OPPDAL Bregnevegen 7 og 9
Kullsjøen park - 12 prosjekterte leiligheter i sentrum av Oppdal - Husbankfinansiering.
- kr 3 190 000 - 4 790 000
- Priser fra og tilkr 3 190 000 - 4 790 000
- Andel Fellesgjeld fra og tilkr 0 - 0
- Andel Innskudd inkl. fellesgjeld fra og tilkr 3 190 000 - 4 790 000
- Omkostninger fra og tilkr 12 422 - 12 422
- Total inkl omkostninger fra og tilkr 3 012 422 - 4 802 422
- Felleskostnader per måned fra tilkr 0 - 0
- Areal primærareal - fra og til52 - 79 m²
- Areal bruksareal - fra og til56 - 84 m²
- Tomt -
- EierformEierseksjon
- MatrikkelGNR. 47 BNR. 14
- Informasjon om meglerforetaketOppdal Eiendomsmegling AS Sunndalsvegen 6 7340 Oppdal
- OppdragsansvarligBjarne Brattbakk
- Oppdragsnummer1703245001
- Ved kjøp av ny leilighet betales dokumentavgift med 2,5 prosent av seksjonen andel av en beregnet tomteverdi inklusive opparbeidelse av infrastruktur. Omkostninger er beskrevet i prisliste som er vedlagt i salgsoppgave. Omkostninger inkluderer beløp som startkapital til sameiet
Meld deg på visning!
Påmelding
Bregnevegen 7 og 9, Trøndelag
- Om prosjektet
Prosjektet består av totalt 12 moderne og praktiske selveierleiligheter. Prosjektet har høy standard og kvalitetsbevisste materialvalg. Leilighetene er tre typer/størrelser og leveres med syd- og vestvendt veranda. Her kan du nyte en enkel og behagelig hverdag med sentral beliggenhet. Noen detaljer om boligene - God standard og materialvalg - Muligheter for installasjon av peisovn - Leilighetene overleveres nøkkelferdig med garderobeskap - Asfaltert innkjøring og klargjort for carportrekke - Løfteplattform - Kr. 0,- kontant - du betaler ikke før du overtar boligen
Priser fra og til
kr 3190000 - 4790000
Omkostninger fra og til
kr 12422 - 12422
Garasje/parkering
Alle leilighetene har parkering ute på egnet plass. Prosjektet blir støpte plater klargjort for fremtidig carportrekker. Sameiet/eiere må selv stå for utbygging av carportrekker eller eventuelle garasjer. Ut over dette leveres leilighetene med asfaltert innkjøring og oppstillingsplass samt område for sykkeloppstilling.
Fremdriftsplan og ferdigstillelse
Forbehold om at minimum tre av leilighetene i hvert bygg er forhåndsolgt før igangsetting for hvert bygg. Beregnet byggetid er ca. 12 måneder fra byggestart.
Tomteareal
nullm²
Fellesareal/utomhus/infrastruktur
Veier og gangveier asfalteres. Støpte plater for fremtidige carportrekker. Grøntområder blir tilsådd. Det blir opparbeidet fellesarealer for utvendig opphold. Det vil bli bygget et eget opplegg for håndtering av avfall, etter Remidt sine krav og normer. Tomten opparbeides i henhold til vedlagte utomhusplan, med de krav som fremgår av reguleringsbestemmelsene i forhold til opparbeidelse av eventuelle gangstier, lekeplasser og grøntareal. Eksakt tomteareal vil foreligge etter sammenføying/fradeling ved endelig oppmåling utført av kommunen. Utvendige arealer vil kunne bli ferdigstilt, og overtakelsesforretning på disse arealene avholdt, etter overtakelse av boligen. Dersom de utvendige arealene ikke er ferdigstilt ved overtakelse av boligen, kan kjøper holde tilbake 3 % av kjøpesummen dersom annet beløp ikke er avtalt. Ev. gjenstående arbeider skal utføres så snart arbeidet praktisk kan utføres av hensyn til årstid. Selger er forpliktet til å ferdigstille arbeidet og fremskaffe ferdigattest innen rimelig tid og senest før den midlertidige brukstillatelsen er utløpt. - Kjøkken
Kjøkkenet leveres fra Aubo og inkluderer leveres med lyslist, laminat benkeplate og stål håndtak. Samtlige kjøkken leveres med hvitevarer som komfyr, platetopp, kjøl/ frys og oppvaskmaskin.
Bad
Bad med fliser på gulv og vegg. Bad med innredning hvit innredning fra LAGA med heldekkende servantbeslag, speil, lysarmatur og høyt skap. Knotter/håndtak. Armaturer fra Oras. Dusjhjørne fra LAGA og vegghengt WC. Leveransebeskrivelse fra Comfort Oppdal er vedlagt i salgsoppgave. Opplegg for vaskemaskin legges i innvendig bod.
Andre oppholdsrom
Leilighetene leveres med overflater og listverk i henhold til romskjema som vedlagt i salgsoppgave Leilighetene leveres med god standard med parkett og flis på gulv.
Garderobe-fasiliteter
Det er 1 meter garderobe pr sengeplass. Skyvedørsgarderobe i gang.
Diverse
Pipe med muligheter for å kunne sette inn en peisovn for de som ønsker dette.
Konstruksjon
Trykktesting og energimerking utarbeides av selger når byggene er oppført. Leveranser utføres i henhold til gjeldende forskrifter. Teknisk forskrift TEK'17 er gjeldende for dette prosjektet. Der ikke annet fremgår av kontrakt, beskrivelser eller tegninger, gjelder Norsk Standard NS 3420 normalkrav til toleranser for ferdige overflater i bygninger, ref. fellesbestemmelser del 1. Prosjektet leveres i henhold til krav til energi, brannsikkerhet og universal utforming. Prosjektet ferdigstilles med en solid trekonstruksjon i 2 etasjer over plate på mark.
Balkonger/terrasser/uteplasser
Gulv på tette balkonger legges med impregnerte bord som tremmer. Rekkverk på veranda leveres med glass.
Heiser
Det vil monteres løfteplattform i bygget. Løfteplattformen er på enkelte skisser/tegninger beskrevet som heis.
Ventilasjon
Alle leiligheter har egne anlegg med balansert ventilasjon. Avtrekk fra kjøkken, bad og bod og tilluft til stue og soverom.
Brannsikring
Hver leilighet er sin egen branncelle med sammenkoblet røykvarslingsanlegg for hele prosjektet.
Dører og vinduer
Innvendige dører leveres i hvitmalt utførelse. Balkongdør leveres i vakumimpregnert furu, hvitmalt innvendig og utvendig. Hoveddører leveres i hvit utførelse med forsikringsgodkjente låskasser. Alle vinduer har 3-lags glass med vakumimpregnerte karmer og med barnesikring. Leveres ferdig hvitmalt innvendig og utvendig.
Overflater og kledning
I henhold til romskjema som er vedlagt salgsoppgaven.
Bodløsning
I fellesarealet bygges en romslig sportsbod til hver leilighet. I boden blir det belegg på gulv. Bodene er utstyrt med lyspunkt, stikkontakt og systemlås.
Kabel-tv/bredbånd
Det leveres ferdig opplegg til TV og Internett. Etableringskostnad og abonnement bekostes av kjøper.
El-anlegg
Elektrikerarbeid og elektrisk utstyr leveres etter vanlig bra standard med varme og belysning. Leveransebeskrivelse er vedlagt i salgsoppgaven Belysning leveres i alle rom, unntatt i stue. I 1. etasje leveres varme i gulv i alle rom med unntak av fellesareal. I 2. etasje leveres varme i gulv på bad, bod og VF. Panelovner i oppholdsrom. 1. etasje leveres med spotskinner i kjøkken, baderom og gang. 2. etasje leveres med downlights med LED lys i kjøkken, baderom og gang. Separat abonnement tegnes for hver leilighet. Felles abonnement for lys i fellesarealer, gangsoner, tett trapperom/ svalgang, trapper, utvendig belysning og drift av løfteplattform. - Info om eiendomsskatt
Det gjøres oppmerksom på at det er innført eiendomsskatt i Oppdal kommune. Eiendomsskatten utgjør en sats av eiendommens skattegrunnlag, hvor grunnlaget fastsettes ved enkel taksering. Det gjøres oppmerksom på at det kan komme endringer i regelverket knyttet til eiendomsskatt. Beregning av eiendomsskatt vil kunne avhenge av om boligen er primær- eller sekundærbolig.
Organisasjonsform
Som eier av en eierseksjonsleilighet/ selveierleilighet eier du en såkalt ideell andel av sameiet, men har eksklusiv bruksrett til en nærmere avgrenset eierseksjon. Du har full bruksrett til leiligheten, blant annet til utleie og oppussing. Du blir medeier i et sameie og må betale fellesutgifter som vaktmestertjenester, felles strøm og vedlikehold av fellesarealer. Leilighetene i sameiet har felles gårds og bruksnummer. Hver leilighet får et eget seksjonsnummer. SAMEIEBRØK/FELLESUTGIFTER Når eiendommen deles i eierseksjoner, skal det fastsettes en sameiebrøk mellom sameierne. Vanligvis beregnes brøken ut fra leilighetenes areal i forhold til totale areal. Sameiebrøken skal brukes til å fordele andelen av fellesutgiftene mellom eierne eierseksjonssameiet. Fellesutgiftene er sameiets utgifter som ikke knytter seg til den enkeltes eierseksjon. For eksempel er vedlikeholdsutgifter til bygningens fasade og fellesareal en fellesutgift. Videre vil eventuelle utgifter til drift av løfteplattform, strøm i fellesarealene, forsikring av bygningen, og utgifter til forretningsfører samt eventuelle styrehonorar være fellesutgifter. Forslag til budsjett er vedlagt i salgsoppgaven. SAMEIEMØTET Sameiemøtet er eierseksjonssameiets øverste organ. Sameiemøtet holdes ordinært en gang i året. I tillegg kan det innkalles til ekstraordinære møter ved behov. Hver sameier har en stemme. Styret i eierseksjonssameiet Eierseksjonssameier skal ha et styre på tre medlemmer som velges av sameiermøtet. Vedtektene kan bestemme at det skal være flere enn tre styremedlemmer. I små sameier kan det bestemmes at alle sameierne skal sitte i styret. Styret skal forvalte sameiet etter loven, vedtektene og vedtak bestemt av sameiet.
Vedtekter/husordensregler
Utkast til budsjett og vedtekter for sameiet følger som vedlegg til salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med disse. Det er forutsatt at kjøper aksepterer vedtektsutkastet som grunnlag for avtalen. Det gjøres oppmerksom på at budsjett og vedtekter kan endres av selger forut for, eventuelt i forbindelse med, seksjonering og stiftelse av sameiet, og/eller ved sameiernes felles enighet ved stiftelse av sameiet. - Tinglyste heftelser/rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver. I tillegg aksepterer kjøper at det på eiendommen kan påheftes servitutter/erklæringer som måtte bli påkrevd av offentlig myndighet drift og vedlikehold av energi, nettverk osv: 5021/47/14: 06.10.1941 - Dokumentnr: 992 - Bestemmelse om gjerde Overført fra: Knr:5021 Gnr:47 Bnr:20 Gjelder denne registerenheten med flere 30.05.1960 - Dokumentnr: 1280 - Erklæring/avtale FRAFALL AV KRAV FOR SKADER OG ULEMPER VED ASFALTERING AV RV 50 Overført fra: Knr:5021 Gnr:47 Bnr:20 Gjelder denne registerenheten med flere 05.03.1973 - Dokumentnr: 1140 - Erklæring/avtale Vegvesenets betingelser vedtatt AD. TILBYGG TIL BOLIG Overført fra: Knr:5021 Gnr:47 Bnr:20 18.12.2023 - Dokumentnr: 1414248 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Advokat Håvar Wiik AS Org.nr: 997 409 973 01.10.1927 - Dokumentnr: 900081 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:1634 Gnr:47 Bnr:7 11.07.2012 - Dokumentnr: 566595 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:1634 Gnr:47 Bnr:13 01.01.2018 - Dokumentnr: 82263 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:1634 Gnr:47 Bnr:14 30.09.2020 - Dokumentnr: 3105038 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:5021 Gnr:47 Bnr:20 Elektronisk innsendt
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det er ulovlig å ta boligen i bruk uten ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse, og selger plikter å fremlegge minimum midlertidig brukstillatelse til kjøper og megler før overtakelse. Selger skal sørge for ferdigattest. Dersom kommunen utsteder midlertidig brukstillatelse kan kjøper overta og bebo boligen. Gjenstående arbeider skal ferdigstilles av selger innen den frist som er satt av kommunen. Dersom gjenstående arbeider ikke blir utført innen fristen, kan kommunen gi selger pålegg om å ferdigstille, ev. gi tvangsmulkt og/eller forelegg. Dersom overtakelse skjer ved midlertidig brukstillatelse, oppfordres kjøper til å sette seg inn i hva som gjenstår for at ferdigattest skal bli stilt. Kjøper har rett til å holde tilbake et beløp av oppgjøret på meglerforetakets klientkonto, som sikkerhet for utstedelse av ferdigattest. Beløpet kan frigis på bakgrunn av garanti etter bustadoppføringslova § 47, eller ved utstedelse av ferdigattest.
Vann, vei og avløp
Boligene vil være tilknyttet offentlig vei og offentlig vann og avløp via private stikkledninger. Alle arbeider og kostnader er inkludert i kjøpesummen.
Reguleringsplan og rammetillatelse
Eiendommen er regulert til boligformål. Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for boligområdet M.V. i Brennan, Oppdal kommune, godkjent av Oppdal kommunestyre 2. september 1985 sak K. 63/85, er gjeldende. For mer informasjon se vedlagte reguleringskart med bestemmelser, eller ta kontakt med ansvarlig megler.
Legalpant
De andre sameierne har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 G (folketrygdens grunnbeløp). Kommunen har legalpant i eiendommen for forfalte krav på eiendomsskatt, og kommunale avgifter/gebyrer. - Lovanvendelse
Avtaleforholdet er regulert av lov av 13. juni 1997 nr. 43 om avtaler med forbruker om oppføring av ny bustad (bustadoppføringsloven). Bustadoppføringsloven bruker betegnelsene entreprenør og forbruker, mens her brukes uttrykkene selger og kjøper om de samme betegnelsene. Prosjektet retter seg mot forbrukere som ønsker å erverve bolig til eget bruk. Buofl. kommer ikke til anvendelse der kjøper anses som næringsdrivende/investor, eller når boligen er ferdigstilt. I slike tilfeller vil handelen som hovedregel reguleres av lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93. Selger kan likevel velge å selge etter buofl., men dette må avtales særskilt ved avtaleinngåelsen. Når midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest foreligger og arbeidene er ferdigstilt, vil handelen reguleres av avhendingsloven. Buofl. kan ikke fravikes til ugunst for forbruker, jf. buofl. § 3.
Salgsbetingelser og kjøpetilbud
Innledende bestemmelser: Avtaleforholdet er regulert av lov av 13. juni 1997 nr. 43 om avtaler med forbruker om oppføring av ny bustad (bustadoppføringslova), heretter kalt buofl. Bustadoppføringslova bruker betegnelsene entreprenør og forbruker, mens her brukes uttrykkene selger og kjøper om de samme betegnelsene. Prosjektet retter seg mot forbrukere som ønsker å erverve bolig til eget bruk. Buofl. kommer ikke til anvendelse der kjøper anses som næringsdrivende/investor, eller når boligen er ferdigstilt. I slike tilfeller vil handelen som hovedregel reguleres av lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93 (avhendingsloven). Selger kan likevel velge å selge etter buofl., men dette må avtales særskilt ved avtaleinngåelsen. Avtale anses inngått når kjøper har levert meglerforetaket bud/skriftlig bindende bekreftelse på kjøp, og aksept er meddelt. Selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Salgsoppgaven m/vedlegg utgjør sammen med akseptbrev og tegninger de samlede avtalevilkårene for kjøp av den aktuelle eiendommen. Dokumentenes rangeringsordning: " Bindende kjøpetilbud. " Salgsoppgave m/vedlegg. " Tegninger/brosjyremateriell. Illustrerte perspektiv er ikke å anse som en del av kontraktsgrunnlaget da disse kan avvike fra leveransen. Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsoppgaven med vedlegg og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig eller noe er uklart, bes kjøper henvende seg til meglerforetaket før bindende avtale inngås. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold som kjøper har blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg inn i. Inneholder salgsoppgaven og kontraktsdokumentene bestemmelser som strider mot hverandre, gjelder yngre bestemmelser foran eldre, spesielle foran generelle, og bestemmelser utarbeidet særskilt for handelen, foran standardiserte bestemmelser. Det gjøres oppmerksom på at illustrasjoner i salgsoppgaven og på nett ikke er bindende for boligens detaljutforming slik som farger, materialer, innredninger mv. Opplysninger gitt i salgsoppgaven kan fravikes dersom selger anser det nødvendig eller ønskelig, dog slik at endringene ikke skal ha innvirkning på den angitte standard. Det samme gjelder i forhold til situasjonsplanens og utomhusplanens angivelse av detaljer. Alle illustrasjoner, skisser, ?møblerte? plantegninger m.m. er ment å danne et inntrykk av den ferdige boligen, og kan inneholde materiell og vise detaljer som ikke medfølger i handelen. Slike avvik kan ikke påberopes som mangel fra kjøpers side. Videre kan illustrasjonene være en kombinasjon av 3D-illustrasjoner og fotomontasje, hvor utsikt/beliggenhet etc. ikke nødvendigvis stemmer. Det gjøres derfor oppmerksom på at bebyggelse og trær på naboeiendommer ikke nødvendigvis er korrekt illustrert. Dersom det er avvik mellom tegninger i salgs- og nettpresentasjon og leveransebeskrivelse og romskjema, er det leveransebeskrivelse og romskjema som gjelder og omfanget av leveransen er begrenset til denne. Prosjektets standard fremkommer av leveransebeskrivelsen, dette uavhengig av ev. uttrykk i prospekt og annonsering som ?god standard? etc.
Betalingsbetingelser
Ferdigstillelse vil bli kontraktsfestet for hvert enkelt salg. Overtakelsesbefaring skjer senest pr. overtakelsesdato. Overtakelse kan skje tidligere enn beskrevet i kjøpekontrakten, og kjøper plikter å overta straks boligen er ferdigstilt. Endelig overtakelse vil bli varslet med minimum 2 ukers skriftlig varsel. Overtakelse kan ikke finne sted før fullt oppgjør inkludert alle omkostninger og tilleggsavtaler bestilt via utbygger er innbetalt til meglers klientkonto. Det skal foreligge midlertidig brukstillatelse for boligen før kjøper plikter å overta. Det gjøres oppmerksom på at overtakelse av boligen ikke kan nektes av kjøper selv om utomhusarealer og eventuelt ytre kledning m.m. ikke er ferdigstilt. Forutsetningen er imidlertid at kommunen har utstedt midlertidig brukstillatelse for boligen. Uferdig arbeid anmerkes i overtakelsesprotokollen på overtakelsesbefaringen. Kjøper kan på denne protokollen anmerke sperring av deler av oppgjøret på meglers klientkonto som sikkerhet for utbedring av mangler i henhold til overtakelsesprotokollen. Alle boliger overtas i ryddet og rengjort stand (byggvask). Betaling for ev. endrings- og/eller tilleggsarbeider bestilt gjennom selger sammen med det øvrige oppgjøret ihht til signert avtale om tillegg.. Før noen del av kjøpesum blir utbetalt selger må hjemmel til eiendommen være overført kjøper, jf. bustadoppføringslova §46. Kjøper aksepterer at eventuelt økning i mva. og andre offentlige avgifter som måtte bli fastsatt etter inngåelse av denne kontrakt kan utlignes på kjøper med den forholdsmessige andel og kun for den del av leveransen som i slikt tilfelle får økte avgifter i henhold til entreprenørens oppstilling. Selger har gjennomgått salgsoppgaven med vedlegg og garanterer riktigheten av alle opplysninger som fremkommer her. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er ønskelig, bes interesserte henvende seg til megler. Det er viktig at dette skjer før bindende avtale om kjøp av boligen blir inngått. Med mindre annet er avtalt forutsettes det at kjøpesum inkludert omkostninger er innbetalt og disponibelt på meglerforetakets klientkonto innen overtagelse. Straks etter avtaleinngåelse skal selger stille garanti for oppfyllelse av sine forpliktelser etter avtalen, jf. buofl. § 12. Dersom det er tatt forbehold om åpning av byggelån, salg av et bestemt antall boliger eller tillatelse til igangsetting er det tilstrekkelig at selger stiller garanti straks etter at forbehold har falt bort. Det samme gjelder forbehold med tilsvarende virkning fra forbrukerens side. Selger skal uansett stille garanti før byggearbeidene starter. Dersom selger ikke oppfyller plikten til straks å stille garanti har kjøper rett til å holde tilbake alt vederlag frem til det er dokumentert at garantien foreligger. Garantien skal gjelde fra tidspunkt for avtaleinngåelse og i fem år etter overtakelse. Garantien skal tilsvare minst 3 % av kjøpesum frem til overtakelse og minst 5 % etter overtakelse. Garantien gjelder som sikkerhet både for selve boligen, og for ideell andel i fellesareal, utvendige arealer, herunder ferdigstillelsen av disse. Dersom det er avtalt at det skal innbetales forskudd ved avtaleinngåelse må selger i tillegg stille garanti etter buofl. § 47 for å få instruksjonsrett over midlene. Dersom selger velger å ikke stille garanti vil forskuddsbetalingen bero på meglerforetakets klientkonto inntil skjøtet er tinglyst. Eventuelle renter av forskuddsbeløpet tilfaller kjøper frem til garanti er stilt, og selger etter at garanti er stilt. Hele kjøpesummen sammen med omkostninger skal innbetales til meglers klientkonto ved overtakelse, forutsatt at selger har stilt lovpålagt garanti etter bustadoppføringslova § 12. I henhold til bustadoppføringslova vil kjøpers innbetaling være å anse som forskudd inntil eiendommen er overtatt og skjøtet er tinglyst.
Salg av kontraktsposisjoner
Kontraktsposisjonen kan selges under forutsetning av at selger får en tilfredsstillende dokumentasjon på at ny kjøper trer inn med de samme rettigheter og forpliktelser som opprinnelig kjøper. Transport før selgers forbehold er frafalt vil ikke bli akseptert. Selger forbeholder seg retten til i samtykket å fastsette nærmere vilkår for gjennomføring av transporten og oppgjøret for dette. Det vil påløpe et administrasjonsgebyr pålydende kr 20.000,- inkludert mva. Det gjøres oppmerksom på at kostnader til meglerforetaket knyttet til salg av kontraktsposisjon kommer i tillegg til dette. Selger/meglerforetaket påberoper seg opphavsrettighetene til alt markedsmateriell for boligprosjektet, herunder bilder og illustrasjoner. Kjøper kan ikke benytte boligprosjektets markedsmateriell i sin markedsføring for transport av kjøpekontrakt uten selgers/meglerforetakets samtykke.
Avbestilling
Kjøpers adgang til å avbestille følger av bustadoppføringslova §§ 52 - 54. Ved avbestilling før igansettelse er innvilget påløper et avbestillingsgebyr på kr 25 000,- (inkl. mva). Ved avbestilling etter innvilgelse av igangsettingstillatelse påløper et avbestillingsgebyr på 10 % av total kontraktssum ( inkl. mva).
Viktig informasjon
Da boligen er ny må kjøper regne med at materialer beveger seg noe og at overganger kan sprekke litt med svinnrisser og lignende. Dette er ikke å anse som en mangel så lenge det er innenfor normale toleranseregler. Selger forbeholder seg retten til å endre pris og salgsbetingelser på usolgte enheter.
Hvitvaskingsloven
Megler har plikt til å gjennomføre kundetiltak. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager er misligholdet vesentlig. Dette gir selger rett til å heve og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning.
Meglers vederlag
Det er avtalt fastpris stor kr 56 250,- i vederlag for hvert enkelt salg. Oppdragstaker har krav på kr 25 000,- i tilrettelegging ved første salg. Meglerforetaket har krav på å få dekket avtalte utlegg i henhold til oppdragsavtale. Alle beløp er inkl. mva.
Kjøpekontrakt
Utkast til kjøpekontrakt følger som vedlegg til salgsoppgave. Etter avtaleinngåelse vil kjøper få tilsendt akseptbrev med utkast til kjøpekontrakt. Avtalen inngås på bakgrunn av opplysninger i salgsoppgaven med vedlegg og eventuelle forbehold i bud og salgsbetingelser fra selger. Salgsoppgaven med tilhørende vedlegg forutsettes lest og akseptert av kjøper. Kjøper og selger vil senere inngå fullstendig kjøpekontrakt med endelige vedlegg. Kjøper aksepterer at detaljbestemmelser først kan bli avklart i kjøpekontrakt.