran bygningen. Eiendommen ligger rett ved Margareta stiftelsen aldershjem og Solhaug bo- og omsorgssenter.
Adkomst
Fra Arendal sentrum kjør til rundkjøringen ved jernbanestasjonen. Herfra følg Jens Gjerløws vei forbi Barbu kirke. Eiendommen ligger til høyre for kirkegården med samme innkjørsel som til Solhaug bo- og omsorgssenter. Innkjørsel over offentlig parkeringsplass som ligger foran bygningen. Parkeringsplassen benyttes vesentlig av besøkende til Barbu kirke.
Bebyggelse
Kontorbygg/behandlingssenter oppført i 1 1/2 etasje. Opprinnelig oppført i 1985, senere tilbygd i 2005.
Offentlig kommunikasjon
Busstopp på Jens Gjerløws vei rett ved eiendommen.
Innhold
1.etasje: Inngang, ekspedisjon/venterom, teknisk rom, bad/wc, gang, 3 behandlingsrom, treningsrom. 2.Etasje: Gang, 2 behandlingsrom, wc, garderobe, kjøkken, kontor, treningsrom (barn)
Standard
Bygningen holder en normal standard både utvendig og innvendig. Det foreligger en tilstandsvurdering av bygningen datert 26.04.2023 som ikke lengre er gyldig, da den er over ett år gammel. Megler er ikke kjent med at det er vesentlige avvik fra det som fremkommer av rapporten. Megler kan kontaktes dersom dere ønsker å få tilsendt rapporten. Vi oppfordrer interessenter til å ha en bygningskyndig person med på befaring av bygningen. Utvendig beskrivelse: Bygning oppført i tre med utvendig stående trekledning. Støpt ringmur med plate på grunn. Vinduer i tre og pvc med isolerglass, noen 3-lags glass. Det er registrert ett punktert vindu i tilbygg. Ytterdører med malte overflater. Tak er tekket med betongtakstein. Vindskier bør kontrolleres og evt. skiftes. Takvinduer er risikokonstruksjon hvor man bør være obs. på vanninntrekk. Fuktskjolder bør kontrolleres nærmere. Takrenner og nedløp av metall og plast. Innvendig beskrivelse: Gulv med vinylbelegg, fliser på bad/wc i 1.etasje. Gulvet i trimrom for barn i 2.etasje er lydisolert. Normal slitasje på belegg ihht. alder og bruk. Noen mindre skjevheter i innvendige gulv 2.etasje. Vegger med malt strietapet, og mdf-plater, våtromsplater på bad/wc i 1.etasje. Noen sprekker i vegger som trenger sparkling/oppmaling. Himling 1.etasje panel og i 2.etasje takess (ruteplater), panel i trimrom for barn. Normal slitasje ihht. alder og bruk.
Eeindommens potensiale
Iht. matrikkelrapport er følgende bruk registrert: Bygningstype: Klinikk, legekontor/ -senter/ -vakt/ dyresykehus Næringsgruppe: Helse- og sosialtjenester
Moderninseringer og påkostninger
Tilbygg
Modernisert/påkostet år
2005
Parkering
Mulighet for parkering på egen tomt foran bygningens inngang. For øvrig offentlig parkeringsplass på tilliggende eiendom.
Diverse
Etter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne. Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
Beskrivelse av tomt
Tomten ansees som fullt utnyttet, og er i det vesentligste bebygget. Kun et mindre asfaltert areal foran bygningens inngangsparti. - Oppvarming
Strøm - Varmekabler og panelovner.
Energiklasse
G
Info energiklasse
Eier har ikke energimerket eiendommen og interessenter må derfor legge til grunn at eiendommen har energimerke G. - Info kommunale avgifter
Kommunale avgifter kr. 15 912,- gjelder for vann/avløp
Formuesverdi
3219231
Formuesverdi år
2022
Info leieavtaler
Barbu Fysikalske Institutt - Org.nr. 993806463. (Sameiet Gamle Songevei 12) Driften består i dag av 4 selvstendige fysioterapeuter. Leieinntekt for 2023 iht. regnskap kr. 565 400,- / Driftsresultat kr. 86 138,- / Årets resultat kr. 64 402,-
Ledige arealer
Ingen ledige arealer
Oppsigelse/reforhandlinger
Oppsigelsestid av nåværende leietakere er på 6 mnd. Fristen begynner å løpe fra den 1. i kommende måned etter bud er akseptert. - Ferdigattest/brukstillatelse
1985/6385-1/36 11.07.1985 BESTEMMELSE OM VEG Bestemmelser om overdragelse Bestemmelse om garasje/parkering Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Ferdigattest/brukstillatelse datert
Ferdigattest for tilbygg datert 25.08.2005
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp. Vannmåler er montert.
Regulerings- og arealplanner
Kommuneplan: Gjeldende kommuneplan: Planperiode 2023? 2033. Formål: Bebyggelse- og anlegg; eksisterende boligbebyggelse. Parkeringsanlegg. Kp hensynssone 570; bevaring kulturmiljø. Avvikssone støy (H290) Arendal sentrum og sentrene Saltrød, His og Nedenes er angitt som avvikssone for støy. I avvikssonene kan boligbebyggelse, barnehager og pleieinstitusjoner etableres i gul og rød sone dersom følgende tiltak er ivaretatt: Boliger skal ha minimum en fasade som vender mot stille side, jfr. tabell 3 i T-1442/16. Se kartutsnitt i figur 1.1 i vedlagte Arealplanstatus. Reguleringsplan: Arealplanid: 2114r5/ 2114r5e1. Plannavn: Margaretestiftelsen / Margaretestiftelsen, endring. Vedtatt i kraft: 20.11.1989/ 18.03.2004. Reguleringsbestemmelser; se eget vedlegg. Formål: Boligbebyggelse / Forretning/kontor / Annet friområde / Felles parkering Se kartutsnitt i figur 1.2 i vedlagte Arealplanstatus. Planer under arbeid: Nei
Grunnboksdato
2024-07-30T22:00:00Z
Tinglyste heftelser og rettigheter
Ingen kjente pålegg
Legalpant
Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer.
Kommentar konsesjon
Erverv av eiendommen er konsesjonsfritt. - Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen selges "som den er", jf. avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i opplysninger som fremgår av salgsoppgave, egenerklæring fra selger, tilstandsrapport/takst og andre vedlegg, da dette danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter og eiendomsmeglingsloven § 6-7 fravikes. Ved en eventuell mangelsvurdering fravikes avhendingsloven § 3-9, slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel: - dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-7, eller - dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jf. reguleringen i avhendingsloven § 3-8. Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven § 3-9 siste punktum, tilligger etter dette kjøper. Når det gjelder rapporter fra tredjemenn som gjelder eiendommen (tekniske rapporter, grunnanalyser, tilstandsrapport/takst etc.), og som er vedlagt salgsoppgaven og kontrakt eller fremlagt av selger i forbindelse med transaksjonen, så er selger ukjent med ufullstendigheter eller feil i dokumentene. Skulle dokumentene likevel vise seg å være ufullstendige eller inneholde feil, så fravikes prinsippene i avhendingsloven § 3-7 og § 3-8, slik at selger bare svarer for eventuelle feil som selger selv likevel hadde faktisk kunnskap om. Avhendingslova § 4-19 fravikes. Risikoen for eventuelt skjulte feil, tilligger etter dette kjøper.
Budgivning
Budgivning i forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden og kan ikke videreformidle bud med en kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter klokken 11:30 anbefaler vi akseptfrist på minimum 30 minutter. Bud bør legges inn i god tid før konkurrerende buds akseptfrist utløper. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon om budgivning i salgsoppgaven. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Alle bud vil bli gjort kjent for kjøper og selger i handelen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournal i anonymisert form. Budgivning utenfor forbrukerforhold Budgivere oppfordres til å legge inn bud elektronisk. Dette gjøres på eiendommens hjemmeside på aktiv.no, ved å bruke «Gi bud»-knappen. Ved elektronisk budgivning, samtykker budgiver til elektronisk kommunikasjon. Det anbefales at hvert bud har en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi anbefaler minimum 30 minutter akseptfrist. Oppdragsgiver er oppfordret til å ikke ta imot bud direkte fra budgiver, men å henvise budgiver videre til megler. Opplysningene i salgsoppgaven er godkjent av selger. Alle interessenter oppfordres imidlertid til grundig besiktigelse av eiendommen, gjerne sammen med fagmann før bud inngis.
Omk. kjøper beskrivelse
5 000 000 (Prisantydning) -------------------------------------------------------- Omkostninger 125 000 (Dokumentavgift) 240 (Panteattest kjøper) 500 (Tinglysningsgebyr pantedokument) 500 (Tinglysningsgebyr skjøte) -------------------------------------------------------- 126 240 (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 5 126 240 (Totalpris. inkl. omkostninger) -------------------------------------------------------- Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Omk. kjøper beløp
126240
Betalingsbetingelser
Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtakelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Hvitvaskingsreglene
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Dokumenter
